درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-06  |  2024-04-25  |  بروز شده در: 1403/02/06 - 06:38:3 FA | AR | PS | EN
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود            عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است             حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین            قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند             طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند            پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند            بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد            لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد            روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم            شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان             روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت            یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است             هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است             بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند            اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد            






تاریخ نشر: 1396/2/9 - 08:48:33
تعداد بازدید: 3017
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

چرا تحرکات طالبان طی چند ماه اخیر در افغانستان بیشتر شده است؟
 چرا تحرکات طالبان طی چند ماه اخیر در افغانستان بیشتر شده است؟

وضعیت امنیتی در افغانستان این روزها چندان مساعد نیست. در حالی که دولت  از برنامه گفتگوهای صلح با طالبان و آمادگی برای از سرگیری این گفتگوها خبر می‌داد؛ همزمان انفجار مرگبار در یک پایگاه نظامی ارتش افغانستان در شمال کشور با صدها کشته از میان نیروهای ارتش نشان داد صلح و ثبات در افغانستان همچنان مسیری بسیار دشوار را پیش رو دارد. با توجه به اهمیت این موضوع گفتگویی را با آقای اسماعیل باقری کارشناس مسائل افغانستان داشته‌ایم که در ادامه مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

چرا تحرکات طالبان طی چند ماه اخیر در افغانستان بیشتر شده است؟

طالبان همانند گذشته مانند یک گروه مستقل که روش و سیاست واحدی را دنبال کند، نیست. دلیل آن این است که پس از مرگ ملاعمر و ملااختر منصور، طالبان دچار نوعی انشقاق شد. در حال حاضر طالبان در بیشتر ولایات افغانستان، والی خود خوانده دارد و دستگاه قضایی برای خود تعیین کرده و مردم حتی گاهی برای اعاده دعوا به این مراکز مراجعه می‌کنند. بر این اساس نه تنها رهبری طالبان به مانند قبل منسجم نیست، بلکه گروه‌های مختلف طالبان توسط بازیگران خارجی ذی نفع در صحنه افغانستان بویژه بریتانیا و آمریکا به بازی گرفته می‌شوند. اما یكی از حامیان اصلی طالبان در افغانستان، سرویس امنیتی پاکستان یا همان آی.اس.آی می‌باشد، اما پس از این که آمریکا اعلام کرد که پاکستان در مبارزه با تروریست و طالبان رویکرد دوگانه‌ای دارد، واشنگتن سعی کرد ظزفیت‌های خود در خصوص طالبان را افزایش دهد. هم‌چنین آمریکایی‌ها نمی‌خواستند طالبان بطور کامل در کنترل پاکستان باشد و براین اساس سعی کردند خوشان بی‌واسطه با طالبان ارتباط برقرار کنند. بویژه آن که طالبان عامل و طرف اصلی مذاکرات را خود آمریکایی‌ها می‌داند. به همین خاطر نیز پس از خروج بخش عمده‌ای از نیروهای آمریكا و ناتو، بیشترین حملات طالبان متوجه نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان است که نمونه آن حمله اخیر به پایگاه شاهین مزار شریف است تا نیروهای امنیتی افغانستان را تضعیف و روحیه‌ آنان را خراب كنند. حمله تروریستی پادگان بلخ نشان داد که طالبان بدنبال تضعیف موقعیت و جنگ روانی علیه نیروهای نظامی افغانستان است.

 

با این شرایط آیا واکنش دولت به انفجار اخیر که همراه با عزل و نصب‌هایی در دستگاه‌های امنیتی بود، می‌تواند به مدیریت مسئله و حل ناامنی‌ها در افغانستان کمک کند؟

مسئله طالبان موضوع پیچیده‌ای در افغانستان است. این پیچیدگی مرتبط با تعدد بازیگران و تضاد منافع بازیگران خارجی در افغانستان است. در واقع همه مسائل جاری در افغانستان را نمی‌توان تنها با توجه به نقش و رفتار دولت مورد ارزیابی قرار داد. دولت فعلی افغانستان بویژه تیم آقای اشرف غنی به نوعی همسو و همراه با سیاست‌های واشنگتن در افغانستان عمل می‌كند. ناامنی‌های شمال افغانستان طی دو سال گذشته، تصرف قندوز، حمله به بیمارستان داوود خان کابل و حمله اخیر در پادگان بلخ، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و بخشی از این اتفاقات، متوجه خود دولت است. انفجار اخیر در پادگان بلخ در شرایطی صورت گرفته است که برای ورود و عبور از این پادگان که نیازمند ارائه گواهی هویت ضروری می‌باشد، باید از موانع و ایست‌های بازرسی عبور کنند تا بتوانند وارد پادگان شوند، اما عوامل تروریستی انفجار اخیر براحتی از این موانع عبور کرده و تسلیحات و مهمات را با خود به داخل برده‌اند. این مسئله تبعات و فشار بسیاری ازجانب افکار عمومی بر دولت افغانستان وارد کرد که استعفاهای اخیر وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش ناشی از همین فشارها بود، اما این استعفاها چندان تاثیری بر روند ناامنی افغانستان نخواهد داشت، چون در حال حاضر سیاست امریکایی‌ها بر حضور در شمال افغانستان از طریق گسترش ناامنی است. در واقع آمریکایی‌ها با حضور در شمال افغانستان بدنبال کسب پایگاهی مطمئن برای کنترل مناطقی از آسیای مرکزی و دره فرغانه (مشترک میان تاجیکستان، قرفیزستان و ازبکستان) می‌باشند تا از این طریق شکست‌ برنامه‌ها و اهداف خود را در سوریه و عراق و در برابر روس‌ها جبران کنند.

 

در شرایطی که به گفته شما دولت همسو با سیاست‌های بازیگران خارجی از جمله آمریکا می‌باشد؛ ریشه ناامنی و بی‌ثباتی‌ها را در افغانستان ناشی از چه چیزی می‌توان دانست؟

در زمان حامد کرزی، ناامنی‌های افغانستان به جنوب و جنوب شرق افغانستان محدود می‌شد و مناطق شمالی در شرایط به نسبت امنی به سر می‌بردند که مهمترین دلیل هم اتحاد و همبستگی میان غیرپشتون‌ها یا همان جبهه متحد شمال سابق بود. در دولت وحدت ملی ما شاهد حضور دو جناح مختلف به رهبری دکتر عبدالله و دکتر اشرف غنی و افزایش اختلافات سیاسی می‌باشیم. آقای دکتر عبدالله، عطامحمدنور، صلاح الدین ربانی، حاج محقق، دوستم و بطور کلی شیعیان و ازبک‌ها در یک جبهه بودند که این مسئله شمال افغانستان را به نسبت امن نگه داشته بود. اما بعد از روی کارآمدن اشرف غنی و دولت وحدت ملی، با اقدامات سفارت آمریکا و ارتباط با گروه‌های مختلف و بصورت همزمان، جبهه متحد شمال دچار اختلاف شد به گونه‌ای که در حال حاضر در حزب جمعیت اسلامی بر سر رهبری و شیوه موضع‌گیری‌های سیاسی اختلافات جدی وجود دارد. آقای عبدالله و ژنرال عطا محمد نور در تقابل هم قرار دارند و ژنرال دوستم به نوعی از کشور خارج شده و حتی این احتمال وجود دارد که این اختلافات درون شیعیان نیز بوجود آید. این هدفی است که هم دولت اشرف غنی و هم دولت پاکستان از آن استفاده می‌کنند و بدنبال انتقال ناامنی‌ها از جنوب شرقی و جنوب افغانستان به شمال می‌باشند. پاکستان بدلیل متهم نشدن به حمایت از طالبان علاقه مند است که اعضای طالبان را با لباس سیاه داعش به شمال افغانستان انتقال دهد تا فشارها بر اسلام‌آباد درباره حمایت از طالبان کاهش یابد.

 

با وجود اختلافاتی که در جبهه شمال ایجاد شده و به آن اشاره شد، آینده مذاکرات صلح و گفتگوهای ملی را در افغانستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با حادثه اخیر در پادگان شاهین بلخ و قتل عام حداقل 404 نفر از نظامیان افغانستان که با هدف فشار بر ژنرال عطا و کاهش محبوبیت وی در شمال افغانستان صورت گرفت در واقع امید به مذاکره با طالبان و به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک گروه سیاسی در افغانستان از بین رفت. این حمله نیز همسو با اهداف آمریکا در افغانستان صورت گرفت که علاقه مند است با ناامن نشان دادن شرایط افغانستان توجیه لازم را برای حضور خود در این کشور را فراهم کند. پیش از این در مسئله بمباران آچن در ننگرهار که آمریکایی‌ها آن را مادر بمب‌ها علیه مواضع داعش نامیدند، برخی منابع گفته‌اند اصولا بمبارانی در کار نبوده است و این انفجار بر اثر انفجار در معادن صورت گرفته است. لذا این فکر که آمریکا برای مبارزه با داعش و طالبان در افغانستان حضور دارد، تفکری ساده انگارانه و بدور از واقعیت‌های موجود است.    

از طرف دیگر با این شرایط آینده مذاکرات صلح شکست خورده ارزیابی می‌شود و در نشست مسکو نیز که قرار بود با حضور 12 کشور برگزار شود، آمریکایی‌ها شرکت نکردند و در واقع این غیبت به معنای نارضایتی آمریکایی‌ها از ورود روس‌ها به حوزه افغانستان بود. به همین دلیل هر وقت مسئله مذاکره در باره صلح جدی می‌شود معمولا عملیات‌های تروریستی و انتحاری در افغانستان زیاد می‌شود که نمونه بارز آن حمله طالبان به پیشاور بود که در جریان آن 150 دانش‌آموز کشته شد.

 

بطور کلی در شرایط فعلی و پس از انفجار‌ها و ناامنی‌های اخیر توسط شبه نظامیان طالبان، آینده و چشم‌انداز آتی افغانستان را چگونه می‌بینید؟

ناامنی‌ها در افغانستان حداقل برای ده سال دیگر تداوم خواهد یافت و حتی تشدید خواهد شد. شکی نیست که شمال افغانستان منطقه‌ای است که به عنوان عقبه گروه‌های تروریستی علیه آسیای مرکزی استفاده خواهد شد و آسیای مرکزی مقصد بعدی داعش است. البته نه همان داعشی که از سوریه نقل مکان و به آسیای مرکزی انتقال یابد، بلکه گسترش حضور داعش در آسیای مرکزی و از جمله در افغانستان در قالب تغییر شکل اعضای گروه‌های تکفیری و تررویستی (از گروه‎‌های افراطی بومی منطقه) خواهد بود. از طرف دیگر براساس قرارداد امنیتی کابل- واشنگتن در صورت تداوم ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ها، نیروهای آمریکایی تا سال 2024 در افغانستان حضور خواهد داشت و طبیعی است آمریکا برای تداوم حضورش در افغانستان به ناامنی‌ها دامن خواهد زد تا تداوم حضور خود را ممکن سازد و در واقع پس از ده سال به نوعی پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان مادام العمر خواهد شد، هرچند نتیجه این حضور نتیجه‌ای جز ناامنی و فساد و تضعیف فرهنگ اصیل افغان‌ها نخواهد بود.

 

مصاحبه از: الوقت

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/6356


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

هشدار استولتنبرگ از تشکیل اتحاد ایران، روسیه و چین


راه‌حل ایران برای فلسطین،ایجاد یک دولت واحد است


ما ناگزیریم مبارزه مسلحانه کنیم چون طالبان با گفتگو تغییر نمی کند


ایران بسیار باهوش است و بحران منطقه را مدیریت می‌کند


امیرعبداللهیان: تصمیم حماس کاملاً فلسطینی بود


امریکا، داعش و اقتصاد ورشکسته؛ سه چالش پیش روی کابل| نیاز مبرم دولت جدید افغانستان به چابهار


پیامدهای قدرت‌گیری طالبان در افغانستان/ مشی متعصبانه طالبان در گذشته قابل دفاع نیست


مقام طالبان: مرزهای ایران امن می ماند|به چابهار نیاز داریم|حل مسالمت آمیز حق آبه هیرمند|تداوم ترانزیت با همسایگان


تحلیلگر آمریکایی: ترور سردار سلیمانی میلیونها نفر را در سراسر منطقه خشمگین کرد


آمریکا بدنبال در اختیار گرفتن تکنوکرات‌های وابسته به خود در افغانستان است


اهداف سفر عبدالله عبدالله به ایران چه بود؟


بیش از ۹۰ درصد هزینه ‌آموزش اتباع خارجی را دولت ایران پرداخت می‌کند


کرملین: پوتین نمی‌تواند به توافق با ترامپ اعتماد کند


منصور: صلاح‌الدین ربانی دیدگاه شخصی خود را به‌نام اعلامیه‌ جمعیت مطرح کرده است


مدیر مرکز اسلامی شیکاگو: سالانه حدود ۱۵هزار آمریکایی مسلمان می‌شوند/ مردم آمریکا جویای اسلامند


اگر حاج‌قاسم نبود نه احمدشاه مسعود موفق می‌شد و نه دیگران/ سردار قاآنی در سخت‌ترین شرایط در افغانستان حضور داشت


آیا بیماری کووید ۱۹ اقتصاد جهان را دیجیتالی خواهد کرد؟


قیام سوم حوت ۱۳۵۸ شهروندان کابل، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی افغانستان


عمران خان: پاکستان مانع جنگ بين ايران و عربستان شد


مصاحبه با سخنگوی دفتر سیاسی طالبان/ آخرین خبر از وضعیت مذاکرات طالبان و آمریکا


عمران خان: پاکستان تلاش خود را برای مذاکرات صلح انجام داده/ افغانستان کشور مستقلی است


مشاور سابق ناتو: ايستادن غني در پشت سر ترامپ مغاير فرهنگ افغان‌ها بود


مشاور کرزی: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود


کرزی: «لویه جرگه، برای ممانعت از صلح بود»


شاعر افغانستانی: شعر مدافعان حرم هم حاصل کوشش و هم حاصل جوشش بود / برای شاعر بیش از زنده ماندن خودش زنده ماندن شعرش مهم است





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد

روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم

شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان

روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت

یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است

هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است

بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند

اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد

جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد

نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو

پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان

گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان

انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت

ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان

تثبیت صدر نشینی آرسنال با تحقیر چلسی

العین امارات با حذف الهلال به فاینل صعود کرد

بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.