درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-10  |  2024-03-29  |  بروز شده در: 1403/01/10 - 10:11:2 FA | AR | PS | EN
صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است            محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان            اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح             امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات            ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند            ۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست             داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند            کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند            ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل            توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            






تاریخ نشر: 1393/3/23 - 06:34:08
تعداد بازدید: 4279
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جزئیاتی از حمله به افغان‌ها در قزوین
جزئیاتی از حمله به افغان‌ها در قزوین

رسانه‌های خارجی خبر از حمله نقابداران به مهاجرین و کشته شدن ۶ نفر از اتباع افغانستان و تجاوز به زنان و دختران را مطرح ساختند. برخی سایت‌های داخلی ایرانی، واقعه را حمله چند نوجوان چهارده پانزده ساله به منزل پنج افغانستانی مخابره کردند. سخنگوی وزارت کشور ایران از این اتفاق ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که تا کنون هیچ خبری درباره حمله تعدادی از اهالی روستای نظام‌آباد قزوین به تعدادی از کسانی که تبعه کشور افغانستان هستند را نشنیده‌ است.

به گزارش خبرگزاری انصار، (الف) در ادامه با طرح این سوال که (واقعیت چه بود؟) نوشت: بعد از پوشش این خبر از سوی شبکه بی‌بی‌سی فارسی و موج تازه‌ای از اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و افغانستان در فضای مجازی، برای اطلاع از حقیقت ماجرا به روستای نظام‌آباد قزوین رفتیم. روستای نظام‌آباد در ۱۲ کیلومتری جاده قزوین - رشت و با جمعیتی حدود ۴۷۰۰ نفر در حاشیه اتوبان قرار دارد. عمده درآمد مردم از کشاورزی و کارگری است. تا پیش از وقوع درگیری اخیر ۱۴۰ خانوار افغانستانی در این روستا زندگی می‌کردند که تعداد آنها امروز به ۱۵ خانوار رسیده است. قدمت حضور مهاجرین که همگی اتباع افغانستان هستند، به حدود ۳۰ سال می‌رسد.

شامگاه دوشنبه ۱۸ فروردین با مطرح شدن شایعه‌ای مبنی بر تجاوز یک افغان به دختری معلول، بهانه‌ای به دست افرادی هیجان‌زده می‌افتد که انتقام آن دختر را از ساکنین افغان نظام‌آباد بگیرند. حمله ابتدا به دو موتورسوار افغان صورت می‌گیرد که پس از ضرب و شتم، موتورشان به آتش کشیده می‌شود. اراذل و اوباش مناطق اطراف نظیر محمودآباد، سلطان‌آباد، آقا بابا و... نیز برای ماجراجویی به نظام‌آباد می‌آیند و جمعیت مهاجمان افزایش می‌یابد.

ناموس افغان، ناموس ماست

حاج صفر آقایی رئیس شورای اسلامی روستای نظام‌آباد می‌گوید: ما به پلیس اطلاع دادیم تا به منطقه بیایند اما آنها موتور داشتند و به داخل کوچه‌ها میرفتند و به خانه‌ها سنگ می‌زدند. مردم با ما تماس می‌گرفتند که آنان در کوچه ما هستند و وقتی ما به کوچه می‌رفتیم آنان به مکان دیگری می‌رفتند و چون جمعیتشان بیشتر از پلیس بود، امکان دستگیری وجود نداشت.

حاج صفر، خسارت حمله را شکسته شدن شیشه‌های چند خانه و به آتش کشیدن دو موتور می‌داند. وقتی از او می‌پرسیم که آیا افغان‌ها مورد ضرب و شتم هم قرار گرفته‌اند یا نه، می‌گوید ضرب و شتم و غارت لوازم منزل را شنیده است اما نه تایید می‌کند و نه رد، چون چیزی به چشم خود ندیده است.

حاج صفر می‌گوید: ناموس افغان، ناموس ماست. ما با آنان برادریم و این خبرهایی که می‌گویند در نظام‌آباد آدم کشته شده و تجاوز شده، صحت ندارد و دروغ‌سازی رسانه‌های ضد انقلاب است. آنها غلو کرده‌اند و شایعات بسیاری علیه ما مطرح کرده‌اند که اصلا صحت ندارد.

فقط ۱۵ خانوار در روستا مانده‌اند

به سراغ افغان‌های مقیم روستا می‌رویم. از ۱۴۰ خانوار تقریبا ۱۲۵ خانوار افغان، خانه خود را رها کرده و به مناطق اطراف رفته‌اند. ۱۵ خانواری که در روستا مانده‌اند هم حاضر به مصاحبه نیستند. می‌گویند اگر بفهمند به شما چیزی گفته‌ایم، ما را اذیت می‌کنند. در این میان با قاری حافظ آشنا می‌شویم؛ معلم قرآن روستا که حاضر به مصاحبه می‌شود. قاری حافظ می‌گوید که سال‌ها به نظام‌آبادی‌ها قرآن درس داده‌ و برایش ایرانی و افغان فرقی نداشته است. (جوانان روستا مرا می‌شناسند و به من احترام می‌گذارند.) پرسیدم پس چه کسانی به شما حمله کردند، گفت: آنان اراذل و اوباش بودند. همه مردم نظام‌آباد که این‌طور نیستند.

قاری حافظ با افتخار می‌گوید: شاگردان کلاس قرآن من دانشجو شده‌اند.

تجاوز به دختری ناقص‌العقل

او از شب درگیری به عنوان شبی تلخ یاد می‌کند و می‌گوید: وقتی در روستا پخش شد که به دختری ناقص‌العقل تجاوز شده، به ما حمله کردند. ما هم مسلمانیم! اگر کسی تجاوز کرده خب او را اعدام کنید، چرا به ما حمله می‌کنید؟ چرا زن، بچه و پیرمرد را کتک می‌زنید؟

قاری حافظ از همشهریانش می‌گوید که روستا را ترک کرده‌اند و به مناطق اطراف از جمله محمودآباد پناه برده‌اند. خانه و زندگی چندین ساله را از ترس آن شب رها کرده و حتی فرصت نکرده‌اند که لوازم منزل را با خودشان ببرند. وقتی از او می‌پرسم که آیا شکایت هم کرده‌اید یا خیر، میگوید: فردای حمله، به اداره اتباع خارجه قزوین رفتیم و شکایت کردیم اما تا الان رسیدگی نشده است. ما از مسئولان توقع داریم که به شکایت ما رسیدگی کنند. ما مسلمانیم و به جمهوری اسلامی پناه آورده‌ایم.

قاری حافظ خانه‌های خالی از سکنه مهاجران را به ما نشان می‌دهد؛ خانه‌هایی متروکه با شیشه‌هایی شکسته! یکی از خانه‌ها متعلق به برادر قاری حافظ است. با او تماس می‌گیرد که به نظام‌آباد بیاید و در خانه را باز کند.

غارت خانه‌های خالی از سکنه

وقتی وارد خانه شدیم از لوله‌های گاز تا کابل‌های برق همه سرقت شده بود. برادر قاری حافظ می‌گوید: فرصت نکردم لوازم منزلمان را ببرم. وقتی حمله کردند فقط زن و بچه‌ام را برداشتم و فرار کردم. وقتی برگشتم دیدم خانه را غارت کرده‌اند و هیچ چیزی برایم نگذاشتند. 10 سال کار کردم، یک‌شبه همه را به باد دادند!

چند موتورسوار دور ماشین ما می‌چرخند. قاری حافظ به شدت ترسیده و می‌گوید: اینها آدم‌های خطرناکی هستند. اگر بفهمند به شما چه گفته‌ام مرا کتک می‌زنند و جای من هم دیگر امن نیست.

برای امنیت قاری حافظ موضوع را با کلانتری محمودآباد مطرح ‌می‌کنیم. افسر نگهبان می‌گوید: از لات‌های نظام‌آباد هر چیزی بر می‌آید اما آدرس منزل قاری حافظ را بدهید، هر وقت چیزی شد با ما تماس بگیرد.

به محمودآباد میرویم تا با مهاجرانی که خانه خود را رها کرده‌اند صحبت کنیم. یکی از مهاجران ماشینش را به ما نشان می‌دهد که به شدت آسیب دیده و می‌گوید: وقتی وارد نظام‌آباد شدم، دوستم به من زنگ زد که به سمت مدرسه نروم، آنجا جمع شده‌اند و افغان‌ها را می‌زنند. سریع به خانه رفتم. وقتی به سمت خانه من آمدند ما سوار ماشین بودیم. به خاطر همین با سنگ و چوب به جان ماشین افتادند ولی ما فرار کردیم. بچه‌هایم تا یک هفته از ترس گریه می‌کردند.

اینجا همه یک روایت دارند؛ عده‌ای اراذل و اوباش با سنگ به خانه‌هایشان حمله کرده و لوازم منزلشان را به سرقت برده‌اند. متفق‌القول می‌گویند نه ماجرای قتل صحت دارد و نه تجاوز.

توهین به افغان، توهین به ایرانی است

اسدالله می‌گوید: این حرف‌ها هم توهین به ماست، هم توهین به مردم ایران. ما همگی برادر و مسلمانیم. آنها که این کار را کردند لات بودند نه مردم! برای همین از مسئولان توقع داریم که به درد ما رسیدگی کنند و حق ما را از اینها بگیرند. ما از شبکه پیام افغان و سیامک ستوده (مجری برنامه) شاکی هستیم. چرا می‌گوید به یک زن بیوه و دو دخترش در نظام‌آباد تجاوز شده است؟ ما ۱۴۰ خانواریم و همه همدیگر را می‌شناسیم. بروید تحقیق کنید، اصلا زن بیوه در نظام‌آباد نداریم! ما راضی نیستیم این حرف‌ها را بزنند علیه ایران چون دروغ است.

حدود ۱۲۵ خانوار که از نظام‌آباد متواری شده‌اند در روستاهای اطراف در وضعیت نابسامانی زندگی می‌کنند. با بی‌توجهی مسئولان به مهاجران، علی‌الخصوص در مناطق روستایی شاهد اتفاقاتی هستیم که در سطح کلان به اعتبار کشور ایران لطمه می‌زند و در صورت عدم رسیدگی، نتایج ناگواری در روابط دو ملت خواهد داشت. همچنین بی‌تدبیری مسئولان محلی در برخورد با اراذل و اوباش، زمینه‌ساز وقوع درگیری‌هایی می‌شود که در رسانه‌های بیگانه به صورتی مطرح شده که زمینه تبلیغات منفی علیه نظام جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند.

امکان تکرار ناامنی‌ها در آقا بابا

بعد از حمله اراذل و اوباش به مردم نظام‌آباد و عدم برخورد با مهاجمان، امکان وقوع چنین حوادثی در روستاهای اطراف هم وجود دارد. به طور مثال شورای اسلامی روستای آقا بابا در مصوبه‌ای از مهاجران خواسته که ۱ تیر ۱۳۹۳ با پایان سال تحصیلی مدارس، روستا را ترک کرده و در صورت امتناع، شورای روستا هیچ تضمینی برای امنیت این افراد به آنان نمی‌دهد و هیچ مسئولیتی در قبال حوادث آینده نخواهد داشت.

این ابلاغیه به شدت موجب ترس افغان‌های روستای آقا بابا شده که اگر شورای روستا امنیت ما را تضمین نکند، پس چه کسی در برابر اراذل و اوباش از ما دفاع می‌کند و در صورت تکرار واقعه نظام‌آباد چه کسی حامی ما خواهد بود؟

عدم رسیدگی مسئولان استان قزوین به واقعه روستای نظام‌آباد می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقی مشابه در روستای آقا بابا و حتی مناطق دیگر باشد؛ اتفاقی که با ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد.

-------------------------------------------
گزارشگر: محمد سمیع پور
عکاس: حسن محمد زاده

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/2174






نظـرات كـاربران
1.
شرمـ آور است! ما با هیچ همسایه‌ای به اندازه افغانستان نقطه اشتراک نداریمـ. نیروی انتظامی همـ به جای هزاران کار بیهوده و یاوه‌ای که انجامـ میدهد اگر به امنیت همه مردمـ برسد راه دوری نمی رود!
2.
نیروی انتظامی اتفاقا خیلی با مدارا با افغانها برخورد کرده و میکند.
تهران پر شده از افغانی. چه خبره این همه افغانی در کشور؟ مگر خودشان مملکت ندارند؟
3.
انصار، هدف از این گزارش یک سویه چه بود؟فقط با افغانها مصاحبه کردید.با خانواده‌هـای ایرانی روستا چرا مصاحبه نکردید؟
4.
یک لحظه دقت کنید 140 خانواده افغانی در روستا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا؟؟؟؟؟ این تعداد برای یک روستا صحیح نیست
نهایت ده خانواده افغان در یک روستا قابل تحمل است اما 140 خانواده تعادل روستا را بر همـ زده
5.
شما همـ برو بنایی، چاه کنی و امثال این کارو انجامـ بده
6.
اگر لـازمـ است مهاجرین اخراج کنید و یا در کمپها نگهداری کنید ولی به چه دلیلی میگذارید ارازل و اوباش یک عده آدمـ معمولی و زن و بچه پیر وجونشون رو مورد ضرب و شتمـ قرار داده و اموالشان را سرقت میکنند. خدا رو خوش میاد سر هموطن مهاجر خود ما همـ در دیگر کشورها همین بلـا آورده شود ؟!
7.
با این حساب پس از رفتاری همـ که مثلـا" استرالیا با ایرانیها میکند نباید ناراحت باشیمـ



*
*

*



نیز بخوانید

صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است


جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته


احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور


برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند


سهمیه افغانستان برای اشتراک در مراسم حج ۳۰ هزار تن می‌باشد


آغاز تلاش ها برای حل مشکل کمبود آب در کابل


برنامه‌های پاکستان برایاخراج مهاجرین افغان جان بسیاری را به خطر می‌اندازد


راه اندازی رنامه آموزش خیاطی برای زنان افغان ازسوی سازمان ملل


رهبر طالبان: زنان را در ملاءعام سنگسار می‌کنیم


باز شدن گذرگاه تورخم به روی رفت و آمد


۲۵ میلیون متر مکعب آب در بند کمال خان ذخیره شده است


آتش زدن جنگلات در منطقه مرزی افغانستان با تاجکستان


رینا امیری مسدود ماندن مکاتب دخترانه را دلخراش خواند


تاکید توماس وست بر کمک های بشردوستانه به افغانستان در دیدار با مقامات هندی


جانباختن هشت تن در یک حادثه‌ی ترافیکی در بدخشان


محرومیت دختران از آموزش جلو توسعه افغانستان را می‌گیرد


۷۹ درصد مردم به آب کافی دسترسی ندارند


اخراج ۵۲۵ هزار مهاجر افغان از پاکستان


تاکید سازمان ملل متحد بر حمایت عودت‌کنندکان افغان از پاکستان


عفو بین‌الملل خواستار اجازه دادن دختران به مکتب شد


انتظار بازشدن دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران را دارم


تحت نام «تشدید بحران»، برگزاری یک نشست بر محوریت افغانستان


وقوع بارندگی‌های شدید، سیلاب و رعد و برق در نوروز


توقف فعالیت کمیته سویدن در افغانستان


سخنگوی حکومت طالبان خبرنگاران را نمایندگان وصل میان ملت و نظام خواند





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند

صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است

محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان

اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح

امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات

ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند

۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست

داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند

کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.