درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-10  |  2024-03-29  |  بروز شده در: 1403/01/10 - 12:24:5 FA | AR | PS | EN
نماینده عربستان در مسابقات دختر شایسته جهان مشخص شد            وزیر معادن حکومت طالبان خواهان آغاز کار عملی پروژه‌ی مس عینک شد            تاکید سفیر ناروی بر بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان             پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند            صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است            محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان            اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح             امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات            ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند            ۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست             داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند            کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند            ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل            توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            






تاریخ نشر: 1396/3/27 - 14:44:00
تعداد بازدید: 1582
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

عربستان در حال ناآرام کردن جهان است
عربستان در حال ناآرام کردن جهان است

نویسنده: استفان کینزر

چند وقت گذشته، فرماندار جاکارتا، پایتخت کشور مسلمان‌نشین اندونزی، با اظهارات بی‌اساسی که درباره قرآن بیان کرده بود، مسلمانان این کشور را عصبانی کرد و موجب شد آنها به خیابان‌ها بریزند و علیه او اعتراض کنند. در نتیجه او انتخابات را باخت، به جرم توهین به مقدسات دستگیر شد و به دو سال زندان محکوم شد.

این موضوع برای کشور اندونزی که بزرگترین کشور اسلامی با عقاید آزادمنشانه است، یک هشدار محسوب می‌شود. اسلام در کشور اندونزی تمام عقاید را در خود جا داده و دینی روش‌فکر در این کشور به حساب می‌آید. اما ظهور فرماندار جاکارتا در این کشور با این موضوع کمی ضدیت دارد. اما ظهور چنین فردی در این کشور سهواً نبوده است.

عربستان سعودی سال‌هاست که تلاش می‌کند اندونزی را از اسلام میانه‌رو دور کند و به سمت وهابیت تندرو که دین اصلی این کشور است، ترغیب کند. سعودی‌ها در این راه صبور بوده و از لحاظ مالی نیز تأمین شده‌اند. این تلاش‌ها نشان می‌دهند که سعودی‌ها تا چه اندازه در کشور‌های مسلمان آسیایی و آفریقایی نفوذ کرده‌اند.

رئیس‌جمهور‌های آمریکایی پی‌در‌پی به مردم این کشور گوشزد کرده‌اند که عربستان سعودی دوست و متحد آنان است. با این وجود مردم این کشور می‌دانند که بن لادن و هواپیما ربایان او در حادثه 11 سپتامبر، اهل عربستان سعودی بودند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هشت سال پیش نیز اعلام کرد: (بیشترین پول اهدایی از سوی عربستان سعودی مربوط به تأمین مالی گروه‌های تروریستی سنی در سراسر جهان است.)

حوادث اخیر اندونزی نشان می‌دهند که برنامه سعودی‌ها در این کشور مهلک‌تر از تأمین‌ مالی برای تروریست‌هاست. عربستان سعودی ثروت خود را که بیشتر از آمریکا کسب کرده، صرف تغییر کشور‌های جهان به بستری برای اسلام افراطی کرده است و اکنون آمریکا نیز با قدردانی از این برنامه و عدم اعتراض به آن، به تروریست‌های جهانی پر و بال داده و از آنها حمایت مالی کرده است.

عربستان تلاش کرده با ایجاد یک دانشگاه با شهریه رایگان به نام لیپیا در کشور اندونزی دین این کشور را به وهابیت تغییر دهد. این دانشگاه که یکی از شعبات دانشگاه محمد‌بن سعود در ریاض است تمام واحد‌های آموزشی خود را به زبان عربی و به وسیله استادان سعودی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

تفکیک جنسیتی، اجبار به پوشیدن لباس‌های کد‌دار، ممنوعیت موسیقی، تلویزیون و حتی (خنده بلند) از جمله خصوصیات این دانشگاه است. دانشجویان در این دانشگاه جنبه‌ای از اسلام را می‌آموزند که از دست بریدن دزدان حمایت می‌کند.

بسیاری از دانشجویان در این دانشگاه از دانشگاه‌های دیگر کشور اندونزی که عربستان از آنها حمایت می‌کند، آمده‌اند، برخی دیگر نیز در 150 مسجدی که سعودی‌ها در این کشور ساخته حاضر می‌شوند. متعهد‌ترین این دانشجویان نیز از سوی عربستان بورسیه می‌گیرند تا وقتی به کشورشان بازمی‌گردند مذهب، سیاست و اجتماع کشور‌شان را ویران کنند. برخی دیگر نیز گروه‌های تروریستی مانند جبهه‌ دفاع اسلامی را به وجود می‌آورند. این گروه‌های تروریستی پیش از ورود عربستان به این کشور اصلاً وجود نداشتند.

شاه سلمان برای پیشبرد منافع خود همراه با هزار و 500 نفر از اطرافیانش برای 9 روز به اندونزی سفر کرد. آنها با سعودی‌ها توافق کردند که بیش از 200 هزار مسلمان هر ساله به زیارت خانه خدا بروند. آنها در این سفر برای بازگشایی شعبات دیگر دانشگاه لیپیا نیز مذاکره کردند.

برخی از شهروندان اندونزی علیه تجاوز‌های آل سعود قیام کرده‌اند، اما نمی‌توان انکار کرد که آنها به کلاس‌های آموزش دینی اجازه فعالیت نمی‌دهند؛ زیرا دولت اندونزی قادر نیست جایگزین مناسبی برای این کلاس‌ها ارائه کند. در کشور اندونزی و دیگر کشور‌هایی که سعودی‌ها در حال گسترش وهابیت هستند، ضعف و فساد دولت‌ها، افراد بیکاری را به وجود می‌آورد که به راحتی حتی با غذا‌های رایگان گمراه می‌شوند.

بنیاد‌گرایی که در حال تغییر اندونزی است به ما درس‌هایی می‌دهد. اول اینکه ما باید با ماهیت حکومت سعودی آشنا شویم. آل سعود، حکومتی پادشاهی است که از سوی یکی از فرقه‌های مذهبی استبدادی حمایت می‌شود و به کشیش‌هایش مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کند تا ستیزجویی مذهبی علیه غربیان، مسیحیان و سامیان را رواج دهند. این کشیش‌ها در قبال این کار، از زیرسؤال بردن سلطنت سعودی یا شاهزادگان آن خودداری می‌کنند.

سعودی‌ها با ایجاد یکدستی سلطنتی از گروه‌هایی مانند القاعده، طالبان و داعش حمایت می‌کنند. زمانی که آمریکا قصد دارد نسبت به خاورمیانه سیاستی اتخاذ یا از عربستان سعودی حمایت کند باید این حقیقت را در نظر داشته باشد.

موفقیت عربستان سعودی در تغییر شکل اندونزی، نشان دهنده اهمیت جنگ جهانی علیه عقاید است. بسیاری در واشنگتن هزینه برای پروژه‌های فرهنگی و قدرت نرم را بی‌فایده می‌بینند. اما سعودی‌ها اینگونه فکر نمی‌کنند. آنها ثروت و منابع خود را برای تغییر دیدگاه جهان صرف می‌کنند. آمریکا نیز باید همین کار را انجام دهد.

درس سومی که اندونزی امروز به ما می‌آموزد درباره آسیب‌پذیری دموکراسی است.
تلاش سعودی‌ها برای تندرو کردن جهان اسلام نشان می‌دهد که حوادث عظیم اغلب بی‌سر‌وصدا رخ می‌دهند. رسانه‌ها نیز داستان‌های مهم‌تر و تأثیر‌گذار را نادیده می‌گیرند.

ما متوجه نمی‌شویم که عربستان سعودی در تلاش است بیش از 1/8 میلیارد نفر در جهان را به قرن هفتم باز گرداند؛ اما می‌توانیم از حوادثی که هر روز سرتاسر جهان، مانند حادثه منچستر، رخ می‌دهند تأثیرات تلاش آنها را مشاهده کنیم.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7129


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟

نماینده عربستان در مسابقات دختر شایسته جهان مشخص شد

وزیر معادن حکومت طالبان خواهان آغاز کار عملی پروژه‌ی مس عینک شد

تاکید سفیر ناروی بر بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان

پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند

صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است

محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان

اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح

امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات

ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند

۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست

داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند

کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.