درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1398-03-27  |  2019-06-17  |  بروز شده در: 1398/03/25 - 10:32:0 FA | AR | EN
ديدار عبدالله عبدالله با برخي سران کشورهاي منطقه در تاجيکستان            دیدار رؤسای جمهور قزاقستان و افغانستان در «بیشکک»            طالبان: امریکا هنوز به داعش کمک می‌کند            دیدار رییس جمهور با رهبران هند و قرقیزستان در بیشکیک             نظامی پیشین استرالیایی: اعمال ما در افغانستان ’شرم ملی’ است            انتقادها از کم‌کاری وزارت داخله در بازداشت کرام‌الدین کریم             مادر رییس‌ زازی: مرتضوی به من گفت از قضیه لت‌وکوب پسرم بگذرم            «آمیزش جنسی» دو کودک و خانواده‌یی که داروندارش به آتش کشیده شد            زمينه سرمايه‌گذاري تجار افغانستاني در حوزه گردشگري خراسان رضوي فراهم مي‌شود            در حملۀ انتحاري درجلال‌آباد هشت تن جان باختند            نگراني ها از مداخلۀ حکومت و سياسيون در نهادهاي عدلي و قضايي            طالبان خواهان هم‌کاري دوام‌دار آمريکا پس از توافقات احتمالي صلح اند            4 ملوان نفتکش‌هاي حادثه ديده در درياي عمان توسط نيروي درياي ايران نجات داده شد            پوتين: روابط روسيه با آمريکا روز به روز بدتر و بدتر مي‌شود            جام جهاني فوتبال بانوان: شکست اسپانيا و دومين پيروزي فرانسه            









تاریخ نشر: 1396/06/17 - 03:01:1
تعداد بازدید: 936
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

شناخت امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه:
چرا اسلام شناسان غربی شیفته علی(ع) هستند؟
 چرا اسلام شناسان غربی شیفته علی(ع) هستند؟

امام علي(ع) رابطه ناگسستني بين حکمت نظري و سياسـت عملي برقرارمي کند وهـدف از زندگي کوتاه دنيـوي را مقدمه و آزمايشگاهي براي زندگي پايدار اخروي مي نامد، برهمين اساس علاوه بر پاسخگويي به مردم ،دادگاه عدل الهي را محکمه اي مي داند که زمامدار بايد درمقابل آن پاسخگوي گفتار، رفتاروکردارخويش باشد.

دوره کوتاه زمامداري امام علي (ع) سرشارازآموزه هاي گرانقدري است که مي تواند به عنوان الگويي بي نظيرمورد توجه انديشمندان سياسي و فراترازآن دولتمردان قرار گيرد. امام علي(ع) رابطه ناگسستني بين حکمت نظري و سياسـت عملي برقرارمي کند وهـدف از زندگي کوتاه دنيـوي را مقدمه و آزمايشگاهي براي زندگي پايدار اخروي مي نامد، برهمين اساس علاوه بر پاسخگويي به مردم ،دادگاه عدل الهي را محکمه اي مي داند که زمامدار بايد درمقابل آن پاسخگوي گفتار، رفتاروکردارخويش باشد.
زمامداري امام علي(ع) با نفي استبداد، خودکامگي و جورپيشگي همراه بود و درموارد متعددي در خطبه ها و نامه هاي خويش واليان و مسئولان حکومتي را به رعايت دقيق حقوق مردم فرا مي خواند و آنها را از بيماري مهلک خود رأيي، تماميت خواهي و انحصارطلبي برحذرمي داشت. توصيه به گذشت، چشم پوشي ازاشتباهات مردم و تواضع و فروتني درمقابل آنان نه تنها ازنصايح اخلاقي، بلکه ازدستورات مؤکد وي به کارگزاران امورکشوري و لشکري بود.
امام علي(ع) خود نيـزبـه طريق اولي عامل بـه اين وصايا بود و به مردم مي فرمود: با من آنگونه که با ستمگران سخن مي گوييد، سخن نگوييد، سخناني که ازعصبانيت و خشمگيني شماست ازمن مخفي نکنيد و ازراه سازشکاري با من وارد نشويد. فكرنكنيد که اگر مطلب حقي را گفتيد من ناراحت مي شوم. وي با نفي چابلوسي، تجليل و تمجيد، پند و اندرز مردم در خطاها و اشتباهات احتمالي را از جمله حقوق خويش برمردم مي شمارد و عنوان مي کند از گفتن حق و مشورت عادلانه به من چشم پوشي نکنيد.

سیره علی(ع) الگوی شایسته برای صاحبان قدرت:
چگونگي مواجهه حضرت علي(ع) با منتقدان، مخالفان و معاندان بسي درس آموزاست. وي نه تنها برمنتقدان خرده نمي گرفت، بلكه عمل انتقادي را داراي ارزش مي دانست. امام درعهد نامه مالك اشتر يادآورمي شود كه اي مالك از ميان آنان [مردم] كسي را به خودت نزديك كن كه حرف حقي را كه تلخ است به تو بهترو بيشتربزند. درگفتار و كردارت كه خدا براي دوستانش نمي پسندد كمترتو را ستايش كند هرچند اين كار تو را ناراحت نمايد و دلتنگ شوي (نامه/ 53).
گفتاروكردارامام علي(ع) با مخالفان و معاندان نيزداراي آموزه هايي شگفت است. علي(ع) درمقابل تندروي ها ومخالفت هاي خوارج از جاده انصاف، عدالت و آزادي خارج نشد و برآزادي ها و حقوق اين گروه كه ازمخالفان وعنودان سرسخت بودند، پاي فشرد وبه آنان گفت: بدانيد كه شما نزد ما سه حق داريد و تا هنگامي كه همراه ما هستيد آنها را از شما بازنمي گيريم؛ شما را ازمساجد خدا كه نام اورا درآنها بر زبان مي آوريد منع نمي كنيم، شما را ازدرآمد عمومي وغنايم تا زماني كه دستتان درجنگ همراه ماست محروم نمي سازيم وتا جنگ با ما آغاز نكرده ايد با شما نمي جنگيم.
درخصوص رفتار با دشمنان و رعايت عهد و پيمان با آنان نيزبه مالك اشتر مي نويسد: اگر ميان تو و دشمنت پيماني بسته شد و يا اماني به او دادي بايد به پيمان وعهد خود وفاداربماني وامانت را دراماني كه داده اي رعايت كني. هر پيمان وعهدي كه داده اي حفظ آن به عهده توست و براي حفظ آن بايد سينه سپر كني. زيرا در ميان واجب هاي خدا، با همه اختلافي كه درفكر و عقيده ميان مردم هست، واجبي كه مورد بزرگداشت بيش از وفاي به عهد باشد درميان اعمال واجب نيست. مشركان با اينكه ازنظرمعنوي غيرازمسلمانانند، براي پيمان احترام قائلند، زيرا ازتجربه هاي تلخ پيمان شكني و عواقب آن اندرزآموخته اند.
بنابراين دروفاي به عهد دغلكاري مكن وپيمان خويش را مشكن و به دشمن خود نيرنگ مزن، زيرا فقط نادان تيره دل نسبت به خدا گستاخ مي گردد و درحقيقت خدا عهد و امان خود را در پناهگاه رحمت خويش در ميان مخلوق خود قرارداده است تا ازاين دژ به عظمت خدا دست يابند و درسايه عظمت وي آسوده خاطر گردند. بنابرين نه دغلكاري ، نه نيرنگ ونه خيانت بايد ديده شود. هرگاه به سختي افتادي مبادا پيمان را بدون دليل شرعي برهم بزني، زيرا با مشكلات پيمان ساختن به اميد آن كه مشكلاتش بر طرف گردد و پايان شايسته اي داشته باشد، بهترازخيانتي است كه ازعوارض آن وحشت داشته باشي و بهترازاين است كه براثرخيانت به پيمان تحت تعقيب خدا قراربگيري كـه نه در دنيا و نه درآخرت اززير بارمسئوليت آن نتواني بيرون بيايي ( همانجا)

چگونگی برخورد با دشمن:
اوج زيبايي برخورد با دشمن را در موضوع وصيت امام علي(ع) درخصوص ابن ملجم مرادي، قاتل علي(ع) ديده مي شود. وي به فرزندانش امام حسن و حسين چنين سفارش مي كند: من ديروز در ميان شما بودم و امروز مايه پند شما و فردا از ميان شما خواهم رفت. اگرماندم خودم با ابن ملجم حسابم را مي رسم و اگرنابود شدم، نابودي وعده گاه من است. اگرعفو كردم، بخشش وسيله ايست براي تقرب من به خدا و ثوابي است براي شما، بنابراين ازاوصرفنظر كنيد كه خدا مي گويد: آيا دوست نداريد خدا گناهان شما را ببخشد (نهج البلاغه، نامه 23). مواظب باشيد درخونريزي فرو نرويد، نگوييد امير- المومنين كشته شد، امـيرالمومنين به قتل رسيد. توجـه داشته باشيد كـه دربرابركشته شدن مـن، فقط يك ضربت دربرابرضربت وي به اوبزنيد، اورا "مثله" ننماييد، زيرا من ازرسول خدا(ص) شنيدم مي فرمود: ازمثله كردن هرچند نسبت به سگ هار پرهيزنماييد (نامه شماره 47.ص،751). بعد از من خوارج را به قتل نرسانيد، زيرا كسي كه به دنبال حق باشد و آن را نيابد مانند كسي نيست كه دنبال باطل برود و آن را بدست آورد (خطبه/ 60)

رویکرد امیرالمومنین در لحظات سخت حکمرانی:
اسلام دین تعقل و اندیشه است و از انسان خواسته می شود برای انتخاب بهترین ها اندیشه کند. موعظه، نصیحت و جدال احسن و حتی دعوت مخالفان به گفتگو توصیه می شود. بنابراین یکی از وظایف اصلی رهبران الهی هدایت است. بر همین مبنا است که حضرت به دشمنان مهلت اندیشیدن داده و در آغاز جنگ شتاب نورزیده(خطبه 43) و آن را به تاخیر می اندازد(خطبه55) و قبل از جنگ نیز با طرف مقابل اتمام حجت می کند(خطبه/137) و از لغزشها در می گذرد(خطبه159) و پیمانشکنان را مورد لطف خود قرار می دهد(خطبه/ 4) و بعد از جنگ فرمان عفو عمویم صادر می کند و فرمان عدم تعقیب فراریان را صادر می کند...( نامه/ 29).
رفتار و منش علی در جنگ ها نیز بر معیار عدالت است. آنجایی که عدالت به او اجازه دهد تساهل و مدارا به خرج خواهد داد و جایی که عدالت اجازه ندهد دست علی برای مدارا بسته خواهد بود. از همین روست که در جنگ‏ها فرمان مى‏دهد:«درختان را قطع نکنید، بیگناهان را نکشید. آب آشامیدنى را مسموم و مسدود نکنید، فراریان را تعقیب نکنید، با اسیران به نرمى رفتار کنید، اموال مسلمانان را به غنیمت برندارید و...»( عسکرى، 1375: 2/147) حضرت در وصیت خود به فرزندش امام حسن مجتبی، نکته های ارزشمندی از تساهل و مدارا را آموزش می دهند؛ «هنگامى كه بر دشمنت غلبه كردى، شكر قدرت را عفو او قرار ده»( خطبه/ 86 ، حكمت/ 11).
«هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خشنودی خدا در آن است رد مکن که آسایش رزمندگان و آرامش فکری و امنیت کشور در صلح تأمین می‏گردد... اگر پیمانی بین تو و دشمن منعقد گردید یا در پناه خود او را امان دادی، به عهد خویش وفادار باش و بر آن‏چه بر عهده گرفتی امانت‏دار باش و جان خود را سپر پیمان خود گردان؛ زیرا هیچ یک از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست که همه مردم جهان با همه اختلافاتی که دارند در آن اتفاق نظر دارند...
پس هرگز پیمان شکن مباش و در عهد خود خیانت مکن و دشمن را فریب مده... پس از محکم کاری در قرارداد نامه دست از بهانه‏جویی بردار. مبادا مشکلات پیمانی که بر عهده‏ات قرار گرفته و خدا آن را بر گردنت نهاده تو را به پیمان شکنی وا دارد...»( نامه/ 53).  از سوی دیگر خطاب به یارانش که عازم جنگ صفین بودند، فرمودند؛ «اى فرزندان مهاجران، به سوى سرکردگان کفر و بازماندگان جنگ احزاب و دوستان شیطان حمله ور شوید.»( ابن ابى الحدید، 2/194) یا  وقتى چشمان مبارکش در میدان صفین به پرچم هاى سپاه معاویه افتاد، فرمود: «قسم به کسى که دانه را شکافت و انسان را آفرید، آن ها اسلام نیاورده بودند، بلکه به ظاهر تسلیم شدند و کفر خویش را پنهان نمودند.».

 

 

لینک مطلب: http://ansarpress.com/farsi/8486


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

فرهنگ خشم و خشونت در آمریکا


آمریکا چقدر گرسنه است؟


رسواترین رؤسای جمهور آمریکا/ از رابطه جنسی با خواهر تا همجنس‌بازی با معاون کاخ سفید


دهم ثور، روزی که خبرنگاران به خون نشستند


آیا ترامپ نژادپرست است؟


روایتی دسته اول از عملیات نجات داعش توسط دولت افغانستان؛ بالگردهایی با مأموریت ویژه


چه‌چیزی از چشم ۲میلیارد بیننده مراسم عروسی نوه ملکه انگلیس پنهان ماند؟


تلفات «اُوردوز» با مواد در یک سال، بیش از تلفات آمریکا در جنگ ویتنام +عکس و آمار


سی‌ان‌ان: بن سلمان از لوح‌ها که ترامپ زیر دماغش گرفت تحقیر شد+فیلم


«جینا هاسپل» رئیس جدید «سیا» کیست؟/ خانمِ «سرشکنجه‌گر» در بالاترین مقام اطلاعاتی آمریکا +عکس


ماجرای ترامپ، فاحشه‌ها و تخت‌خواب باراک اوباما


پاسخ هاوکینگ به ۳ سوال اساسی


تراژدی ملی تجاوز؛ استرالیایی‌هایی که به کودکانشان نیز رحم نمی‌کنند +تصاویر و آمار


خاندان آل‌سعود چگونه زندگی می‌کنند/ حقوق ماهانه شاهزادگان سعودی چند دلار است +عکس


تن‌فروشی رسمی زنان کره جنوبی برای تقویت روحیه نظامیان آمریکایی + تصاویر


روایت سه شهید فاطمیون از یک خانواده: شیعیان افغانستانی برای اهل‌بیت(ع) جان می‌دهند


«عماد مغنیه»، مغز متفکر عملیات‌های حزب‌الله چگونه ترور شد؟


زوفیلیا یا حیوان‌خواهی؛ از ازدواج با سگ و اسب تا فاحشه‌خانه‌های حیوانی +عکس


حامی تروریسم دولتی سپاه است یا سیا؟+اسناد و تصاویر


زندان‌های سازمان «سیا» در افغانستان؛ در سلول‌های تاریک و اتاق‌های شکنجه چه می‌گذرد؟


احکام قضایی نژادپرستانه ضد شیعیان و رد آن در قوانین بین‌الملل


تاریخچه حزب الله لبنان از شکل گیری تا تاثیرگذاری بر معادلات سیاسی


توصیه‌های دیده‌بان حقوق بشر به دولت‌های عربستان و آمریکا


«شاخص جنگی» از مهمترین دلایل شکست ارتش‌های قدرتمند جهان در افغانستان + نمودار


آموزش نژادپرستی ضد شیعیان در مدارس رسمی سعودی





پربازدیدها
پربحث ها






اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

‌آغاز کوپا آمه‌ريکا با پيروزي قاطع برزيل

ديدار عبدالله عبدالله با برخي سران کشورهاي منطقه در تاجيکستان

دیدار رؤسای جمهور قزاقستان و افغانستان در «بیشکک»

طالبان: امریکا هنوز به داعش کمک می‌کند

دیدار رییس جمهور با رهبران هند و قرقیزستان در بیشکیک

نظامی پیشین استرالیایی: اعمال ما در افغانستان ’شرم ملی’ است

انتقادها از کم‌کاری وزارت داخله در بازداشت کرام‌الدین کریم

مادر رییس‌ زازی: مرتضوی به من گفت از قضیه لت‌وکوب پسرم بگذرم

«آمیزش جنسی» دو کودک و خانواده‌یی که داروندارش به آتش کشیده شد

زمينه سرمايه‌گذاري تجار افغانستاني در حوزه گردشگري خراسان رضوي فراهم مي‌شود

در حملۀ انتحاري درجلال‌آباد هشت تن جان باختند

نگراني ها از مداخلۀ حکومت و سياسيون در نهادهاي عدلي و قضايي

طالبان خواهان هم‌کاري دوام‌دار آمريکا پس از توافقات احتمالي صلح اند

4 ملوان نفتکش‌هاي حادثه ديده در درياي عمان توسط نيروي درياي ايران نجات داده شد

پوتين: روابط روسيه با آمريکا روز به روز بدتر و بدتر مي‌شود

جام جهاني فوتبال بانوان: شکست اسپانيا و دومين پيروزي فرانسه

اشرف غني: زندانيان رها شده به ميدان‌هاي نبرد بر نخواهند گشت

ابراز اميدواري پوتين از به نتيجه رسيدن تلاش‌هاي صلح در افغانستان

رهبر ايران: ترامپ را شايسته مبادله پيام نمي‌دانم و با آمريکا مذاکره نخواهيم کرد

حمله به دو نفتکش بزرگ در درياي عمان

چند دزد مسلح موتر و تيلفون‌هاي همراه يک کارمند رسانه‌ي را ربودند

کميسيون انتخابات: روند شناسايي افراد آلوده با فساد در اين کميسيون آغاز شده

افغانستان ناامن ترين کشور جهان شناخته شد

غني براي اشتراک در اجلاس سران سازمان شانگهاي به بشکيک رفت

آلمان: دور ششم گفت‌وگوهاي صلح بي‌نتيجه بوده است


خبرهای پزشکی






















خبرگزاری انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است. فروشگاه اینترنتی نعلبندان