درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-01  |  2024-04-20  |  بروز شده در: 1403/02/01 - 09:44:1 FA | AR | PS | EN
بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی             چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند             کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند            ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه             آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟             در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم            عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است            مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست            زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ            پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند             سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان             برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین            عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد             امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد            






تاریخ نشر: 1398/09/20 - 19:17:0
تعداد بازدید: 744
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اعتصاب بزرگ در فرانسه/ کاخ الیزه نگران است
بسیاری از کارشناسان سیاسی تعداد معترضان در فراخوان اعتراضی روزهای گذشته در فرانسه را از سال 2003 تاکنون بی سابقه دانسته  و حضور این تعداد معترض در خیابان‌های فرانسه را شکست بزرگی برای دولت "امانوئل مکرون" می دانند.

فرانسه این روزها به شدت دچار آشفتگی است و اعتصابات عمومی و اعتراضات این کشور را فلج کرده است.

اعتصاب در فرانسه بیش از همه حمل و نقل عمومی را مختل کرده است. برنامه حرکت ۹۰ درصد از قطارهای سریع‌السیر شرکت راه آهن ملی فرانسه لغو شده است.

در پاریس، حمل و نقل در یازده خط از ۱۶ خط متروی این شهر متوقف شده و از صبح روز پنج‌‌شنبه در خیابان‌های پایتخت ترافیک سنگینی حاکم است.

علاوه بر کارکنان بخش حمل و نقل عمومی، کارکنان حوزههای آتش‌نشانی، مدارس، بیمارستان‌ها و جمع‌آوری زباله هم به اعتصاب پیوسته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که اعتصاب آنها بزرگترین اعتراض از زمان آغاز اعتراض‌ "جلیقه‌‌زردها" در سال گذشته باشد.

وزارت کشور فرانسه تا کنون با درخواست برگزاری حدود ۲۵۰ گردهم‌آیی اعتراضی موافقت کرده است. دولت که نگران به آشوب کشیده شدن اعتراض‌هاست‌، اقدامات امنیتی را شدت بخشیده است. تنها در پاریس، حدود شش هزار نیروی پلیس برای حفظ نظم عمومی فعال هستند.

بسیاری از اتحادیه‌های کارگری و کارمندی فرانسه خواستار اعتصاب اعضای خود در اعتراض به طرح اصلاح قوانین بازنشستگی هستند که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، قصد دارد اجرا کند.

گفته شده شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات علیه اصلاح نظام بازنشستگی فرانسه که در 250 منطقه سراسر این کشور برگزار می‌شود، به 500 هزار نفر رسیده است.
براساس آمار سندیکاها 250 هزار نفر از اهالی پاریس علیه دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تظاهرات می‌کنند.

اعتصاب اخیر بر سر چیست؟

دولت فرانسه تصمیم دارد با اجرای تغییراتی در قوانین و مقررات بازنشستگی، امتیازات فردی شاغلان برخی از حرفه‌ها را لغو کند تا سنوات کاری برای همه گروه‌ها افزایش پیدا کند. این امتیازها در برخی مشاغل، از جمله شامل امکان بازنشستگی زودهنگام بدون کاهش مزایای حقوقی می‌شود.

طبق طرح جدید دولت امانوئل ماکرون سن بازنشستگی از 62 به 64 افزایش می‌یابد و برای بازنشستگی قبل از آن حقوق کمتری پرداخت می‌شود.

منتقدان طرح اصلاح نظام بازنشستگی فرانسه بر این باور هستند که در صورت اجرای این طرح مستمری بازنشستگان کاهش خواهد یافت. دولت فرانسه با این حال این ادعا را رد کرده است.

طرح اصلاح نظام بازنشستگی فرانسه در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز با اعتراض گسترده در این کشور روبرو شد. شمار افرادی که در آن زمان علیه اصلاح نظام بازنشستگی تظاهرات کردند دو میلیون نفر تخمین زده شده است. با این حال دولت نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه وقت از طرح خود عقب نشینی نکرد و اصلاح قانون بازنشستگی به تصویب رسید.

نه دولت فرانسه به معترضان

دولت فرانسه با وجود تدوام اعتصابات و اعتراضات اما اعلام کرده که مصمم به اجرای طرح جنجالی خود درباره اصلاح مستمری‌ها و حقوق‌های بازنشستگان است.

«ادوارد فیلیپ»، نخست وزیر فرانسه اعلام کرده که دولت این کشور با وجود اعتصابات و اعتراضات سراسری، اما طرح مورد نظر خود درباره نظام حقوق و مستمری بگیران را اجرا خواهد کرد.

به گفته فیلیپ، دولت مصمم است تا این طرح را به صورت کامل به سرانجام برساند، اگرچه نگرانی‌های مردم درباره این طرح را نیز در نظر خواهد داشت.

نخست وزیر فرانسه همچنین به مخالفان هشدار داده است که اگر دولت امروز طرح اصلاح مستمری‌ها را اجرا نکند، در آینده رهبران دیگری این طرح را به صورت خشن تری اجرایی خواهند کرد.

این در حالی است که نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت فرانسوی ها از جنبش اعتراضی علیه اصلاح نظام بازنشستگی حمایت می کنند و پافشاری دولت فرانسه بر اجرای طرح مورد نظر خود حاکی از بی توجهی دولت پاریس به خواسته معترضان است.

نگرانی دولت پاریس از معترضان

جنبش اجتماعی برضد طرح اصلاح نظام بازنشستگی برای نخستین بار است که از زمان تولد جنبش جلیقه زردها، در چنین سطح گسترده‌ای در فرانسه برگزار می‌شود. جنبش جلیقه زردها نوامبر ۲۰۱۸ میلادی و پس از اعلام افزایش مالیات بر سوخت، به طرز بی‌سابقه‌ای شکل گرفت و از آن زمان هر شنبه این تظاهرات تکرار می‌شود. این اعتراضات منجر به خشونت و غارت فراوانی شده است که آخرین مورد آن مربوط به تاریخ ۱۶ نوامبر در پاریس است.

در همین حال «دیدیه لالمان» (Didier Lallement) رئیس پلیس پاریس، در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود درخواست کرد که «همه تظاهرکنندگان با تکذیب و دوری جستن از اراذل و اوباش به ما (پلیس) کمک کنند، تا مطمئن شویم که می‌توانیم برهم زنندگان نظم را بازداشت نمائیم». وی گفت: «نزدیک به ۶۰۰۰ پلیس و ژاندارم در پاریس بسیج شده اند، که با ۱۸۰ موتورسیکلت سریعاً مداخله می‌کنند و آن‌ها با همکاری نیرو‌های انتظامات اتحادیه‌های کارگری دست در دست هم در برقراری نظم با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

در واقع دولت فرانسه نگران است که با تداوم اعتراضات و اعتصابات و فراگیرتر شدن دامنه این حوادث، مشروعیتش بیش از پیش در معرض تهدید و افول قرار گیرد.

همچنین بسیاری از کارشناسان سیاسی تعداد معترضان در فراخوان اعتراضی روزهای گذشته در فرانسه را از سال 2003 تاکنون بی سابقه دانسته  و حضور این تعداد معترض در خیابان‌های فرانسه را شکست بزرگی برای دولت "امانوئل مکرون" می دانند.

"ژان میشل بلانکه" وزیر آموزش فرانسه گفت: نمی توانیم انکار کنیم که این اعتصابی گسترده و از سال 2003 بی سابقه بوده است.

فارغ از نتیجه نشست‌هایی که ممکن است طی روزهای آتی دولت فرانسه در ارتباط با اعتراضات برگزار کند، به نظر می رسد جنبش‌های اعتراضی بیش از پیش در فرانسه  و برخی دیگر از کشورهای اروپایی بیدار شده است.

اگرچه اصلاح مالیات و اصلاح قانون بازنشستگی جرقه ای برای اعلام اعتراض معترضان به سیاست‌های دولت است اما در واقع معترضان علیه جنبش سرمایه داری، افزایش فاصله طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی که فقر را دامن زده است‌، به پا خواسته‌اند؛ آن هم در شرایطی که "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه مدتهاست در تلاش است  که خود را به عنوان یکی از رهبران قدرتمند اروپا معرفی کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد چالش‌های دولت ماکرون بعد از این نه تنها از جانب متحدان غربی منتقد خود، بلکه در داخل نیز از سوی معترضان و مخالفان خشمگینی باشند که حاضر به پذیرش سیاست‌های جنجالی کاخ الیزه نیستند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/12056


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد

بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی

چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند

کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند

ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه

آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟

در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم

عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است

مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست

زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.