از بعد سیاسى امام خمینى(ره) یك شخصیتبىنظیرى بود كه دوست و دشمن بر آن اذعان داشتند. عنوانهایى نظیر تئوریسین بزرگ، صاحبنظر برجسته، تحلیلگر سیاسى فوقالعاده، استراتژیستبلند پایه، آیندهنگرى قوى، جهان بین منحصر به فرد، داراى دكترین عالى و پیچیده، ژرفنگر، غیر قابل پیش بینى و داراى پیچیدگى بسیار دور بخشى از عنوانهایى بود كه شخصیتهاى جهانى به حضرت امام خمینى(ره) دادهاند، واقعیت این است كه حضرت امام خمینی(ره) همه عنوانها و القاب فوق را داشت ولى اینها همه صفات امام خمینی(ره) نبود، بلكه ناظران بینالمللى هر كدام از دیدگاه خاصى امام عزیز را مىدیدند. اینك با توجه به محدودیت كلام گوشههایى از ویژگیهاى سیاسى امام راحل را به شكلى كاملا موجز و خلاصه ذكر مىكنیم.
خودباورى به جاى خودباختگى:
یكى از برجستهترین اهداف امام خمینی(ره)تلقین روح خود باورى به عموم مسلمانان و بخصوص به مردم خود بود. وی در این استراتژى الهى خود از دو تاكتیك معروف استفاده مىنمود:
الف - تحقیر قدرتها و ابرقدرتها: امام خمینی(ره) كه به خوبى به جنایتهاى كشورهاى امپریالیستى در تحقیر ملتهاى دربند آگاهى داشت و آثار ذلت بار سلطه ابرقدرتها را بر ملتها مشاهده نموده بود، درصدد برآمد كه اولا آنها را كوچكتر از آنچه هستند و نشان مىدهند معرفى كند، ثانیا بر مبناى قاعده تایید باطل، باطل است، سعى وافر بر نفى تاثیرگذارى و موقعیتبرتر آنها داشتند. تكرار جمله امریكا هیچ غلطى نمىتواند بكند، از امریكا در ذهن و فكر مردم ما كشورى و قدرتى ترسیم نمود كه قدرت هیچ كارى را ندارد. الحق همین جمله كاخ ابرقدرتى امریكا را فرو ریخت و حتى امكان واكنش مناسب در برابر طوفان سهمگین انقلاب اسلامى را از او گرفت. حال آنكه امریكا به عنوان یك واقعیت، ابرقدرتى بود كه به خود حق مىداد و مىدهد كه در امور داخلى كشورها مداخله نماید. در ویتنام آنهمه جنایت مرتكب شود، گرانادا را به اشغال خود درآورد، لیبى را بمباران و در نیكاراگوئه دخالت نظامى نماید. نوریهگا را از اریكه قدرت در پاناما به زیر كشد و از اسرائیل حمایتبىقید و شرط نماید و به اعراب بىاعتنایى كند. این درست است كه امریكا و چهار كشور دیگر عضو دائم شوراى امنیت و داراى حق وتو هستند. ولى واقعیت چیزى دیگرى است. به نظر بسیارى از صاحبنظران سیاسى امریكا حرف آخر را در شوراى امنیت مىزند. اگر سازمان ملل را به مدرسهاى تشبیه كنیم و شوراى امنیت را به كلاس، امریكا رئیس این مدرسه، انگلیس معلم كلاس، فرانسه در حكم مبصر كلاس، شوروى چون شاگرد ساعى و درسخوان این كلاس و چین مانند دانشآموز مستمع آزاد كلاس است؟!!
با همین دید و تحلیل است كه مشاهده مىكنیم امریكا در بحران اشغال كویت در مدت كوتاهى تعداد زیادى قطعنامه را در شوراى امنیتبر علیه عراق به تصویب رساند، حال آنكه كشورهایى نظیر فرانسه و شوروى كه هوادار سنتى عراق بودند از انجام هرگونه واكنشى ناتوان شدند و نتوانستند به نفع عراق كارى انجام دهند.
همین امریكا در دیدگاه خدابین امام بزرگوار هیچ گونه محلى از اعراب را نداشت و به شدت تحقیر شد. دیگر قدرتها هم به فرا خور حال و به مناسبتهاى گوناگون مورد طعن و عتاب و شماتت قائد عظیمالشان قرار گرفتند. این یكى از استراتژیهاى امام بود.
ب - القاى روح بزرگمنشى و عزت اسلامى
امام خمینی(ره) سعى بسیار زیادى داشتند كه عزت از دست رفته را به مسلمانان برگردانند و این مهم جز با تفهیم جهانبینى عظیم اسلامى مقدور نبود. بنابراین توجه حضرت امام(ره) بعد از شكستن ابهت و صولت قدرتها، تشریح و معرفى اسلام ناب بود. همان اسلامى كه عزت را منحصر به مسلمانان مىداند(ولله العزة ولرسوله وللمومنین.)امام عزیز (ره) معتقد بودند به میزانى كه مسلمانان از اسلام فاصله بگیرند، به لحاظ سیاسى به همان میزان به قدرتهاى جهانى وابسته مىشوند. در این استراتژى همه مساعى حضرت امام (ره)مصروف تبلیغ اسلام و توجه به مسایل اسلامى بود. بهگونهاى كه مسلمانان هرگز احساس نیاز به دیگر ایدئولوژیهاى وابستگى آور را نكنند.
اعتراف جهان به صلابت سیاسى امام
در سال ۱۳۶۵ در پایان سمینار منطقهاى سفراى كشورمان كه دسته جمعى به محضر امام نایل شدیم. توفیق زیارت خصوصى معظم له نیز طبق معمول دست داد. در آن ملاقات خصوصى حضرات آقایان: مهدوى كنى و انوارى و نیز جناب آقاى دكتر ولایتى نیز حضور داشتند. چند لحظهاى به سكوت گذشت. بنده از محضر امام بزرگوار اجازه خواستم كه مطلبى را به عرض برسانم. امام عزیز اجازه فرمودند. آنگاه گفتم: چندى پیش سفیر شوروى در تهران (آقاى بویلدیروف سفیر وقتشوروى) به دیدن من آمد و طى گفتگویى گفت: ما و شما هیچ اختلافى با هم نداریم. من در پاسخ گفتم: اتفاقا ما با شما خیلى اختلاف داریم. اولین اختلاف ما ایدئولوژى ماست كه هیچ فصل مشتركى با ایدئولوژى شما ندارد.
دوم حضور نظامى شما در افغانستان است كه ما كاملا مخالفیم. سوم حمایتهاى شما از صدام است كه مساله مهم ما و شماست و در این زمینه ما سیاستشما را رد مىكنیم و اصلا این سیاستبراى ما قابل درك نیست.
سفیر شوروى گفت: ما و شما همسایهایم و این را خدا خواسته است؟
با خنده گفتم: مگر شما هم خدا را قبول دارید؟
سفیر شوروى گفت: آن خدایى كه امریكا را با آنهمه عظمتبه دست انقلاب شما تا این اندازه زبون و ذلیل كرده است، ما هم این خدا را قبول داریم.
چهره حضرت امام بسان گل باز شد و با لبخندى كه حاكى از رضایت و خرسندى بود، فرمودند: همین طور است، آن دیگرى هم (مقصود امریكا) درباره انقلاب اسلامى همین طور فكر مىكند. آنگاه خود حضرت امام به موضوع بسیار مهمى اشاره كردند كه در تایید همین مطلب بود.
ایشان فرمودند: چند روز پیش من فلان رادیو را گوش مىدادم (حضرت امام اسم رادیو را بردند ولى براى اینكه تبلیغى براى این رادیو نشود از ذكر نام آن خوددارى مىكنم) از قول سران كاخ سفید مىگفت: تا زمانىكه فلانى - حضرت امام خمینى (س) - زنده استشوروى جرات تعرض به ایران را ندارد. نگرانى ما زمانى است كه فلانى نباشد و روسها بخواهند به تمامیت ارضى ایران تجاوز نمایند.
مقصود حضرت امام این بود كه اگر مثلا ابرقدرت شرق در مورد عظمت انقلاب اسلامى چنان خاضعانه اظهار نظر مىكند دیگر قدرت غربى هم تصور مشابهى از انقلاب اسلامى دارد و هر دو به گونهاى از انقلاب واهمه دارند.
عظمت انقلاب اسلامى حاصل خودباورى و طرد و رد قدرتهاى مادى بود و این خصیصه را امام عزیز در مردم ایجاد فرمودند.
دیپلماسى ایجاد مشكل براى دشمنان انقلاب اسلامى
یكى از استراتژیهاى بارز امام خمینی(ره) ایجاد مشكل و درد سر دائمى براى قدرتهایى بود كه در صدد ایجاد مشكل براى انقلاب اسلامى بودند. اصولا استراتژى ابرقدرتها مشغول كردن كشورهاى جهان سوم با مسایل داخلى به شكلهاى گوناگون است تا این كشورها نتوانند به مسایل اساسى خود بپردازند. اختلافهاى داخلى، جنگ عقیدتى، درگیرى منطقهاى، توطئه تجزیهطلبى و مسایلى از این قبیل موانعى است كه كشورهاى مستقل فرصت پرداختن به موضوعهاى مهم را نداشته باشند.
امام بیدار و بیدارگر، پیوسته مىكوشیدند تا با ایجاد دردسر تازه براى دشمنان انقلاب اسلامى نه تنها ابتكار عمل را از دست آنها بگیرند، بلكه به عكس آنها را با مشكل جدید، روبهرو نمایند. اشغال لانه جاسوسى امریكا و افشاى اسناد و مدارك و شخصیتها و عوامل امریكایى در كشور و كشف سناریوهاییكه واشنگتن جهتشكست انقلاب اسلامى تهیه دیده بود و بالاخره بازداشت ۴۴۴ روزه جاسوسان امریكایى، كاخ سفید را به جد با مشكلهاى عدیدهاى مواجه كرد كه هم و غم "كارتر"، رئیس جمهورى وقت آمریكا و دستیارانش، آزادى گروگانها بود و امام عزیز به كارتر اجازه نداد از پیمان كمپ دیوید كه موجب ضعف و ذلت اعراب بخصوص مصر در برابر اسرائیل شد و خطر اعراب براى اسرائیل حداقل براى دو دهه منتفى گردید - استفاده لازم را بنماید و اشغال لانه جاسوسى از كارتر یك زمامدار بى كفایتساخت كه در مسایل مهم قدرت تصمیمگیرى را نداشت و كارتر كه با تحمیل پیمان "كمپ دیوید" به مصر خواب انتخاب مجدد در انتخابات را مىدید به كلى از پیروزى مایوس شد و رقیب انتخاباتىاش حداكثر استفاده را از گروگانها نمود و این هم یكى دیگر از استراتژیهاى امام امتبود.
افشاى استراتژى دشمنان اسلام
بنیانگذار جمهورى اسلامى اهتمام خود را مصروف آگاه نمودن امت اسلامى از نقشهها و طرحهاى شیطانى دشمنان اسلام و مسلمانان مىكردند و در این راه به اعتراف دوست و دشمن موفقیتبسیار زیادى كسب نمودند. یكى از این موارد موضع محكم و انعطاف ناپذیر امام، سیاستبر علیه نویسنده مزدور كتاب موهن "آیههاى شیطانى" بود. دشمنان انقلاب اسلامى كه از توطئههاى گوناگون علیه انقلاب اسلامى سودى نبرده بودند، ایدئولوژى انقلاب را نشانه رفتند و تیرهاى مسموم خود را به طرف آن شلیك كردند. این بار نیز امام پر صلابت انقلاب در مقابل تمامیت كفر جهانى را هدف قرار دادند و با اعلام ارتداد نویسنده سرسپرده آن كتاب و صدور فتواى تاریخساز واجب القتل بودن وى، بار دیگر حكم روشن اسلام را بیان فرمودند. دشمن زبون و سراسیمه و مایوس از هر كارى به تنها عملى كه مقدورش بود دست زد و با اجلاسى عجولانه تصمیم به احضار سفراى خود از تهران كرد تا شاید رهبر انقلاب را به عدول از این حكم الهى وا دارد كه صد البته بى اثر بود. از این پاتك امام بتشكن چند مساله روشن شد:
الف - به طور كامل دشمن در موضع ضعف و انفعال قرار گرفت.
ب - ماهیت دشمنان اسلام و انقلاب اسلامى بیش از پیش مشخص گردید.
ج - تشتت و تفرق آنها آشكار گردید كه اصولا وحدت جز در سایه ملاحظات اعتقادى میسور نیست. آنجا كه قرآن كریم مىفرمایند: "تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتا". در همین مورد روشنتر از همیشه افتراق و تشتت دنیاى كفر برملا گردید; به طورى كه یكى از سفراى اروپایى كه با اكراه تهران را موقتا ترك مىكرد، طى تماس تلفنى گفت: من با بى میلى تهران را ترك مىكنم ولى هفته آینده باز خواهم گشت. همین طور هم شد و سفیر مزبور پس ازحدود دو هفته به تهران بازگشت.
د - شجاعتیافتن مسلمانان در برابر كفار، بطورى كه از اندونزى تا مراكش و تا پشت دفتر نخستوزیر انگلیس مسلمانان فریاد "مرگ بر رشدى" سر دادند و خواستار اجراى حكم حضرت امام شدند. ه - روشن شدن قدرت و صلابت وحدت مسلمانان - كه به راستى اگر مسلمانان وحدت كنند عزت گذشته را باز مىیابند - و صولت و ابهتیافتن انقلاب اسلامى. در این مورد به یك خاطره اشاره مىكنم: دو سال پیش كه پنج تن از برجستهترین ائمه جمعه كشورهاى تانزانیا، زامبیا، زیمباوه، موزامبیك و افریقاى جنوبى به تهران آمده بودند و توفیق دیدار آنها در دفترم دست داد. یكى از آنها با اشاره با فتواى ارتداد سلمان رشدى كه به ساحت مقدس رسولالله - صلى الله علیه و آله و سلم - اسائه ادب كرده بود، گفت: حكم حضرت امام چونان ضربتى بود كه مولى امیرالمومنین - علیهالسلام - در جنگ خندق بر پیكر كفر مجسم یعنى عمروبن عبدود وارد آورد.
ز - واكنش مساعد و مستعد كنفرانس اسلامى در برابر این حكم، وزراى خارجه كنفرانس اسلامى در اجلاس قاهره كه به همین منظور تشكیل شده بود، با توجه به طوفان عظیمى كه این حكم ایجاد كرده، به اتفاق آرا حكم حضرت امام خمینى رهبر ژرفاندیش جهان اسلام را تایید كردند و دیپلماسى انگلیس یك بار دیگر در برابر قدرت و جاعتبىمانند امام احیاگر اسلام عقیم ماند و ناكام گردید.
امام خمینى انقلابىترین سیاسى و سیاسىترین انقلابى
اندیشههاى امام خمینى - رضواناللهتعالى علیه - مرزهاى قراردادى را در نور دید و به اقصى نقاط عالم بسط و گسترش یافت. گستره پایگاه امام قلوب دردمندان و محرومان بود. همان تازیانه خوردهها كه زنجیر اسارت قرون و اعصار بر پا و گردن و دستشان سنگینى كرده بود و امروز نام امام خمینى همواره با واژههاى زیبایى آزادى، استقلال، خودباورى، ظلم ستیزى و مبارزه مستمر بر علیه بیداد، مترادف است. نام امام خمینى الهام بخش مبارزان و یاد امام خمینى امید آفرین دردمندان براى روزهاى بهتر و آینده روشنتر است.
امروز آزادگان جهان از امامتخمینى به عظمتیاد مىكند و از اینكه در قرنى كه به قرن امام خمینى شهره خواهد شد تعلق دارند، بر خود مىبالند. فى المثل دریادار چیكاتا، عضو شوراى انقلاب غنا و مرد شماره دو این كشور، با نهایت تواضع مىگوید: امام خمینى متعلق به ما سیاهان زجر كشیده و شلاق خورده است. او به ما درس آزادى و آزادگى را بیاموخت و به ما آزاد زیستن در سایه مبارزه دائمى با دشمنان آزادى را تلقین كرد او در پایان این گفتگو گفت: ما براى تلفظ نام امام خمینى حرف (خ) را در زبان انگلیسى وارد كردهایم.
علیمحمد بشارتى
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/2102