درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-07-27  |  2024-10-18  |  بروز شده در: 1403/07/27 - 08:30:1 FA | AR | PS | EN
یحیی السنوار در جنگ با ارتش صهیونیستی به شهادت رسید            پروژه 10 میگاوات برق سولری نغلو به زودی به بهره‌برداری سپرده می‌شود             پاکستان از نشست شانگهای علیه طالبان استفاده ابزاری می کند            تعیین هیئت عالی‌رتبه برای بررسی خادثه مرز ایران از سوی حکومت طالبان            ماین ها و مواد منفجر ناشده هنوز هم از میان کودکان قربانی می‌گیرند            رئال مادرید در تلاش خرید مدافع النصر             احتمال توقف برنامه پذیرش افغان‌ها در آلمان            به آتش کشیده شدن بیش از ۱۲ تن موادمخدر در افغانستان             ایجاد سردخانه های جدید و معیاری در افغانستان            جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده اند            پایان اعتراضات در پاکستان و بازگشایی شاهراه «پاک - افغان»             تولید بس های جدید در افغانستان             اوتنبایوا: از طالبان در نشست تغییرات اقلیمی دعوت شود             آیا امریکا «نگران» نسل کشی توسط اسرائیل در غزه است؟            اعلام کمک‌های جدید نظامی امریکا برای اوکراین            






تاریخ نشر: 1403/07/21 - 06:13:0
تعداد بازدید: 244
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دلیل همصدا شدن روسیه با آذربایجان چیست؟
 دلیل همصدا شدن روسیه با آذربایجان چیست؟

گروهی از ناظران با اشاره به اختلاف نظر میان ایران و روسیه درباره کریدور زنگزور، بر این باورند که تداوم چنین تنش‌هایی می‌تواند تعاملات تهران و مسکو را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش انصار، مسکو تایمز با انتشار یادداشتی مدعی شد، «در حالی که متحدان غربی اوکراین نسبت به تعمیق همکاری روسیه و ایران هشدار می‌دهند، تنش‌ها بین این دو قدرت اوراسیا در قفقاز جنوبی روابط آنها را به آزمون گذاشته است.» به ادعای این نشریه، «تلاش مسکو برای اجرایی کردن پروژه کریدور زنگزور باکو - مسیر ترانزیتی بدون مانع که سرزمین اصلی آذربایجان را به منطقه نخجوان و سپس از طریق ایالت سیونیک ارمنستان به ترکیه متصل می‌کند - تهران را نگران کرده است.»

مسکو تایمزدر ادامه یادداشت ادعایی اش آورده، «واکنش تهران به واسطه موقعیت استراتژیک مهم کریدور پیشنهادی است.» به ادعای این نشریه «از آنجایی که سیونیک هم مرز با ایران است، تهران نمی‌خواهد که کریدور دسترسی مستقیم این کشور به ایروان را قطع کرده و نفوذ منطقه‌ای‌اش را کاهش دهد. از زمان پایان جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰، باکو، با حمایت ضمنی روسیه، به طور مداوم برای ایجاد این کریدور بدون پست‌های بازرسی یا کنترول‌های گمرکی ارمنستان تاکید دارد. در پاسخ به لفاظی‌های باکو، ایران در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در نزدیکی مرز آذربایجان دست به فعل و انفعال‌هایی زد که ماحصلش وقوع تنش دیپلوماتیک تقریباً سه ساله بین دو کشور بود.»

 به ادعای مسکو تایمز، «در حالی که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ابتدا با رزمایش نظامی ایران در نزدیکی مرز آذربایجان در سال ۲۰۲۱ مخالفت کرد، مسکو در سال ۲۰۲۲ در این منطقه ماند. چنین رویکردی احتمالاً به دلیل وابستگی روسیه به تهران (ادعایی) برای تجهیزات جنگی در اوکراین است. موضع قاطعانه‌تر ایران، همراه با استقرار نیروهای اتحادیه اروپا در امتداد مرز آذربایجان و ارمنستان، ایروان را به طور قابل توجهی در مقاومت در برابر جاه‌طلبی‌های باکو تقویت کرد. پس از اینکه آذربایجان کنترول کامل قره باغ کوهستانی را در سال ۲۰۲۳ به دست گرفت، ایده این کریدور بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

مسکو مدت‌هاست که قفقاز جنوبی را حیاط خلوت خود می‌داند و به دنبال حفظ انحصار خود در امور منطقه است. در میانه حملات مداوم روسیه به اوکراین، این بازیگر اکنون کریدور زنگزور پیشنهادی را راهی برای بازپس گیری نفوذ در حال محو شدن خود در ارمنستان و بازیابی نقش کلیدی‌اش به عنوان یک مرکز ترانزیتی مهم در مقابل غرب می‌بیند. در مقابل، ایروان که عملاً از پیمان پیمان امنیت جمعی فاصله گرفته و روابط خود را با اتحادیه اروپا و ایالات متحده تقویت کرده ، این کریدور را تهدیدی برای حاکمیت خود قلمداد کرده و به شدت با هرگونه کنترول روسیه بر آن مخالف است. وزارت خارجه ارمنستان اخیرا تایید کرد که بحث در مورد امکان مدیریت این مسیر توسط یک شرکت خصوصی در حال انجام است. اگرچه باکو رسما تقاضای خود برای کریدور زنگزور را از مذاکرات صلح با ارمنستان کنار گذاشته است، کرملین اکنون در تلاش است تا این موضوع را دوباره به حل و فصل کند.»

به ادعای مسکو تایمز، «روسیه کماکان سیاست‌هایی را خلاف خواست ایران اعمال می‌کند؛ سیاست‌هایی چون باز نگه داشتن حریم هوایی سوریه برای حملات هوایی اسرائیل به مواضع مقاومت و جانبداری از امارات درباره ادعایش مبنی بر حاکمیت بر جزایر سه گانه خلیج فارس. علاوه بر این، روسیه علیرغم همکاری نظامی نزدیک با ایران و امضای توافقنامه همکاری جامع ۲۰ ساله فعلا نگرانی‌های تهران در ارتباط با منطقه قفقاز و به طور مشخص کریدور زنگزور را نادیده می‌گیرد.»

ناظران مدعی‌اند، «علیرغم همکاری‌های رو به رشد روسیه و ایران، اختلافات قابل توجهی بین منافع دو کشور وجود دارد. این شکاف همچنین فرصتی برای افزایش تعامل غرب در منطقه است. البته، اگر مسکو این کریدور حمل و نقل کلیدی را کنترول کند، مسیری که می‌تواند ارتباط بین آسیای مرکزی و اروپا را تا حد زیادی بهبود بخشد، چالشی مستقیم برای منافع غرب ایجاد خواهد کرد.» به ادعای ناظران، «با توجه به نگرانی‌های مشترک در مورد جاه‌طلبی‌های روسیه در قفقاز جنوبی، این وضعیت می‌تواند سطح همکاری بین کشورهای غربی و تهران را تقویت کرده و به طور بالقوه کانال‌های دیپلوماتیک جدیدی را باز کند که می‌تواند در سایر موارد نیز مفید باشد.

 شایان ذکر است، سفرای ایران و فرانسه در ارمنستان پیش از این جلسات متعددی را برای بررسی وضعیت امنیتی در جنوب شرقی ارمنستان با توجه به حمله احتمالی آذربایجان برگزار کرده‌اند.

 مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، آشکارا از استراتژی شرق محور تهران انتقاد کرده و از بهبود روابط با اروپا و همچنین کاهش تنش با امریکا حمایت می‌کند. حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، تاکید دارد که تلاش ولادیمیر پوتین برای ایجاد کریدور زنگزور یک «اقدام پیشگیرانه» است که برای تحت فشار قرار دادن تهران و با هدف جلوگیری از باز کردن کانال‌های ارتباطی با واشنگتن توسط دولت پزشکیان طراحی شده است.» به ادعای مسکو تایمز، «واضح است که مسکو و تهران از نظر اقتصادی و سیاسی به یکدیگر متکی هستند. با این حال، به رسمیت شناختن چنین تفاوت های ریشه‌ای در منافع آنها - اختلافاتی که بعید است حل شوند - فضای بیشتری را برای تعامل بسیار مورد نیاز غرب در قفقاز جنوبی ایجاد می‌کند.» 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/33871






*
*

*



نیز بخوانید

پاکستان از نشست شانگهای علیه طالبان استفاده ابزاری می کند


آیا امریکا «نگران» نسل کشی توسط اسرائیل در غزه است؟


آیا امریکا از سقوط اسرائیل وحشت دارد؟


آیا ترامپ به کاخ سفید بازمی‌گردد


بریکس به یک اتحاد نظامی تبدیل نخواهد شد


هم‌نظر شدن بایدن و نتانیاهو درباره پاسخ به ایران!


تلاش ترکیه برای برگزاری یک نشست صلح میان روسیه و اوکراین


آیا اسرائیل به ایران حمله می کند؟


نشست فرمت مسکو تریبون منطقه‌ای برای حکومت طالبان


درس‌های تاریخی اشغال افغانستان به امریکا


آیا آغاز جنگ زمینی اسرائیل با لبنان در ساعات آینده محتمل است؟


جایگزین سید حسن نصرالله کی خواهد شد؟


روسیه با دعوت طالبان در نشست مسکو دنبال چیست؟


رژیم اسرائیل در جنگ فرسایشی با حزب الله گیر خواهد ماند


چه آینده‌ای در انتظار خاورمیانه است؟


افزایش نگرانی امریکا از روابط ایران، چین، روسیه و کوریای شمالی


جنایت و جنون بی پایان اسرائیل؛ ترورهای عمومی در لبنان


برای جنایت دایکندی تنها محکومیت کافی نیست


ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری


از اروپا تا امریکا، شناسایی گام به گام حکومت طالبان


دلیل بی‌پاسخ ماندن دعوت اردوغان برای ائتلاف علیه رژیم صهیونیستی چیست؟


گام های استوار عربستان برای ارائه چهره مدرن به جهان


جاوید رحمان کیست و چرا علیه ایران گزارش می‌دهد؟


آیا روسیه، ایران و چین در انتخابات امریکا دخالت می‌کنند؟


هدف سفر رهبر طالبان به ولایات شمال چیست؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

۱۵ پناهجوی افغان از زندان‌های کراچی آزادی شدند

یحیی السنوار در جنگ با ارتش صهیونیستی به شهادت رسید

پروژه 10 میگاوات برق سولری نغلو به زودی به بهره‌برداری سپرده می‌شود

پاکستان از نشست شانگهای علیه طالبان استفاده ابزاری می کند

تعیین هیئت عالی‌رتبه برای بررسی خادثه مرز ایران از سوی حکومت طالبان

ماین ها و مواد منفجر ناشده هنوز هم از میان کودکان قربانی می‌گیرند

رئال مادرید در تلاش خرید مدافع النصر

احتمال توقف برنامه پذیرش افغان‌ها در آلمان

به آتش کشیده شدن بیش از ۱۲ تن موادمخدر در افغانستان

ایجاد سردخانه های جدید و معیاری در افغانستان

جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده اند

پایان اعتراضات در پاکستان و بازگشایی شاهراه «پاک - افغان»

تولید بس های جدید در افغانستان

اوتنبایوا: از طالبان در نشست تغییرات اقلیمی دعوت شود

آیا امریکا «نگران» نسل کشی توسط اسرائیل در غزه است؟

اعلام کمک‌های جدید نظامی امریکا برای اوکراین

شمار شهدای حملات اسرائیل به لبنان به ۲۳۶۷ تن رسید

سازمان ملل خواست پروژه انتقال آب پنجشير را به کابل تمويل کند

از بازگشت مهاجرین به کشور استقبال می‌کنیم

روسیه را حتی آسیا هم نمی‌پذیرد

ذبیح الله مجاهد از آغاز تحقیقات درباره کشته شدن اتباع افغانستان در مرز ایران خبر داد

وعده حکومت طالبان از حفظ جان و مال سرمایه‌گذاران

آغاز بیست و سومین نشست شانگهای در پاکستان

تاکید عراقچی بر اقدام جمعی منطقه برای توقف ماشین جنگی اسرائیل

آیا امریکا از سقوط اسرائیل وحشت دارد؟


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.