درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-30  |  2024-04-18  |  بروز شده در: 1403/01/30 - 07:25:3 FA | AR | PS | EN
فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران            ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید            بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا            اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان             بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود            رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"            حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن             پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات            مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است            دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی            بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته            افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد            با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد             برای رقابت در بازارهای جهانی؛ نیاز به استفاده از زعفران دیگران نداریم            پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد            






تاریخ نشر: 1398/09/21 - 22:15:1
تعداد بازدید: 630
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

امریکا ناتوان از مدیریت چند لایه در افغانستان

در سال 2001 زمانی که امریکایی ها جای پای خود را در خاک افغانستان ثبت کردند، هدف آنها شکست تروریزم، مبارزه با مواد مخدر و سپس بازگرداندن ثبات در افغانستان بود. با این حال 20 سال پس از ورود آنها به این کشور، امریکایی ها در این زمینه سرخورده به نظر میرسند و انتقادهای داخلی و بین المللی از جنگ افغانستان در حال افزایش است. چرا امریکا از مدیریت افغانستان ناتوان ماند؟

مدیریت چندپاره، متغییرهای خرد

امریکایی ها زمانی که وارد افغانستان شدند، برنامه ساده ای در دست داشتند. وارد میشویم، طالبان و القاعده را شکست می دهیم و کار تمام خواهد شد. اما پس از مدتی مشخص شد که مسئله به این سادگی نیز نیست. تقریبا تمامی شاخص ها موجود در افغانستان به گونه ای فعال شدند که نتیجه ای مغایر به خواسته امریکایی ها شکل بگیرد. این شاخص ها به گونه ای عمل میکردند که گویا هیچ گونه مدیریتی در خصوص آنها امکان پذیر نیست. متغییرهایی که در سطح خرد فعالیت میکردند و با رسیدن به سطح کلان به بحرانی جدید شکل میدادند.

امریکایی ها به دنبال این بودند که مدیریت خود را برای پاسخ گویی به این بحران ها و شاخص های بحران ساز برروی لایه های متفاوت میانی در سطوح فردی، اجتماعی و سیاسی متمرکز کنند. اما به نظر میرسد که این کار نیز نتوانسته است به مشکلات موجود پاسخ دهد. طرح امریکایی ها مبتنی بر این بود که در سطوح پایین ترویج ارزشهای مبتنی بر دموکراسی و سکولاریسم، حمایت از ارزش ها غربی و تغییر بافت فرهنگی افغانستان میتواند موجب شکل گیری رویکردی مثبت در سطح فردی و اجتماعی نسبت به برنامه های از بالا به پایین امریکایی ها در سطح سیاسی، از جمله مبارزه با ترورییسم و دولت سازی شود.

با این حال رویکرد فردی نتوانست موفقیت چشم گیری کسب کند. ابتدا در ولسوالیها و مناطق خارج از شهرهای بزرگ افراد تمایل چندانی برای همراهی با ارزشهای جدید و دست کشیدن از سنت های فرهنگی اسلامی و بومی نداشتند. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی نیز به مانعی برای عدم همراهی مردم تبدیل شد. آخرین داده ها از وضعیت فقر در افغانستان نشان میدهد که حدود 54 درصد از مردم افغانستان در زیر خط فقر به سر میبرند. شرایطی که افراد را به سمت فعالیت در بخش های غیررسمی، مشاغل مرتبط با جرائم خرد و کوچک همچون مواد مخدر و همکاری با گروههای تروریستی سوق میدهد. از سوی دیگر حتی در بهترین حالت نیز، افراد با نگاهی منفی به نظام سیاسی حاکم نگاه میکنند.

چرا که نظام سیاسی حاکم را مسئول فراهم کردن شرایط مناسب زندگی و اشتغال میدانند و این نظامی سیاسی در کنار بازیگران خارجی تا کنون نتوانسته اند راه حلی برای مسائل اقتصادی افغانستان ارائه بدهند. همچنین داده های موجود نشان میدهد که نشان میدهد که مبلغ صرف شده در راه بازسازی اقتصادی افغانستان برابر با 24 میلیارد دالر بوده است. در حالی که مبلغ صرف شده در جنگ 1 و 5 تریلیون دالر است. مقایسه بین این مبلغ به خوبی نشان میدهد که بازسازی اقتصادی برای امریکا فاقد اهمیت بوده است.

از سوی دیگر مدیریت میدان نبرد نیز علی رغم صرف هزینه گزاف 1 و نیم تریلیون دالری، از موفقیت برخوردار نبوده است. تلفات گسترده غیر نظامیان در اثر عملیات نیروهای دولتی یا بمباران هوایی، موجب شکل گیری موج اعتراضات و نارضایتی در بین مردم می شود. همچنین این عملیاتها موجب میشود که بخش عمده ای از افراد تحت تاثیر قرار گرفته، گروههای ستیزه جو را مشروع یافته و یا به آنها بپیوندند.

عرصه بین المللی نیز چندان به نفع امریکا پیش نرفت. متحدین امریکا از جمله پاکستان تمایلی به ثبات در افغانستان داشتند. حمایت پاکستان از طالبان به اعتراف مقامات امریکایی در طول دهه های گذشته به عاملی برای شکست برنامه های امریکا تبدیل شده است. همین امر در خصوص حامیان مالی گروه تروریستی داعش نیز قابل کاربست است، بسیاری از حامیان این گروه پس از فشار بر گروه تروریستی داعش در سوریه تمایل به فعال سازی این گروه در افغانستان داشتند.

ضعف چنین مدیریتی را میتوان در زمینه مدیریت انتخابات نیز مشاهده کرد . امریکایی ها انتظار داشتند با دلسرد سازی مردم نسبت به انتخابات و حضور کمرنگ آنها در انتخابات افغانستان بتوانند تجربه سال 2014 را تکرار کنند. اما فرایندهای خرد در واکنش به اظهارات غیر شفاف کمیسیون انتخاباتی موجب شکل گیری موج های متعدد اعتراض در حدود 10 ولایت افغانستان شده است. امری که تا کنون بازشماری آرا در هفت ولایت را نیز مختل کرده است.

در مجموع باید گفت که امریکایی ها در افغانستان به بن بستی رسیده اند که از یک سو در بعد ارزشی ادعای آنها مبتنی بر حمایت از دموکراسی را زیر سوال برده است و از سوی دیگر توانایی آنها را در مبارزه با تروریسم و دستیابی به اهداف اعلامی آنها زیر سوال میبرد. همین امر است که موجب می شود که امریکایی ها اعلام کنند که مسئله کاهش نیروها در افغانستان حتی ممکن است بدون دستیابی به توافق با طالبان نیز اجرایی شود.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/12077


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود

رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"

حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات

مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است

دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی

بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته

افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد

با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد

برای رقابت در بازارهای جهانی؛ نیاز به استفاده از زعفران دیگران نداریم

پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد

تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه

سازمان ملل؛ جنگ علیه غزه را جنگ علیه زنان اعلام کرد

کاهش ۱۹ درصدی صادرات افغانستان در ماه اخیر سال 1402

عضویت فلسطین در سازمان ملل به رأی گذاشته می شود

افزایش شمار تلفات سیلاب ها به ۶۶ تن در کشور

امریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد

آمادگی ها برای مهاجرین اخراجی از پاکستان در گذر گاه تورخم

آموزش علوم نوین برای ساختن نظام ضروری است

حذف تیم های اسپانیایی از لیگ قهرمانان اروپا


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.