درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-10  |  2024-03-29  |  بروز شده در: 1403/01/10 - 12:24:5 FA | AR | PS | EN
نماینده عربستان در مسابقات دختر شایسته جهان مشخص شد            وزیر معادن حکومت طالبان خواهان آغاز کار عملی پروژه‌ی مس عینک شد            تاکید سفیر ناروی بر بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان             پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند            صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است            محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان            اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح             امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات            ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند            ۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست             داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند            کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند            ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل            توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            






تاریخ نشر: 1396/2/9 - 08:14:07
تعداد بازدید: 2230
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

رئیسی در اولین مناظره انتخاباتی:
ما می‌خواهیم حق خود محرومان را بدهیم/شاهد‌ افزایش 7 واحدی فاصله طبقاتی در سال‌های اخیر هستیم
 ما می‌خواهیم حق خود محرومان را بدهیم/شاهد‌ افزایش 7 واحدی فاصله طبقاتی در سال‌های اخیر هستیم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با بیان اینکه درباره حاشیه‌نشینی مسئله اولیه آمار است، گفت: اولین گام، بهسازی خانه و مسکن حاشیه‌نشینان است.

 

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از فارس، حجت‌‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (جمعه) با حضور در سازمان صدا و سیما در اولین مناظره  انتخاباتی با موضوع (اجتماعی) که به طور زنده از شبکه اول، شبکه خبر و رادیو ایران پخش شد به سوالات مجری برنامه و رقبای خود پاسخ داد که محور سخنان وی بدین شرح است:

*درباره حاشیه‌نشینی مسئله اولیه آمار است، آمار 11 میلیون مربوط به سال 92 است و شاید در حال حاضر بشود تا 16 میلیون را گفت.

* آمار دقیق حاشیه‌نشینی باید مشخص شود و باید یک بحث علمی تحقیقی کنیم که دلایل حاشیه‌نشینی چیست.

* مثلا کم‌آبی روستایی از علل این موضوع است اما سؤال این است که با کسانی که در حاشیه شهرها سکونت دارند باید چه کنیم.

* اولین گام بهسازی خانه و مسکن حاشیه‌نشینان است و نظام شهری ما باید برای بهسازی آنجا ماموریت پیدا کند.

* مسئله آموزش و بهداشت و مشکلاتی که حاشیه‌نشینان دارند باید به صورت جدی پیگیری شوند.

* تثبیت مالکیت از موضوعات مهمی است که درباره این پدیده باید صورت بگیرد. باید نسبت به سرمایه‌گذاری و حضور صنایع در این بخش دعوت شود.

* سؤال: چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی پیشنهاد می‌کنید؟

* عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست. 

* ضریب جینی نشاندهنده این است در سال‌هایی که هدفمندی یارانه‌ها مطرح بوده فاصله طبقاتی کمتر شده اما در سال‌های اخیر شاهد‌ افزایش 7 واحدی فاصله طبقاتی و رسیدن از 36 صدم به 43 صدم بوده‌ایم.

* این فاصله طبقاتی نشان بدی است و باید حتما مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار بگیرد.

* امروز توجه به طبقه پایین جامعه اولویت است.

* راهکار برون رفت از این وضعیت ایجاب می‌کند که ما یارانه دهک‌های پایین را افزایش دهیم و گام اول افزایش سه برابری دهک پایین است.

* گام دوم توانمندسازی افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی است و حداقل یک میلیون نفر در سال باید با توانمندسازی از پوشش خارج شوند.

* نسبت به دهک‌های بعد یعنی دهک‌های متوسط باید تسهیلاتی نسبت به شغل، مسکن و درآمد آنها قائل شویم تا فاصله طبقاتی را کمتر کنیم.

* نسبت به مالیات‌ها نیز همینطور است، باید نسبت به حقوق‌بگیرانی که امروز درآمدشان زیر 3 میلیون است تجدید نظر شود.

* از افرادی که فرار مالیاتی دارند و از آنها با تعبیر یقه سفید یاد می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد چرا که زیبنده نیست از همه درآمدها دریافت مالیایت داشته باشیم اما برخی قانون را دور بزنند.

* اگر گام‌هایی در جهت کم کردن فاصله طبقاتی برداشته شود قطعا متناسب با عدالت اجتماعی است.

* اگر اقدام فوری در جهت کم کردن فاصله طبقاتی انجام نشود باید شاهد بحران‌های اجتماعی شویم.

* هیچ مفهومی پس از توحید مانند عدالت فراگیر نیست و باید نسبت به این مورد توجه صورت گیرد.

* آنچه ما شاهد هستیم اجرای برنامه پنجم است اما شاهد بیکاری بسیاری از جوانان تحصیلکرده و تعطیل شدن کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی هستیم.

* ما شاهد مشکلات اقتصادی در جامعه هستیم که این فاصله طبقاتی را بیشتر کرده است و بر کسی پوشیده نیست.

* برخی افراد تنها درآمدشان همین 45 هزار تومان یارانه‌هاست، آیا برای این فقر مطلق با چنین درآمدی گذراندن زندگی ممکن است؟

* باید با واقعیت زندگی محرومان سخن بگوییم.

* نسبت به رانت‌ها یا وام‌ها به قول وزیر رفاه 50 درصد مردم که وام نگرفتند اما 50 درصد که وام گرفتند 5 درصد وام‌های کلان است.

* چرا کارگاه‌ها اعلام می‌کنند ما مشکل نقدینگی داریم، این نقدینگی که در بازار است در دست چند نفر رفته،‌چرا عده کمی باید از تسهیلات بسیاری بهره‌مند شود اما برخی جوانان برای وام ازدواج مشکل دارند؟

* سخن ما این است که دولت باید این فاصله طبقاتی را کم کند و محرومان باید حق خود را بگیرند.

* اگر کسی کاخ‌نشین و کسی کوخ‌نشین باشد زیبنده نظام اسلامی نیست.

* زندگی اشرافی با زندگی محرومان سازگاری ندارد و این همان فاصله طبقاتی است و برنامه‌ریزی دولت باید به سمت کاهش فاصله طبقاتی برود.

* ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم و اینکه گفته شد دولت بزرگ می‌شود در حالی است که ما قطعا باید از تولید حمایت کنیم تا همین الان مشکل‌شان حل شود.

* اساس، توانمندسازی مردم است تا خودشان بتوانند مسکن ایجاد کرده و بافت فرسوده را نوسازطی کنند.

* برای زوج‌های جوانی که می‌خواهند ازدواج کنند باید در مقوله مسکن به آنها کمک کرد.

* 11 میلیون جوان آماده ازدواج در کشور وجود دارد اما دولت گامی برنمی‌دارد.

* ضمن تشکر از زحمات دولت‌ها باید پرسید چه اقداماتی برای زوج‌های جوان انجام شده است؟ 

* مسکن مهر با همه اشکالاتی که داشت اما ایجاد شد و چشم همه به آن دوخته شده است و سالانه 6 درصد کار مسکن پیش رفته است و باید زوتر تحویل متقاضیان شود.

* اگر در سال بافت فرسوده بتواند نوسازی و بهسازی شده و تسهیلات مسکن داده شود با کمتر از یک میلیون مسکن در هر سال باز هم عقب خواهیم بود،‌ اگر این کارها صورت نگیرد.

رئیسی در نقد سخنان روحانی: نکته‌ای که آقای روحانی گفت که جوانان باید نشاط و شادمانی داشته باشند را قبول دارم اما وقتی جوانی می‌خواهد ازدواج کند باید کاری کنیم که سریع بتواند تسهیلات بگیرد و ما باید با واقعیات جامعه زندگی کنیم.

* 700هزار ازدواج سال می‌تواند به یک میلیون افزایش پیدا کند، وقتی 500 هزار نفر پشت نوبت وام ازدواج هستند اگر این مسئله تسهیل شود، این اتفاق می‌افتد.

* برخی افراد بدحساب تسهیلات بانکی میلیاردی می‌گیرند اما یک جوان تنها 10 میلیون برای وام ازدواج دریافت می‌کند.

* پیشنهاد ما برای وام ازدواج با توجه به وضع جامعه 20 میلیون است.

* 3 موضوع ازدواج،‌ مسکن و شغل با یکدیگر ارتباط دارد که ما باید شاهد یک میلیون شغل در هر سال باشیم و این باید جز برنامه کار دولت باشد.

در نقد سخنان جهانگیری: درباره نظام اداری که با حقوق مردم سرو کار دارد باید نسبت به سلامت آن توجه شود.

* بنده 10 سال در سازمان بازرسی کل کشور مدیریت داشتم و آقای جهانگیری آن موقع وزیر صنایع بود، ما در 3 نمایشگاه کل دستگاه‌های اداری کشور و وزارتخانه‌ها را نشان دادیم و تمام آسیب‌های اداری کشور را به نمایش گذاشتیم.

* آن نمایشگاه مربوط به سال 83 بود اما آن آسیب‌ها همچنان کسانی را که دغدغه نظام اداری سالم را دارند رنج می‌دهد.

* درباره دولت الکترونیک 15 درصد کار پیش رفته است در حالی که اگر به کمال برسد در شفاف‌سازی مؤثر خواهد بود. 

* نظام اداری جز با شفاف‌سازی و نظارت همگانی خود مردم و نقدپذیری، اصلاح نمی‌شود. لذا همه مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید شفاف شود و مردم و اصحاب رسانه در جریان قرار گیرند و این در سالم‌سازی نظام اداری مؤثر است.

* شرکت‌های اداری نباید خانه خلوت ادارات باشند، اگر می‌‌گوییم جذب نیرو و وزارتخانه‌ها باید منضبط باشد شرکت‌ها باید همینططور شود بنابراین هم شرکت‌های دولتی و هم نظام اداری باید منضبط شوند.

* مسئله محیط زیست بسیار با اهمیت است و هر توسعه اقتصادی فرع بر محیط زیست است و هر جا که بخواهیم کارخانه بزنیم باید از بعد زیست‌محیطی وضعیت را بررسی کنیم.

* به ریاست محیط زیست مشهد گفتم نباید در حرف شعار دهیم و هیچ درختی نباید قطع و محیط زیست آلوده شود.

* آیا مسئله خوزستان قابل پیش‌بینی، قابل پیشگیری و قابل برخورد مناسب نبود؟

* در مسائلی که امروز در کشور وجود دارد مسئله تهدید محیط زیست بسیار مهم است و نباید عزیزان ما در خوزستان زندگی رنج‌آوری داشته باشند.

* محیط زیست را نه به عنوان محدودیت بلکه باید برای زمینه‌ای برای اشتغال قرار داد و بسیاری از مشاغل همچون کشاورزی و باغداری را می‌توان در حوزه محیط زیست انجام داد.

* ما نمی‌گوییم کمبود آب نیست اما حتما مدیریت آب مسئله ماست و اگر همین آب در کشور مدیریت دقیق شود می‌تواند مشکلات ما را کاهش دهد.

سؤال: برنامه شما در جهت تقویت فرهنگ پهلوانی در محیط ورزشی و مقابله با ارزش‌های اخلاقی در مسابقات ورزشی چیست؟

* ورزش امری بسیار ضروری است. کشور ما استعداد این را دارد که در ورزش حرفه‌ای، قهرمانی بر ورزش همگانی و آموزشی مقام بالایی داشته باشد.

* در ورزش همگانی که خود مردم در آن حضور دارند و با حمایت دولت آن را دنبال می‌کنند. 

* دولت باید در بحث ورزش قهرمانی که بسیار اهمیت دارد، سرمایه‌گذاری کند.

* بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل و آرژانتین که نام‌آور شده‌اند از طریق ورزش کسب درآمد می‌کنند.

* ورزش پهلوانی و ورزش قهرمانی باید برای دولت یک اولویت جدی تلقی شود و برای این بخش سرمایه‌گذاری کنند وجوانان نیز حامی این بخش هستند.

* وظیفه دولت است که در سرمایه‌گذاری قهرمانی کاملا جامعه را با نشاط نگه دارد و طوری عمل کند که اقتصاد ورزش کارآمد باشد و ما در عرصه‌های مختلف مدال‌آورانی داشته باشیم.

* یکی از مظلومیت‌های جمهوری اسلامی و نظام ما این است که دولت‌ها بعد از پایان کار خود حالت اپوزیسیون می‌گیرند در حالی که باید درباره 4 سال عملکرد خود به مردم پاسخگو باشند، اینجا اصلا بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست.

* باید یک میلیون مسکن درست شود و این متن برنامه ششم است.

* دولت موظف است طبق قانون عمل کند و اگر می‌خواهد طبق قانون عمل نکند نباید به میدان بیاید چون اولین وظیفه رئیس‌جمهور اجرای قانون است و باید بتوانند یک  میلیون شغل ایجاد کنند.

* ما برنامه داریم که یک میلیون شغل حتما اجرا شود.

* زندگی امروز محرومان جامعه، بیکارها و بی‌مسکن‌ها ایجاب می‌کند که یک عزم راسخ در میدان مشکلات آنها را رفع کند.

* این اقدام که گفته شد یارانه افراد زیر پوشش کمیته امداد چندبرابر شده کار بسیار خوبی بود اما‌ای کاش این کار به جای چند ماه آخر دولت از اول دولت انجام می‌شد نه 4 ماه آخر.

انتهای پیام

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/6330


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

راه‌حل ایران برای فلسطین،ایجاد یک دولت واحد است


ما ناگزیریم مبارزه مسلحانه کنیم چون طالبان با گفتگو تغییر نمی کند


ایران بسیار باهوش است و بحران منطقه را مدیریت می‌کند


امیرعبداللهیان: تصمیم حماس کاملاً فلسطینی بود


امریکا، داعش و اقتصاد ورشکسته؛ سه چالش پیش روی کابل| نیاز مبرم دولت جدید افغانستان به چابهار


پیامدهای قدرت‌گیری طالبان در افغانستان/ مشی متعصبانه طالبان در گذشته قابل دفاع نیست


مقام طالبان: مرزهای ایران امن می ماند|به چابهار نیاز داریم|حل مسالمت آمیز حق آبه هیرمند|تداوم ترانزیت با همسایگان


تحلیلگر آمریکایی: ترور سردار سلیمانی میلیونها نفر را در سراسر منطقه خشمگین کرد


آمریکا بدنبال در اختیار گرفتن تکنوکرات‌های وابسته به خود در افغانستان است


اهداف سفر عبدالله عبدالله به ایران چه بود؟


بیش از ۹۰ درصد هزینه ‌آموزش اتباع خارجی را دولت ایران پرداخت می‌کند


کرملین: پوتین نمی‌تواند به توافق با ترامپ اعتماد کند


منصور: صلاح‌الدین ربانی دیدگاه شخصی خود را به‌نام اعلامیه‌ جمعیت مطرح کرده است


مدیر مرکز اسلامی شیکاگو: سالانه حدود ۱۵هزار آمریکایی مسلمان می‌شوند/ مردم آمریکا جویای اسلامند


اگر حاج‌قاسم نبود نه احمدشاه مسعود موفق می‌شد و نه دیگران/ سردار قاآنی در سخت‌ترین شرایط در افغانستان حضور داشت


آیا بیماری کووید ۱۹ اقتصاد جهان را دیجیتالی خواهد کرد؟


قیام سوم حوت ۱۳۵۸ شهروندان کابل، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی افغانستان


عمران خان: پاکستان مانع جنگ بين ايران و عربستان شد


مصاحبه با سخنگوی دفتر سیاسی طالبان/ آخرین خبر از وضعیت مذاکرات طالبان و آمریکا


عمران خان: پاکستان تلاش خود را برای مذاکرات صلح انجام داده/ افغانستان کشور مستقلی است


مشاور سابق ناتو: ايستادن غني در پشت سر ترامپ مغاير فرهنگ افغان‌ها بود


مشاور کرزی: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود


کرزی: «لویه جرگه، برای ممانعت از صلح بود»


شاعر افغانستانی: شعر مدافعان حرم هم حاصل کوشش و هم حاصل جوشش بود / برای شاعر بیش از زنده ماندن خودش زنده ماندن شعرش مهم است


آرین بانک تمام قوانین بانک مرکزی افغانستان را رعایت کرده/ در حال رایزنی برای ادامه فعالیت هستیم





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟

نماینده عربستان در مسابقات دختر شایسته جهان مشخص شد

وزیر معادن حکومت طالبان خواهان آغاز کار عملی پروژه‌ی مس عینک شد

تاکید سفیر ناروی بر بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان

پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند

صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است

محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان

اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح

امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات

ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند

۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست

داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند

کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.