درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-01  |  2024-04-20  |  بروز شده در: 1403/02/01 - 12:07:0 FA | AR | PS | EN
دیدار وزیر معادن حکومت طالبان با قراردادیان نفرایت            هشدار از احتمال برف و باران در 19 ولایت افغانستان            تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد            بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی             چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند             کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند            ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه             آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟             در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم            عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است            مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست            زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ            پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند             سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان            






تاریخ نشر: 1397/01/29 - 07:02:2
تعداد بازدید: 1957
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

سقوط آزاد فیس بوک پس از رسوایی افشای اطلاعات کاربران
 سقوط آزاد فیس بوک پس از رسوایی افشای اطلاعات کاربران

پس از علنی شدن سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک و به راه افتادن جنبش انتقادی از این غول دنیای مجازی، ارزش سهام فیسبوک طی یک هفته ۵۸ میلیارد دلار کاهش یافته است. هزاران معترض هم حساب‌های کابری خود در فیسبوک را غیرفعال کرده‌اند.


 

مدیر عامل فیس بوک به دلیل افشای اطلاعات کاربری هزاران عضو این شبکه مجازی به کنگره آمریکا احضار شد. او که همیشه با شلور جین و تی‌شرت در صحنه ظاهر می‌شود، این بار با کت‌وشلوار و کراوات در جلسه سنا حاضر شده بود  تا از در مقابل نمایندگان رفع اتهام کند. کنگره آمریکا پس از برملا شدن استفاده یک شرکت مشاور کارزارهای سیاسی از اطلاعات میلیون‌ها کاربر فیسبوک، مارک زاکربرگ را برای ادای توضیحات فراخواند که او یک هفته بعد در کنگره آمریکا حضور یافت.

 

رسوایی درز اطلاعات ده‌ها میلیون کاربر فیس‌بوک نخستین احضار مارک زاکربرگ، بنیادگذار و مدیرعامل فیس‌بوک در سنای آمریکا است. او در این جلسه خود را مسئول دانست و به خاطر این رسوایی عذرخواهی کرد. زاکربرگ که برای نخستین بار به سنای آمریکا احضار می‌شد، گفت: «این اشتباه من بود و من از این بابت متأسفم.»

وی از پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌های سناتورها طفره رفت، اما وعده داد که برخی‌پاسخ‌ها و جزییات را به زودی ارائه دهد.

 

رسوایی فیس بوک از کجا آغاز شد؟

دردسر فیسبوک از آنجا آغاز شد که رسانه‌ها گزارش کردند کمبریج آنالیتیکا یک شرکت مشاوره سیاسی توانسته به جزئیات حساب شخصی پنجاه میلیون کاربر فیسبوک‌ بدون اجازه آنها دست یافته و از این اطلاعات برای تاثیرگذاشتن بر مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ استفاده کند و دست آخر هم این اطلاعات را پاک نکرده است.

 

شرکت کمبریج آنالیتیکا که در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ حامی دونالد ترامپ بود و یکی از حامیان مالی اصلی آن، رابرت مرسی‌یر، میلیاردر راست‌گرا، از طرفداران پر و پاقرص آقای ترامپ است، متهم شده که با استفاده از اطلاعات حدود ۵۰ میلیون از کاربران فیسبوک از آنها برای پیش‌بینی رفتار انتخاباتی رای دهندگان استفاده کرده و همچنین این افراد را هدف کارزارهای تبلیغات سیاسی قرار داده است.

 

کمبریج آنالیتیکا به شرکت لابراتورهای ارتباطات راهبردی (اس‌سی‌ال)، با سوابقی در حوزه نظامی و جنگ روانی، وابسته بوده است. اس‌سی‌ال تا سال ۲۰۱۳ به اسناد محرمانه وزارت دفاع بریتانیا دسترسی داشته و قراردادی با وزارت خارجه آمریکا در میان سوابق آن است.

 

استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ مدتی نایب رئیس کمبریج آنالیتیکا بود، رابرت مرسر، میلیاردر راستگرای آمریکایی، از تأمین‌کنندگان مالی اصلی این شرکت بوده و شماری از حامیان مالی حزب محافظه‌کار بریتانیا هم در میان سرمایه‌گذاران آن بوده‌اندفیس‌بوک نیز متهم است که از استفاده از این داده‌ها مطلع بوده، اما موضوع را به اطلاع کاربران نرسانده و در عوض حساب کاربری کسانی که در این زمینه افشاگری کرده‌اند را مسدود کرده است.

 

با این حال در دو جلسه شبیه به محاکمه برای زاکربرگ در سنا، همانگونه که انتظار می‌رفت، سوالات از مدیر فیسبوک خیلی زود به سمت فضی رقابت‌ حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سوق یافت که بر جدال «مدافعان ضرورت حفظ حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی» و «مدافعان از آزادی بیان» مبتنی برد. در این میان بدون تردید دموکرات‌ها که سال گذشته در میان ناباوری صحنه رقابت را به رقیب جمهوری‌خواه خود واگذار کردند، از این فرصت برای تاختن بر عملکرد تیم انتخاباتی ترامپ استفاده کردند.

 

سقوط ارزش مالی فیس بوک

پس از علنی شدن سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک و به راه افتادن جنبش انتقادی از این غول دنیای مجازی، ارزش سهام فیسبوک طی یک هفته ۵۸ میلیارد دلار کاهش یافته است. هزاران معترض هم حساب‌های کابری خود در فیسبوک را غیرفعال کرده‌اند.

 

تا کنون حتی اذعان زاکربرگ به اشتباه فیسبوک هم به خاموش شدن طوفانی که در دنیای مجازی و بازارهای سهام از چند روز پیش به راه افتاده کمکی نکرده است؛ بسیاری از سرمایه‌گذاران فیسبوک با "افتخار" به فروش سهام خود در بازار اشاره کرده‌اند.

 

جنبش اعتراضی که علیه فیسبوک به راه افتاده تنها ظرف چهار روز گذشته میلیاردها دلار از ارزش آن کاسته است. همزمان برخی از شرکت‌های آگهی دهنده هم سفارشات خود به فیسبوک را تعلیق کرده‌اندفیسبوک که ارزش هر سهم آن در سال ۲۰۱۲ تنها ۳۲ دلار بود در ماه فوریه امسال ۱۹۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود. ارزش سهام این شرکت بزرگ در پایان امروز به حدود ۱۵۹ میلیارد دلار سقوط کرد.

 

فیس بوک محدود می‌شود

 

رسوایی درز اطلاعات کاربران فیس‌بوک سبب شده است که نمایندگان کنگره آمریکا خواهان وضع مقررات و موازینی سختگیرانه‌‌تر برای فیس‌بوک شوند. به باور آنان این رسوایی نشان می‌دهد که فیس‌بوک به تنهایی از عهده نظارت و حفاظت برنمی‌آیدجان ثیون، رئیس کمیته تجاری سنای آمریکا در جلسه احضار زاکربرگ تأکید کرد که اکنون زمان تعیین مقرراتی دقیق‌تر برای شرکت‌هایی چون فیس‌بوک فرا رسیده استدر حال حاضر سازمان حفاظت از مصرف‌کنندگان در آمریکا، چند نهاد دیگر و همچنین دادستانی‌های ۳۷ ایالت در آمریکا سرگرم انجام تحقیقات در مورد این رسوایی هستند.

 

اطلاعات کاربران در شبکه‌های مجازی چگونه استفاده می‌شوند؟

 

رفتار یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک اطلاعات زیادی را درباره او به دست می‌دهدپست‌ها، لایک‌ها و کامنت‌ها اطلاعات حاضر و آماده‌ای محسوب می‌شوند که به راحتی قابل ذخیره‌سازی، طبقه‌بندی و پردازش هستند و سرعت، دقت، ارزانی و ابعاد تحلیل بر مبنای آنها در مقایسه با روش‌های پیشین، مانند نظرسنجی تلفنی و حضوری و امثال آن بسیار کارآمدتر است.

 

به عنوان مثال احتمال آن که رأی‌دهنده‌ای که پای ویدئوی سخنرانی‌های باراک اوباما لایک‌های زیادی زده بود تحت تاثیر تبلیغات دونالد ترامپ قرار بگیرد، کمتر از رای‌دهنده‌ای بود که لایک‌های زیادی برای چهره‌های جمهوری‌خواه می‌زد.

 

اما این تنها حرف‌ها و موضع‌گیری‌های صریح یک کاربر نیست که رفتار او را قابل پیش‌بینی می‌کند؛ داده‌پژوهان با استفاده از اطلاعات هزاران، یا میلیون‌ها کاربر، می‌توانند آنها را بسته به ویژگی‌هایی طبقه‌بندی کرده و در میانشان الگوهایی رفتاری را بیابند که جامعه آماری، یا شبکه ارتباطات کاربران را، به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کندبه این ترتیب با گذاشتن مجموعه لایک‌های یک کاربر خاص در بستر این الگوهای رفتاری و گروه‌های مختلف شبکه کاربران، می‌توان ویژگی‌هایی از او را شناخت.

 

گفته شده است که داده‌پژوهان تنها با بررسی لایک‌ها قادر بوده‌اند که سن، جنسیت، نژاد، گرایش سیاسی و تمایلات جنسی کاربران را با دقت بالا پیش‌بینی کنند. ویژگی‌های دیگر هم مانند طبقه اقتصادی-اجتماعی و مشخصات شخصیتی و روانی هم با دقت پایینتری قابل پیش‌بینی هستند. در یک پژوهش دانشگاه کمبریج حتی اینکه والدین یک کاربر پیش از ۲۱ سالگی او طلاق گرفته‌اند یا نه، در نزدیک به نیمی از موارد به درستی قابل تشخیص بود.

 

استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی برای تدوین استراتژی بازاریابی مطلقا منحصر به شرکت کمبریج آنالیتیکا نیست، اساسا یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک این است که در ازای خدمات رایگان به کاربران، از اطلاعات آنان برای بازاریابی استفاده می‌کنند.

 

اگر یک فروشنده خودرو بداند که کدام کاربر خریدار بالقوه محصول مشخصی است و کدام یک خریدار بالقوه محصولی دیگر، به جای اینکه به انبوهی از کاربران به طور تصادفی عکس بنز یا پراید نشان دهد، به طور هدفمند به خریدار بالقوه بنز عکس بنز نشان می‌دهد و به خریدار بالقوه پراید، پراید و پولش را برای تبلیغات پیش کسی که خریدار بالقوه نیست تلف نمی‌کنداما آن طور که کریستوفر وایلی، از کارکنان ارشد سابق در کمبریج آنالیتیکا می‌گوید، کاری که این شرکت کرد ورای شناسایی رای‌دهندگان بالقوه و هدف گرفتن آنها با تبلیغات ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود.

 

وایلی می‌گوید کمبریج آنالیتیکا تنها داده‌پژوهی نمی‌کرد، بلکه تیمی از روانشناسان، طراحان گرافیک، عکاسان، فیلمسازان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان داشت که پس از شناسایی مخاطب هدف، انبوهی از محتوا را تولید می‌کردند که می‌توانست این مخاطب را در جهت مورد نظر تحت تاثیر قرار دهد و این محتوا را بدون آنکه در ظاهر ارتباطی با تبلیغات ترامپ داشته باشد منتشر می‌کردند.

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/9872


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود


متخصصان نسبت به زیاده‌روی در مصرف «زیتون» هشدار می‌دهند


هشدار مایکروسافت از نفوذ هکرهای روسی


دلیل اختلال فیس‌بوک و اینستاگرام چی بود؟


پرتاب ماهواره آزمایشی اینترنت 6G به فضا توسط چین


افزایش قابلیت‌ نقشه‌های Google Maps با هوش مصنوعی


چرا در زمستان بیشتر می‌خوابیم؟


ساخت بطری که برای ۵۰ سال چارج موبایل‌های هوشمند را تامین می‌کند


پوکو M6 مدل تغییرنام‌یافته کدام گوشی خواهد بود؟


پرتاب «افغان‌ست۱» و اعزام یک فضانورد افغان


عدم دسترسی مردم افغانستان به انترنت باکیفیت


مشخص شدن علت داغی آیفون ۱۵


نتایج یک تحقیق: فرزندان والدین سیگاری پیشرفت تحصیلی کمتری دارند


دانشمندان: تغییرات اقیلم قهوه را یک نوشیدنی غیر قابل دسترس می‎‌سازد


ایلان ماسک از فضای کافی در فضا برای میلیاردها ماهواره خبر داد


پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره تیانهویی-۰۴ از سوی چین به فضا


یک پروفسور جاپانی تلویزیون قابل چشیدن ساخت


کشف مقادیر قابل توجهی آب در مریخ


هشدار گوگل به کارمندانش: اگر به مقررات واکسیناسیون کرونا عمل نکنید اخراج می‌شوید


نظریه اینشتین شکست‌ناپذیر باقی‌ ماند!


قابلیت جدید واتس آپ؛ چت‌های دونفره بعد از زمان مشخص حذف می شوند


۵ نکته کلیدی برای عکاسی با موبایل در شب


مدیر عامل توئیتر استعفا داد


شکایت اپل از شرکت سازنده بدافزارهای جاسوسی پگاسوس


خواب ناکافی احساس پیری را بیشتر می‌کند





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

برگزاری نمایشگاه افغان- قزاق در کابل

دیدار وزیر معادن حکومت طالبان با قراردادیان نفرایت

هشدار از احتمال برف و باران در 19 ولایت افغانستان

تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد

بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی

چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند

کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند

ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه

آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟

در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم

عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است

مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست

زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.