نویسنده: علیرضا قشقایی
مسئله شفاعت، ریشه قرآنی و حدیثی داشته و ضرورت مذهب به حساب میآید. بنابر این، یكی از شفعای روز قیامت - آن هم در حد وسیع - حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام میباشد كه در اینجا توجه شما را به مضمون دو حدیث كه از طریق حضرت سلمان و جابر جعفی آمده است جلب میكنم:
روزی سلمان به پیامبر صلی اله علیه و آله گفت:ای مولای من! تو را سوگند به خدا، از عظمت فاطمه علیهاالسلام در روز قیامت تعریفی بفرمایید. پیامبر خدا صلی اله علیه و آله با تبسم رو به سلمان كرد و فرمود: سوگند به آن آفریدگاری كه جانم در دست اوست، فاطمه علیهاالسلام را در آن روز بر ناقهای از ناقههای بهشت سوار میكنند، جبرئیل و میكائیل به ترتیب از راست و چپ او حركت مینمایند. امیرالمؤمنین پیشاپیش و حسن و حسین از پشت سر، وی را همراهی میكنند، تا بدین طریق فاطمه علیهاالسلام از پلصراط میگذرد، آنگاه خطاب میرسد: فاطمه! هرچه میخواهی بخواه. دخترم عرض میكند: اسالك ان لاتعذب محبی، و محبی عترتی بالنار، فیوحی ا... الیها: یا فاطمه! و عزتی و جلالی و ارتفاع مكانی، لقد آلیت علی نفسی من قبل ان اخلق السموات و الارض بالفی عام ان لااعذب محبیك و محبی عترتك بالنار. (1) بار الها! از تو میخواهم علاقهمندان خود و فرزندانم حسن و حسین را در آتش مسوزان. خطاب میرسد: یا فاطمه! سوگند به عزت و جلالم، دو هزار سال پیش از خلق آسمانها و زمین، بر خودم لازم كردهام كه این حاجت تو را برآورم.
جابر جعفی نیز به حضور امام باقر علیهالسلام رسیده، عرض كرد: فدایت شوم، حدیثی در مورد فاطمه علیهاالسلام بفرمایید، كه با نقل آن، پیروان را خوشحال كنم. حضرت فرمودند: در روز رستاخیز منابری از نور برای پیامبران نصب میگردد، كه منبر رسول خدا از همه مجللتر است و همچنین منبرهایی برای اوصیاء در نظر میگیرند كه جایگاه علی علیهالسلام از همه بالاتر میباشد. آنگاه نوبت به فرزندان انبیاء میرسد كه مقام حسن و حسین علیهماالسلام بس منیعتر است. سپس نوبت فاطمه علیهاالسلام فرامیرسد و او را با تجلیل و شكوه بینظیر به محشر میآورند و كنار در بهشت قرار میگیرد، ولی داخل آن نمیشود و میگوید: خدایا! از تو مسئلت میدارم كه مقام مرا در همچو روزی برای اهل محشر معلوم كنی. از جانب خدا ندا میرسد:ای دختر پیامبر! برگرد به سوی اهل محشر و هر كه را از علاقه مندان خود یافتی شفاعت كن. امام باقر علیهالسلام میفرمایند: به خدا سوگند، فاطمه علیهاالسلام دوستداران خویش را یكی پس از دیگری انتخاب نموده و داخل بهشت مینماید، همان طوری كه پرندهها دانهها را برمی گزینند، و سپس پیروان آن حضرت نیز، خود شفاعت نموده و علاقهمندان فاطمه علیهاالسلام را به بهشت داخل میكنند.
شایان ذکر است شفاعت شوندگان باید واجد شرایط باشند، ایمانشان را در دنیا تباه نسازند، حقوق و آبروی مردم را تضییع ننمایند، در عمل به واجبات دینی كوتاهی نكنند، از نظر اخلاقی و عملی مشابهت و سنخیت با حضرت فاطمه علیهاالسلام و سایر شفاعتكنندگان داشته باشند، و گرنه به طور مطلق مشمول شفاعت نمیشوند، بلكه هر جرم و تخلف دینی و تجاوز به حقوق دیگران، كیفر مناسبی را به دنبال خواهد داشت و چنین افرادی به طور محدود و موقت كیفر میبینند و سپس مشمول شفاعت میشوند. همان طوری كه دانشآموزان غیر واجد شرایط، مشمول الطاف استادان آموزشی نمیگردند.
خداوندا! ما را شایسته شفاعت فاطمه، پدر، شوهر، و فرزندان معصوم او (علیهم السلام) بفرما.
پی نوشتها:
1 سفینه البحار، ج 2، ص 375
2 عوالم، ج 11، ص 150- بحارالانوار، ج 43، ص 64
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/1602