درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-31  |  2024-04-19  |  بروز شده در: 1403/01/31 - 10:39:3 FA | AR | PS | EN
عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد             امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد            تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد            قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان             پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد            نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد            شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن            امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد            حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم            تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان            ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن             حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است            شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه             احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور            فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند            






تاریخ نشر: 1396/07/18 - 13:21:0
تعداد بازدید: 1529
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

عربستان خواستار تشکیل ائتلاف جهانی علیه حزب الله شد
اعتراف به شکست، مهر تأیید بر قدرت حزب الله
 اعتراف به شکست، مهر تأیید بر قدرت حزب الله

تلاش های عربستان برای تضعیف و استحاله حزب الله عقیم خواهد ماند. زیرا از یکسو حزب الله جریانی ریشه دار در لبنان است که جریان های سیاسی و اجتماعی همگی بر اهمیت این بازیگر مهم در عرصه تحولات داخلی لبنان واقفند و از سوی دیگر گروه های لبنانی به خوبی می دانند که تحقق خواسته های عربستان نسبت به حزب لله در تضاد با منافع و مصالح لبنان و در جهت منافع اسرائیل بوده و وحدت ملی لبنان را نشانه رفته است. 

 همزمان با تشدید تحریم های امریکایی علیه حزب الله لبنان برای تضعیف جریان مقاومت، واکنش سعودی ها به این اقدام محل توجه مقامات حزب الله قرار گرفته است. ثامر السبهان، وزیر مشاور سعودی در امور کشورهای عربی در توییتر خود به استقبال از این تحریم ها پرداخته ولی آن را برای مقابله با حزب الله کافی ندانسته است. وی چنین تاکید نموده که: تحریم‌های آمریکا علیه حزب الله لبنان اقدام خوبی است اما راه حل در این نهفته است که یک ائتلاف بین‌المللی قاطعانه برای رویارویی با حزب الله و کسانی که با آن همکاری می‌کنند شکل بگیرد تا امنیت و صلح منطقه‌ای محقق شود. چنین اظهار نظری در حالی بیان می‌شود که سوابق روابط حزب الله با عربستان سعودی هرگز خوب نبوده و همواره رویکرد سعودی ها نسبت به حزب الله تخاصم آمیز بوده است. در عین حال تلاش عربستان برای تشویق تحریم ها از یکسو و تشکیل ائتلاف بین المللی علیه این گروه از سوی دیگر به خوبی اهمیت و قدرت حزب الله را در نظر سیاستمداران سعودی نشان می‌دهد. سید حسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود در واکنش به این سخنان اذعان کرد: اعتراف السبهان مبنی بر اینکه جز با ائتلافی بین المللی نمی توان با حزب الله مقابله کرد، درواقع عربستان به قدرت منطقه ای حزب الله اعتراف کرده است.

نگرانی عربستان از وضعیت حزب الله و استقبال از تحریم ها علیه آن دلایل متعددی دارد که در ادامه به مهمترین این موارد می‌پردازیم.

  • تاثیرگذاری حزب الله بر جریانات داخلی لبنان: کشور لبنان به عنوان کشوری که چندین سال دارای بحران های سیاسی داخلی بوده و همجواری آن با رژیم صهیونیستی موقعیت خاصی را به آن داده است مورد توجه کشورهای تاثیرگذار بر منطقه من جمله امریکا و نیز عربستان و همچنین ایران قرار داشته است. حزب الله لبنان به عنوان یکی از احزاب شیعی و قدرتمند این کشور به ویژه پس از جنگ سال 2006 با رژیم صهیونیستی محبوبیتی فراوان در میان مردم و جوانان کشور به دست آورده و سیاست های داخلی سازنده رهبران این حزب بر تاثیرگذاری آن افزوده است. این اثر تا جایی بود که در تقابل دو جریان 14 مارس(مخالفان مقاومت) که مورد حمایت غرب و عربستان است و 8 مارس (موافقان مقاومت)، این جریان 8 مارس بود که با حمایت و اثرگذاری حزب الله به نتیجه مطلوب برای تعیین ریاست جمهوری در لبنان رسید. همچنین پایان بحران دو ساله عدم شکل‌گیری توافق میان گروه‌های سیاسی لبنان برای تشکیل دولت، با نقش‌آفرینی حزب الله روی داد. تاثیر حزب الله در امور داخلی لبنان در شرایطی که مورد اعتماد مردم این کشور نیز هست دشمنان آن را تحریک می‌کند تا برای تضعیف پایگاه اجتماعی آن در لبنان بکوشند؛ از طریق تحریم و یا تشکیل ائتلاف بین المللی.
  • الگو شدن حزب الله برای اعراب : موفقیت های حزب الله در جنگ با رژیم صهیونیستی تنها برای مردم افتخارآمیز نبود بلکه برای سایر ملت‌های عربی منطقه نیز خوشحال کننده بود. پیروزی های حزب الله در برابر دشمن دیرینه کشورهای عربی این پیام را برای مظلومین داشت که می توان در برابر ظالم ایستاد و پیروز شد. پس از آن حزب الله در میان افکار عمومی اعراب محبوب شد زیرا کاری را که اتحاد حکومت های عرب طی سالیان مناقشه با اسراییل در گذشته نتوانستند انجام دهند حزب الله به تنهایی انجام داد و برای مسلمانان غرور و افتخار خرید. این موضوع باعث شد تا حزب الله الگوی منطقه ای بسیاری از جنبش های اسلامی درداخل و خارج از منطقه گردد. از این رو اسرائیل و ایالات متحده با نقش‌آفرینی عربستان در پی جلوگیری از روند فزاینده محبوبیت حزب الله در منطقه برآمده‌اند.
  • پیروزی مقاومت و شکست سیاست های عربستان در منطقه: در سال های اخیر کشورهایی در منطقه دچار بحران‌های تحمیلی از خارج  همچون گسترش تروریسم شدند که به نوعی عضو محور به شمار می‌روند. عراق پس از صدام نیز بشار اسد و سوریه به عنوان اعضای مقاومت، در تقابل با رژیم صهیونیستی ازین جمله می باشند. بحران های پیش آمده در این کشورها صرفا در جهت مهار و تضعیف قدرت مقاومت می‌باشد. با این حال مشاهده می‌شود که علیرغم تمام حمایت های غربی- عربی از دامن زدن به آتش بحران در این کشورها، نیروهای مقاومت این تهدیدات را پشت سر گذاشته و با توان بیشتر نسبت به پیش از بحران‌ در مسیر بازطراحی نقشه ژئوپلتیکی منطقه به سود خود گام برمی‌دارند. همچنین در قضیه فلسطین هم اکنون رویکرد مقاومت از حمایت و اقبال عمومی بیشتری نسبت به رویکرد سازش با رژیم صهیونیستی برخوردار است. همچنین جنگ جنایتکارانه علیه یمن و مداخلات نظامی در بحرین به خوبی نمایانگر وحشت سعودی‌ها از بسط نفوذ مقاومت تا نزدیکی مرزهای خود می‌باشد.
  • تقابل با حزب الله در راستای منافع دشمنان اسلام: پس از بحران های اخیر منطقه، سعودی ها روابط پنهانی خود با رژیم صهیونیستی را علنی کردند. به طور حتم تقابل با حزب الله و تقاضای تشکیل ائتلاف علیه آن، یکی از محورهای اصلی اشتراک منافع سعودی-صهیونیستی در منطقه می باشد. راضی نگاه داشتن غرب و اسرائیل به دو صورت نخست: کاستن از اهمیت مسئله فلسطین از طریق بزرگ کردن تهدید مقاومت، و دوم: تروریست خواندن حزب الله برای سست کردن پایه مشروعیت مردمی آن با هدف تضعیف حوزه نفوذ ایران، انجام می‌شود.

با این وجود باید اذعان کرد که تلاش های عربستان برای تضعیف و استحاله حزب الله عقیم خواهد ماند. زیرا از یکسو حزب الله جریانی ریشه دار در لبنان است که جریان های سیاسی و اجتماعی همگی بر اهمیت این بازیگر مهم در عرصه تحولات داخلی لبنان واقفند و از سوی دیگر گروه های لبنانی به خوبی می دانند که تحقق خواسته های عربستان نسبت به حزب لله در تضاد با منافع و مصالح لبنان و در جهت منافع اسرائیل بوده و وحدت ملی لبنان را نشانه رفته است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/9089


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن

حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.