آخرین برگ جنتری ما در پشت حصاری از زمستان ورق میخورد و ما در پس این ستون به روزهای رفته چشم دوخته ایم.
ای همراه! ما چقدر از جهان پیرامون خویش عقبیم، چقدر خود را در آخرین سرود سرد خاک پیدا کرده ایم؟ آخرین برگ جنتری ورق میخورد و جهان از درخت و شکوفه سرشار خواهد شد.
آخرین برگ از درخت حوت فرو خواهد افتاد وجهان از آواز قناری لبریز خواهد شد؛ اما ما چه گلی به سر خویش زدیم! اگر به هم اعتماد کنیم، بهار جاذبه یی است که منو تو را بر میانگیزاند، در رستاخیز سبزتر از هر بهار. هموطن، بهار سر آغاز است برای بهتر زیستن و نگاهی است تازه در جستجوی لباسی نو برای دلهای که به آسمان اهانت میکنند، برای آدمیانی که زبان تازه جنتری را نمی فهمند، بهار ( تعجب سبزی) است که بر سر راه من و تو میرویید و مثل علامت سوال بزرگ، سالهای برباد رفته را به شکایت میگیرد.
پس بهار یعنی یک یاد آوری سبز و روشنی که ما را در جهاد راه زنده گی به تامل وامیدارد.
بهار میگوید:( میان من وتو فاصله یی نیست اگر دلت همچون من سبز باشد)
بهار، فرصتی است برای تامل در راز آفرینش واندیشیدن.
جایگاه نوروز از نظر گاه دین.
در کشور ما نوروز را جشن میگیرند، و حضور بهار را به همدیگر تبریک میگویند، آیا چنین روزی از نظر اسلام عید است؟
در این فرصت به طور خلاصه به باز بینی این موضوع میپردازیم.
نوروز، پیش از اسلام:
پیش از اسلام، نخستین روزبهار را عیدو جشن ملی به شمار میآوردند و از آن به عید باستانی یاد میکردند. به عقیده بعضیها نخستین کسی که از نوروز تجلیل، و آن را عید ملی اعلام کرده جمشید بود. جمشید پسر تهمورث، از شاهان افسانه یی پیش از تاریخ ایران است، روزی که او بر تخت سلطنت نشست، اولین روز بهار بود.
بنا بر روایتی نوروز روزی است که کشتی نوح پیامبر بر کوه جودی نشست، نوروز روزی است که حضرت علی(ع) بر خلافت نشست؛ همچنین حادثه شگفت زنده شدن هزاران نفر از بنی اسرائیل قبل از اسلام به فرمان خدا که در آیه 243 سوره بقره به آن شاره شده است. در نوروز رخ داده است. از مجموع این مطالب به دست میآید که نوروز، قبل از اسلام، روزی محترم خاصی بود، و با پیدایش رخدادهای در آن روز که غالباً مثبت بوده اند بر اهمیت و شهرت آن فزوده شد.
نوروز پس از اسلام:
پس از اسلام نیز از این روز مهم تجلیل شده است، همچنین بروز رخدادهای مهم موجب افزایش عظمت و احترام آن شده است.
1- جبرئیل بر پیامبر (ص) در چنین روزی نازل شد.
2- پیامبر اسلام بتهای قریش را از بالای خانه کعبه فرو ریخت، همچنین ابراهیم(ع) در چنین روز بتها را شکست.
3- پیامبر نماینده خود را ( وادی جنیان) فرستاده تا از آنها در پذیرش اسلام و پیامبر بیعت بگیرد.
4- و به نقل بعضی علمای اهل تشیع در چنین روزی امام مهدی( امام دوازدهم شیعیان) از پرده غیب آشکار میشود.
چنان که گفته شد با پایدار شدن این رخدادهای بسیار بزرگ پس از ظهور اسلام موجب عظمت نوروز شده است.آیا جشن" عید نوروز" خرافی است؟
بعضیها بر این باورند که جشن عید نوروز جشن خرافی است که از دوره جاهلیت باقی مانده و اسلام آن را رد کرده است، البته درست است اطلاق ( عید) برای چنین روزی از دیدگاه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ اما باید بگوییم که نوروز از روزهای برجسته و مبارک است و روایاتی که بیانگر ستایش نوروز است بسیار بیشتر و قویتر از روایاتی است دال بر رد این روز بر همین اساس مورد نیکو داشت علمای دین میباشد.
به دلیل مراسم مثبت و جنبههای مفیدی است که انجام میگیرد، مانند نظافت، پوشیدن لباس نو، همگامی با تحولات طبیعت ودگرگونی در خود، صله رحم، خانه تکانی، بهداشت، و آشتی افرادی که مدتها با هم قهر بوده اند و... دارای جهات مثبتی است که هر خردمندی آن را میپسندد. اسلام وقتی ظهور کرد، در دوران جاهلیت مراسمی وجود داشت که اکثر آنها بر خلاف عقل، منطق و وجدان بود؛ مانند رسم دختر کشی که آن را مردود دانست. ولی مراسمی نیز وجود داشت مانند تحریم جنگ در چهار ماه( رجب، ذالقعده الحرام، ذالحجه الحرام محرم) این رسم را که بر گیرنده امنیت و آرامش است امضا نمود.
نوروز، مبارک، ومورد توجه اسلام بود و اختصاصی به عجم( پارسیان) ندارد؛ بلکه برای همه مسلمانان روز جشن و روز شگفت انگیزی است، مشروط بر این که بامراسم صحیح و سازنده همراه باشد، و از هر گونه باطل اندیشی وگناه پرهیز گردد، در این صورت حتی میتوان آن را عید نامید، بدان دلیل که معصومی میفرماید:
(هر روزی که در آن روز گناه نشود، آن روز عید است.)
نویسنده: جواد سروری
سرمقاله شماره 175 روزنامه انصار
تاریخ: 28/12/1392
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/1644
تگ ها: