درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-31  |  2024-04-19  |  بروز شده در: 1403/01/31 - 14:49:0 FA | AR | PS | EN
سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان             برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین            عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد             امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد            تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد            قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان             پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد            نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد            شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن            امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد            حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم            تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان            ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن             حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1396/5/16 - 11:43:32
تعداد بازدید: 1222
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اجرای برجام، شکستی برای دیپلماسی عربی
اجرای برجام، شکستی برای دیپلماسی عربی

نویسنده: دکتر سجاد عابدی/استاد مدعو جامعه القدیس یوسف لبنان

بعد از پیروزی انقلاب اسلام  در ایران حاکمان حجاز  با توجه به تقابل شدیدی  که میان انگاره سیاسی و مذهبی و منافع خود با مبانی انقلاب اسلامی میدیدند از  همه ظرفیت‌های مالی و سیاسی شان برای حمایت از هسته‌های تروریستی و آشوب ساز داخلی و خارجی استفاده کردند تا ساختار سیاسی و تمامیت  ارضی ایران را با چالش‌های جدی  مواجه کنند. این تلاش  گرچه در سالهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس تزاحماتی را برای  نظام  تازه  پاگرفته  ایران ایجاد کرد اما چندی بعد با ناکامی‌های بسیاری روبرو شد و در عین حال رویدادهایی  چون شهادت زائران بیت الله الحرام در مراسم برائت از مشرکین درسال 66 و حادثه غمبار  منا و شهادت آیت الله نمر  و رویداهایی  از این دست ذهن جامعه ایرانی  را با خاطرات تلخی همراه کرد.

در کنار این رویکردهای ناسازگارانه حاکمان سعودی در  جریان مذاکرات هسته‌ای و تلاش آنها برای به  بن بست رسیدن  گفتگو‌های  ایران و کشورهای غربی  بر سر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان راه به جایی نبرد. بنابراین اجرای برجام را میتوان یکی از مهمترین شکست‌های آل سعود در سال 95 ارزیابی کرد. شکستی که باعث شد تا عربستان برای پیشبرد سیاست‌های ضدایرانی به تل آویو نزدیک شود و در ماه‌های اخیر، رفت و آمدهایی میان شاهزادگان سعودی و مقامات رژیسم صهیونیستی برقرار شود.

با شروع بحران‌های منطقه‌ای حاکمان سعودی  ضمن کمک به آشوبگران و تروریست‌ها برای به آتش کشیدن  منطقه سعی کردند انگشت اتهام را به سمت و سوی ایران دراز کنند و نظام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان متهم شماره یک ایجاد  بحران در  منطقه معرفی کنند. از سویی دیگر اتکا به منابع  نفتی  و ثروتی هنگفتی که به این واسطه نصیب سران سعودی شده آنان را بران داشت تا برای جبران ناکامی‌های خود در منطقه ضمن تاثیر گذاری بر قیمت جهانی نفت، بخش زیادی از ثروت حاصله را برای همسوسازی سیاسی کشورهای کوچک منطقه علیه ایران بکار برند. با وجود همه کارشکنی‌ها عربستانی‌ها از حجم نفوذ ایران در منطقه آگاهند و با نگرانی روابط و تعاملات میان ایران با قطر  و عمان را دنبال میکنند. بنابراین آنان برای تقویت جایگاه خود در منطقه خود را مجهز به پشتیبانی و حمایت کشورهای فرامنطقه‌ای و قدرت‌های بزرگ میدانند تا ضعف‌ها و ناکامی‌های خود در برابر ایران جبران کنند. گرچه روی آوردن به چنین سیاستی تبعات و آثاری را هم حاکمان سعودی در پی داشته است.

این حمایتها‌ها البته در فرجام بینتیجه مانده است. عربستان در سالی که گذشت، نه فقط در بحران سوریه ناکام بود و راهی به نشست آستانه که مهمترین مذاکرات صلح سوریه را میزبانی میکرد، نیافت، بلکه حتی در مذاکرات نفتی نیز مجبور شد منافع ایران را در نظر گرفته و با رعایت سهم ایران از بازار طلای سیاه، تولید نفت خود را تحت فشارهای شدید اقتصادی کاهش دهد. عربستان حتی در مسائل دیپلماتیک نیز به رغم تلاش برای بسیج منابع علیه ایران، ناچار به عقب نشینی‌های متعدد شد و مثلا در رابطه با انتخاب رئیس جمهور لبنان، آل سعود به انتخاب گزینه مورد حمایت حزب الله رضایت داد.

عربستان مدتهاست که نقش یک سرمایه استراتژیک را برای حفظ منافع اروپا و آمریکا در منطقه ایفا میکند و از سویی دیگر این کشور به همراه برخی از کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس از مهمترین منابع درآمدی  برای  تولید کنندگان سلاح در آمریکا و اروپا هستند. بنابراین چندان نمی توان به انتقادهای هزارگاهی غربی‌ها از عربستان امیدی  داشت. این روند به نظر میرسد با توجه به منافع آمریکا در  منطقه از سوی دولت دونالد ترامپ  هم با وجود اظهار نظرهای  بعضا تند او درباره سیاست  عربستان پیگیری خواهد شد.

از سویی دیگر با روی کار آمدن ملک سلمان و رویکردهای جدید او در مدیریت و اداره سیاسی عربستان اختلافات داخلی در میان خاندان سعودی شکل گرفته و جنگ قدرتی که در میان شاهزادگان وجود دارد  به نظر میرسد که با توجه به انسداد سیاسی موجود در این کشور زمینه برخی آشفتگی سیاسی و بیثباتی‌ها را در عربستان  فراهم کند. تحقق این مساله البته در شرایط کنونی قابل  پیش بینی نیست چون در طول گذشت سالهای متمادی از مطیع بودن مردم  این کشور در برابر به حاکمان سیاسی خود به نظر  نمی رسد که عربستان در آستانه یک انقلاب سیاسی  قرار داشته باشد.

عربستان از اولین طراحان و حامیان بحران عراق بود و با توجه به پیشروی اولیه و سریع داعش و تروریست‌ها تصور کامیابی و رسیدن به آمال و آرزوهای  خود را  داشت و به همین خاطر درصد اجرایی کردن اهداف وگسترده کردن نفوذش در سوریه بود.

اما ناکامی‌های حاکمان سعودی در عراق و سوریه، آنان را متوجه اجرایی  کردن طرح‌هایشان در یمن انداخت. ورود این کشور به مساله بحران یمن جزو نابخردانه ترین طرح‌های حاکمان سعودی بود چون مقاومت مردم در برابر  تهاجامات خارجی،  طولانی‌تر شدن بحران، هزینه‌های فراوان مالی  باعث تنزل جایگاه این کشور شد. عربستان در پی آن بود که با راه اندازی یک اتئلاف منطقه‌ای شرایط را برای مردم یمن تنگ کند. اما با بالاگرفتن بحران و ناکامی عربستان در این تهاجم، حامیان و هم پیمانانی که قبلا وعده همراهی به زمامداران این کشور داده بودند  یکی یکی راه خود را از مسیر عربستان جدا کردند. جدایی مصر و حتی قرار گرفتن در جهت مخالف حاکمان سعودی،  نارضایتی عمان که از ابتدا مخالف این اقدام بود باعث دلسردی سایر  کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف بود.

نفوذ و سلطه  بر منطقه با درنظرگرفتن راهکارهایی مثل پول و لابی‌های  مستقیم و غیر  مستقیم با غربی‌ها یکی شیوه حاکمان سعودی بود اما با روی کار آمدن ملک سلمان تفکر توسعه طلبی عربستان به شکل علنی نمود پیدا کرد و باعث شد این کشور در منطقه دست به اقداماتی بزند که فراتر از  درایت  و هوشمندی حاکمان سعودی بود. روحیه طلبکارانه  عربستان باعث شد که برای نیل به اهدافش پا  در مسیرهای پراشتباه گذاشت. تردیدی نیست که عربستان همواره در پی فروکاستن از نقش برجسته ایران در عرصه بین المللی و منطقه‌ای بوده  است و زمامداران این کشور برای رسیدن به این مقصود ابایی ندارند که دست به حرکات واپسگرایانه و آزاردهنده سیاسی بزنند. طبعا ادامه چنین روند در آینده با توجه به بن بست رسیدن طرح‌های عربستان در آینده همکاری او با سایر کشورهای منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.  بیپروایی  سیاسی عربستان که عمدتا رنگی از نابخردی دارد ناشی از ذهنیتی  است که حاکمان سعودی نسبت به حمایت غرب از اقدامات عربستان دارند. اما شواهد نشان  میدهد که نگاه غربی ‌ها از جمله آمریکا و انگلیسی نسبت به این کشور طمع ورزانه است و فروش اسلحه به این کشور از سوی کشورهای غربی زمینه‌ای مساعدتری  را برای عربستان برای مسلح کردن گروههای تروریستی فراهم آورده است. از سویی دیگر این حاکمان سعودی برای نفوذ بیشتر در منطقه و کنترل  ایران  خود  را ملزم به خرید اسلحه  کردند. مجموعه هزینه‌های صورت  گرفته  از سوی این کشور برای رسیدن به چنین هدفی  در کنار مشکلات  اقتصادی  جهان امروز و شرایط بغرنج زندگی در برخی از شهرهای  عربستان که از  توسعه کمتری برخوردارند در آینده  باعث تنزل  سیاسی جایگاه خاندان  سعودی  خواهد شد.

رویکرد آشوب طلبانه عربستان  در سالهای اخیر  و نقش  این کشور  در ایجاد  جنگ و خشونت در منطقه امکان غارتگری منابع انسانی  و مواد  اولیه در  جهان اسلام را برای غربی ‌ها فراهم آورده است.

انتهای پیام

 

 

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7892


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن

حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.