درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-01  |  2024-04-20  |  بروز شده در: 1403/01/31 - 14:49:0 FA | AR | PS | EN
سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان             برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین            عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد             امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد            تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد            قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان             پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد            نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد            شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن            امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد            حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم            تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان            ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن             حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1397/01/30 - 07:05:1
تعداد بازدید: 1884
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پیرمحمد ملازهی:
نظامیان پاکستان عاملان اصلی اختلاف‌افکنی میان کابل و اسلام‌آباد هستند
 نظامیان پاکستان عاملان اصلی اختلاف‌افکنی میان کابل و اسلام‌آباد هستند
در داخل پاکستان «آی‌اس‌آی» و ارتش هستند که پرونده افغانستان و نیز کشمیر هند را در اختیار دارند. در واقع، «آی‌اس‌آی» ابتکار عمل را در دست دارد و تلاش می‌کند از رسیدن به راه‌حل نهایی ممانعت به عمل بیاورد. اصلی‌ترین هدف ارتش پاکستان این است که هیچ‌گاه نباید اجازه دهند کابل به سطحی از قدرت دست یابد که بتواند برای اسلام‌آباد چالش ایجاد کند. 

 

درگیری میان نیروهای نظامی افغانستان و پاکستان  در بخش‌های مرزی ولایت خوست، در 15 آوریل 2018 (26 حمل 1396) رخدادی است که آینده مناسبات میان کابل و اسلام آباد را بیش از پیش با پیچیدگی و ابهام همراه کرد. وقوع این درگیری در محدوده مرزی دیورند که همواره به عنوان محل اختلاف افغانستان با کشور پاکستان بوده، حادثه‌ای بود که بخشی بزرگ دستاوردهای نشست اخیر میان شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان با اشرف غنی رئیس‌جمهوری و دیگر مقامات افغان، در 6 آوریل 2018 (17 فرودین 1397) را بی‌اثر کرد و در واقع می‌توان از بازگشت وضعیت به دوران قبل از این سفر سخن به میان آورد. اکنون در شرایط جدید این مساله مطرح می‌شود که علل وقوع این درگیری تنها یک هفته پس از دیدار مقامات سیاسی دو کشور با یکدیگر در کابل چیست؟ و این درگیری چه تاثیراتی را بر آینده مناسبات  دو کشور برجای خواهد گذاشت؟ «الوقت» برای پاسخ‌گویی به این مسائل دیدگاه پیرمحمد ملازهی، کارشناس ارشد مسائل شبه قاره را جویا شده است.

 

خط مرزی دیورند و خواست نظامیان عامل وقوع درگیری نظامی

پیرمحمد ملازهی در ارتباط با علل وقوع این درگیری در شرایط کنونی بر این باور است که در ارتباط با این موضوع می‌بایست به دو مساله توجه داشت. یکی اینکه متعاقب سفر شاهد خاقان عباسی نخست‌وزیر پاکستان به کابل و دیدار با اشرف غنی، مساله کاهش تنش‌ها و امکان تنش‌زدایی بزرگ میان دو طرف مطرح شد اما بلافاصله در مدت زمانی کوتاه در محدوده مرزی ولایت خوست شاهد وقوع درگیر نظامی میان نیروهای مرزی دو طرف بودیم. در واقع، از همان ابتدای انجام دیدار دیپلماتیک این موضوع مطرح شد که ارتش و سازمان امنیت پاکستان (آی‌اس‌آی) با حل مسائل از طریق دیپلماتیک موافق نیستند. در حقیقت، زمانی عمیق‌تر به مسئله نگریسته شود این امر نمایان می‌شود که هم در اسلام آباد و هم در کابل بخش‌هایی از نیروهای درگیر در عرصه سیاسی وجود دارند که موافق حل اختلافات و کاهش تنش‌ها نیستند. در این میان، نیروهای سیاسی و حزبی خواهان کاهش تنش‌ها هستند اما نیروهای نظامی تا حدود مخالف این روسیه می‌باشند. دیگر موضوعی که عامل وقوع این درگیر بوده در ارتباط با اختلاف و نزاعی قدیمی است که از دیرباز میان دو کشور وجود داشته است و آن‌هم عبارت است از اختلاف بر سر خط مرزی دیورند. افغان‌ها بر این باور هستند که خط مرزی دیورند که با مداخله انگلستان میان این کشور با هندوستان ترسیم شده که در  آینده تبدیل به مرز میان پاکستان و افغانستان شده، اعتباری 10 ساله داشته و در شرایط کنونی فاقد هر گونه مشروعیت بین‌المللی است.

 

«آی‌اس‌آی» پاکستان خواهان استقرار دولت ضعیف و عدم حل اختلافات است

این کارشناس مسائل شبه قاره در ادامه گفته های خود در پاسخ به این پرسش که دلیل مخالفت نظامیان پاکستان و بخشی از سیاسیون افغان با تنش‌زدایی میان کابل و اسلام‌آباد چیست، اظهار کرد: «در داخل پاکستان »آی‌اس‌آی» و ارتش هستند که پرونده افغانستان و نیز کشمیر هند را در اختیار دارند. در واقع، «آی‌اس‌آی» ابتکار عمل را در دست دارد و تلاش می‌کند از رسیدن به راه‌حل نهایی ممانعت به عمل بیاورد. اصلی‌ترین هدف ارتش پاکستان این است که هیچ‌گاه نباید اجازه دهند کابل به سطحی از قدرت دست یابد که بتواند برای اسلام‌آباد چالش ایجاد کند. هر گاه افغانستان به سطحی از ثبات و قدرت رسیده موضوع رسیدگی به سه منطقه مورد اختلاف دو کشور در محدوده خط مرزی دیورند، قوت می‌گیرد. در واقع، سه منطقه ایالت سرحد، منطقه هفت قبیله‌ای و ایالت بلوچستان که حدود 47 درصد مساحت کشور پاکستان را تشکیل می‌دهد از مناطق مورد اختلاف دو طرف هستند. در نتیجه این امر، شاهد هستیم که افغان‌ها بر این بارو هستند که بیش از 50 درصد سرزمین پاکستان به لحاظ تاریخی متعلق به آن‌ها است؛ در نتیجه این امر طبیعی است که خطی فکری در پاکستان وجود داشته باشد که خواهان تضعیف افغانستان و ایجاد دولت دست‌نشانده اسلام آباد باشد.»

 

پشتون‌ها گرایش محدودی به سازش با پاکستان دارند

ملازهی در ادامه نسبت به وضعیت افغانستان نیز تاکید کرد که در این کشور نیز دو جناح فکری وجود دارد. یکی جناح شمال به رهبری عبدالله عبدالله که عمدتا نیروهای تاجیک، ازبک هستند و دیگری جناح پشتون‌ها است. جناح پشتون‌ها در حقیقت در پی این هستند که اختلافات را به سروسامانی برسانند اما جناح اول در پی آن هستند که باید به راه‌حلی قطعی رسید. آن‌ها حتی بر این بارو هستند که باید خط دیورند را پذیرفت اما پشتون‌ها به شدت با این امر مخالف هستند و معتقدند باید تمامی مناطق قبل از 1893 می‌بایست به کشور افغانستان الحاق شود. بنابراین می‌توان اظهار کرد که رد افغانستان نیز دیدگاه واحدی وجود ندارد. حتی زمانی که اشرف غنی به قدرت رسید این امید وجود داشت که مسائل میان دو طرف حل شود و در این راستا، غنی چند بار نیز به اسلامآباد سفر کرد اما زمانی که با واقعیات سیاست پاکستان مواجه شد به این نتیجه رسید که خواسته‌های اسلام آباد بیش از آن چیزی که او توقع دارد. همین امر نیز موجب تجدیدنظر در خواسته‌های غنی و مشاورانش شد.

 

صلح کابل با طالبان، می‌تواند محور حل اختلافات افغانستان و پاکستان باشد

در ادامه گفته های خود، این کارشناس ارشد مسائل شبه‌قاره، در ارتباط با چشم‌انداز مناسبات میان دو کشور افغانستان و پاکستان با توجه به وقوع درگیری‌های مرزی اخیر، اظهار داشت: «آینده مناسبات دو طرف به یک سری متغیرها بستگی دارد. اولا این مساله بسیار اهمیت دارد که صلح با طالبان به چه سمتی پیش خواهد رفت. افغان‌ها معتقد هستند که طالبان از سوی «آی‌اس‌آی» تغذیه و حمایت می‌شود. بنابراین، اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که صلح کابل با طالبان اجرایی شود و نوعی فدرالی برای سازش بر سر قدرت در داخل کشور افغانستان صورت بگیرد، بدون تردید از شدت تنش‌های میان دو طرف کاسته خواهد شد. ثانیا بحث دیگر در ارتباط با رقابت قدرت‌های خارجی در افغانستان است. بدین شرح که روسیه و چین از یک سو و آمریکا و اروپا از سوی دیگر. در شرایط کنونی چینی‌ها در قالب طرح جاده ابریشم جید یا طرح «یک جاده یک کمربند» دارند و با سرمایه‌گذاری حدود 57 میلیارد دلار قصد دارند بندر اکوادور را به چین متصل کنند؛ مشخصا پکن استقرار صلح و ثبات را در منطقه می خواهد. ار سوی دیگر، آمریکایی‌ها حاضر به ددادن چنین نقشی به چین نیستند. بخشی دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد در ارتباط با رقابت کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه شمال عربستان، پاکستان، ترکیه، قطر، امارات و ایران در افغانستان است. در واقع، تا زمانی که افغانستان عرصه رقابت و تاخت‌وتاز قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باشد، عرصه برای کاهش تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد وجود ندارد. اما اگر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر سر صلح دولت کابل با طالبان به اجماع برسند، حتی امکان حل اختلاف بر سر خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان نیز وجود دارد.»

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/9902


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

هشدار استولتنبرگ از تشکیل اتحاد ایران، روسیه و چین


راه‌حل ایران برای فلسطین،ایجاد یک دولت واحد است


ما ناگزیریم مبارزه مسلحانه کنیم چون طالبان با گفتگو تغییر نمی کند


ایران بسیار باهوش است و بحران منطقه را مدیریت می‌کند


امیرعبداللهیان: تصمیم حماس کاملاً فلسطینی بود


امریکا، داعش و اقتصاد ورشکسته؛ سه چالش پیش روی کابل| نیاز مبرم دولت جدید افغانستان به چابهار


پیامدهای قدرت‌گیری طالبان در افغانستان/ مشی متعصبانه طالبان در گذشته قابل دفاع نیست


مقام طالبان: مرزهای ایران امن می ماند|به چابهار نیاز داریم|حل مسالمت آمیز حق آبه هیرمند|تداوم ترانزیت با همسایگان


تحلیلگر آمریکایی: ترور سردار سلیمانی میلیونها نفر را در سراسر منطقه خشمگین کرد


آمریکا بدنبال در اختیار گرفتن تکنوکرات‌های وابسته به خود در افغانستان است


اهداف سفر عبدالله عبدالله به ایران چه بود؟


بیش از ۹۰ درصد هزینه ‌آموزش اتباع خارجی را دولت ایران پرداخت می‌کند


کرملین: پوتین نمی‌تواند به توافق با ترامپ اعتماد کند


منصور: صلاح‌الدین ربانی دیدگاه شخصی خود را به‌نام اعلامیه‌ جمعیت مطرح کرده است


مدیر مرکز اسلامی شیکاگو: سالانه حدود ۱۵هزار آمریکایی مسلمان می‌شوند/ مردم آمریکا جویای اسلامند


اگر حاج‌قاسم نبود نه احمدشاه مسعود موفق می‌شد و نه دیگران/ سردار قاآنی در سخت‌ترین شرایط در افغانستان حضور داشت


آیا بیماری کووید ۱۹ اقتصاد جهان را دیجیتالی خواهد کرد؟


قیام سوم حوت ۱۳۵۸ شهروندان کابل، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی افغانستان


عمران خان: پاکستان مانع جنگ بين ايران و عربستان شد


مصاحبه با سخنگوی دفتر سیاسی طالبان/ آخرین خبر از وضعیت مذاکرات طالبان و آمریکا


عمران خان: پاکستان تلاش خود را برای مذاکرات صلح انجام داده/ افغانستان کشور مستقلی است


مشاور سابق ناتو: ايستادن غني در پشت سر ترامپ مغاير فرهنگ افغان‌ها بود


مشاور کرزی: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود


کرزی: «لویه جرگه، برای ممانعت از صلح بود»


شاعر افغانستانی: شعر مدافعان حرم هم حاصل کوشش و هم حاصل جوشش بود / برای شاعر بیش از زنده ماندن خودش زنده ماندن شعرش مهم است





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن

حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.