درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-31  |  2024-04-19  |  بروز شده در: 1403/01/31 - 14:49:0 FA | AR | PS | EN
سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان             برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین            عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد             امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد            تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد            قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان             پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد            نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد            شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن            امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد            حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم            تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان            ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن             حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1396/4/26 - 15:10:08
تعداد بازدید: 2159
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

فواید و مضرات تخم مرغ
فواید و مضرات تخم مرغ

ویتامین A، لوتئین و زیگزانتین موجود در تخم مرغ برای سلامت چشم مفید بوده، همچنین ماده معدنی روی حافظ سیستم ایمنی در بدن است.

تخم مرغ از یک زرده و مایع سفید نیمه شفافی به نام آلبومین تشکیل شده است. این ماده غذایی همچنین حاوی موادمغذی فراوانی از جمله ویتامین‌ها و موادمعدنی برای سلامت بدن است. ویتامین A، لوتئین و زیگزانتین موجود در تخم مرغ برای سلامت چشم مفید بوده، همچنین ماده معدنی روی حافظ سیستم ایمنی در بدن است. ۲ عدد تخم مرغ درشت حاوی ۱۴۳ کالری بوده که برای رژیم غذایی کاهش وزن نیز مناسب است. مصرف این ماده غذایی همچنین دوستدار سلامت پوست میباشد.

موادمغذی موجود در تخم مرغ

پروتئین

کلاژن

پروتئین موجود در تخم مرغ با فراهم کردن اسیدهای آمینه نقش مهمی در سلامت پوست دارد. بدن این اسیدهای آمینه را برای تولید پروتئین‌های جدید در سلول ‌های پوست استفاده میکند. برخی از پروتئین‌ها از جمله کلاژن و الاستین باعث استحکام بافت پوست میشود، همچنین ملانین با رنگ پوست در ارتباط است. ۲ عدد تخم مرغ درشت ۱۲.۶ گرم پروتئین دارد که بدن برای حفظ سلامت پوست از این پروتئین استفاده میکند.

ویتامین A

ویتامین A

فواید سلامتی تخم مرغ برای پوست به دلیل محتوای ویتامین A موجود در آن است. ویتامین A دریافتی از طریق رژیم غذایی به سلول‌ها برای کنترل فعالیت ژنی کمک میکند به طوریکه فرآیندی ضروری برای رشد جدید سلول‌ها بوده و شامل رشد جدید سلول‌های پوست و رشد بافت جدید مورد نیاز برای بهبود جراحات است.

کمبود سطوح ویتامین A با تغییر آرایش سلولی و کاهش عملکرد غدد عرق، تاثیری منفی بر پوست دارد. مصرف ۲ عدد از این ماده غذایی درشت ۵۴۰ واحد بین الملل ویتامین A برای بدن فراهم میکند که تامین کننده‌ی ۱۸ و ۲۳ درصد از نیاز روزانه توصیه شده‌ی این ویتامین برای مردان و بانوان است.

ویتامین D

ویتامین D

مصرف تخم مرغ منبعی از ویتامین D بوده که این ویتامین دوستدار سلامت پوست است. ویتامین D نیز مانند ویتامین A فعالیت ژنی را کنترل میکند که برای رشد جدید سلول‌ها مهم میباشد. این ویتامین همچنین رشد کراتینوسیت‌ها را کنترل میکند که این سلول‌های غنی از پروتئین، لایه‌های بیرونی بافت پوست را تشکیل میدهند. ویتامین D حامی عملکرد فولیکول‌های مو بوده که در رشد سالم مو و جلوگیری از طاسی موثر است. مصرف ۲ عدد از این ماده غذایی ۸۲ واحد بین الملل ویتامین D برای بدن فراهم میکند که تامین کننده‌ی ۱۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین میباشد.

ویتامین‌های B کمپلکس

ویتامین ب

یکی از عملکردهای اصلی ویتامین‌های گروه B، کمک به بدن برای استفاده از انرژی موجود در موادغذایی است. زرده تخم مرغ منبعی غنی از ویتامین‌های B محسوب میشود. همچنین این ماده غذایی منبعی از ویتامین B12، ویتامین B2 و فولات است.

ویتامین B12

ویتامین B12

براساس وزارت کشاورزی امریکا، یک عدد تخم مرغ درشت حاوی تقریبا ۰.۴۵ میکروگرم ویتامین B12 یا حدود ۱۹ درصد از میزان مصرف روزانه توصیه شده است. همچنین اندازه‌ی خیلی درشت این ماده غذایی نیز حاوی ۰.۵ میکروگرم ویتامین B12  معادل ۲۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده میباشد. نوع جامبو نیز ۵۶ میکروگرم  ویتامین B12 معادل ۲۳ درصد از نیاز توصیه شده روزانه بدن را تامین میکند.

براساس دانشگاه مریلند، ویتامین B12 به بدن کمک میکند تا کربوهیدرات موجود در غذا را برای دریافت انرژی به گلوکز تبدیل کند. همچنین به بدن برای تولید DNA و RNA ( ماده ژنتیکی موجود در سلول‌های بدن ) کمک میکند. ویتامین B12  توانایی بدن را برای استفاده از آهن و تولید سلول‌های قرمز خون در جهت پیشگیری از کم خونی افزایش میدهد.

این ویتامین همچنین همراه فولات در تولید اس-آدنوزیل متیونین کمک کرده که این ماده شیمیایی موجب کاهش علائم افسردگی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی میشود. ویتامین B12 در کنار ویتامین B9 و B6 میتواند مانع از تولید هموسیستئین شود که آمینواسیدی مرتبط با بیماری قلبی است.

 براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به آسیب عصبی دائمی شود که معمولا نادر است. از طرفی اگرچه این ماده غذایی منبع فراوانی از ویتامین B12 بوده اما حاوی چربی اشباع شده است که میتواند باعث تجمع چربی در رگ‌ها و در نهایت افزایش فشارخون، سکته و بیماری ‌های قلبی شود. بنابراین حداقل بخشی از نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین B12 را از طریق منابعی مانند شیر خامه گرفته شده، سینه مرغ و ماهی دریافت کنید.

آیا مصرف سفیده تخم مرغ مضراتی دارد؟

سفیده تخم مرغ

بسیاری از افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند، در واقع این آلرژی مربوط به پروتئین­ موجود در آلبومین یا سفیده‌ی آن است. بر اساس آمار مرکز بهداشت کودکان، آلرژی به این ماده غذایی معمولا در نوزادان و کودکان کم سن و سال دیده می­شود و در سن ۵ سالگی از بین می­رود. واکنش­های آلرژیک از چند دقیقه تا چند ساعت بعد از مصرف رخ می­دهد. علایم شامل بثورات پوستی، کهیر، قرمزی و تورم پوست، گرفتگی عضلات، اسهال، تهوع، آب ریزش بینی، خارش و آب ریزش چشم­ها، عطسه، سرفه و خس خس صدا است. واکنش­ها حتی می­توانند سبب حمله آسمی شوند. این نشانه‌ها معمولا کمتر از یک روز طول می­کشد. واکنش­های شدید می­توانند سبب بروز تورم دهان، گلو و راه­های هوایی، مشکل در تنفس و افت خطرناک و ناگهانی فشار خون شود که باعث سرگیجه و از دست دادن هوشیاری خواهد شد.

مصرف سفیده تخم مرغ خام می­تواند باعث کمبود بیوتین شود که با نام­های ویتامین B7، ویتامین H یا کوآنزیم R شناخته می­شود. در تخم­مرغ­های خام، بیوتین با آویدین پیوند برقرار می­کند. زمانی که بیوتین پخته می­شود، بیوتین از آویدین جدا شده و بدن می­تواند آن را جذب کند. کمبود بیوتین باعث اختلالات پوستی مثل کلاه گهواره­(ناحیه­های زرد یا قهوه­ای روی پوست سر) در نوزادان و درماتیت سبورئیک در بزرگسالان می­شود. همچنین کمبود حاد بیوتین ریزش مو، تشنج، از دست رفتن هماهنگی ماهیچه‌ها و تون عضلانی، گرفتگی­های عضلانی و درد را به دنبال دارد.

تخم مرغ خام و همچنین سفیده آن، نگرانی­های جامعه پزشکی را در مورد آلودگی به باکتری­ها برانگیخته است. سالمونلا یکی از باکتری­هایی است که اغلب باعث مسمومیت­های غذایی می­شود. این باکتری در روده­ مرغ وجود دارد که درون و بیرون تخم مرغ را آلوده میکند زیرا این ماده غذایی محل مناسبی برای رشد سالمونلا است. همچنین اگر زمان پخت غذا زیاد باشد، یا دمای پخت غذا به اندازه کافی باشد سالمونلا موجود در آن  میتواند از بین ­رود. تخم مرغ­های عسلی یا نیمروی طلایی ممکن است به سالمونلا آلوده باشند. علایم مسمومیت غذایی سالمونلا عبارتند از تب، تهوع، از دست رفتن آب بدن، درد شکمی، گرفتگی عضلات و سردردی که چهار تا هفت روز طول می­کشد. بیشتر بیماران با آنتی­بیوتیک­ها درمان می­شوند؛ ولی اگر عفونت به جریان خون وارد شود و ارگان­های اصلی را آلوده کند ممکن است سبب مرگ شود. روزنامه (واشنگتون پست) توضیح می­دهد که سالمونلا انتریتیدیس منتقل شده از طریق تخم مرغ ۱۴۲ هزار نفر را در سال ۲۰۰۹ بیمار کرده است و از این جمع ۳۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

فواید پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ

 خواص پوست تخم مرغ به عنوان منبعی از کلسیم  توجه بسیاری از محققان، کشاورزان، صاحبان حیوانات خانگی و افراد علاقه مند به درمان‌های طبیعی را به سمت خود جلب کرده به طوریکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. استفاده از پوست تخم مرغ به جای دور ریختن آن به عنوان منبعی از کلسیم برای تغذیه حیوانات یا کوددهی، به حفظ محیط زیست کمک میکند.

استفاده از پوست تخم مرغ به عنوان منبع کلسیم در رژیم غذایی ممکن است به دلیل وجود باکتری سالمونلا باعث مسمومیت غذایی یا سایر آلودگی‌های باکتریایی شود. کلسیم موجود در هر پوست تخم مرغ ممکن است با دیگری متفاوت باشد و این میزان کلسیم به نحوه‌ی استخراج این ماده معدنی بستگی دارد. براساس انجمن تخم مرغ امریکا، پاستوریزاسیون پوست تخم مرغ‌ها با دمای حداقل ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰.۰ درجه سانتی گراد) به مدت ۳ و یک دوم دقیقه انجام می شود به طوریکه در این شرایط دمایی بیشتر باکتری‌ها از بین میرود.

براساس نتایج مطالعه چاپ شده در مجله بین المللی تحقیقات دارویی بالینی، پودر پوست تخم مرغ علائم درد را در آرتروز کاهش داده، باعث افزایش تحرک شده و کاهش تراکم استخوانی را در بانوان بعد از یائسگی متوقف میکند. نور خورشید و کلسیم از بیماری‌های متابولیک استخوان در لاک پشت تحت عنوان سندرم نرمی پوسته جلوگیری میکند. پوست تخم مرغ به صورت پخته و خرد شده، منبعی از کلسیم برای بدن لاک پشت فراهم میکند. پودر پوست تخم مرغ همچنین به مرغ ‌ها و سایر پرنده‌ها کمک میکند تا تخم‌هایی با پوسته‌ی ضخیم تری به وجود آورند.

زمانیکه پوست‌های تخم مرغ را به اندازه‌ی کافی برای از بین بردن هر گونه باکتری میجوشانید، برای خشک کردن در معرض نور خورشید قرار داده و آنها را با پارچه‌ی منفذ داری بپوشانید تا از ورود میکروب به آنها جلوگیری شود. همچنین میتوانید در فر با حرارت ۱۴۰ درجه فارنهایت یا ( ۶۰.۰ درجه سانتی گراد) پوست تخم مرغ را خشک کنید. در صورت مصرف برای انسان از چرخ قهوه برای پودر کردن پوسته تخم مرغ‌ها استفاده کنید. همچنین برای مصرف مرغ‌ها و سایر پرندگان، مخلوط کن انتخاب مناسبی است. از طرفی لاک پشت‌ها و خزندگان برای خوردن پوست تخم مرغ‌ها، تکه‌های بزرگتری را نسبت به حالت پودری یا شنی ترجیح میدهند.

 

 

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7586


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل


حمایت اتحادیه اروپا از بیماران سرطانی در افغانستان


نیاز ۱۸ میلیون تن به کمک‌های بشردوستانه صحی در افغانستان


کمک سازمان صحی جهان به 25 شفاخانه در افغانستان


جان باختن بیش از 1000 نفر در نتیجه بیماری‌‌های تنفسی


هشدار از افزایش شمار زنان مبتلا به سوء‌تغذیه در افغانستان


سازمان ملل در زابل شفاخانه اعمار می کند


وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان


بیماری‌های قلبی، شایع‌ترین بیماری در بین زنان


اندونیزیا وعده ارسال ۱۰ میلیون دوز واکسین فلج اطفال به افغانستان را داد


یونیسف ازدرمان 715 هزار کودک سوء تغذی را در افغانستان خبر داد


افزایش آمار مبتلایان به سرخکان در افغانستان


سیگاری ها بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند


بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان با مشکل چاقی مواجه اند


عملیات کودکان لب‌چاک توسط تیم صحی بنگله‌دیش در کابل


فردا کارزار تطبیق واکسین پولیو در 21 ولایت آغاز می شود


کمبود کارکنان صحی زندگی شمار زیاد افغان‌ها را به خطر می‌اندازد


افزایش موارد ابتلا به عفونت حاد تنفسی در افغانستان


اعتصاب داکتران و کارمندان صحی در چاه‌آب تخار


تصویب طرح ساخت یک شفاخانه تداوی سرطان در خوست


با بحران مواجه شدن نظام صحی افغانستان بخاطر کاهش کمک‌های خارجی


آموزش هزاران قابله در افغانستان از سوی یونیسف


مبتلا شدن یک میلیون80 هزار تن به بیماری تنفسی در ماه یکماه


افزایش۷۷ درصدی مرض سرطان تا سال ۲۰۵۰


افزایش بیماری سرخکان در ولایت بدخشان





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن

حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.