درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1396-05-28  |  2017-08-19  |  بروز شده در: 1396/05/28 - 04:53:3 FA | AR | EN
مراسمـ گرامیداشت شهدای «میرزا اولنگ» در مرقد امامـ خمینی(ره) + تصاویر            تمامـ اعضای کمیتۀ هنر کاخ سفید استعفا دادند             گرامی‌داشت از ۹۸ مین سالروز استرداد استقلـال کشور            اعترافات پدر مهاجمـ بارسلونا در مورد پسرش             ترامپ استراتژیست ارشد خود را برکنار کرد            دونالد ترامپ استعفا خواهد داد!             صبرمان را بیشتر از این نیازمایید، جلو دسیسه‌گران و فتنه‌انگیزان را بگیرید             شوک تروریستی دیگر به اروپا؛ واکنش‌های همراه با حیرت به حمله اسپانیا             معادله دو مجهولی قدرت در لیگ ماتادورها؛ بارسلونا علیه رئال مادرید             غول‌های باواریا پنجه در پنجه بزرگان آرزومند «وست‌فالیا»             حمایت ترامپ از اعمال خشونت علیه مسلمانان به بهانه حملـات بارسلون            حزب‌الله لبنان حمله تروریستی داعش در اسپانیا را محکومـ کرد            استفاده ابزاری وزیر جنگ رژیمـ صهیونیستی از حملـات اسپانیا برای حمله به اسلـامـ             جزئیات حمله تروریستی در بارسلونا/ داعش مسؤولیت حمله بارسلونا را برعهده گرفت/ 80 کشته و زخمی تا کنون+فیلمـ             تلـاش عربستان برای جلوگیری از انتشار گزارشی سرّی درباره کشتار کودکان یمنی            







تاریخ نشر: 1392/5/17 - 11:03:41
تعداد بازدید: 514
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

فطر، عید توفیق بر تهذیب نفس
فطر، عید توفیق بر تهذیب نفس

نویسنده: آمنه صادقی:

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت

صد شكر كه این آمد و صد حیف كه آن رفت

ماه رمضان، ماه زدودن پلیدی‌های جسمـ و جان، ماه شست‌وشو در چشمه توبه و پوشیدن لباس تقوا، ماه بازگشت از لحظات غفلت و آشتی با فطرت، ماه رقمـ خوردن مقدرات یكسال و ماه مهمانی خدا به آخر رسید و در پی آن عید فطر، عید آسودگی از آتش غفلت و رهیدگی از زنجیر نفس، عید توفیق بر طاعت و عید توبه و تهذیب نفس آمد.

عید فطر جشن بازگشت به فطرت است، چرا كه روزه داران در طول ماه رمضان با انس پی در پی با خداوند و استغفار از گناه به تصفیه روح خویش همت گماشته و خود را از آلودگی‌های ظاهری و باطنی كه مغایر فطرت آنهاست پاك كرده و به فطرت واقعی خود برمی‌گردند.

فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن است و ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می‌نامند. از این رو است كه در ماه رمضان، پایان روز و هنگامـ غروب شرعی، لحظه افطار انسان روزه‌دار است، یعنی اجازه خوردن پس از امساك از خوردن به او داده می‌شود. آن لحظه‌، لحظه شادمانی كسانی است كه به دستور معبود خویش عمل نموده و معبودشان به پاس طاعت و ادب بندگی‌شان از آن لحظه تا هنگامـ سحر رحمت‌ها و بركت‌های خویش را بر آنها جاری می‌سازد. چنانكه در روایت آمده است: (خداوند در ماه رمضان موقع افطار هزار هزار كس را كه همگی سزاوار آتش شده‌اند از آتش آزاد می‌كند.) و پایان این ماه (روز اول شوال) را عید فطر خوانده‌اند، بدین سبب كه در این روز امر امساك از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شده كه مومنان در روز افطار كنند و روزه خود را بشكنند و خواندنش به عنوان عید از جهت برخورداری بندگان از رحمت بیمنتهای خداوند در این روز است، زیرا عید زمانی است كه خداوند برای جایزه دادن و بهره‌مند ساختن بندگان از نعمت‌ها، آن را در میان روزها انتخاب می‌كند و به همگان اعلـامـ كرده است كه به درگاه او روی آورند و با اعتراف به بندگی و عرضه نیازها و آرزوهای‌شان برای او تواضع كنند و خداوند همـ وعده اجابت تمامـ آنها و حتی بخششی بالـاتر از آنچه كه در دل انسان خطور كرده،‌ داده است. خدای مهربان دوست دارد بندگانش در چنین روزی جانب امیدواری به قبولش را بر جانب ترس از عذابش ترجیح دهند و بیچاره كسی است كه در این روز از معنی عید غافل و به جای انس در مجالس پاكان و خواص، سرگرمـ امور كمـ اهمیت و بی‌ارزش دنیا باشد. خلـاصه اینكه خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه عبادت خود قرار داده و بندگانش را در روز عید فراخوانده تا برای گرفتن جوایز و هدایا جمع شوند.

امامـ حسن علیه‌السلـامـ روز عید عده‌ای را دیدند كه میخندیدند و بازی می‌كردند، رو به همراهان خود نموده، فرمودند: (خدای عز و جل ماه رمضان را آفرید تا میدان مسابقه‌ای برای خلقش باشد كه در آن با طاعت و رضایت او با یكدیگر مسابقه بدهند؛ عده‌ای سبقت گرفته و سعادتمند شدند و عده‌ای عقب افتاده و ناامید شدند. شگفتا از كسی كه در این روز میخندد و بازی می‌كند. روزی كه نیكوكاران در آن پاداش یافته و كوتاهی‌كنندگان زیان می‌بینند. به خدا سوگند اگر پرده‌ها فرو افتد، نیكوكار می‌اندیشد كه چرا بیشتر عمل نیك انجامـ ندادمـ و بدكار می‌گوید چرا بد كردمـ و از شانه كردن مو و صاف كردن لباس خود باز می‌مانند.)

مردمـ در رابطه با عید به چند دسته تقسیمـ می‌شوند:

1- عده‌ای كه روزه را تكلیفی بیش ندانسته و فقط با پرهیز از خوردن و نوشیدن و... خود را به ناراحتی می‌اندازند، اما اعضای بدن خود را از گناهان حفظ نكرده و با دروغ و غیبت و تهمت... روزه خود را از بین می‌برند و در عین حال با كمال اطمینان خود را از فرمانبرداران می‌پندارند و گمان می‌كنند كه بر پروردگار جهانیان نقشی دارند،‌ ولی نمی‌دانند كه با گناهان و نادانی‌شان نزد عقلـا رسوا شده و روزه آنها مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد. این افراد اگر در عید به عنایت خداوند خوش گمان بوده و در مكان نمازگزاردن خود از پروردگارشان آمرزش بخواهند، شاید خداوند متعال هنگامـ اعطای جوایز آنان را نیز مورد آمرزش خود قرار داده و با فضل خود بعضی از پاداش‌های خود را نصیب آنان نمایند.

2- دسته‌ای نیز می‌دانند كه این خداست كه در تكالیف بر آنها منت داشته و روزه‌ای كامل است كه همراه با بازداشتن اعضای بدن باشد. از این رو مواظب اعضای بدن خود نیز هستند؛ اما گاهی خلـافی از آنان سرزده و با بیمـ و امید مرتكب گناهی می‌گردند. با ناراحتی روزه گرفته و به اندازه‌ای كه حال دارند مستحبات را بجا می‌آورند. كارهای خوب و بد را با همـ مخلوط نموده و با ترس و خجالت و با حیا و امیدواری وارد عید می‌شوند. خداوند آمرزش، پاداش و تبدیل گناهان به كارهای نیك را به آنها وعده داده و با عطایای خود پاداش عبادت‌های آنان را به طور كامل و به گونه‌ای كه بالـاتر از آرزوی‌شان باشد به آنان عنایت می‌كند.

3- گروهی از روی عادت و با غفلت روزه گرفته و در ماه رمضان نیز مانند سایر ماه‌ها در غفلت به‌سر برده، مرتكب گناهان شده و از روی عادت نیز وارد عید می‌شوند. سرنوشت این گروه، به خواست خداوند بستگی دارد. ممكن است عنایت خدا شامل حال آنها شده و فقط به خاطر فرارسیدن عید یا به جهت كرامت بعضی از اعمال نیكوكاران آنان را مورد آمرزش خود قرار دهد، یا بدی كردارشان آنان را از رحمت خداوند خارج نموده و به ورشكستگان ملحق شوند.

4- دسته‌ای ندای خداوند را در این ماه لبیك گفته و با تمامـ توان در مراقبت از دستورهای الهی تلـاش كرده و برای به‌دست آوردن رضای خدای متعال در پی به‌دست آوردن همه خیرات هستند و عبادات زیادی بجا می‌آورند و قدر منت خداوند بر آنان، به خاطر اجازه به نزدیكی او و خدمت و عبادت او را می‌دانند. خداوند متعال همـ خدمت آنان را قبول و از سعی آنان تشكر می‌كند و با كرامت‌ها و انواع عنایات خود آنان را پاداش می‌دهد، با هدایت‌های بیشتر آنان را بزرگ داشته با نور قربت خود آنان را می‌پوشاند و آنان را به دوستان برگزیده‌اش ملحق مینماید.

5- گروهی نیز ندای خداوند متعال، سختی گرسنگی و شب‌زنده‌داری را برای آنان از بین برده، با اشتیاق و شكرگزاری حتی با شادمانی و مستی با آن روبه‌رو شده، برای رفتن و مسابقه جدیت به خرج داده، با روح و عقل خود به خوبی خطاب خداوند را اجابت می‌كنند؛ برای از بین بردن حجاب با بذل جان همت كرده و با قرب به او به مراد رسیده و به پروردگار متصل شده اند. پروردگارشان نیز آنان را به خوبی پذیرفته و در پناه خود به همراه دوستانش مینشاند و با جامـ لبریز خود آنان را سیراب می‌نماید.

روز عید زمان آشكار شدن آثار اعمال ماه رمضان و اعطای پاداش عبادت‌های آنان می‌باشد. بنابراین برای آماده شدن جهت وارد شدن به آن لـازمـ است در شب عید مراقبت نموده و كوتاهی‌های خود در ماه رمضان را در این شب جبران كرد. عبادت در این شب آن قدر مهمـ است كه امامـ سجاد علیه‌السلـامـ در مورد آن اینگونه سفارش فرموده‌اند: (شب فطر كمتر از شب قدر نیست.)  پس از حصول این آمادگی و درك روز عید جا دارد كه بنده در این روز به خداوند خوش گمان بوده و به بخشش‌های بزرگ و عطایای عالی او امیدوار باشد، چرا كه به میزان خوش گمانی به خداوند جوایز نیز بیشتر شده، ابرهای جود باریده و مباركی این روز آشكار می‌گردد و بدگمانی به خداوند در این روز باعث محرومیت از لطف و رحمت الهی می‌شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است كه در روایات معصومین علیهمـ السلـامـ به آنها اشاره شده و یكی از این اعمال دادن زكات فطره است. در روایات آمده است: (اگر فطریه خارج نشود، روزه رد خواهد شد.)

زكات فطره عاملی ارزشمند برای حل مشكلـات اقتصادی و اجتماعی در جامعه اسلـامی است و با پرداخت آن در حقیقت به بخشی از دعاهای ماه رمضان كه در مدت یك ماه بعد از نماز زمزمه می‌شد روز عید فطر جامه عمل پوشانده می‌شود.

همچنین پرداخت زكات فطره كه با نیت عبادت و تقرب به خداوند انجامـ می‌شود، ‌نوعی بهره‌گیری از مادیات برای رسیدن به معنویات است، بدین جهت گفته‌اند كه قبول روزه موكول به پرداخت زكات فطره است، چرا كه دادن زكات موجب جدایی از تعلقات مادی و هواهای نفسانی است و انسان مومن برای دوامـ فطرت الهی خویش باید از هرچه رنگ تعلق پذیرد رها و آزاد باشد و زنجیر مادیات را از پاكی بر كند تا سبكبال به سوی خداوند رود.

عمل عبادی دیگر در این روز برگزاری نماز عید است كه در دعای قنوت آن این روز برای محمد و آلش علیهمـ السلـامـ ذخر و شرف و كرامت و برای مسلمانان عید معرفی می‌شود.

امیرالمومنین علی علیه‌السلـامـ در یكی از اعیاد فطر خطبه‌ای خوانده‌اند و در آن مومنان را بشارت و مبطلـان را بیمـ داده‌اند: (‌ای مردمـ! این روز، روزی است كه نیكوكاران در آن پاداش می‌گیرند و زیانكاران و تبهكاران در آن مأیوس و ناامید می‌گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامت‌تان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروج‌تان از قبرها و رفتن‌تان را به سوی پروردگار و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود متذكر شوید بازگشت‌تان را به سوی منازل‌تان در بهشت برین،‌ای بندگان خدا، كمترین چیزی كه به زنان و مردان روزه‌دار داده میشود این است كه فرشته‌ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می‌دهد و می‌گوید:

(هان! بشارت‌تان باد،‌ای بندگان خدا كه گناهان گذشته‌تان آمرزیده شد، پس به فكر آینده خویش باشید كه چگونه بقیه ایامـ را بگذرانید.)

لینک مطلب: http://ansarpress.com/farsi/448







*
*

*



نیز بخوانید

موج تازه توطئه در راه بلخ


آزادی و سقوط مجدد میرزا اولنگ نشان دهنده چیست؟


فراتر از یک نسل کشی


برهنگی، استقلـال یا اضحملـال؟


عطا محمد نور و"دسیسه‌های تازه" آیـا نور به سرنوشت دوستمـ مواجه می‌شود؟


سوریه؛ بزرگترین شکست سازمان سیا


استراتژی جدید حملـات داعش چیست؟


علل افزایش حمله داعش بر شیعیان افغانستان


نبرد ارتش تادندان‌مسلح شیطان با نیروهای اعتقاد و ایمان


اهداف و ابزارهای دیپلماسی فرهنگی عربستان سعودی در جهان اسلـامـ


طبل حقوق بشر تهی است برادر


اجرای برجامـ، شکستی برای دیپلماسی عربی


پیامـ قاطع العبادی به حامیان انحلـال حشد الشعبی


ساختار دولت در رژیمـ اشغال‌گر قدس


نقش امامـ رضا علیه السلـامـ در وحدت ملی و انسجامـ اسلـامی عصر عباسی


شاهد خاقان عباسی نخست‌وزیر جدید پاکستان کیست؟


یادگارهایی روی دیوار تاریک


بحران سازی جهانی آمریکایی


واکنش کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به ددمنشی عربستان در عوامیه


وضعیت اجتماعی در عربستان سعودی


تروریست‌های زن، چالش جدید سازمان‌های امنیتی اروپا


رویکرد و سیاست‌هـای عربستان، ضد قواعد بین المللی و احکامـ شرع


حمله ترامپ به حزب‌الله در روز پیروزی بر جبهه‌النصره


مواضع آیت الله سیستانی پس از شکل گیری بحران داعش در عراق


تحول کیفی انتفاضه ازکردها به عرصه اجتماعی




پربازدیدها
پربحث ها






اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

رییس جمهور: هرات باید به قطب ترانزیت منطقه مبدل شود‌

مراسمـ گرامیداشت شهدای «میرزا اولنگ» در مرقد امامـ خمینی(ره) + تصاویر

تمامـ اعضای کمیتۀ هنر کاخ سفید استعفا دادند

گرامی‌داشت از ۹۸ مین سالروز استرداد استقلـال کشور

اعترافات پدر مهاجمـ بارسلونا در مورد پسرش

ترامپ استراتژیست ارشد خود را برکنار کرد

دونالد ترامپ استعفا خواهد داد!

صبرمان را بیشتر از این نیازمایید، جلو دسیسه‌گران و فتنه‌انگیزان را بگیرید

شوک تروریستی دیگر به اروپا؛ واکنش‌های همراه با حیرت به حمله اسپانیا

معادله دو مجهولی قدرت در لیگ ماتادورها؛ بارسلونا علیه رئال مادرید

غول‌های باواریا پنجه در پنجه بزرگان آرزومند «وست‌فالیا»

حمایت ترامپ از اعمال خشونت علیه مسلمانان به بهانه حملـات بارسلون

حزب‌الله لبنان حمله تروریستی داعش در اسپانیا را محکومـ کرد

استفاده ابزاری وزیر جنگ رژیمـ صهیونیستی از حملـات اسپانیا برای حمله به اسلـامـ

جزئیات حمله تروریستی در بارسلونا/ داعش مسؤولیت حمله بارسلونا را برعهده گرفت/ 80 کشته و زخمی تا کنون+فیلمـ

تلـاش عربستان برای جلوگیری از انتشار گزارشی سرّی درباره کشتار کودکان یمنی

دانشمندان چینایی انسان را منجمد کردند

چین به افغانستان کمک نظامی میکند

اوج بی‌باوری رییس جمهور به نیروهای امنیتی؛ غنی از ارگ تا دانشگاه کابل را با چرخبال رفت

بازداشت یک عضو فعال شبکۀ آی اس آی پاکستان توسط امنیت ملی

وابستگی به قدرت‌هـای خارجی مهم‌ترین عامل بحران کنونی در افغانستان است

بازداشت آمر میدان هوایی کندز به اتهامـ «اختلـاس کلـان»

غنی بر اصلـاحات جدی در دانشگاه‌ها تأکید کرد

ائتلـاف نجات: مقامات مرتبط با حکومت پروسه ناامن سازی شمال را متوقف کند

پیکاسوی کوچک افغانستان از سوی رییس جمهور صربیا پیشنهاد مستقیمـ تابعیت دریافت کرد


خبرهای پزشکی






















خبرگزاری انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است. فروشگاه اینترنتی نعلبندان