درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-10  |  2024-03-29  |  بروز شده در: 1403/01/10 - 10:11:2 FA | AR | PS | EN
صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است            محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان            اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح             امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات            ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند            ۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست             داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند            کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند            ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل            توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            






تاریخ نشر: 1396/07/25 - 12:26:1
تعداد بازدید: 1812
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اجلاس عمان برای تامین صلح در افغانستان: مذاکره برای مذاکره
 اجلاس عمان برای تامین صلح در افغانستان: مذاکره برای مذاکره

اگرچه طالبان در بروز و تداوم ناامنی و جنگ داخلی در افغانستان یک سوی اصلی قضیه می باشد اما به طور کلی اختیار جنگ و صلح دست آنان نیست، بلکه عامل اصلی جنگ در افغانستان که طالبان نیز آن را در مذاکرات گذشته اعلام کرده، آمریکاست که به عنوان یک قدرت بزرگ راهبرد اصلی سیاست خارجی خود در قبال افغانستان را بر مبنای جنگ با طالبان قرار داده است.

 

 مسقط پایتخت عمان روز گذشته (۲۴ میزان/مهر) میزبان ششمین دور از مذاکرات صلح افغانستان بود و در این مذاکرات نمایندگان افغانستان با نمایندگانی از سه کشور خارجی دیگر در ارتباط با پیشبرد فرایند صلح در افغانستان به گفتگو پرداختند.

این کنفرانس تحت عنوان "گروه هماهنگی چهارجانبه" با شرکت کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا به منظور زمینه‌سازی برای برقراری صلح در افغانستان برگزار شد که با ابتکار عمل اسلام اباد صورت می گرفت.

 

گروه هماهنگی چهار جانبه تلاش دارد تا نقشه راهی را برای آوردن طالبان به میز مذاکره تدوین کند، اما تا کنون در این راه ناکام بوده است. پنجمین اجلاس این گروه در ۲۹ ثور/ اردیبهشت ۱۳۹۵ در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، برگزار شد، و ادامه این گفت‌وگوها به دلیل تنش در روابط کابل و اسلام‌آباد و کشته شدن ملا اختر منصور رهبر طالبان توسط پهپادهای آمریکایی لغو گردید.

هیئت نمایندگی افغانستان در برگیرنده حشمت خلیل کرزی نماینده وزارت خارجه، نمایندگان شورای عالی صلح، شورای امنیت ملی و ریاست امنیت ملی افغانستان بود. از طرف پاکستان نیز تهمینه جنجوا قائم مقام وزارت خارجه در این گفت و گوها شرکت کرد. ایالات متحد امریکا و چین نماینده ویژه خود در امور منطقه را به این نشست فرستادند. شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز پیشاز برگزاری اجلاس مدعی شد که پاکستان در راستای آغاز مذاکرات صلح «به رهبری افغانستان» و همچنین مبارزه «جدی و صادقانه» با تروریسم «تعهدات تازه‌ای» دارد. وی افزوده بود که نه تنها افغانستان، بلکه بسیاری از کشورها بر مبارزه جدی و صادقانه پاکستان در نابودی پناه‌گاه‌های امن «تروریست‌ها» در آن کشور تاکید دارند. گفته شده که تصمیم برگزاری اجلاس مسقط در جریان سفر اخیر ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان به کابل اتخاذ شده بود.

 

در استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان، پاکستان به پناه دادن به گروه‌های شورشی در خاکش متهم شده، اما اسلام آباد این اتهام را همواره رد کرده است. در سومین اجلاس گروه هماهنگی چهارجانبه در اسلام‌آباد که در ۱۷ دلو/بهمن ۱۳۹۴ در اسلام‌آباد برگزار شد، «نقشه راهی» برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و گروه‌های شورشی به تصویب رسید. اما در دو اجلاس چهارم و پنجم این گفت‌وگوها این نقشه راه تحقق نیافت و سرانجام، روابط کابل و اسلام‌آباد به تیرگی گرایید و برگزاری ششمین اجلاس این گروه حدود ۱۸ ماه به تاخیر افتاد.

 

طالبان: در مذاکرات شرکت نکرد

با این حال گفتگوهای صلح افغانستان با هدف وارد کردن طالبان به گفتگو با دولت مرکزی در حالی در پایتخت عمان برگزار شد که طالبان در آن شرکت نکرد. طالبان شرکت در چنین نشست هایی را منوط به خروج نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا از افغانستان اعلام کرده اند.

در اخباری متفاوت اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، یک روز پیش از برگزاری این نشست اعلام کرد که از هیچ کدام از نمایندگان طالبان برای شرکت در نشست مذکور دعوت به عمل نیامده است. همچنین خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو فرمانده مشهور و برجسته گروه طالبان این ادعا را تکرار کرده است. البته در این گزارش گفته شده که این دو فرمانده طالبان گفته اند: شورای رهبری طالبان چندی پیش در نشستی مشورتی تصمیم گرفتند تا اگر از این گروه دعوت رسمی هم شد در نشست مسقط حضور پیدا نکنند. این در حالی است که «محمد امین وقاد»، عضو شورای عالی صلح افغانستان گفته بود که نمایندگان طالبان در  نشست گفتگوهای صلح افغانستان در عمان شرکت خواهند کرد. همچنن «خواجه آصف»، وزیر خارجه پاکستان نیز چندی پیش اعلام کرد که نمایندگان طالبان در گفتگوهای صلح در عمان حضور خواهند داشت.

 

پایان بی نتیجه نشست

علی‌رغم آن که سفارت آمریکا در کابل ابراز امیدواری کرده بود که نشست عمان مقدمه‌ای برای از سرگیری دوباره گفتگوهای صلح در افغانستان شود، اما این نشست بدون نتیجه پایان یافت که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما علت اصلی را باید در رویکرد آمریکا به مسئله افغانستان دانست.

 

واقعیت آن است که اگرچه طالبان در بروز و تداوم ناامنی و جنگ داخلی در افغانستان یک سوی اصلی قضیه می باشد اما به طور کلی اختیار جنگ و صلح دست آنان نیست، بلکه عامل اصلی جنگ در افغانستان که طالبان نیز آن را در مذاکرات گذشته اعلام کرده، آمریکاست که به عنوان یک قدرت بزرگ راهبرد اصلی سیاست خارجی خود در قبال افغانستان را بر مبنای جنگ با طالبان قرار داده است. با این تفاسیر اکنون این پرسش مطرح است که آیا آمریکا از مذاکرات مسقط به دنبال یافتن راهی برای صلح با طالبان بوده و یا تسلیم کردن این گروه؟ در پاسخ به این پرسش، مشاهده راهبرد جدید دولت آمریکا نسبت به افغانستان که بر افزایش حضور نظامیان این کشور و همراه کردن پاکستان برای افزایش فشار بر طالبان تأکید دارد، گزینه دوم یعنی شکست این گروه (در نتیجه تأکید بر جنگ و نه صلح) را نمایان می کند که همسو با راهبرد اصلی آمریکا در منطقه یعنی «تداوم حضور از طریق بحران‌سازی» می‌باشد.

 

از سوی دیگر عدم شرکت طالبان در نشست عمان بر ابهامات برای دستیابی به نتایج ثمربخش برای ایجاد و گسترش صلح در افغانستان افزود. در واقع در حالی که یکی از اصلی‌ترین طرف‌های مذاکرات صلح در این مذاکرات غایب بود چگونه می‌توان انتظار به نتیجه رسیدن این مذاکرات را داشت؟ در این صورت حداکثر می‌توان گفت که اجلاس مسقط در مورد صلح افغانستان نیز مانند مذاکرات مشابه پیشین، تنها مذاکره‌ای برای انجام مذاکرات بعدی بدون دستیابی به نتیجه مشخص بود. روندی بی پایان که سال‌هاست افغانستان را به خود مشغول ساخته است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/9154


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند

صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است

محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان

اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح

امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات

ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند

۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست

داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند

کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.