آیت الله ناصر مکارم شیرازی
ارزش انسانها مسلماً یکسان نیست، بعضی از مقرب ترین فرشتگان الهی برترند، و بعضی از درنده ترین حیوانات، پایین تر، و آنچه به این انسان ارزش میدهد بر اساس معرفی قرآن و اسلام همان (علم و ایمان و تقوا و ملکات فاضله انسانی) است.
با توجه به این معیارها بانوی اسلام فاطمه زهرا (س) برترین زنان جهان - در لسان پیامبر(ص) - معرفی شده است.
در روایات فراوانی که در منابع معروف اهل سنت آمده تصریح شده است که فاطمه زهرا(س) افضل زنان جهان بود، آن سخنی است که پیغمبر اکرم (ص)
آن را به تعبیرات مختلف بیان فرموده است:
1- در یک جا میفرماید:
(ان افضل نساء اهل الجنة خدیجة بنت خویلد و فاطمة بن محمد(ص) و مریم بنت عمران و آسیة بنت مزاحم - برترین زنان بهشت خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد(ص) و مریم دختر عمران، و آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) است.)
2- در حدیث دیگری میخوانیم پیغمبر اکرم (ص) در بیماری وفاتش هنگامی که بیتابی فاطمه را مشاهده کرد، فرمود:
(یا فاطمة الاترضین ان تکونی سیدة نساء العالمین، و سیدة نساء هذه الامة، و سیدة نساء المؤمنین -ای فاطمه! آیا راضی نیستی که تو برترین بانوی زنان جهان، و بانوی زنان این امت، و بانوی زنان با ایمان باشی؟)
در اینجا افضلیت برای فاطمه (س) به صورتی مطلق ذکر شده و نام هیچ کس در کنار او مطرح نگردیده است.
3- در حدیث دیگری نیز از همان حضرت (ص) این معنی به صورت مطلق آمده است، در آن هنگام که فاطمه بیمار شده بود و پیامبر(ص) این سخن را به جمعی از اصحاب گفت، آنها پیشنهاد کردند که از بانوی اسلام (س) عیادت کنند. پیامبر برخاست و با جمعی از یاران به سوی خانه فاطمه (س) آمد، نخست از بیرون خانه صدا زد که دخترم خودت را بپوشان، چون جمعی از یاران به عیادت تو میآیند.
پیامبر(ص) و یاران وارد شدند، و بعد از عیادت از خانه بیرون آمدند و رو به یکدیگر کرده و از بیماری فاطمه (س) اظهار تأسف میکردند، پیغمبر اکرم (ص)
رو به آنها کرد و فرمود: (اما انّها سیدة النساء یوم القیامة - بدانید او بانوی تمام زنان در قیامت است.)
4- در تعبیر دیگری که در (صحیح بخاری) - معروفترین منبع حدیث اهل سنت - آمده از قول (عایشه) میخوانیم:
روزی (فاطمه) (سلام اللّه علیها) نزد پیامبر(ص) آمد، راه رفتنش درست مانند راه رفتن او بود، پیغمبر اکرم (ص) فرمود: خوش آمدی دخترم! سپس او را طرف راست یا چپ خود نشاند، بعد رازی در گوش او گفت، و به دنبال آن فاطمه گریان شد.
من (عایشه) گفتم چرا گریه میکنی؟ بار دیگر پیامبر(ص) راز دیگری به او گفت، فاطمه (س) خندان شد.
گفتم: من تا امروز شادیای که این چنین با غم نزدیک باشد ندیده بودم، و از علت آن سؤال کردم.
فاطمه (س) گفت: من سرّ رسول خدا را فاش نمی کنم، و این مطلب ادامه داشت تا پیامبر(ص) از دنیا رفت، آنگاه سؤال کردم، گفت: مرتبه اول پیامبر(ص) به من فرمود جبرئیل هر سال یک بار قرآن را بر من عرضه
می داشت، امسال دوبار عرضه داشت، و من فکر میکنم فقط به این دلیل است که اجل من نزدیک شده، و تو اولین کسی خواهی بود که به من ملحق میشوی. من هنگامی که این سخن را شنیدم گریه کردم.
سپس فرمود: (ام ترضین ان تکونی سیدة نساء اهل الجنة و نساء المؤمنین - آیا تو راضی نمی شوی که بانوی زنان اهل بهشت یا زنان با ایمان باشی؟) هنگامی این سخن را شنیدم شاد و خندان شدم.
از بررسی مجموع این احادیث به خوبی روشن میشود که اگر در یکجا فاطمه (س) یکی از چهار زن بزرگ جهان معرفی شده، هیچ منافاتی با این معنی ندارد که او از میان آن چهار زن برترین آنهاست.
شاهد این سخن علاوه بر آنچه از لابه لای احادیث گذشته استفاده میشد حدیث زیر است:
5- در کتاب (ذخائر العقبی) از ابن عباس از پیغمبر اکرم (ص) چنین نقل شده است:
(اربع نسوة سیدات سادات عالمهن: مریم بنت عمران و آسیة بنت مزاحم و خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت محمد(ص) و افضلهن عالما فاطمة(س) - چهار زن بانوی بانوان جهان خود بودند: مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم و خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد(ص) و از همه آنها برتر، فاطمه (س) بود.) تعبیر به (افضلیت) مسائل زیادی را در بردارد، و بیانگر مقام علمی و تقوا و ایثار و فداکاری و سایر ملکات فاضله است.
قرآن صریحا میگوید: مریم با فرشتگان سخن میگفت و آنها نیز با او سخن میگفتند (آل عمران / 42و43 و آیات آغاز سوره مریم). و نیز میگوید:
برای مریم غذای بهشتی در کنار محرابش حاضر میشد (آل عمران آیه 37). و نیز میگوید: مریم (صدیقه) بود (مائده/75). و مقامات دیگری برای او، و زنان بزرگی مانند آسیه بیان میکند، پیغمبر اکرم (ص) نیز مقامات بزرگی برای خدیجه بیان فرموده.
روایات فوق یعنی روایات افضلیت فاطمه (س) همه این افتخارات و افزون بر آن را برای بانوی اسلام فاطمه زهرا(س) اثبات میکند.