درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1396-11-30  |  2018-02-19  |  بروز شده در: 1396/11/30 - 07:58:2 FA | AR | EN
حزب جمعیت اسلامی افغانستان فرمان ارگ درباره برکناری والی سمنگان را رد کرد             حمایت ترکمن‌ها از والی سمنگان؛ «حکومت صبر ما را آزمایش نکند»            انتقاد یک نهاد غیردولتی بین المللی از اخراج پناهجویان افغان            روز به روز تنش‌های سیاسی در افغانستان بیشتر می‌شود            93 روز تا پایان حکومت وحدت ملی؛ بدون هیچ بهانه باید زمینه انتقال قدرت فراهم شود             توزیع شناس نامه های برقی بحران می آفریند            سروده‌هایی در شکوه حضرت زهرا(س): «ای مادرِ پدر، غرض از روشنا تویی»             محمد یونس قانونی: بی‌توجهی به صدای عدالت‌خواهی به انقلاب ختم خواهد شد+ویدیو             محقق: هیچ کس نمی‏‎تواند هویتش را بر قوم‏‎های دیگر تحمیل کند+ویدیو             آنکارا: ائتلاف آمریکا با کردهای سوریه بی شرمانه است             تظاهرات افغانستانی های مقیم آلمان علیه اشرف غنی             عوامل پُشت پرده پوشش غیر اسلامی فوتبالیستان بانوان افغانستان باید مشخص شود            تعداد قربانیان تیراندازی در فلوریدا به ۱۷نفر رسید             فعالیت سیا و موساد در تجارت مواد مخدر؛ افغانستان باید ناآرام بماند             ۲۰۱۷ سال مرگبار برای افغان ها؛ بیش از ۱۰ هزار تن کشته و زخمی شدند            







تاریخ نشر: 1392/12/26 - 08:26:5
تعداد بازدید: 762
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخچه نوروز از گذشته تا امروز
تاریخچه نوروز از گذشته تا امروز

نوروز، از جشن‌های باستانی است. در زمانهای کهن، جشن نوروز در نخستین روز حمل (معمولاً مطابق با ۲۱ مارچ) آغاز می‏شد، ولی مشخص نیست که چند روز طول می‏کشیده ‏است...

مطابق برخی از اسناد، جشن عمومی نوروز تا پنجمین روز ماه حمل برپا می‏شد، و جشن خاص نوروز تا آخر ماه ادامه داشت. شاید بتوان گفت، طی پنج روز اول حمل جشن نوروز جنبه ملی و عمومی داشت، در حالیکه طی باقیمانده ماه، هنگامی‏که پادشاهان مردم عادی را به دربار می‏پذیرفتند جنبه خصوصی و سلطنتی مییافت.

نوروز در آیات و روایات

در کتاب بحارالانوار علامه مجلسی درباره نوروز روایات متعددی وجود دارد، در جلد ‪ ۵۹بیش از ‪ ۴۵صفحه به نقل از امام صادق (ع) نقل شده‌است که به معلی بن خنیس فرمودند:ای معلی! همانا نوروز روزی است که پروردگار جهان از بندگانش پیمان گرفت که او را پرستش کنند، به او شرک نورزند و به پیامبران و امامان ایمان بیاورند، نوروز اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد و بادهای ناگهانی وزیدن گرفت و ستاره زمین در چنین روزی ایجاد شد، روزی است که علی(ع) در نهروان پیروز شد و گلهای زمین در آن روز خلق شد، در چنین روزی کشتی نوح بر کوه جودی نشست، همان روزی که جبرئیل بر پیامبر نازل شد.

جشن سال نو نزد آریائیان

این جشن در اصل یکی از دو جشن سال آریائی بود: آریائیان در اعصار باستانی دو فصل گرما و سرما داشتند. فصل گرما شامل بهار و تابستان و فصل سرما شامل پائیز و زمستان می‌شد. فصل سرما در اوستائی زیمه Zima و فصل گرما همه Hama خوانده شده. در زمانی بسیار کهن فصل سرما شامل ده ماه و فصل گرما شامل دو ماه بود، چنان‌که در وندیداد فرگرد اول بند 2 و 3 آمده، ولی بعدها در دو فصل مزبور تغییری پدیدار گشت چه تابستان دارای هفت ماه و زمستان پنج ماه گردید، چنان‌که این امر نیز در شرح بندهای نامبرده از وندیداد مسطور است.

در هریک از این دو فصل جشنی برپا می‌داشتند که هر دو آغاز سال نو به شمار می‌رفته: نخست جشنی که به هنگام آغاز فصل گرما یعنی وقتی که گله‌ها را از آغل‌ها به چمن‌های سبز و خرم می‌کشانیدند و از دیدن چهرۀ دل آرای خورشید شاد و خرم می‌شدند و دیگر در آغاز فصل سرما که گله را به آغل کشانیده توشۀ روزگار سرما را تهیه می‌دیدند.

هنگام جشن

قرائنی در دست است که می‌رساند این جشن در عهد قدیم، یعنی به هنگام تدوین بخش کهن اوستا نیز در آغاز برج حمل یعنی اول بهار برپا می‌شده و شاید به نحوی که اکنون بر ما معلوم نیست آن را در اول برج مزبور ثابت نگاه می‌داشتند مطابق حدس بعضی از خاورشناسان در عهد داریوش اول و اواخر پادشاهی او (در حدود 505ق‌م)، در هنگامی که تقویم اوستائی یعنی سال حمل تا حوت ارمذ بجای تقویم باستانی و سالی که ماههای آن (باگایادی) و (گرماپادا) و غیره بود و از اوایل پائیز شروع می‌شد، رسماً در کشور ایران پذیرفته شد، ترتیب کبیسۀ سال معمولی به هم خورد و فقط در سال مذهبی و برای امور دینی و روحانی کبیسه را مراعات می‌کردند ولی از آن زمان به بعد سال رسمی ناقص و غیرثابت شده است برخی دیگر از اندیشمندان برآنند که این ترتیب در زمان داریوش دوم (یعنی در سال 411ق.م) به عمل آمده است.

چنانکه از تواریخ بر می‌آید، در عهد ساسانیان نوروز یعنی روز اول سال فارسی و نخستین روز ماه حمل در اول فصل بهار نبود بلکه مانند عید فطر و عید اضحی در میان مسلمانان، آن هم در فصول می‌گشت.

در سال یازدهم هجرت که مبدأ تاریخ یزدگردی و مصادف با جلوس یزدگرد پسر شهریار آخرین شاه ساسانی است، نوروز در شانزدهم حزیران رومی (ژوئن فرنگی) یعنی نزدیک به اول تابستان بود و از آن تاریخ به این طرف به تدریج هر چهار سال یک روز عقب‌تر ماند، تا در حدود سال 392 هجری، نوروز به اول حمل رسید در سال 467 هجری نوروز در بیست و سوم برج حوت یعنی هفده روز به پایان زمستان مانده واقع بود در این هنگام جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی (465-485) ترتیب تقویم جدید جلالی را بنا نهاد و نوروز را در روز اول بهار که موقع نجومی تحویل آفتاب به برج حمل است قرار داده و ثابت نگاهداشت. بدین طریق که قرار شد در هر چهار سال یک بار سال را به 366 روز بشمرند و پس از تکرار این عمل هفت بار یعنی پس از هفت مرتبه چهار سال (یا 28 سال) بار هشتم به جای اینکه سال چهارم را 366 روز حساب کنند با سال پنجم (یعنی درواقع با سال سی و سوم از آغاز حمل) این معامله را بکنندو بدین ترتیب روی هم رفته سال جلالی نزدیک‌ترین سال‌های دنیا به سال خورشیدی حقیقی که 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 46 ثانیه است می‌شود.

وجه تسمیه

از همین داستانی که بیرونی آن را نقل کرده نیک بر می‌آید که نوروز را به معنی (روز نو و تازه) یعنی روزی که سال نو بدان آغاز گردد، می‌دانستند. ابوریحان در التفهیم نوشته:

(از رسم‌های پارسیان نوروز چیست؟ نخستین روز است از ماه حمل، و از این جهت روز نو نام کردند، زیرا که پیشانی سال نو است.)

برخی نوشته‌اند سبب آنکه این روز را نوروز خواندند آن بود که صابیان در روزگار طهمورث پدید آمدند و چون جمشید با پادشاهی رسید دین را تازه کرد و چون نوروز روز نوین بود آن را جشن گرفتند و نیز گفته‌اند: جم در شهرها می‌گردید و چون خواست به آذربایجان اندر شود بر تختی از زر نشست و مردم به دوش می‌بردند و چون فروغ خورشید برو تابید و مردم او را بدیدند، وی را بزرگ داشته بدان شادی کردند و آن روز را جشن گرفتند و آن روز میان مردم آئین شد که به یکدیگر شکر دادند.

حسین بن عمرو الرستمی که از سرداران مأموران بود از مؤبدان مؤبد خراسان سبب پیدایش نوروز و مهرگان را پرسید و او علت ایجاد نوروز را چنین شرح داد که در بطیخه وبائی پدیدار گشت و ساکنان آن به ناگزیر فرار اختیار کردند ولی مرگ برایشان مستولی شد و همگی بمردند، و چون نخستین روز فرا رسید خداوند بارانی برایشان بارید و آنان را زنده کرد و ایشان به مساکن خود بازگشتند. پس پادشاه آن زمان گفت که: (این نوروز است) یعنی روز نوین می‌باشد و در نتیجه این روز بدان نامیده شد و مردم آن را مبارک شمرده جشن گرفتند.

روزهای نوروز عامه و خاصه

جشن نوروز فقط در روز اول ماه حمل برپا نمی‌شده بلکه چندین روز دوام می‌یافته. ابوریجان در التفهیم، پساز ذکر نخستین روز فروردین، نوشته:

(و آنچه از پس او است پنج روز همه جشن‌ها است و ششم ماه حمل (نوروز بزرگ) است زیرا که خسروان بدان پنج روز حق‌های حشم و کروهان بگزاردندی و حاجت‌ها روا کردندی: آن‌گاه بدین روز ششم خلوت کردندی خاصگان را و اعتقاد پارسیان اندر نوروز نخستین است که اول روزی است از فرنامه و بدو فلک آغاز گردیدن.)

برخی در ضمن رسوم درباری، مدت این جشن را یک ماه دانسته‌اند و گروهی پنج روز اول را نوروز عامه و بقیه را نوروز خاصه نامیده‌اند. بدیهی است که اگر فی‌المثل در دربار شاهان ساسانی یک ماه جشن برپا می‌شده، این امر مستلزم آن نبود که همۀ مردم یک ماه تمام را جشن بگیرند بلکه در پنج روز اول همگی جشن برپا می‌کردند. نوروز خاصه را (نوروز بزرگ) و (جشن بزرگ) و (نوروز ملک) هم خوانده‌اند.

نخستین پادشاهی که در دو قسمت نوروز عامه و خاصه را به هم پیوست و همۀ ایام ما بین آن را جشن گرفت هرمز پسر شاهپور بود.

نوروز در آئین تشیع

محمدبن شاه مرتضی معروف به محسن فیض (1007-1091) در رساله‌ای به فارسی، در وصف نوروز و سی روز ماه چنین آورده:

(چنین روایت کرده معلی بن خنیس که در روز نوروز نزد منبع حقایق و دقایق، امام جعفر صادق علیه‌السلام رفتم، فرمود آیا می‌دانی امروز چه روز است؟ گفتم فدای تو شوم روزی است که عجمان تعظیم آن می‌نمایند و هدیه به یکدیگر می‌فرستند. فرمود به خانه کعبه سوگند باعث آن تعظیم امری قدیم است، بیان می‌کنم آن را برای تو تا بفهمی گفتم‌ای سید! من دانستن این را دوست‌تر دارم از آنکه دوستان مردۀ من زنده شوند و دشمنان من بمیرند پس فرمود‌ای معلی! نوروز روزی است که خدای تعالی عهدنامه‌ای از ارواح بندگان خود گرفته که او را بندگی نمایند و دیگری را با او شریک نسازند و ایمان بیاورند به فرستاده‌ها و حجت‌های او و (ائمه معصومین صلوات ا... علیهم اجمعین)، اول روزی است که آفتاب طلوع کرده و بادی که درختان را بارور می‌سازد وزیده، و خرمی زمین آفریده شده، و روزی است که (کشتی نوح) بر زمین قرار گرفته و روزی است که خدای تعالی زنده گردانید جماعتی را که پس از بیم مرگ از شهر و دیار خود بیرون رفته بودند و چندین هزار کس بودند پس اولاً حق تعالی حکم کرد ایشان را که بمیرند، بعد از آن زنده گردانید، و روزی است که (جبرئیل علیه‌السلام) بر حضرت رسالت صلی‌ا... علیه و آله نازل شد به وحی، و روزی است که آن حضرت بت‌های کفار را شکست، و روزی است که حضرت رسالت صلی‌ا... علیه و آله (در غدیر خم) امر فرمود یاران خود را که با حضرت (امیرالمؤمنین علیه‌السلام) بیعت امارت نمایند، و روزی است که آن حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را میان جنیان فرستاد که بیعت از ایشان بگیرد، و روزی است که بار دوم اهل اسلام با امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیعت کردند و روزی است که آن حضرت در جنگ نهروان فتح کرد.

صرف نظر از صحت و سقم این خبر، در کتب بزرگان شیعه به خصوص در قرون متأخر اخبار بسیار در فضیلت نوروز منقول است. از این‌رو است که تنها جشنی که از زمان باستان تاکنون تقریباً بدون فوت برپا شده و هنوز هم رسماً منعقد می‌گردد همان نوروز است.

نوروز در اشعار پارسی

گویندگان پارسی از دیرباز تاکنون در وصف نوروز و جشن حمل که همراه مواهب گرانبهای طبیعت و هنگام تجدید عهد نشاط و شادمانی است، داد سخن داده‌اند.

نوروز فراز آمد و عیدش به اثر بر

نزد یکدگر و هر دو زده یک بدگر بر

نوروز جهان پرور مانده ز دهاقین

دهقان جهان دیده‌اش پرورده ببر بر

منوچهری مسمطی در نوروز ساخته که بند اول آن این است:

آمد نوروز هم از بامداد

آمدنش فرخ و فرخنده باد

باز جهان خرم و خوب ایستاد

مرز زمستان و بهاران بزاد

 

لینک مطلب: http://ansarpress.com/farsi/1625






*
*

*



نیز بخوانید

روز به روز تنش‌های سیاسی در افغانستان بیشتر می‌شود


عوامل پُشت پرده پوشش غیر اسلامی فوتبالیستان بانوان افغانستان باید مشخص شود


فعالیت سیا و موساد در تجارت مواد مخدر؛ افغانستان باید ناآرام بماند


۲۹ سالگی شکست شوروی؛ این بار آمریکا شانس خود را در گورستان امپراطوری‌ها می‌آزماید


آیا اداره حرمین شریفین از عربستان گرفته می شود؟


نگاه تبعیض‌آمیز رسانه‌های جریان اصلی؛ وقتی خون غربی‌ها رنگین‌تر از افغانستانی‌ها است


ماه خونین کابل؛ چرا؟


نقشه شوم امریکایی‌ها در افغانستان


استراتژی آمریکا در افغانستان و 5 نکته کلیدی


ابعاد بزرگترین فاجعه انسانی جهان در سال ۲۰۱۸


اختلاف‌ها را باید پذیرفت


کابل و کلیشه‌های خونینِ بی‌پایان


خط آهن تلایو به ریاض؛ ابعاد و اهداف


سند جدید آرایش هسته‌ای آمریکا، ترامپ جهان را ناامن‌تر می‌کند!!


تشکیل ارتش شمال، سناریوی جدید آمریکا برای تجزیه سوریه


ابوغریب و مادرانی که التماس می‌کردند کشته شوند!


ویژه نامه/ اربعین حسینی


بازی سعودی با کارت حریری


پیام خونین طالبان به نشست صلح افغانستان در عمان


اجلاس عمان برای تامین صلح در افغانستان: مذاکره برای مذاکره


دوشیدن گاو شیرده عربی به هر وسیله


خروج آمریکا از یونسکو، اقدامی از روی استیصال


اعتراف به شکست، مهر تأیید بر قدرت حزب الله


صلح یا پیروزی، رویکرد متناقض کابل و واشنگتن به طالبان


سپاه پاسداران ایران و امنیت منطقه ای در غرب آسیا





پربازدیدها
پربحث ها






اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

احمدضیا مسعود: یک گروه عقب مانده سرنوشت سیاسی ملت را به دست گرفته است

حزب جمعیت اسلامی افغانستان فرمان ارگ درباره برکناری والی سمنگان را رد کرد

حمایت ترکمن‌ها از والی سمنگان؛ «حکومت صبر ما را آزمایش نکند»

انتقاد یک نهاد غیردولتی بین المللی از اخراج پناهجویان افغان

روز به روز تنش‌های سیاسی در افغانستان بیشتر می‌شود

93 روز تا پایان حکومت وحدت ملی؛ بدون هیچ بهانه باید زمینه انتقال قدرت فراهم شود

توزیع شناس نامه های برقی بحران می آفریند

سروده‌هایی در شکوه حضرت زهرا(س): «ای مادرِ پدر، غرض از روشنا تویی»

محمد یونس قانونی: بی‌توجهی به صدای عدالت‌خواهی به انقلاب ختم خواهد شد+ویدیو

محقق: هیچ کس نمی‏‎تواند هویتش را بر قوم‏‎های دیگر تحمیل کند+ویدیو

آنکارا: ائتلاف آمریکا با کردهای سوریه بی شرمانه است

تظاهرات افغانستانی های مقیم آلمان علیه اشرف غنی

عوامل پُشت پرده پوشش غیر اسلامی فوتبالیستان بانوان افغانستان باید مشخص شود

تعداد قربانیان تیراندازی در فلوریدا به ۱۷نفر رسید

فعالیت سیا و موساد در تجارت مواد مخدر؛ افغانستان باید ناآرام بماند

۲۰۱۷ سال مرگبار برای افغان ها؛ بیش از ۱۰ هزار تن کشته و زخمی شدند

مردم شمال تنها نیستند از عطا حمایت می‌کنیم/ شکست شوروی در افغانستان جغرافیای سیاسی جهان را تغییر داد

کسانی که در مبارزه علیه تروریسم شعار می‌دهند، از این پدیده حمایت هم می‌کنند

پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به کنفرانس مبارزه با افراطی‌گری در کابل

۲۹ سالگی شکست شوروی؛ این بار آمریکا شانس خود را در گورستان امپراطوری‌ها می‌آزماید

توقف فعالیت‌ مکتب‌های افغان-ترک غیرقانونی است

سرلشکر سلیمانی: قصاص خون شهید "عماد مغنیه" شلیک یک موشک نیست برچیدن رژیم صهیونیستی است

خشم پوتین مانع جنگ گسترده در خاورمیانه شد

والی بلخ: از هر گزینه‌ای برای مقابله با ارگ استفاده خواهیم کرد

سفیر روسیه: برخی از مقامات افغانستانی و غربی در انتقال داعش به افغانستان نقش دارند


خبرهای پزشکی






















خبرگزاری انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است. فروشگاه اینترنتی نعلبندان