درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1398/09/20 - 00:24:5
تعداد بازدید: 602
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آرامش بعد از طوفان؛ عراق در مسیر بازگشت به ثبات
در شرایط جدید شاهد هستیم با جدیت نهادهای سیاسی و البته هوشیاری شهروندان عراقی، اعتراضات مردمی در مسیر فروکش کردن قرار دارد و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد بازگشت ثبات و آرامش نسبی به این کشور خواهیم بود.

با گذشت بیش از 70 روز از تظاهرات خیابانی در عراق، همچنان بحران در این کشور مهار نشده و در برخی از شهرهای این کشور شاهد تداوم ناآرامی‌ها هستیم. گستره تظاهرات و ادامه آن شرایط را به گونه‌ای رقم زد که عادل عبدالمهدی، در نهایت ناچار به استعفا شده و اکنون بغداد در انتظار توافق جناح‌های سیاسی برای برگزیدن نخست‌وزیری جدید برای ریاست بر کابینه و منطقه سبز است.

اعتراضات عراق را از اساس می‌توان رخدادی مشروع و برخواسته از نهاد فساد سیاسی و بی‌عدالتی در سطح کلان کشور ارزیابی کرد اما این دست‌های پنهان خارجی و دخالت‌های نامشروع کشورهایی همانند آمریکا، رژیم صیونیستی و عربستان سعودی بود که مسیر اعتراضات را به سوی خشونت و نافرمانی مدنی سوق داد. با وجود تلاش دو ماهه نیروهای دست‌نشانده این کشورهای خارجی، اکنون در شرایط جدید شاهد هستیم با جدیت نهادهای سیاسی و البته هوشیاری شهروندان عراقی، اعتراضات مردمی در مسیر فروکش کردن قرار دارد و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد بازگشت ثبات و آرامش نسبی به این کشور خواهیم بود.

 

دستگیری گسترده مفسدان اقتصادی از میان مقام‌های کنونی و پیشین عراق

اولین و مهم‌ترین عامل به عنوان نمود بازگشت ثبات به کشور عراق را می‌توان در ارتباط با کنش‌هایی دانست که در زمینه مبارزه با مفاسد سیاسی و اقتصادی در این کشور صورت گرفته است. در همین زمینه، سازمان مبارزه با فساد مالی و اداری در این کشور موسوم به هیئت نزاهه ظهر دوشنبه هفته جاری با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در ماه نوامبر گذشته در مجموع برای 226 وزیر و مقام ارشد کنونی و سابق در رابطه با پرونده های فساد مالی و اداری، احکام جلب و دستگیری صادر شده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، اداره تحقیقات ویژه رسیدگی به پرونده های فساد مالی و اداری در عراق در این باره تاکید کرده که در ماه گذشته میلادی حکم جلب 9 وزیر شامل دو وزیر کنونی، پنج وزیر سابق و دو وزیر اسبق صادر شده و 12 عضو مجلس نمایندگان از جمله 10 عضو دوره کنونی و شش قائم مقام وزیر شامل یک قائم مقام کنونی، سه قائم مقام سابق و دو قائم مقام اسبق نیز مشمول چنین حکمی شدند.

سازمان مبارزه با فساد مالی و اداری در عراق در ادامه بیانیه خود از صدور احکام جلب و دستگیری 12 استاندار شامل یک استاندار کنونی و 11 استاندار سابق، 155 عضو شوراهای استانی شامل 118 عضو کنونی، 26 عضو سابق و 11 عضو اسبق و همچنین 32 مدیرکل شامل 19 مدیرکل کنونی در وزارتخانه های نفت، برق، آموزش و پرورش، بهداشت و صنایع و دیوان وقف سنی، 11 مدیرکل سابق در هیئت دولت، شهرداری بغداد و وزارتخانه های آموزش عالی و پژوهش علمی، بهداشت، شهرداری ها و کارهای عمومی، حمل و نقل و صنایع و دو مدیرکل اسبق در وزارتخانه های بهداشت و حمل و نقل خبر داد.

هیئت نزاهه همچنین از اداره تحقیقات ویژه رسیدگی به پرونده های فساد مالی و اداری در عراق نقل کرد که در ماه نوامبر گذشته در مجموع 256 حکم شامل 221 حکم جلب و 35 حکم دستگیری در حق متهمان صادر شده که 51 حکم به اجرا درآمده و 68 متهم نیز به دادگاه های تحقیقات دیگر، دادگاه های ذی ربط یا دیگر نهادهای تحقیقات محول شدند.

در حقیقت، خواست مشروع بسیاری از شهروندان عراقی مبارزه با فساد اقتصادی و بی عدالتی‌هایی بود که طی سال‌های بعد از 2003 تا کنون در سطح کلان این کشور اتفاق افتاده است، اکنون با این حجم از جدیت هیات نزاهه به نظر می‌رسد بخشی بزرگی از معترضان به اراده جدی دولت برای مقابله با فساد پی برده و در آینده نزدیک به نظر می‌رسد شاهد نوعی آرامش نسبی در این کشور خواهیم بود.

 

اراده جدی بغداد برای مقابله با دخالت کشورهای خارجی در امور عراق

دیگر نمود بازگشت ثبات نسبی به کشور عراق را می‌توان در ارتباط با اراده جدید دولت عراق در مقابله با دخالت کشورهای خارجی در امور این کشور ارزیابی کرد. در همین راستا، شاهد بودیم که وزارت امور خارجه عراق دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عبدالکریم هاشم، قائم مقام ارشد این وزارتخانه سفرای بریتانیا، فرانسه و کانادا و کاردار سفارت آلمان در بغداد را به دلیل بیانیه مشترک اخیر سفارتخانه های این چهار کشور غربی احضار کرده است.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه در بیانیه خود تاکید کرد که عراق روابط دیپلماتیک خود با کشورهای جهان را بر پایه اصل فعال سازی منافع مشترک و رویارویی با خطرات مشترک برقرار می کند و بر همبن اساس نیز با رعایت عدم دخالت در امور داخلی و حفاظت از حاکمیت، محکم ترین روابط را با کشورهای جهان به وجود آورده است. سخنگوی وزارت خارجه عراق ضمن تاکید بر مخالفت این وزارتخانه با محتوای بیانیه مشترک سفارتخانه های بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا، آن را دخالت غیر قابل قبول در امور داخلی عراق و نقض آشکار ماده نخست توافقنامه وین در زمینه سازماندهی روابط میان کشورها برشمرد.

انتشار این بیانیه در شرایطی است که سفارت‌خانه‌های انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق خواستند نیروهای حشد شعبی از میدان‌های تظاهرات دور نگه داشته شده و عاملان کشتار اخیر السنک محاکمه شوند.

 

اراده جدی دولت‌مردان عراقی برای تعیین نخست‌وزیر جدید

دیگر نمود بازگشت ثبات نسبی به کشور عراق را می‌توان در موضوع اراده جدی دولت‌مردان این کشور برای حل بحران و انتخاب نخست‌وزیر جدید  مورد ارزیابی قرار داد. در همین راستا، بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) بعد از ظهر دوشنبه برهم احمد صالح، رئیس جمهوری این کشور یک نشست را با رهبران جریان های سیاسی برگزار کرده تا مسئله معرفی نخست وزیر جدید در بازه زمانی تعیین شده در قانون اساسی را بررسی کنند. منبع مذکور که نام وی فاش نشده، در این باره تاکید کردند که رئیس جمهوری عراق و رهبران جریان های سیاسی در نشست خود همچنین آخرین تحولات این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند با این حال وی آشکار نساخت که کدام یک از رهبران سیاسی در این نشست حضور داشتند.

این در حالی است که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق نیز روز یک شنبه در دیدار با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بغداد، بار دیگر از مجلس نمایندگان و جریان های سیاسی کشورش درخواست کرد که یک دولت جدید با اختیارات کامل را تشکیل دهند چرا که تمایل ندارد مدت فعالیت دولت تحت رهبری خود به عنوان دولت اداره امور روزانه کشور، طولانی شود. علاوه براین دیگر مقام‌های سیاسی کشور عراق نیز طی چند روز گذشته از اراده قاطع خود برای تشکیل دولت جید خبر داده‌اند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/12042


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.