درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-06-29  |  2024-09-19  |  بروز شده در: 1403/06/29 - 14:09:3 FA | AR | PS | EN
دیدار وزیر مهاجرین حکومت طالبان با سفیر قطر             اطاعت ۳۹ سفارت و کنسولگری در کشورهای مختلف از حکومت طالبان            ادامه ارسال سلاح به رژیم اسرائیل از سوی آلمان             هیچ کشوری توانایی حمله به افغانستان را ندارد            احضار بلینکن برای توضیح خروج از افغانستان            به مشورت و نظر مردم نیاز داریم             سالانه ۱۰ میلیارد دالر خرج ۶ میلیون مهاجر افغان می‌کنیم             اسرائیل به اشغال سرزمین‌های فلسطین ظرف ۱۲ ماه پایان دهد            عفو بین الملل خواستار بررسی رفتار طالبان علیه زنان به عنوان جنایت بشری شد            تاکید سفیر امریکا در سازمان ملل متحد به تعیین نماینده ویژه برای افغانستان            هریس در سه ایالت کلیدی از ترامپ پیش افتاد             استانکزی نشست‌های مخالفان در خارج را بی تاثیر خواند             ترکمنستان خوستار کمک جامعه جهانی به افغانستان شد            صعود ارجنتاین با شکست شاگردان مرتضایی             وزرای خارجه مصر و امریکا بر امضای توافق آتش‌بس در غزه تاکید کردند            






تاریخ نشر: 1403/06/22 - 05:34:4
تعداد بازدید: 243
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

گام های استوار عربستان برای ارائه چهره مدرن به جهان
گام های استوار عربستان برای ارائه چهره مدرن به جهان

ولی‌عهد عربستان سعودی در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش به صراحت از اسلام‌گرایان افراطی انتقاد کرده و آنان را مانعی فراراه پیشرفت کشور دانسته است. او در این مصاحبه گفته است: «هفتاد درصد جمعیت عربستان کم‌تر از سی سال سن دارند. ما قرار نیست سی سال از عمر مردم را برای مدارا با اسلام‌گرایان افراطی تلف کنیم و به نقطه امروزی برسیم. ما باید همین حالا افراط‌گرایان را نابود کنیم.» او افزوده که مردم عربستان خواستار زنده‌گی معمولی و رابطه باز با دنیا هستند و رهبران عربستان آن عده اسلام‌گرایانی را که در این زمینه مانع ایجاد کنند با قاطعیت از سر راه برمی‌دارند.

عربستان سعودی از زمان ولی‌عهد شدن بن سلمان، گام‌های استواری در جهت ارایه چهره مدرن از این کشور برداشته است. بن سلمان در این مدت به قلع و قمع نهادهایی برخاسته که آزادی‌های اجتماعی را محدود و مردم را از برخورداری یک زنده‌گی معمولی محروم می‌کردند. روزگاری علمای مذهبی در این کشور دارای قدرت نامحدود بودند، اما اکنون نقش آن‌ها در حد توجیه‌گر و خدمت‌گزار سیاست‌های دولت عربستان تقلیل یافته و در سیاست‌گذاری‌ها نقشی ندارند. آن عده علمای مذهبی که منتقد وضع موجود هستند یا مجبورند به بیرون از عربستان فرار کنند و یا در زندان‌ها بپوسند.

در قرن بیستم میلادی، مخصوصاً نیمه دوم این قرن، عربستان سعودی یکی از خاستگاه‌های اصلی افراط‌گرایی دینی در جهان اسلام بود. با ایتلاف اخوانی‌های مصری با سلفی‌های عربستانی در چند دهه اخیر قرن گذشته، نسخه‌ای از اسلام به وجود آمد که به شدت بر خشونت تأکید می‌ورزید و به تکفیر حکومت‌ها دست می‌زد و طرفدار براندازی حکومت‌ها بود. مقاومت علیه اشغال‌گران شوروی در افغانستان، زمینه را برای هرچه بیش‌تر قوی شدن این جریان فراهم ساخت و باعث شاخ و پنجه زدن این جریان در سراسر جهان شد. نظر به عواملی که پرداختن به آن‌ها فرصت بیش‌تر می‌طلبد، رهبران عربستان سعودی برای سال‌های متمادی در تقویت این جریان کوشیدند و محتواهای درسی مکاتب و دانشگاه‌ها را مطابق این ایدیولوژی عیار کردند و به پخش و تکثیر این جریان در سراسر دنیا پرداختند.

ولی‌عهد فعلی عربستان که زمام امور را در دست گرفت به این نتیجه رسید که گرفتار ماندن عربستان سعودی در دام سلفیزم+اخوانیزم رابطه این کشور را با جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد و سد بزرگ فراراه پیشرفت آن در دنیای متلاطم امروزی ایجاد می‌کند و ازاین‌رو کوشید اشتباهات گذشته را جبران کند و با سرکوب «افراط‌گرایان اسلام‌گرا» سعی کرد راه را برای همگام شدن کشورش با تحولات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جهان مساعد کند. شرایط اجتماعی و فرهنگی عربستان سعودی نیز به او کمک کرد تا این مسیر را با شتاب و جرأت بیش‌تر بپیماید و از عواقب اقداماتش هراسی به دل راه ندهد. در سایه سیاست‌های ولی‌عهد کنونی عربستان سعودی، این کشور کاملاً چهره عوض کرده و شاهد تحولات شگرف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است.

آن‌چه در این میان به ما مرتبط است این است که عربستان که خاستگاه اصلی افکار افراطی بود و ما هم افراطیت را از این کشور برگرفتیم، پس از سپری شدن سی چهل سال متوجه شده که چه خطای بزرگی را از بابت در آغوش کشیدن اندیشه‌های افراطی دینی مرتکب گردیده و اکنون با سرعت تمام تلاش می‌ورزد به افراط‌زدایی بپردازد و حتا رسوبات این افکار را از بین ببرد. این در حالی است که ما هیچ وقت از تاریخ درس نمی‌گیریم و همان اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنیم. پنج سال حاکمیت طالبان در دهه نود کافی بود تا برای همیشه با افکار طالبانی وداع کنیم و نگذاریم بار دیگر صاحبان این افکار بر ما حاکم شوند، اما متأسفانه چرخ روزگار به‌گونه‌ای چرخید که بسیاری از مردم به استقبال این افکار شتافتند و در حمایت از ایدیولوژی طالبانی سینه سپر کردند. میر غلام محمد غبار به‌درستی گفته بود: «ملت افغانستان بعد از هر غسل خون و آتش همان پیراهن چرکین گذشته را به تن می‌کند.»

عجیب‌تر این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی سعی دارند افراط‌گرایان را از کشور خود دور نگه دارند، ولی در عمل به نحوی از انحا با حکومت‌ طالبان در تعامل و تبانی قرار دارند و در تقویت حاکمیت آن در افغانستان کوشش به خرج می‌دهند. شاید می‌خواهند با این کار زباله‌ها و تفاله‌هایی را که محیط خودشان را آلوده می‌کند به جای دورتر انتقال دهند تا محیط زیست‌شان پاک و سالم باقی بماند. امارات متحده عربی که از یک‌سو خود را پرچم‌دار تساهل دینی و مدارای مذهبی در میان کشورهای اسلامی می‌پندارد و در این راه مبالغ هنگفتی را سالانه هزینه می‌کند و نهادهای عریض و طویلی را به منظور مقابله با تندروی دینی راه‌اندازی کرده، اما از طرف دیگر از رهبران طالبان، حتا آن عده رهبرانی که در فهرست افراد تحت تعقیب امریکا قرار دارند، میزبانی می‌کند و با آن‌ها وارد تعاملات پیچیده سیاسی و اقتصادی می‌شود و در تحکیم پایه‌های حاکمیت آن‌ها در افغانستان می‌کوشد.

هر کشور براساس مصالح و منافع خود با کشورها و گروه‌های سیاسی و نظامی رابطه برقرار می‌کند. باید مخالفان طالبان این نکته را به خوبی هضم کنند که در ترسیم سیاست کشورها در قبال قضایای مختلف، حقوق بشر و حقوق زنان و مسایلی از این دست در اولویت قرار ندارد. مشاهده می‌کنیم که حتا همان کشورهای غربی که خود را بانیان حقوق بشر می‌دانند، در تعامل‌شان با طالبان همه ارزش‌های حقوق بشری را از یاد می‌برند و فراموش می‌کنند که هم‌اکنون افغانستان به بزرگ‌ترین مقر ضد زن در سطح جهان تبدیل شده است. قدرت‌های بزرگ جهان هرگاه تصمیم بگیرند به کشوری حمله کنند قادرند بهانه‌های بسیار کوچک را بزرگ بسازند و آن را دستاویزی برای اشغال دیگر کشورها قرار دهند. همین قدرت‌ها می‌توانند همه نشانه‌ها و قراین را نادیده بگیرند در صورتی که قصد داشته باشند با یک گروه تروریستی وارد تعامل شوند و این گروه را در خدمت اهداف ژئوپلیتیک خود بگمارند. افزون بر آن، شاید قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که گرد هم آمدن گروه‌های افراطی در افغانستان باعث می‌شود که برخورد با آن‌ها در صورتی که ضرورت ایجاب کند آسان‌تر باشد. 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/33415






*
*

*



نیز بخوانید

برای جنایت دایکندی تنها محکومیت کافی نیست


ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری


از اروپا تا امریکا، شناسایی گام به گام حکومت طالبان


دلیل بی‌پاسخ ماندن دعوت اردوغان برای ائتلاف علیه رژیم صهیونیستی چیست؟


جاوید رحمان کیست و چرا علیه ایران گزارش می‌دهد؟


آیا روسیه، ایران و چین در انتخابات امریکا دخالت می‌کنند؟


هدف سفر رهبر طالبان به ولایات شمال چیست؟


رئیس جمهور امریکا کی خواهد شد، ترامپ یا هریس؟


مرتد خواندن کاربران شبکه‌های اجتماعی به معنای چیست؟


نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟


پای طالبان به دروازه اروپا رسید


روسیه برای پس گرفتن آسمان افغانستان از امریکا با طالبان کمک خواهد کرد؟


رابطه طالبان و امارات رو به گسترش است


اقتصاد ایران از فشار تحریم‌ها عبور کرده است


آیا اعمال طالبان مصداق آپارتاید جنسیتی است؟


استفاده غرب از داعش در شورش زندان های روسیه


شهروندان آلمان مخالف کمک به اوکراین هستند


کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد


کامالا هریس در قبال جنگ غزه و اسرائیل مواضع دوگانه دارد


خسارات 80 میلیارد دالری، نتیجه حملات رژیم اسرائیل به غزه


آیا ممنوعیت ریچارد بنت پایان راه حقوق بشر است؟


انتقام خون هنیه از اسرائیل سخت خواهد بود یا نرم؟


سقوط جمهوریت و عوامل ‌اقتصادیِ آن


مسئول جنگ جهانی سوم کی خواهد بود؟


بررسی مختصرحکومتداری طالبان در سه سال گذشته





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

عدم رعایت عرف دیپلوماتیک توسط نماینده طالبان در ایران

دیدار وزیر مهاجرین حکومت طالبان با سفیر قطر

اطاعت ۳۹ سفارت و کنسولگری در کشورهای مختلف از حکومت طالبان

ادامه ارسال سلاح به رژیم اسرائیل از سوی آلمان

هیچ کشوری توانایی حمله به افغانستان را ندارد

احضار بلینکن برای توضیح خروج از افغانستان

به مشورت و نظر مردم نیاز داریم

سالانه ۱۰ میلیارد دالر خرج ۶ میلیون مهاجر افغان می‌کنیم

اسرائیل به اشغال سرزمین‌های فلسطین ظرف ۱۲ ماه پایان دهد

عفو بین الملل خواستار بررسی رفتار طالبان علیه زنان به عنوان جنایت بشری شد

تاکید سفیر امریکا در سازمان ملل متحد به تعیین نماینده ویژه برای افغانستان

هریس در سه ایالت کلیدی از ترامپ پیش افتاد

استانکزی نشست‌های مخالفان در خارج را بی تاثیر خواند

ترکمنستان خوستار کمک جامعه جهانی به افغانستان شد

صعود ارجنتاین با شکست شاگردان مرتضایی

وزرای خارجه مصر و امریکا بر امضای توافق آتش‌بس در غزه تاکید کردند

خواست ازبکستان برای روابط بیشتر سیاسی و اقتصادی با افغانستان

یک کودک 9 ساله از چنگ آدم ربایان نجات داده شد

محروم شدن 38 هزار دختران افغان از رفتن مکتب

اعلام اوقات کاری ادارات از اول میزان الی پایان حوت

برگزاری نشست کمیسیون عالی رسیدگی به مشکلات مهاجران

ملی‌پوشان فوتسال کشور به مصاف ارجنتاین می‌روند

پایان نشست زنان افغان در آلبانیا با ناهماهنگی

تاکید امریکا و پاکستان بر مبارزه با تروریزم در منطقه

محکومیت اقدام تروریستی اسرائیل در لبنان از سوی ایران


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.