درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 03:10:3 FA | AR | PS | EN
پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند            کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان             هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد             وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان            برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند            امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد            تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه            تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول            






تاریخ نشر: 1396/12/19 - 12:50:3
تعداد بازدید: 1089
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اسرائیل در هراس بروز فاجعه هسته ای
بمب ساعتی دیمونا، آیا چرنوبیل دیگری روی خواهد داد؟
بمب ساعتی دیمونا، آیا چرنوبیل دیگری روی خواهد داد؟

 تل آویو ترجیح می‌دهد ریسک حفظ مرکز هسته ای دیمونا را بپذیرد حتی اگر باعث مشکلات زیست محیطی و انسانی برای ۳۴۰۰۰  نفر از ساکنین منطقه شود. این مرکز در آن حد برای رژیم صهیونیستی مهم است که وانونو دانشمند هسته ای زندانی شده گفت که دلیل قتل کندی رئیس جمهور آمریکا "پاسخ اسرائیل به فشار کندی برای روشن شدن وضعیت راکتور دیمونا بود".     

 

نیروگاه هسته ای دیمونا یا به زبان عبری (نه گو) به دلیل فرسودگی احتمال دارد باعث  تشعشعات و آلودگی گسترده در صحرای نقب شود‌. در همین زمینه روزنامه عبری یدیعوت آحارنوت چاپ این رژیم اعلام کرد که زباله های رادیواکتیوی در کنار منطقه ممنوعه کنار نیروگاه هسته ای تخلیه می‌شوند. این مساله باعث می‌شود ریسک آلودگی زیست محیطی و انسانی را بسیار بالا برود. از طرف دیگر چندین بار بارانهای شدید باعث شده تا آب مخزنها به بیرون سرازیر شود  وآب آلوده وارد محیط زیست اطراف راکتور هسته ای شود. تا کنون چندین اتفاق مختلف در این مرکز رخ داده است که باعث احساس عدم امنیت کارکنان وخدمه این مرکز شده است.

اما دولت اسرائیل می‌گوید هیچ خطری وجود ندارد. رژیم صهیونیستی نیروگاه دیمونا را در اواخر دهه پنجاه میلادی از فرانسه خرید و آنرا در سال ۱۹۶۳ راه اندازی کرد. عمر مفید آن چهل سال بوده که اکنون بیش از پنجاه سال از عمر آن میگذرد گفته میشود رژیم صهیونسیتی در نظر دارد تا سال ۲۰۴۰ از آن استفاده کند. قبلا هم روزنامه اسرائیلی هاآرتص فاش کرده بود که دانشمندان هسته‌ای اسرائیل چندی پیش در کنفرانسی درباره مشکلات نیروگاه هسته‌ای دیمونا اعلام کردند ۱۵۳۷مشکل را در این نیروگاه شناسایی کرده‌اند که نشان از خطرناک بودن آن دارد.کارشناسان می‌گویند این نیروگاه احتمالا  قدیمی‌ترین نیروگاه هسته ای جهان باشد. راکتور هسته ای در ده کیلومتری جنوب شهر دیمونا قرار داشته و شهر دیمونا ۳۴ هزار نفر جمعیت دارد.

 

اسرائیل چگونه هسته ای شد

 

در سال ۱۹۴۵ تنها آمریکا از امکانات و ساخت سلاح اتمی برخوردار بود. اما رهبران رژیم صهیونیستی از همان زمان به فکر هسته ای کردن اسرائیل بودند. بن گوریون در خلال جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل می‌گوید: از شما می‌خواهم از هم اکنون در مورد تحقیقات و پژوهش‌های اتمی تلاش کنید وکلیه اقداماتی را که برای تجهیز اسرائیل به سلاح اتمی لازم است انجام دهید. بن گوریون و شیمون پرز به ۲۵ یهودی برجسته درسراسر جهان نزدیک شدند ۱۸ نفر ازآنها ۴۰ میلیون دلار در ارزش ۲۵۰ میلیون دلار کنونی برای ساخت راکتور هسته ای کمک کردند این به غیر از هزینه هایی بود که رژیم صهیونیسیتی برای ساخت آن هزینه کرد. درسال ۱۹۵۴ اسراییل تیمی را برای یادگیری موارد ضروری هسته ای شدن روانه آمریکا کرد. براساس موافقت نامه رژیم صهیونیستی با آمریکا ، تل آویو به یک راکتور هسته ای که قدرت آن ۶ مگاوات بود دست یافت. درسال ۱۹۵۷ اسرائیل موافقت نامه ای با فرانسه برای احداث راکتور دیمونا امضا کرد.آمریکا نیز قراردادهای مختلفی با اسرائیل از جمله سیستم ماهواره ای هشدار دهنده منعقد کرد. دولت اسرائیل با هنری کسینجر مشاور امنیت ملی آمریکا توافق کردند که اسرائیل سلاحهای هسته ای خود را در ملا عام آشکار نسازد و هیج آزمایش هسته ای صورت ندهد و پنهانی بودن برنامه های هسته ای و سازه های موشکی خود را رعایت کند. ایالات متحده از همان ابتدای تاسیس رژیم صهیونیستی به دلایل استراتژیک و ملاحظات سیاسی به سرمایه گذاری های مالی و امنیتی در منطقه پرداخت و به طور آشکار اعلام کردکه در حمایت  از استقلال و  اقتصاد دولت اسرائیل همواره خود را ملزم و متعهد می‌کند.

 

آمریکا به منظور اجرای سیاستهای خود در خاورمیانه سعی می‌کند که اسرائیل را در برابر اعراب برتری نظامی و اقتصادی ببخشد. به عنوان مثال در سال ۱۹۵۷ اسرائیل را  به جنگنده های اف-۱۵ و کلاهک های هسته ای قاره پیما مجهز ساخت.

 

محرمانه بودن راکتور دیمونا

 

راکتور دیمونا به صورت محرمانه طبق توافق بین فرانسه و اسرائیل ایجاد شد. محل این راکتور در صحرای نقب به دلیل وجود منابع غنی اورانیوم و فسفات  است. معاون رئیس جمهور آمریکا در ۲۱ ژوئیه ۱۹۷۵ اعلام کرد که اسرائیل هم‌اکنون ۱۰ کلاهک هسته‌ای از نوع بمبی که هیروشیما و ناکازاکی را مورد هدف قرار داد، دارد."مردخای وانونو" مهندس مرکز هسته ای دیمونا در سال ۱۹۸۶ پس از ۱۹ سال فعالیت در این مرکز در مصاحبه با مجله ساندی تایمز اعتراف کرد که تمام فعالیتهای اسرائیل در دیمونا برای ساخت بمب هسته ای طراحی شده است. وی حاصل فعالیت آن را در آن زمان حدود ۲۰۰ بمب هسته ای ارزیابی نمود. وی در اکتبر ۱۹۸۶ توسط سرویس مخفی اسرائیل در ایتالیا ربوده شد و به ۱۸ سال حبس محکوم شد. وانونو پس از آزادی در سال ۲۰۰۵ همان افشاگری را تکرار نمود. به نظر میرسد دولت اسرائیل با دستگیری وانونو و محاکمه وی می‌خواست به طور تلویحی وجود سلاحهای هسته ای خود را به کشورهای عربی نشان دهد.

 

راهبرد ابهام

 

برخی معتقدند که رژیم صهیونیستی باید به طور رسمی اعلام کند که سلاح هسته ای دارد تا آنچه مانند حمله اعراب به اسرائیل در سال ۱۹۷۳ رخ داد، دیگر اتفاق نیفتد. اما عده دیگر معتقدند تل آویو نباید سلاح های هسته ای خود را به صورت رسمی اعلام نماید. این دیدگاه دیدگاه مسلط رهبران اسرائیل است. براساس این دیدگاه که «راهبرد ابهام» نام دارد آنها معتقدند که دشمنان اسرائیل از آنچه نمی‌دانند بیشتر هراس دارند تا آنچه که می‌دانند. علی رغم این ادعا اما در واقع باید گفت دلیل اصلی مخفی کاری صهیونیستها به ترس از موازنهطلبی سایر کشورها برمی‌گردد لذا نمی‌خواهند با قطعیت اعلام کند. در واقع این کشورها ممکن است با حربه نفت آمریکا و غرب را تحت فشار قرار دهند و خود را مجهز به سلاحهای هسته ای کنند. بر اساس اطلاعات محرمانه کمیته انرژی هسته ای آمریکا، دولت صهونیستی اکنون ششمین زرادخانه هسته ای جهان را در اختیار دارد. اسرائیل از جمله معدود دولتهایی است که کنوانسیون تسلیحات سمی و بیولوژیکی را امضا نکرده و تنها رژیمی در خاورمیانه است که به عضویت NPT (منع گسترش سلاح های هسته ای ) در نیامده است. جالب آنکه آمریکا که تمام کوشش خود را برای محدودسازی برنامه هستهای مسالمت آمیز ایران که عضو npt و تحت نظر آژانس بین اللملی انرژی اتمی می باشد، به بهانه جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای انجام میدهد، اعلام کرد اسرائیل به دلیل آنکه دارای موقعیت حساس در منطقه خاورمیانه است پیمان NPT را امضا نمی‌کند.

 

مشکلات اسرائیل در نگهداری راکتور دیمونا

 

قسمتهای حساس راکتور هسته ای دیمونا پس از سالها در معرض تابش تشعشعات و گرما دچار (degeneration)  ترک و شکستهایی با ریسک آلودگی بسیار بالا شده اند. این قسمت ها نمی‌تواند به صورت منفرد بازسازی شود وکل راکتور باید از نوع ساخته شود. حتی گفته می‌شود اسرائیل توان ساخت قطعات تعمیری راکتور را ندارد و باید ادامه فعالیت آنرا خاتمه دهد. طبق نظر دانشمندان اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک بین المللی جایگزینی برای دیمونا بسازد‌. با توجه به شرایط کنونی اخبار و اطلاعات در جهان و حفره های امنیتی ای که اسرائیل دارد، ساختن راکتوری دیگر باعث فاش شدن بسیاری از اسرار هسته ای این رژیم خواهد شد چیزی که به شدت با راهبرد ابهام در تضاد است و از طرف دیگر فاش شدن اسرار هسته ای اسرائیل و حرکت سایر کشورهای خاورمیانه به سمت ایجاد موازنه هسته ای با استراتژی مشترک اسرائیل و آمریکا که راهبرد انحصار هسته ای است منافات دارد. بنابراین تل آویو ترجیح می‌دهد ریسک حفظ این مرکز هسته ای را بپذیرد حتی اگر باعث مشکلات زیست محیطی و انسانی برای ۳۴۰۰۰  نفر از ساکنین دیمونا که در  ۱۰ کیلومتری آن هستند ،شود. این مرکز در آن حد برای رژیم صهیونیستی مهم است که وانونو دانشمند هسته ای زندانی شده گفت که دلیل قتل کندی رئیس جمهور آمریکا "پاسخ اسرائیل به فشار کندی برای روشن شدن وضعیت راکتور دیمونا بود".

 

فشار روانی زیادی بر سران رژیم صهیونیستی در مورد این سایت هسته ای وجود دارد. در صورت بروز جنگ این سایت می‌تواند از قسمتهای مختلف مورد هجوم موشک قرار بگیرد زیرا این تاسیسات در عمق استراتژیک قرار ندارد و همین امر باعث شده تا این رژیم نقطه ضعف دفاع از آنرا در سپر موشکی گنبد آهنین جبران کند. این سپر موشکی هزینه بسیاری برای تل آویو داشته است .آمریکا فقط طی دو سال ۹۰۰ میلیون دلار برای تولید این سیستم به اسرائیل کمک کرده است. موشکهای شلیک شونده از این سامانه هزینه بسیار زیادی دارد و همواره بار سنگینی بر روی اقتصاد این رژیم است.

 

دیمونا و مهاجرت معکوس

 

مجموع این فشارهای روانی و همچنین مشاهده نژاد پرستی اسرائیل باعث شد است بسیاری از ساکنان سرزمین اشغالی ترجیح دهند آنجا را ترک کنند به صورتی که در شش سال گذشته به غیر از آوارگان  بیش از ۴۰۰ هزار نفر اسرائیل را ترک کرده اند. بسیاری از واحدهای ساخته شده در شهرکها به دلیل عدم امنیت و ومهاجرت معکوس خالی از سکنه هستند و برای اسرائیل فقط جنبه تبلیغاتی برای جذب مهاجر دارند. هر چه رژیم صهیونیستی رویکرد تهاجمی چه نسبت به مردم فلسطین و چه منطقه در پیش گرفته اثر مستقیمی بر ترک سرزمین اشغالی داشته است. نژاد پرستی، محیط امنیتی و پادگانی، ترس از حملات موشکی و ترس از نشت کردن تشعشعات اتمی یا اتفاقی شبیه حادثه چرنوبیل، که در 25 آوریل 1986 در اوکراین روی داد، موجب بازگشت مهاجرانی می شود که از اروپا و آمریکا با وعده ها و تبلیغات مختلف به سرزمین های اشغالی مهاجرت میکنند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/9567


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین

سهمیه افغانستان برای اشتراک در مراسم حج ۳۰ هزار تن می‌باشد

افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است

تا دیر نشده بر مواضع داعش در افغانستان حمله کنیم

کمک یک میلیون دالری روسیه افغانستان

آغاز تلاش ها برای حل مشکل کمبود آب در کابل

برنامه‌های پاکستان برایاخراج مهاجرین افغان جان بسیاری را به خطر می‌اندازد

کشته شدن 4 شورشی در بلوچستان توسط نیروهای امنیتی در پاکستان

اسرائیل باید به جنگ غزه پایان دهد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.