درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-06  |  2024-04-25  |  بروز شده در: 1403/02/06 - 06:38:3 FA | AR | PS | EN
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود            عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است             حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین            قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند             طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند            پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند            بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد            لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد            روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم            شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان             روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت            یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است             هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است             بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند            اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد            






تاریخ نشر: 1396/05/19 - 06:07:4
تعداد بازدید: 1676
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

عربستان سعودی؛ جنگ علیه اقلیت شیعه؟
 عربستان سعودی؛ جنگ علیه اقلیت شیعه؟

در شهر عوامیه در شرق کشور غنی از نفت عربستان سعودی چند ماه است که جنگ شدید جریان دارد. بخش‌هایی از این شهر با خاک یکسان شده است. کارشناسان میگویند که برخورد سخت حکومت علیه شیعیان وضعیت را تشدید کرده است.

آنچه را که افکار عامه به طور گسترده در عربستان سعودی از دیده فروگذاشته است، شهر کوچک عوامیه در شرق این کشور میباشد که صحنه جنگ‌های شدیدی است. عکس‌های ماهواره ئی نابودی کامل این ناحیه شهری را نشان میدهد. در رسانه‌های اجتماعی تصاویر تبادله آتش و ساختمان‌های ویران شده دست به دست میشوند. گزارشدهی مستقل از منطقه ممکن نیست. گزارشگران خارجی امکان دسترسی به این منطقه را ندارند. به نظر میرسد مرکز این زد و خوردها، الماسوره باشد که بخش تاریخی شهر عوامیه است. در کوچه‌های تنگ این منطقه، جنگجویان شیعه علیه سربازان سعودی میجنگند. تاکنون در اثر محاصر گفته میشود که ۱۵ تن در عوامیه جان شان را از دست داده اند. طبق تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی انتشار یافته اند، زره پوش‌های ساخت کانادا در عملیات جنگی علیه ملکی‌ها به کار گرفته شده اند و در اوتاوا روی پایان دادن به صدور اسلحه به عربستان سعودی باز اندیشی میشود.

تغییر اجباری محل سکونت و ویران سازی

عامل مستقیم این منازعه برنامه سعودی برای تخریب بخش بزرگ مرکز عوامیه است که ۴۰۰ سال سابقه تاریخی دارد و به عوض آن ایجاد یک مرکز فروشگاه‌ها است که این کار خلاف میل مردم محل صورت میگیرد. ملل متحد در ماه اپریل باز هم از عربستان سعودی به طور عاجل تقاضا نمود که تغییر محل سکونت اجباری و تخریب این شهر کهنه را متوقف گرداند. کریمه بن نونه، فرستاده ویژه ملل متحد برای حقوق فرهنگی، ترس از (تخریب برگشت ناپذیر این میراث فرهنگی منحصر به فرد دارد.)

Karte Saudi Arabien

سباستین زونز کارشناس امور خاور میانه در مصاحبه‌ای با دویچه وله، در این مورد ابراز شک و تردید نمود که عربستان سعودی اقدامات زیرساختی به عمل میآورد تا کیفیت زندگی ساکنان این منطقه را بهبود بخشد. این کارشناس امور خاورمیانه در انجمن آلمانی برای سیاست خارجی میگوید: (به نظر میرسد (که این کار) مربوط به یک پروژه تغییر محل سکونت باشد.) زونز میگوید: (می خواهند اقلیت شیعه را که در آنجا اکثریت را تشکیل میدهند، پراگنده نموده و زمینه زندگانی را از آن‌ها بگیرند. این در انطباق با سرکوب اساسی و به حاشیه راندن شیعیان است که از ده‌ها سال به اینسو توسط دولت سعودی جلو برده میشود و کم و بیش همچنان بخشی از تبلیغات دولت نیز میباشد.) 

به حاشیه رانده شدن شیعیان در دولت وهابی

سرکوب و به حاشیه راندن، اسباب عمیق این منازعه اند. درست ده درصد بیش از ۳۰ میلیون جمعیت سعودی را شیعیان تشکیل میدهند. آن‌ها به خصوص در شرق این کشور یعنی منطقه‌ای زندگی میکنند که بخش اعظم نفت عربستان سعودی از آنجا استخراج میگردد. اما آن‌ها از خدمات رفاعی و همچنان در سیاست این کشور سهمی ندارند. آن‌ها از این جهت نیز تحت فشار اند که اکثریت سنی آن کشور وهابی استند و شیعیان را (رافضی‌های لعنت شده) میشمارند. آخرین بار نارضایتی این اقلیت مذهبی به سلسله بهار عربی مطرح شد. آن وقت منطقه کوچک عوامیه مرکز اعتراضات بود، به ویژه آنکه در بحرین شورش اکثریت شیعه علیه خانواده سلطنتی سنی با کمک نظامی عربستان سعودی سرکوب شد.

عوامیه همچنان شهر نمرالنمر است. این شیخ شیعه محبوب مردم، در ولایت شرقی به نماد اعتراض مبدل گردید. تلاش‌های وی برای تامین حقوق شیعیانی که مورد تبعیض قرار داشتند، در آغاز سال ۲۰۱۶ به قیمت جان اش تمام شد. او را با ادعای تروریست بودن اعدام کردند.

Irak Proteste gegen die Hinrichtung von Nimr Al-Nimr in Saudi Arabien (Reuters/T. Al-Sudani)

شیخ نمر هم از شهر عوامیه بود که عربستان سعودی او را به اتهام تروریستی اعدام کرد

خشونت، خشونت را بر میانگیزد

به گفته علی الدبیسی از "سازمان اروپائی سعودی برای حقوق بشر"، که خود از عوامیه استت اما اکنون در برلین پناهنده میباشد، زورگوئی حکومت ریاض به تشدید خشونت‌ها منجر شد. بعد از بهار عربی او چندین بار در عربستان سعودی زندانی شده است. الدبیسی به دویچه وله گفت که خشونتی که از جانب ادارات سعودی به کار گرفته میشود و شامل کشتن، شکنجه کردن و برخورد محاکماتی غیر منصفانه میباشد، به دستاویزی برای آن شیعیان تبدیل شده که میخواهند از خود مسلحانه دفاع کنند. الدبیسی حدس میزند که ۹۰ درصد اهالی عوامیه از این شهر یا فرار کرده اند و یا اینکه جبراً به جای دیگر برده شده اند. این فعال حقوق بشر از یک جنگ حکومت سعودی علیه مردم خودش سخن به میان میآورد که در بیش از هشتاد سال تاریخ این کشور سابقه نداشته است. اگرچه غیر از این نیز ۱۴ نفر شیعه بنا بر گزارش عفو بین الملل در یک محاکمه سوال برانگیز در اتاق‌های مرگ عربستان سعودی انتظار گردن زدن توسط شمشیر را دارند. شورشیان کمتر تمایل دارند خود را تسلیم کنند. بدون آن نیز آن‌ها در هرصورت انتظار شکنجه و مرگ را دارند. 

قدرت نمائی؟

به نقل از دویچه وله، از نظر اندرو‌هاموند در این برهه زمانی این اقدامات عربستان سوعدی در عوامیه دلچسپ است. او که نویسنده یک کتاب در مورد عربستان سعودی است، این قدرت نمائی را با تغییر حقوق میراثی قدرت در راس دولت پادشاهی عربستان سعودی مرتبط میداند. اندکی پیش از این محمد نایف ولیعهد پیشین سلب قدرت شد. به این ترتیب این شاخه خاندان سلطنتی دسترسی مستقیم به تاج و تخت را از دست میدهد. ولیعهد جدید محمد سلمان، پسر محبوب شاه سلمان است.‌هاموند که در حال حاضر در دانشگاه آکسفورد تحقیق میکند، به این نظر است که (او (شهزاده محمد بن سلمان) خود را به مثابه مرد قدرتمند مطرح میکند. یعنی کسی که در داخل شیعیان را در مناطق شیعه نشین متوقف میگرداند و در خارج علیه ایران میایستد.) از نگاه زونز، طبق بر آورد وی یک اکثریت بزرگ جمعیت سنی جانبدار اقدامات حکومت سعودی میباشند (زیرا آن‌ها اقلیت شیعه را دو رگه و در بدترین شکل اش تروریست‌هائی میدانند که از جانب ایران حمایت و تمویل میشوند.) برای این کارشناس خاورمیانه این امر پیامد تبلیغات دولتی و همچنان (نفرت از شیعیان است که توسط وهابیت موعظه میشود.)

حکومت عربستان سعودی در کوتاه مدت شاید موفق گردد استراتژی تغییر محل سکونت و تخریب منطقه راعملی کند. بنا به گفته اندریو‌هاموند هدف این استراتژی درهم شکستن اراده مردم محلی است.‌هاموند حدس میزند که (آن‌ها در دست شان چندین اهرم قدرت دارند تا این جماعات را از هم بپاشانند.) یک نمونه آن در مرکز ولایت نزدیک قطیف میباشد که بعد از اعتراضات سال ۱۹۷۹ شهر کهنه را با خاک یکسان کرد. اکنون در آنجا یک محل پارکنگ موترها و یک مسجد سنی‌ها وجود دارد.

ماتیاس فون‌هاین/ ر. ر.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7951


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

۹ خبرنگار طی سال 2021 در افغانستان کشته شدند


افزایش حملات افراد ناشناس به خبرنگاران در افغانستان


زینب سلیمانی: پدرم فاتح دل‌ها بود/ میراث حاج قاسم به اشغالگری صهیونیست‌ها پایان می‌دهد


ایرانِ شهید سلیمانی از کدام گروه‌های مجاهد افغانستانی حمایت کرد؟


خون‌شریکی دو ملت؛ خدمات متقابل ایران و افغانستان در روزهای سخت


دیدگاه‌هـای اندیشمندان و رهبران جهان مسلمان و غیر مسلمان درباره امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)


ویژه نامه گل نرگس (به مناسبت سال روز ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف)


بررسی نابرابری در افغانستان


خلیل زاد باید بدل شود


واقعیت‌هایی درباره ویروس کرونا که باید بدانید


از ترور جنبش روشنایی تا ترور در یابود مراسم شهید مزاری


محمد محقق: نیروهای امنیتی به مردم شلیک کردند و زخمی‌ها را با لگد زدند و خندیدند + ویدیو


مراحل ارتباط با قرآن


چرا قاسم سلیمانی اسطوره است؟


سیدحسن نصرالله: ارزش کفش سردار سلیمانی از سر ترامپ بیشتر است/هدف ما در مقاومت پاسخ به ریخته شدن خون سردار است


۴ سناریوی احتمالی ایران برای انتقام سخت از آمریکایی‌ها


افزايش بيماري‌ها و زمين سوخته؛ کمترين تاثير «مادر بمب» آمريکا در افغانستان


فرهنگ خشم و خشونت در آمریکا


آمریکا چقدر گرسنه است؟


رسواترین رؤسای جمهور آمریکا/ از رابطه جنسی با خواهر تا همجنس‌بازی با معاون کاخ سفید


دهم ثور، روزی که خبرنگاران به خون نشستند


آیا ترامپ نژادپرست است؟


روایتی دسته اول از عملیات نجات داعش توسط دولت افغانستان؛ بالگردهایی با مأموریت ویژه


چه‌چیزی از چشم ۲میلیارد بیننده مراسم عروسی نوه ملکه انگلیس پنهان ماند؟


تلفات «اُوردوز» با مواد در یک سال، بیش از تلفات آمریکا در جنگ ویتنام +عکس و آمار





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد

روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم

شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان

روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت

یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است

هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است

بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند

اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد

جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد

نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو

پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان

گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان

انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت

ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان

تثبیت صدر نشینی آرسنال با تحقیر چلسی

العین امارات با حذف الهلال به فاینل صعود کرد

بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.