درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-28  |  2024-04-16  |  بروز شده در: 1403/01/28 - 02:08:4 FA | AR | PS | EN
تبدیل شدن اسرائیل با اقدامات تحریک آمیزش به اوکراین دوم             افزایش احتمال حمله رژیم اسرائیل به ایران            احضار سفرای ایران در چند کشور اروپایی             روسیه برای کاهش نفوذ امریکا با حکومت طالبان نزدیک می شود            افزایش احتمال انتقال افغانهای همکار با نظامیان انگلیس از پاکستان            بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک            یک کشیش کلیسای آشوری در آسترلیا مورد حمله با چاقو قرار گرفت            رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند            مسدود شدن شاهراه بلخ - سمنگان            تیم تحت هدایت ژابی آلونسو به سلطنت بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا پایان داد             حوادث ترافیکی در روزهای عید ۵۰ کشته و ۱۸۵ تن زخمی برجای گذاشت            افتتاح اتاق تجارت مشترک افغانستان- قزاقستان در هرات            شکست اسرائیل در شورای امنیت؛ برابر ایران            وزیر خارجه عربستان سعودی امروز وارد پاکستان می شود            مانند حماس و حزب‌الله در برابر ایران هم شکست خواهیم خورد            






تاریخ نشر: 1396/05/17 - 10:08:3
تعداد بازدید: 2713
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ناگفته‌های شهادت دیپلمات‌های ایران در افغانستان
روزی که مزارشریف سقوط کرد/خواسته شهید صارمی تجهیز کتابخانه‌های افغانستان بود
کاردار سابق سفارت ایران در مزار شریف به بیان خاطرات خود در زمان شهادت دیپلمات‌های ایران در مزار شریف پرداخت و به تشریح وقایع 17 سال گذشته افغانستان پرداخت. 

به گزارش خبرگزاری انصار، (محمدرضا فرقانی) از جمله دیپلمات‌های ایرانی است که در زمان حمله طالبان به کنسولگری ایران در ستاد افغانستان نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد فعال بوده است.

فرقانی در آن زمان کار کمک‌رسانی به اتحاد شمال را انجام می‌داده و پیگیر تحولات میدانی افغانستان در مشهد بوده است. وی حدود ۲ هفته قبل از حادثه برای یک ماموریت ویژه به مزار شریف میرود و از آنجا به بامیان و ارتباطش با افغانستان را از همان‌جا به صورت دائمی ادامه می‌دهد.

خبرگزاری فارس در سال گذشته به منظور آگاهی از ناگفته‌های این حادثه که در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان ثبت شد، به سراغ این دیپلمات رفت.

*** متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است*** 

محمدرضا فرقانی) کاردار سابق سفارت ایران در افغانستان با بیان اینکه زمان شهادت دیپلمات‌های ایران در افغانستان در مزارشریف حضور داشته گفت: من در آن زمان معاون وزارت‌امورخارجه بودم، اوضاع و شرایط جنگی بین گروه‌های طالبان و نیروهای مقاومت افغانستان به رهبری (برهان‌الدین ربانی) و به فرماندهی (احمد شاه مسعود) حاکم بود.

پیگیری اوضاع کابل بعد از سقوط

وی با بیان اینکه جنگ طالبان از سال 73 شمسی با ظهور طالبان در ولایت قندهار آغاز شد و تا سال 77 همچنان ادامه داشت، گفت: بعد از سقوط کابل اوضاع و احوال افغانستان را از مشهد پیگیری می‌کردیم.

فرقانی با مرور خاطرات تلخ گذشته و حادثه هولناک شهادت دیپلمات‌های ایرانی، گفت: در آن حادثه هولناک 8 دیپلمات ایرانی به شهادت رسیدند و یکی از آنها به طور معجزه آسایی زنده ماند.

کاردار سابق سفارت ایران در افغانستان با بیان اینکه طالبان سال 77 با طالبان امروز دچار تغییر و تحولاتی شده بیان کرد: طالبان در آن زمان به فکر به دست گرفتن قدرت سیاسی و نظامی و بیتجربه بود و در حال رقابت با سایر گروهای افغانستان و نیرو‌های آمریکایی بود.

دولت افغانستان در حال مذاکرات صلح

وی با اشاره به اینکه طالبان با گذشت 17 سال که تشکیل حکومت داده و مورد حمایت نیروهای آمریکایی و ناتو است. افزود: در حال حاضر طالبان همانند وزنه سیاسی و به ویژه از نظر نظامی در منطقه است، دولت افغانستان در حال مذاکره صلح در برنامه آشتی ملی قصد دارد با طالبان به تفاهم برسد.

فرقانی افزود: پاکستان به دنبال نیروی قدرت طلب طالبان در صحنه در افغانستان است، آمریکا، کشور‌های غرب و سازمان ملل نیز بارها درخواست مذاکره با طالبان را داده‌اند.

دفتر دیپلماتیک طالبان در قطر

کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه طالبان در دوحه قطر دفتر دیپلماتیک دارد، بیان کرد: کشور‌های عربی منطقه به دنبال استفاده ابزاری از طالبان هستند، طالبان دفتر دیپلماتیک در دوحه قطر دارد و دارای نماینده است.

فرقانی در ادامه با مرور خاطرات خود در سال 77 و نحوه آشنایی خود با شهید صارمی، گفت: با شهید صارمی در کابل آشنا شدم و بعد از آشنایی با ایشان در مزارشریف با ایشان در ارتباط بودم.

جسارت و شجاعت مثل زدنی شهید صارمی

کاردار سابق سفارت ایران در افغانستان با بیان اینکه شهید صارمی در عرصه سیاست نیز دارای مهارت ویژه‌ای بود، عنوان کرد: جسارت حضور در صحنه تحولات نظامی افغانستان از جمله ویژگی‌های این شهید بزرگوار بود.

وی شهامت شهید صارمی را مثال زدنی دانست و بیان کرد: شهید صارمی علاقه خاصی به حوزه سیاست در امور افغانستان و جغرافیای این منطقه داشت.

فرقانی با بیان اینکه شهید صارمی تنها یک خبرنگار نبود، گفت: شهید صارمی علاقه‌مند به حوزه فرهنگ، اوضاع و آداب و رسوم کشور افغانستان بود.

تجهیز کتابخانه‌ افغانستان خواسته شهید صارمی

کاردار سابق سفارت ایران در افغانستان تأکید کرد: کار فرهنگی برای شهید صارمی از اولویت خاصی برخوردار بود، وی معتقد بود به دلیل این که هر دو کشور فارسی زبان هستیم باید به فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهمیت داده شود و خواستار تقویت کتابخانه‌های افغانستان بود.

وی در ادامه افزود: شهید صارمی با روزنامه نگاران و خبرنگاران در افغانستان آشنا بود و اگر شهید صارمی به شهادت نم‌رسید در حال حاضر یکی از بهترین کارشناسان مسائل سیاسی منطقه بود.

روایت تنها بازمانده حادثه در فیلم مزار شریف

فرقانی بابیان اینکه فیلم (مزارشریف) را که در رابطه با شهادت دیپلمات‌های ایران در افغانستان است تماشا نکرده، گفت: با توجه به این که من در عمق جریان بودم و میتوانستم به فیلم سازان مزار شریف اطلاعاتی را بدهم چرا که لحظه به لحظه آن واقعه هولناک را از مشهد رصد میکردیم، به هر حال به این دلیل که آقای شاهسوند این تیم را همراهی کرده‌اند و به واقعیت نزدیک است.

روزی که مزارشریف سقوط کرد

کاردار سابق سفارت ایران در افغانستان در ادامه صحبت‌های خود به نحوه سقوط مزار شریف توسط طالبان پرداخت و بیان کرد: زمانی که طالبان از غرب و جنوب مزار حرکت کردند، روز 16 مرداد/ اسد اکثر شهرها سقوط کرده بود و طالبان در آستانه وارد به مزار شریف شدند و این شهر را به اشغال خود در آوردند.

وی با بیان اینکه از طریق تماس تلفنی با کنسولگری در ارتباط و پیگیر وقایع بوده‌اند، گفت: ما از طریق سیستم ارتباطی صداهای را میشنیدیم، گروه‌های طالبان به خشونت در را باز کردند و دیپلمات‌ها را به دفتر مخابراتی که در زیر زمینی بود بردند، اما سیستم ارتباطی قطع نشده بود و در نهایت صدای رگبار به گوش رسید.

امیدوار بودیم که دیپلمات‌ها زنده باشند

کارشناس مسائل شبه قاره افزود: با این وجود مطمئن نبودیم که چه حادثه‌ای در دفتر کنسولگری رخ داده است، امید به زنده بودن دیپلمات‌ها داشتیم.

وی با بیان اینکه این مسئله کینه توزی این افراد را نشان می‌داد، افزود: همین موضوع باعث شد که احساس خطر کنیم، آرایش نظامی در مرزها برقرار شد تا آنها را سر جایشان بنشانیم.

سکوت معنا دار برخی کشور‌ها در شهادت دیپلمات‌ها

فرقانی با اشاره به ابعاد جهانی این واقعه گفت: برخی در کشورها در مقابل این حادثه سکوت معناداری داشتند، در حالی که جهان از این اقدام در بهت و حیرت فرو رفته بود.

کاردار سابق سفارت ایران در افغانستان اظهار داشت: برخی کشور‌ها نسبت به این کینه و غرض داشتند و به نوعی خواستار درگیری نظامی ایران و طالبان بودند.

حمایت عربستان، آمریکا و انگلیس  از این اقدام

وی این اقدام را نوعی اقدام جاسوسی دانست و گفت: به طور حتم این اقدام از سوی برخی کشورهای ذی نفع از جمله عربستان آمریکا و انگلیس حمایت می‌شد.

فرقانی در ادامه صحبت‌های خود گفت: با این که هنوز از شهادت دیپلمات‌ها باخبر نبودیم اما در این رابطه هر روز خبری می‌رسید، اینکه اسیر و یا شهید شده اند.

کاردار سفارت ایران در افغانستان با اشاره به سابقه طالبان در به اسارت گرفتن دیپلمات‌های ایران، گفت: قبل از آن نیز دیپلمات‌های ایران در افغانستان به اسارت در آمده بودند اما توسط نیرو‌های طالبان آزاد شدند.

عامل اصلی شهادت دیپلمات‌های ایران

وی با بیان طرح این علامت سوال که چرا دیپلمات‌های ایران که سابق بر این توسط طالبان به اسارت درآمده بودند، آزاد شدند، اما این بار به شهادت رسیدند، اظهار داشت: طالبان در آن زمان مسئولیت این کشتار بی‌رحمانه را نپذیرفت، احتمال این است که این نیروهای سرویس‌های جاسوسی از سوی پاکستان مرتکب این اقدام شدند، چرا که دیپلمات‌های ما ازجمله (شهید گنجی) و (شهید رحیمی) سابقا در پاکستان به شهادت رسیده بودند.

فرقانی در رابطه با اقداماتی که بعد از این واقع رخ داد گفت: از طریق کنسول گری در هرات و حیدر آباد پیگیر موضوع شدیم و با دوستان پاکستانی، سازمان‌ ملل و صلیب سرخ وارد عمل شدیم و در نهایت خبر شهادت دیپلمات‌ها برایمان مسجل شد.

انتقال پیکر شهدا از مزارشریف به مشهد

کاردار سفارت ایران افزود: بعد از گذشت بیش از یک ماه پیکر شهدا را که در اطراف کنسولگری روی آن‌ها خاک ریخته شده بود پیدا کردیم و پیکرهای شهدا به مشهد انتقال داده شد.

وی اظهار داشت: در آن سال‌های ما به دولت افغانستان کمک کردیم و گرنه زودتر از این توسط نیروهای طالبان سقوط کرده بود.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان 17 سال قبل را با حال حاضر بدون تفاوت دانست و بیان کرد: بعد از 11 سپتامبر افغانستان توسط ناتو اشغال شد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7912


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

هشدار استولتنبرگ از تشکیل اتحاد ایران، روسیه و چین


راه‌حل ایران برای فلسطین،ایجاد یک دولت واحد است


ما ناگزیریم مبارزه مسلحانه کنیم چون طالبان با گفتگو تغییر نمی کند


ایران بسیار باهوش است و بحران منطقه را مدیریت می‌کند


امیرعبداللهیان: تصمیم حماس کاملاً فلسطینی بود


امریکا، داعش و اقتصاد ورشکسته؛ سه چالش پیش روی کابل| نیاز مبرم دولت جدید افغانستان به چابهار


پیامدهای قدرت‌گیری طالبان در افغانستان/ مشی متعصبانه طالبان در گذشته قابل دفاع نیست


مقام طالبان: مرزهای ایران امن می ماند|به چابهار نیاز داریم|حل مسالمت آمیز حق آبه هیرمند|تداوم ترانزیت با همسایگان


تحلیلگر آمریکایی: ترور سردار سلیمانی میلیونها نفر را در سراسر منطقه خشمگین کرد


آمریکا بدنبال در اختیار گرفتن تکنوکرات‌های وابسته به خود در افغانستان است


اهداف سفر عبدالله عبدالله به ایران چه بود؟


بیش از ۹۰ درصد هزینه ‌آموزش اتباع خارجی را دولت ایران پرداخت می‌کند


کرملین: پوتین نمی‌تواند به توافق با ترامپ اعتماد کند


منصور: صلاح‌الدین ربانی دیدگاه شخصی خود را به‌نام اعلامیه‌ جمعیت مطرح کرده است


مدیر مرکز اسلامی شیکاگو: سالانه حدود ۱۵هزار آمریکایی مسلمان می‌شوند/ مردم آمریکا جویای اسلامند


اگر حاج‌قاسم نبود نه احمدشاه مسعود موفق می‌شد و نه دیگران/ سردار قاآنی در سخت‌ترین شرایط در افغانستان حضور داشت


آیا بیماری کووید ۱۹ اقتصاد جهان را دیجیتالی خواهد کرد؟


قیام سوم حوت ۱۳۵۸ شهروندان کابل، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی افغانستان


عمران خان: پاکستان مانع جنگ بين ايران و عربستان شد


مصاحبه با سخنگوی دفتر سیاسی طالبان/ آخرین خبر از وضعیت مذاکرات طالبان و آمریکا


عمران خان: پاکستان تلاش خود را برای مذاکرات صلح انجام داده/ افغانستان کشور مستقلی است


مشاور سابق ناتو: ايستادن غني در پشت سر ترامپ مغاير فرهنگ افغان‌ها بود


مشاور کرزی: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود


کرزی: «لویه جرگه، برای ممانعت از صلح بود»


شاعر افغانستانی: شعر مدافعان حرم هم حاصل کوشش و هم حاصل جوشش بود / برای شاعر بیش از زنده ماندن خودش زنده ماندن شعرش مهم است





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

جشنواره گول چسلی در آخرین بازی هفته سی‌و‌سوم لیگ برتر

تبدیل شدن اسرائیل با اقدامات تحریک آمیزش به اوکراین دوم

افزایش احتمال حمله رژیم اسرائیل به ایران

احضار سفرای ایران در چند کشور اروپایی

روسیه برای کاهش نفوذ امریکا با حکومت طالبان نزدیک می شود

افزایش احتمال انتقال افغانهای همکار با نظامیان انگلیس از پاکستان

بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک

یک کشیش کلیسای آشوری در آسترلیا مورد حمله با چاقو قرار گرفت

رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند

مسدود شدن شاهراه بلخ - سمنگان

تیم تحت هدایت ژابی آلونسو به سلطنت بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا پایان داد

حوادث ترافیکی در روزهای عید ۵۰ کشته و ۱۸۵ تن زخمی برجای گذاشت

افتتاح اتاق تجارت مشترک افغانستان- قزاقستان در هرات

شکست اسرائیل در شورای امنیت؛ برابر ایران

وزیر خارجه عربستان سعودی امروز وارد پاکستان می شود

مانند حماس و حزب‌الله در برابر ایران هم شکست خواهیم خورد

کشته و زخمی شدن 61 تن در اثر سیلاب های اخیر در افغانستان

فعالیت بیش از ۶ هزار موسسه داخلی و خارجی در افغانستان

شوک بزرگ؛ لیورپول باخت و از منچسترسیتی جا ماند

دلیلی برای امضای توافق صلح بین روسیه و زلنسکی نیست

نیویارک تایمز درباره تصمیم اسرائیل برای پاسخ به ایران خبر داد

تاثیرگذاری اوضاع افغانستان بر تمام کشورهای مشترک المنافع

افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان

روسیه حمله ایران بر اسرائیل را دفاع خودی خواند

برای پیروزی ایران علیه اسراییل دعا می‌کنیم


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.