حضرت آیت الله خامنهای رهبر مسلمانان جهان در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، توجه به مسایل جهان اسلام و نگاهی بلند و فراگیر به مهمترین موضوعات مرتبط با امت اسلامی را در صدر وظایف و آداب حج گزاران دانستند و تاکید کردند: اتحاد مسلمین، مسالهی فلسطین، و نگاه هوشمندانه به تفاوت میان اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی، سه اولویت اصلی جهان اسلام است که امت اسلامی باید با بصیرت و ژرف اندیشی، به وظیفه و تکلیفِ روزِ خود در قبال این موضوعات عمل کند.
متن پیام مرجع تقلید شیعیان جهان که صبح امروز در صحرای عرفات از سوی حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی قرائت شد، به این شرح است:
بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم
و الحمدللَّه ربّ العالمین و صلّى اللَّه على محمّد و آله الطّاهرین
درود و سلامى از سرِ شوق و تكریم بر شما سعادتمندان كه به دعوت قرآنى لبّیك گفته و به میهمانىِ خانهى خدا شتافتهاید. نخستین سخن آن است كه این نعمت بزرگ را قدر بدانید و با تأمّل در ابعاد فردى و اجتماعى و روحى و بینالمللى این فریضهى بىهمتا، براى نزدیك شدن به هدفهاى آن تلاش كنید و از میزبان رحیم و قدیر، براى آن كمك بخواهید. اینجانب همدل و همزبان با شما از پروردگار غفور و منّان درخواست میكنم كه نعمت خود را بر شما تمام كند و چون توفیق سفر حج عطا كرده است، توفیقِ گزاردن حجّ كامل نیز عطا فرماید و آنگاه با قبول كریمانهى خود، شما را با دست پُر و عافیت كامل روانهى دیار خود سازد؛ انشاءاللَّه.
در فرصت مغتنمِ این مناسك پُرمغز و بىنظیر، بهجز تطهیر و تعمیر(1) معنوى و روحى كه برترین و ریشهاىترین دستاورد حج است، توجّه به مسائل جهان اسلام و نگاهى بلند و فراگیر به مهمترین و اولویّتدارترین موضوعات مرتبط با امّت اسلامى، در صدر وظایف و آداب حجگزاران است.
امروز از جملهى این موضوعات مهم و داراى اولویّت، مسئلهى اتّحاد مسلمانان و گشودن گرههاى فاصلهافكن میان بخشهاى امّت اسلامى است. حج، مظهر وحدت و یكپارچگى و كانون برادرى و همیارى است. در حج باید همگان درس تمركز بر مشتركات و رفع اختلافات را فرا بگیرند. دستهاى پلید سیاستهاى استعمارى از دیرباز تفرقهافكنى را براى تأمین مقاصد شوم خود در دستور كار داشتهاند، ولى امروز كه به بركت بیدارى اسلامى، ملّتهاى مسلمان دشمنىِ جبههى استكبار و صهیونیسم را بدرستى شناخته و در برابر آن موضع گرفتهاند، سیاست تفرقهافكنى میان مسلمانان شدّت بیشترى یافته است. دشمن مكّار بر آن است كه با افروختن آتش جنگهاى خانگى میان مسلمانان، انگیزههاى مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف كشانده، رژیم صهیونیستى و كارگزاران استكبار را كه دشمنان حقیقىاند، در حاشیهى امن قرار دهد. راهاندازى گروههاى تروریستى تكفیرى و امثال آن در كشورهاى منطقهى غربِ آسیا ناشى از این سیاستِ غدّارانه است. این هشدارى به همهى ما است كه مسئلهى اتّحاد مسلمین را امروز در صدر وظایف ملّى و بینالمللى خود بشماریم.
موضوع مهمّ دیگر مسئلهى فلسطین است. با گذشت 65 سال از آغاز تشكیل رژیم غاصب صهیونیست و فرازوفرودهاى گوناگون در این مسئلهى مهم و حسّاس و بخصوص با حوادث خونین سالهاى اخیر، دو حقیقت براى همه آشكار شده است: اوّل آنكه رژیم صهیونیست و پشتیبانان جنایتكار آن، در قساوت و سبعیّت و پایمال كردن همهى موازین انسانى و اخلاقى هیچ حدّ و مرزى نمىشناسند. جنایت، نسلكشى، ویرانگرى، كشتار كودكان و زنان و بىپناهان، و هر تعدّى و ظلمى را كه از دستشان برآید براى خود مباح میشمرند و به آن افتخار هم میكنند. صحنههاى گریهآور جنگ پنجاه روزهى اخیر غزّه، آخرین نمونهى این بزهكارىهاى تاریخى است كه البتّه در نیم قرن اخیر بارها تكرار شده است.
دوّمین حقیقت آن است كه این سفّاكى و فاجعهآفرینىها نتوانسته است هدفِ سردمداران و پشتیبانان رژیم غاصب را برآورده سازد. برخلاف آرزوى احمقانهى اقتدار و استحكامى كه سیاستبازان خبیث براى رژیم صهیونیستى در سر میپروراندند، این رژیم روزبهروز به اضمحلال و نابودى نزدیكتر شده است. ایستادگى پنجاه روزهى غزّهى محصور و بىپناه در برابر همهى توانِ بهصحنهآوردهى رژیم صهیونیست، و سرانجام، ناكامى و عقبنشینى آن رژیم و تسلیم شدنش در برابر شروط مقاومت، نمایشگاه آشكار این ضعف و ناتوانى و بىبُنیگى است. این بدان معنى است كه ملّت فلسطین باید از همیشه امیدوارتر باشد، مبارزان جهاد و حماس باید بر تلاش و عزم و همّت خود بیفزایند، كرانهى غربى راه پرافتخار همیشگى را با قدرت و استحكام بیشتر پىگیرد، ملّتهاى مسلمان پشتیبانى واقعى و جدّى از فلسطین را از دولتهاى خود مطالبه كنند، و دولتهاى مسلمان صادقانه در این راه گام نهند.
سوّمین موضوع مهم و داراى اولویّت، نگاه هوشمندانهاى است كه فعّالان دلسوز جهان اسلام باید به تفاوتِ میان اسلام ناب محمّدى و اسلام آمریكایى داشته باشند و از خلط و اشتباه میان این دو، خود و دیگران را برحذر بدارند. نخستین بار امام راحل بزرگ ما به تمایز این دو مقوله همّت گماشته و آن را وارد قاموس سیاسى دنیاى اسلام كرد. اسلامِ ناب، اسلامِ صفا و معنویّت، اسلامِ پرهیزكارى و مردمسالارى، اسلامِ (اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار رُحَماءُ بَینَهُم)(2) است. اسلامِ آمریكایى، پوشاندن لباس اسلام بر نوكرى اجانب و دشمنى با امّت اسلامى است. اسلامى كه آتش تفرقه میان مسلمین را دامن بزند، به جاى اعتماد به وعدهى الهى، به دشمنان خدا اعتماد كند، به جاى مبارزه با صهیونیسم و استكبار با برادر مسلمان بجنگد، با آمریكاى مستكبر علیه ملّت خود یا ملّتهاى دیگر متّحد شود، اسلام نیست؛ نفاق خطرناك و مهلكى است كه هر مسلمان صادقى باید با آن مبارزه كند.
نگاه همراه با بصیرت و ژرفاندیشى، این حقایق و مسائل مهم را در واقعیّتِ جهان اسلام براى هر جویندهى حقّى روشن میسازد و وظیفه و تكلیفِ روز را بىهیچ ابهامى معیّن میكند. حج و مناسك و شعائر آن فرصتِ مغتنمى براى كسب این بصیرت است، و امید آنكه شما سعادتمندان حجگزار از این موهبت الهى به طور كامل بهرهمند گردید. همهى شما را به خداى بزرگ مىسپارم و قبولى تلاش شما را از خداوند مسئلت مینمایم.
والسّلام علیكم و رحمةاللَّه
سیّد على خامنهاى
پنجم ذىالحجّة 1435 مصادف با هشتم مهرماه 1393
--------
1) آبادسازى، نوسازى
2) سورهى فتح، بخشى از آیهى 29
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/2604