درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-06  |  2024-04-25  |  بروز شده در: 1403/02/06 - 06:38:3 FA | AR | PS | EN
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود            عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است             حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین            قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند             طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند            پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند            بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد            لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد            روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم            شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان             روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت            یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است             هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است             بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند            اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد            






تاریخ نشر: 1396/5/15 - 13:22:34
تعداد بازدید: 1212
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

فعال سیاسی و رئیس «مؤسسه اجتماعی زنان افغانستان»
دولت افغانستان در مسیر حکومت‌های سابق کمونیستی/آمریکا مردم را به‌بازی گرفته است
دولت افغانستان در مسیر حکومت‌های سابق کمونیستی/آمریکا مردم را به‌بازی گرفته است

فعال سیاسی و رئیس مؤسسه اجتماعی زنان افغانستان اظهار داشت: در حالی که روزانه ده‌ها نفر در این کشور کشته می‌شوند و آمریکا نیز افغان‌ها را فریب می‌دهد اما رهبران دولت وقت خود را با شعار و کنفرانس‌های نمایشی ضایع می‌کنند.

(فتانه‌گیلانی) فعال سیاسی و رئیس (مؤسسه اجتماعی زنان افغانستان) در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره سرنوشت حکومت وحدت ملی و عدم تعامل با منتقدان سیاسی همچنین پیامدهای برکناری نواز شریف نخست‌وزیر سابق پاکستان اظهارنظر کرد.

وی با اشاره به تعیین استراتژی آمریکا در افغانستان و عملکرد رهبران حکومت وحدت ملی گفت: (آمریکا و غرب مردم افغانستان را به‌بازی گرفته‌اند و با سیاست موش و گربه در حالی که مردم خواستار صلح هستند همچنان بر تشدید جنگ در افغانستان تأکید دارند. رهبران معامله‌گر حکومت وحدت ملی نیز توان حسابرسی از آمریکا را ندارند).

گیلانی تأکید کرد: آمریکا و ناتو باید این واقعیت را بپذیرند که در جنگ افغانستان شکست خورده‌‌اند زیرا غربی‌ها با مداخله در افغانستان وعده همکاری، صلح و ثبات را به مردم این کشور و جامعه جهانی داده بودند اما با گذشت 16 سال هنوز شاهد قربانی شدن افغان‌ها هستیم، پس آمریکا و غرب در افغانستان صادق نبوده‌اند و ملت را به‌بازی گرفته‌اند.

فعال سیاسی افغان افزود که نجات افغانستان از طریق نظامی ممکن نیست و بهترین گزینه برای آمریکا و کشورهای غربی در افغانستان پیش‌برد مذاکرات سیاسی و تلاش‌های صلح‌آمیز است.

این کارشناس افغان اظهار داشت: کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا حکومت‌ دست‌نشانده، ضعیف و فاسد را در 13 سال گذشته در افغانستان روی کار آوردند و با پایان حکومت سابق، (جان کری) وزیر خارجه آمریکا دولت دست‌نشانده‌ وحدت ملی را تشکیل داد که نتیجه آن برای همه آشکار است، رهبران حکومت بین دیوارها و حصارهای امنیتی در ارگ ریاست جمهوری نشسته‌اند و از وضعیت مردم آگاهی ندارند.

وی با اشاره به دیگر اهداف آمریکا نیز اعلام کرد که آمریکا و غربی‌ها از طریق افغانستان برای دست یافتن به آسیای مرکزی تلاش می‌کنند. بنابراین مردم افغانستان باید درباره آن تصمیم بگیرند، کشورهای غربی شاید تعدادی از رهبران سیاسی را خریده باشند اما مردم و تمام رهبران سیاسی را نخریده‌اند.

رئیس مؤسسه اجتماعی زنان افغانستان با تأکید بر بازی دوگانه آمریکا در این کشور گفت: آمریکا با بازی موش و گربه و طرح موضوعاتی مانند افزایش سربازان خارجی و اعلام استراتژی جدید سعی در فریب مردم افغانستان دارد، آمریکا از اینکه صدای ملت خسته از جنگ را نشنیده می‌گیرد باید احساس شرم کند، مردم درخواست صلح دارند و آمریکا از تشدید جنگ حرف می‌زند.

افغانستان قربانی بازی اطلاعاتی بزرگ پاکستان، آمریکا و غرب

گیلانی معتقد است: مردم افغانستان در آتش‌بازی اطلاعاتی بزرگ پاکستان، آمریکا و غرب می‌سوزند، اما مقامات افغان به‌حدی غرق در فسادند که توانایی مقابله در برابر غرب و آمریکا را ندارند.

وی با انتقاد از عملکرد اشرف غنی اظهار داشت: زمانی که غنی به‌عنوان رئیس‌جمهور افغانستان تعیین شد در سفر به آمریکا در مقابل سنای این کشور ده‌ها بار به‌علامت احترام سر خم کرد اما یک بار قاطعانه از پایان جنگ و یا صلح صحبت نکرد.

رئیس مؤسسه اجتماعی زنان افغانستان تصریح کرد: رهبران افغانستان باید بدون در نظرداشتن قومیت به‌فکر نجات مردم خسته باشند و با صدای واحد از آمریکا و جهان غرب بپرسند که با گذشت 16 سال از جنگ جاری در این کشور، این جنگ چه‌زمانی پایان خواهد یافت زیرا هرچیزی نقطه آغاز و پایانی دارد که جنگ افغانستان نیز نباید از آن مستثنی باشد.

گیلانی درباره عملکرد حکومت وحدت ملی و ائتلاف سیاسی منتقدان غنی نیز گفت: رئیس‌جمهور این کشور در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود وعده‌های بسیاری داد اما به هیچ یک از این شعارها عمل نکرد و علاوه بر آن نیز ما شاهد ظهور گروه تروریستی داعش در دوران تصدی اشرف غنی هستیم.

در دوران حکومت وحدت ملی ناامنی‌ها و حملات انتحاری در کابل افزایش یافته‌ و تیم اشرف غنی نیز به افراد محدودی در ریاست جمهوری خلاصه شده‌اند که سبب ایجاد نارضایتی در مردم شده است.

فعال سیاسی افغانستان در ادامه تصریح کرد که تنها شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان ناراضی نیستند بلکه بیشتر مردم این کشور از حکومت وحدت ملی ناخشنودند.

وی در ادامه نیز خاطرنشان کرد: ائتلاف‌های سیاسی که پیش از این نیز توسط (محقق)، (عطامحمدنور) و ژنرال (دوستم) در 15 سال گذشته شکل گرفتند با از دست دادن فرصت‌های خوب برای منافع مردم افغانستان کاری از پیش نبردند زیرا به‌فکر فکر منافع جناحی و سیاسی خود بودند.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اظهار داشت: اگر رهبران سیاسی از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و با در نظرداشتن منافع مردم افغانستان مانع کشتار و ناامنی در این کشور شوند در نتیجه فشار به حکومت این کشور خوب است تا اجازه ندهند که افراد محدودی، صلاحیت‌ها در افغانستان را انحصاری کنند.

فتانه گیلانی با اذعان به عدم‌کارایی حکومت وحدت ملی گفت که شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان و سایر ائتلاف‌های منتقد حکومت باید بیدار شوند و برای مسائل بزرگ و منافع ملی افغانستان تلاش کنند، این ائتلاف‌ها باید صادقانه به‌فکر نجات کشور از بحران موجود باشند، زمان آن رسیده که رهبران افغان در برابر مردم و تاریخ بیش از این شرمنده نشوند.

اگر ائتلاف نجات افغانستان ثابت کند که به‌فکر بهبود وضعیت کشور است و رهبران آن اشتباهات گذشته را تکرار نکنند، مردم بدون شک حمایت خواهند کرد.

دولت افغانستان در مسیر حکومت‌های سابق کمونیستی

کارشناس افغان در پاسخ به ادامه کشمکش‌های حکومت افغانستان با ائتلاف‌های اپوزیسیون تصریح کرد: سیاست‌هایی را که حکومت کنونی در پیش گرفته‌ مانند سیاست حکومت‌های سابق کمونیستی در افغانستان است، آن زمان و در اختلاف‌های احزاب کمونیستی (خلق) و (پرچم) حاکمیت در اختیار افراد محدودی بود که نتیجه اشغال شوروی را در پی داشت اما سرانجام توسط مجاهدین شکست خوردند.

وی ادامه داد: حکومت کنونی افغانستان نیز در وضعیتی مشابه قرار گرفته و تنها تفاوت این است که در گذشته حکومت تحت حمایت روس‌ها بود اما اکنون تحت حمایت آمریکا قرار دارد.

فعال سیاسی افغان همچنین گفت که اگر رهبران و مردم افغانستان برای نجات این کشور متحد شوند و از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کنند، ارگ ریاست جمهوری با تمام پشتیبانی آمریکا توان مقاومت ندارد.

رئیس مؤسسه اجتماع زنان افغانستان گفت که خواسته زنان افغانستان که همیشه برای تحقق صلح تلاش کرده‌اند نیز توقف جنگ و ایجاد اصلاحات در این کشور است.

برکناری (نواز شریف) تأثیری در رویکرد پاکستان در افغانستان ندارد

گیلانی درباره برکناری نواز شریف از نخست وزیر پاکستان و تأثیر آن در افغانستان نیز گفت: حدود 27 سال در پاکستان بوده‌ام و بر اساس مطالعاتی که دارم بیشتر از ده نخست‌وزیر حکومت پاکستان نتوانسته‌اند دوران قانونی خود را طی کنند. همیشه یک مشکل داخلی موجب برکناری آنها از قدرت شده است. در مورد نواز شریف نیز این موضوع صدق می‌کند و این مسئله داخلی پاکستان تأثیری بر رویکرد این کشور در افغانستان نخواهد گذاشت.

وی تصریح کرد که همان‌طور که انتخاب نواز شریف تأثیری بر سیاست پاکستان در برابر افغانستان نداشت اکنون برکناری او نیز تأثیری بر سیاست اسلام‌آباد نخواهد گذاشت.

کارشناس افغان در پایان اظهار داشت: صلاحیت و قدرت در اختیار نظامیان و به‌ویژه سازمان اطلاعات ارتش پاکستان است بنابراین مقامات غیرنظامی درباره افغانستان صلاحیت چندانی ندارند، زیرا در چندین سال گذشته بارها فرصت‌های خوبی برای دو کشور به‌وجود آمد که مقامات پاکستانی نتوانستند و یا هم شاید نخواستند از آن برای بهبود امنیت و ثبات منطقه، افغانستان و یا حتی پاکستان استفاده کنند.

انتهای پیام

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7866


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

هشدار استولتنبرگ از تشکیل اتحاد ایران، روسیه و چین


راه‌حل ایران برای فلسطین،ایجاد یک دولت واحد است


ما ناگزیریم مبارزه مسلحانه کنیم چون طالبان با گفتگو تغییر نمی کند


ایران بسیار باهوش است و بحران منطقه را مدیریت می‌کند


امیرعبداللهیان: تصمیم حماس کاملاً فلسطینی بود


امریکا، داعش و اقتصاد ورشکسته؛ سه چالش پیش روی کابل| نیاز مبرم دولت جدید افغانستان به چابهار


پیامدهای قدرت‌گیری طالبان در افغانستان/ مشی متعصبانه طالبان در گذشته قابل دفاع نیست


مقام طالبان: مرزهای ایران امن می ماند|به چابهار نیاز داریم|حل مسالمت آمیز حق آبه هیرمند|تداوم ترانزیت با همسایگان


تحلیلگر آمریکایی: ترور سردار سلیمانی میلیونها نفر را در سراسر منطقه خشمگین کرد


آمریکا بدنبال در اختیار گرفتن تکنوکرات‌های وابسته به خود در افغانستان است


اهداف سفر عبدالله عبدالله به ایران چه بود؟


بیش از ۹۰ درصد هزینه ‌آموزش اتباع خارجی را دولت ایران پرداخت می‌کند


کرملین: پوتین نمی‌تواند به توافق با ترامپ اعتماد کند


منصور: صلاح‌الدین ربانی دیدگاه شخصی خود را به‌نام اعلامیه‌ جمعیت مطرح کرده است


مدیر مرکز اسلامی شیکاگو: سالانه حدود ۱۵هزار آمریکایی مسلمان می‌شوند/ مردم آمریکا جویای اسلامند


اگر حاج‌قاسم نبود نه احمدشاه مسعود موفق می‌شد و نه دیگران/ سردار قاآنی در سخت‌ترین شرایط در افغانستان حضور داشت


آیا بیماری کووید ۱۹ اقتصاد جهان را دیجیتالی خواهد کرد؟


قیام سوم حوت ۱۳۵۸ شهروندان کابل، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی افغانستان


عمران خان: پاکستان مانع جنگ بين ايران و عربستان شد


مصاحبه با سخنگوی دفتر سیاسی طالبان/ آخرین خبر از وضعیت مذاکرات طالبان و آمریکا


عمران خان: پاکستان تلاش خود را برای مذاکرات صلح انجام داده/ افغانستان کشور مستقلی است


مشاور سابق ناتو: ايستادن غني در پشت سر ترامپ مغاير فرهنگ افغان‌ها بود


مشاور کرزی: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود


کرزی: «لویه جرگه، برای ممانعت از صلح بود»


شاعر افغانستانی: شعر مدافعان حرم هم حاصل کوشش و هم حاصل جوشش بود / برای شاعر بیش از زنده ماندن خودش زنده ماندن شعرش مهم است





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد

روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم

شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان

روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت

یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است

هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است

بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند

اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد

جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد

نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو

پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان

گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان

انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت

ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان

تثبیت صدر نشینی آرسنال با تحقیر چلسی

العین امارات با حذف الهلال به فاینل صعود کرد

بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.