درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-30  |  2024-04-18  |  بروز شده در: 1403/01/30 - 11:26:5 FA | AR | PS | EN
احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور            فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند            درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان             چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد            ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان             مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری            فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران            ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید            بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا            اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان             بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود            رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"            حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن             پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات            مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است            






تاریخ نشر: 1397/01/06 - 04:15:0
تعداد بازدید: 1315
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یمن ۹۶؛ لقمه‌ای که در گلوی عربستان گیر کرده است


جنگ یمن در حالی سومین سال خود را پشت سر می‌گذارد که ولیعهد سعودی با ادعای برتری نظامی کشورش، سودای یکسره کردن جنگ در طول چند هفته را در سرداشت.

جنگ عربستان سعودی علیه یمن در حالی در آستانه چهارمین سال قرار دارد که ریاض نتوانسته است بسیاری از اهداف مورد نظر از این جنگ را تحقق بخشد، حال آنکه "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی با ادعای برتری نظامی کشورش در منطقه، سودای یکسره کردن جنگ در طول چند هفته را در سر داشت.

فخر فروشی بن سلمان در حمله به فقیرترین کشور عربی

بن سلمان که سکان وزارت دفاع کشورش را نیز در دست دارد، در آغاز حمله نظامی به یمن، به دنبال شکست سریع این کشور و تسلط کامل بر آن بود زیرا یمن فقیرترین کشور عربی بوده و فاقد ارتش رسمی است و حتی تسلیحات متعلق به دولت سابق آن نیز قدیمی هستند.

یارکشی عربستان علیه یمن

بهار سه سال پیش، پنج کشورعضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین جنگ علیه یمن را آغاز کردند و به جلب نظر موافق برخی کشورها همچون مراکش، مصر، اردن و سودان متوسل شدند و حتی از پاکستان و سومالی برای مشارکت در این تهاجم دعوت کردند اما پارلمان پاکستان با ملحق شدن به عربستان در جنگ علیه یمن و اعزام نیروهای پاکستانی به یمن مخالفت کرد.

صف بندی عربستان علیه یمن با پول و رشوه

عربستان به منظور دعوت سایر کشورها و حتی غرب به مشارکت در جنگ علیه یمن، به رشوه دادن به بسیاری از کشورها متوسل شد تا از این طریق ضمن همراه کردن آنان با خود در جنگ علیه یمن، این حمله را مشروع جلوه دهد و بر این اساس شاهد بودیم که محمد بن سلمان اخیرا راهی لندن و واشنگتن شد تا بتواند حمایت این دو را از جنگ در یمن جلب کرده و بر ناکامی هایش در یمن سرپوش بگذارد و ضمن اتهام زنی به برخی طرف های منطقه ای، آنان را مقصر جلوه دهد

دلیل گرفتار ماندن عربستان در یمن چیست؟

با در نظر گرفتن این نکته که ولیعهد سعودی به تسلیحات نظامی پیشرفته کشورش مباهات دارد و اخیرا در اظهاراتی علیه ایران، عربستان را یکی از قدرت های نظامی منطقه معرفی کرد، باید پرسید چرا با وجود سه سال حملات زمینی، هوایی و دریایی و نیز محاصره کامل یمن از سوی ائتلاف چند کشور به رهبری عربستان، ریاض از تحقق دستاوردهای مورد نظر خود بازمانده است؟

سوال دیگر اینکه چرا عربستان در مقابله با گروهی افراد مسلح که آموزش های کامل نیز ندیده اند، نتوانست دستاوردی را به ثمر برساند ؟

توجیه ناپذیر بودن حمله به یمن از سوی بسیاری از نظامیان سعودی

در پاسخ به این سوالات باید گفت، بر خلاف ادعای محمد بن سلمان تسلیحات پیشرفته تنها عامل تعیین کننده در هر جنگ نبوده و نمی تواند پیروزی را به ارمغان آورد، بلکه نیروهای آموزش دیده ای که آماده جانفشانی باشند، یکی دیگر از عناصر مهم پیروزی در هر جنگی هستند، حال آنکه از نظر تعداد قابل توجهی از نیروهای ارتش سعودی جنگ علیه یمن توجیه منطقی ندارد، بنابراین نیروهایی با این روحیه چگونه می توانند از جان خود در جنگ یمن بگذرند؟

نظامیان سعودی چقدر از جان گذشته هستند؟

این وضعیت در حالی نمود علنی یافت که با ورود نیروهای دفاع مردمی یمن به نقطه مرزی عربستان و حتی در داخل خاک این کشور، بسیاری از نیروهای نظامی عربستان تسلیحات خود را رها کرده و پا به فرار گذاشتند.

آیا عربستان با چنین نیروهایی به جنگ یمن رفته و انتظار یکسره کردن فوری و چند هفته ای جنگ را در سر داشت؟

در مقابل شاهدیم که یمنی ها با حداقل امکانات در تمام سه سال گذشته در برابر تجاوزات گسترده سعودی که جان باختن تعداد زیادی از مردم را به دنبال داشته و موجب تخریب تاسیسات زیربنایی  این کشور شده ، مقاومت کردند زیرا ایمان و باور قلبی آنان این است که باید در برابر متجاوز ایستاد و تسلیم نشد.

در این شرایط روند ناکامی عربستان در جنگ گسترده علیه یمن زمانی وخیم تر شد که  انصار الله چند ماه پیش با چند فروند موشک بالستیک، ریاض را هدف قرار دادند و به دنبال آن پادشاه سعودی که به نظر می رسد از پیروزی در یمن ناامید شده است به طور ناگهانی بسیاری از فرماندهان نظامی ارشد را در مدیریت جنگ نقش کلیدی داشتند، برکنار کند.

بحران روابط با قطر و متزلزل شدن ائتلاف علیه یمن

عربستان سعودی در سال 2015 رهبری ائتلاف علیه یمن را به دست گرفت و عملیات نظامی موسوم به "توفان قاطعیت" را علیه این کشور  کلید زد.

ائتلاف نظامی علیه یمن به رهبری عربستان از همان ابتدا متزلزل به نظر می رسید و فقط چند کشور عرب حاشیه خلیج فارس هزینه آن را تامین می کردند اما با گذشت زمان و طولانی شدن جنگ که برای ائتلاف مزبور غیرقابل پیش بینی بود، زمزمه اختلاف بین اعضای آن شنیده می شد و پس از آن از حدود یک سال پیش تنش روابط محور سعودی شامل عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر موجب تشدید اختلافات و در نتیجه شکاف بین اعضای ائتلاف شد و به دنبال آن قطر از این ائتلاف خارج شد.

ریشه دواندن اختلافات و بروز شکاف در ائتلاف نظامی علیه یمن

همچنین مخالفت مصر با مشارکت نظامی در جنگ علیه یمن موجب بروز تنش روابط بین قاهره و ریاض شده و از طرف دیگر پارلمان پاکستان با اکثریت آراء به درخواست عربستان برای مشارکت نیروهای پاکستانی در این جنگ دست رد زد.

این اختلافات حتی بین دو بازیگر اصلی ائتلاف یعنی عربستان و امارات نیز ریشه دواند، به این معنی که چگونگی فرماندهی جنگ و مدیریت آن و نیز تقسیم غنایم، موجب اختلاف شدید بین دو طرف شد و تصویر روشنی از شکاف در ائتلاف نظامی علیه یمن را به تصویر کشید.

عربستان و امارات پس از آنکه در طول سه سال گذشته میلیاردها دلار را به جنگ علیه یمن اختصاص دادند، اکنون بر سر حمایت از گروههای متحد خود در شمال و جنوب یمن سخت دستخوش اختلاف شده اند.

به عبارت بهتر عربستان سعودی به دنبال کنترل بر مناطق شمالی یمن به ویژه صنعا بوده و امارات نیز سودای تسلط بر استان های جنوبی و سواحل این کشور را در سر دارد، اما تغییر رویکرد عربستان و تمایل به بخش های جنوبی یمن به عامل اختلاف بین دو طرف تبدیل شد.

در این شرایط پیش بینی می شود شکاف بین عربستان و امارات در میدان نبرد یمن در آینده شدت بیشتری پیدا کند.

سایه گرسنگی، قحطی، آوارگی و وبا بر سر یمنی ها

جنگ علیه یمن برای عربستان بار سنگینی مالی داشته و به دلیل کشتار مردم بی گناه ، وجهه آن را در سطح بین المللی در معرض خطر قرار داده است و در مقابل همین اقدامات ماجراجویانه سعودی به منظور عرض اندام مصائب زیادی را برای یمنی ها رقم زده است تا جایی که سازمان ملل متحد به تازگی در آمار رسمی، تعداد یمنی هایی را که در حملات  ائتلاف سعودی جان خود را از دست داده اند، حدود 14 هزار نفر اعلام کرد که بیشتر آنان شامل غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان بودند.

همچنین گفته می شود بیش از هفت میلیون یمنی با خطر قحطی شدید دست به گریبان هستند؛ این مصائب در کشوری است که به خودی خود پیش از حمله نظامی عربستان نیز با مشکلات اقتصادی و فقر دست و پنجه نرم می کرد.

این وضعیت حاصل سه سال حمله نظامی عربستان به یمن است که با عرض اندام و بزرگنمایی ریاض تحت عنوان "توفان قاطعیت" کلید خورد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/9820


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود

رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"

حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات

مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است

دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی

بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته

افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد

با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد

برای رقابت در بازارهای جهانی؛ نیاز به استفاده از زعفران دیگران نداریم

پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد

تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه

سازمان ملل؛ جنگ علیه غزه را جنگ علیه زنان اعلام کرد

کاهش ۱۹ درصدی صادرات افغانستان در ماه اخیر سال 1402


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.