حضرت امام خمینی(ره) در میان مردم افغانستان جایگاه ویژهای دارد، ایشان نه تنها مورد احترام شیعیان افغانستان هستند، بلکه برادران اهل تسنن ما نیز برای ایشان احترام ویژهای قائل هستند، در مطلب زیر نظر چند تن از شخصیتهای افغانستان در رابطه با ایشان بیان شده است.
به گزارش انصار به نقل از خبرگزاری فارس، امام خمینی(ره) جایگاه ویژهای در بین مسلمانان به خصوص ملت مسلمان افغانستان دارد.
سخنان شخصیتها و عالمان برجسته افغانستان درباره معمار کبیر انقلاب اسلامی، نشان از علاقه و محبت بیشمار مردم افغانستان به امام خمینی(ره) دارد.
پیرامون شخصیت امام خمینی(ره) سخنان فراوانی تاکنون از اندیشمندان، عالمان دینی و چهرههای فرهنگی شیعه و سنی افغانستان که از اقوام مختلف نیز هستند منتشر شده است که در ایام سالروز رحلت آن پیر فرزانه گزیدهای از این سخنان را مرور میکنیم.
(آیت الله محسنی) از رهبران جهادی و از شخصیتهای برجسته مذهبی در افغانستان:
حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) در بین بزرگان و دانشمندان مسلمان کمنظیر است، او متدینی بود که به مستحبات و واجبات عمل میکرد و به همه مسائل جزئی و کلی دین اسلام مقید بود، او مرد شجاع و نترسی بود که طاغوتهای زمان در نظرش خوار و ذلیل بود و جز خدا از کسی نمیترسید.
او به آنچه میگفت اعتقاد داشت و سخت به آن پایبند بود.
وی آنچه را که میخواست برای خدا میخواست و خدا هم محبت او را در دلها جای داد، وعده خداوند چنین است: (آنانی که ایمان آوردهاند و اعمال شایسته انجام دادهاند محبت آنان را در جانها قرار میدهیم).
امام خمینی(ره) نمرده است و نخواهد مرد و یاد و خاطره او در جریده جهان معنویت و تقوا باقی خواهد ماند.
(شهید استاد برهان الدین ربانی) از رهبران جهادی افغانستان:
وفات سید روح الله امام خمینی(ره) بزرگمرد تاریخ معاصر جهان اسلام، ضایعهای است جبران ناپذیر و حادثهای است دردناک که مسلمانان متعهد را در نقاط جهان اسلام سخت تکان داد.
شخصیتهای بزرگ مذهبی و سیاسی در جهان اسلام در حدود مرزهای جغرافیایی کشور و زادگاه خویش محدود باقی نمیمانند، آنها مربوط به کل جهان اسلام هستند.
امام خمینی(ره) کاپیتالیسم و کمونیسم، را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروی از تعالیم والای اسلام میدانست.
او در برابر مستکبران شرق و غرب، قوی و مقاوم ایستاد و با هر نوع فساد و توطئه پنجه نرم کرد و آزاد و سر بلند زیست و با روحی آرام و مطمئن قضاء الهی را لبیک گفت.
(مرحوم مولوی نصرالله منصور) از رهبران جهادی افغانستان:
امام خمینی(ره) الگویی برای ایجاد اتحاد بین مسلمین است که با آگاهی بخشیدن به جوامع اسلامی، مسلمین را متحد کرد.
(محمد اکرم اندیشمند) نویسنده و محقق افغان:
وفات امام خمینی(ره)، شخصیت عظیم عالم اسلام در زمان موجود مایه تأثر و تأسف همه مسلمین به خصوص آنهایی میگردد که بصیرت عمیق و وسعت نظر و اخلاص راستین بر سرنوشت یک میلیارد مسلمان جهان بدون در نظر داشت اختلافات گروهی و مذهبی و بدون داشتن افکار جاهلانه، میاندیشند و استکبار شوروی و امریکا را به عنوان خطرناکترین و سازش ناپذیرترین دشمن اسلام و مسلمانان تشخیص میدهند.
وقتی ما به شخصیت امام خمینی(ره) با چنین دید و نگرشی نظر بیفکنیم به حق او را بزرگترین شخصیت دنیای اسلام در عصر موجود مییابیم.
(محمد باقر مصباحزاده) مورخ و پژوهشگر افغانستانی:
امام خمینی به عنوان یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بین شیعیان افغانستان مقلدان زیادی داشت که از ایشان پیروی میکردند.
خط امام در افغانستان محدود به قشر روشنفکر و تحصیل یافته نبود، بلکه به دلیل نفوذ اجتماعی علما و روحانیون مروّج مرجعیت آن حضرت، در بین طبقات و اقشار مختلف اجتماعی نفوذ داشت.
پیروان خط امام به شکل حلقههای فرهنگی و تبلیغی در داخل و خارج از کشور فعالیت میکردند و به علت بیتجربگی و عدم شناخت لازم از افراد، عناصر و جریانهای سیاسی و فکری مختلف، نسل جوان و روشنفکران پیرو خط امام بعضاً گرفتار التقاط و انحراف شدند، اما محور اجتماعی خط که علما و روحانیان برجسته بودند، پرچم این خط را حداقل از نظر فکری سالم و استوار نگه داشتند.
پس از کودتای هفتم ثور (اردیبهشت) اکثر علما و روحانیون پیرو خط امام توسط کمونیستها دستگیر شده و به شهادت رسیدند.
بنابراین خط مذکور که در گذشته هم از انسجام و هماهنگی برخوردار نبود، محور اجتماعی و فکری خود را که امکان داشت خط امام را در دوران جهاد بهتر سازماندهی و رهبری کند از دست داد.
پیروان قدیم و جدید خط امام، بعد از کودتای هفتم ثور به عضویت دستهها و گروههای مختلف در آمدند اما به مرور زمان از گروههای مختلف ناسازگار با خط امام بیرون آمده و منشعب شدند.
(سید عبدالحمید معصومی) محقق و پژوهشگر علوم دینی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:
امتیازاتی که امام خمینی(ره) داشت، نمیتوان در فرد دیگری یافت و یکی از ویژگیهای امام (ره) علم ایشان بود که صدها و شاید هزاران دانشجوی بلند رتبه حوزه از محضر تدریس و تحقیق ایشان استفاده میکردند که شاگردان و کتابهای ایشان شاهدی بر این مدعا هستند.
علم و عالم جایگاه ویژه و حرمت خاصی در وجدان اخلاقی انسانها دارد که امام (ره) از چنین جایگاهی برخوردار بود.
امام در عرفان، تهذیب اخلاق و تزکیه باطن از افراد سرآمد روزگار بود و بطور یقین مادیات، ظواهر زندگی و ثروت ذرهای بر ایشان تسلط نداشتند.
امام خمینی(ره) به آزادی و آزادگی کامل رسیده بود و بهترین مدرک و سند در این زمینه شیوه زندگی ایشان از اوایل جوانی تا مراحل کهولت و پیری بود که در کمال آزادگی و حریت از وابستگیها به سر میبرد.
کسی که در میان دنیایی از ثروت قرار داشت، حتی به اندازه یک دینار و دالر مال نیندوخت و در برابر مردم و مؤمنان متواضع اما در برابر زورگویان با صلابت و قاطعیت رفتار میکرد.
(مولوی عنایتالله بلیغ) مشاور دینی حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان:
امام خمینی(ره) در زمان حیات خود از مردم افغانستان به عنوان ملت مسلمان و قهرمان یاد کرد که برای بقای دین خود قیام کردند و امام خمینی(ره) فرموده بودند که هجرت، صلابت دینی میخواهد و این نعمت الهی برای افرادی میسر خواهد شد که در این مسیر مصمم باشند.
امام خمینی(ره) در برابر ملیگرایی و قومیتگرایی ایستادگی کرده و به صراحت اعلام کرد که اسلام مرز ندارد. اگر کشورهای اسلامی و همسایههای افغانستان میخواهند پیمانهای استراتژیک با کشور غربی در کشور ما به امضا نرسد، باید برای وحدت و یکپارچگی مردم افغانستان تلاش کنند.
ما باید در مقابل دسیسههای دشمنان اسلام که باعث ایجاد اختلاف در بین مسلمانان میشود از قرآن پیروی کرده و با آگاهی کامل در مقابل طراحان اصلی آن مبارزه کنیم.
(شیخ عزیز الله نجفی) عضو شورای ولایتی هرات و از چهرههای جهادی افغانستان:
جهانی سخن میگفت و جهانی نگاه میکرد، حرکتهای امام امروزه باید برای تمام مسلمانان، به خصوص مسلمانان افغانستان الگو باشد، چرا که امام جامعه اسلامی را از دست دشمنان اسلام نجات داد و ما نیز باید ویژگیهای امام را سر لوحه زندگی قرار دهیم.
آنچه که بیش از همه برای امام مطرح بود، اسلام عزیز بود و امام با پیروی از قرآن، همیشه در سخنان خود میگفت که ملاک برای ما در تمام زمینهها اسلام است.
(محمد کاظم کاظمی) شاعر و پژوهشگر افغان:
شب اول (گنگره شعر حوزه) در مشهد بود و در جریان برگزاری مراسم بودیم که خبر رسید: حال جسمی امام مساعد نیست و این خبر حال همه را منقلب کرد.
با شنیدن این خبر به همراه اعضای حاضر در کنگره به صورت دستهجمعی به حرم مطهر امام رضا(ع) رفتیم و برای سلامتی امام دعا کردیم.
صبح روز دوم گنگره بود که آن خبر جانسوز منتشر شد، وضعیت عجیبی در میان شاعران به وجود آمد و در همان ساعات اولیه درگذشت ایشان، بسیاری از شاعران در فراق ایشان شعر گفتند.
قرار شد مسئولان گنگره را تعطیل کنند، اما وقتی مسئولان فضا را اینگونه دیدند، قرار بر آن شد که گنگره شعر به کار خود ادامه دهد.
آن شب برنامه ویژهای با نام (در سوگ آفتاب) برگزار شد و بسیاری از شاعران مطرح ایران و من به نمایندگی از شاعران مهاجر افغان در ایران در آن شب، شعر خواندیم.
آن شب وقتی شاعران شعر میخواندند همه گریه میکردند، شعر علی معلم همه را منقلب کرد و همه حضار را به گریه انداخت.
من هم در همان ساعت اولیه که خبر رحلت امام را شنیدم شعری در سوگ امام سرودم، آن شب وقتی در کنگره شعر خواندم، فضای خاصی در مراسم به وجود آمد، شاعران و شرکتکنندگان با صدای بلند گریه میکردند.
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/121