درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-05  |  2024-04-24  |  بروز شده در: 1403/02/05 - 05:24:4 FA | AR | PS | EN
نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو            پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان             گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان            انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت             ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان            تثبیت صدر نشینی آرسنال با تحقیر چلسی            العین امارات با حذف الهلال به فاینل صعود کرد            بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد             بررسی موضوع گشایش بندر واخان از سوی چین             صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد            کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم            پرواز نخستین گروه از زایران ایرانی پس از ۹ سال برای ادای حج عمره به عربستان            کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی             آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان            هشدار سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان            






تاریخ نشر: 1398/09/01 - 15:21:2
تعداد بازدید: 900
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اهداف کاخ سفید از به رسمیت شناختن شهرک‌های صهیونیستی
اگرچه ترامپ حمایت بی دریغی را نسبت به صهیونیست ها در راستای منافع خود در پیش گرفته است اما در این میان عامل سکوت و انفعال حاکمان جهان عرب در برابر این اقدامات نیز ​در کم هزینه کردن سیاست های کاخ سفید برای آمریکا نقش مهمی ایفا کرده است          

 

همانگونه که انتظار می رفت در نشست ماهانه شورای امنیت که درباره موضوع فلسطین تشکیل شد اعضای این شورا، در راستای واکنش های جهانی مخالفت‌آمیز با اقدام یکجانبه دولت آمریکا در به رسمیت شناختن شهرک سازی های رژیم صهیونیستی، به انتقاد از رویکرد واشنگتن و سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهییونیستی پرداخته و آن را خلاف قوانین بین‌المللی و مانع تحقق صلح اعلام کردند و از صهیونیست‌ها خواستند به تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی پایان دهد. مایک پامپئو، وزیر خارجه‌ آمریکا در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که از نظر آمریکا دیگر شهرک‌سازی‌های اسرائیل نقض کننده قانون بین‌الملل نیست و مغایرتی با آن ندارد.

رویکرد دولت آمریکا همواره حمایت از منافع رژیم صهیونیستی در منطقه بوده و حتی منافع این رژیم همواره یک پایه اصولی سیاست خاورمیانه ای آمریکا در دولت‌های مختلف این کشور بوده است. با این حال این حمایت ها در دوران ترامپ به شکل کم سابقه‌ای شدت یافته است به صورتی که کاخ سفید با اقداماتی از جمله انتقال سفارت به قدس، پذیرش اشغالگری اسرائیل در بلندی‌های جولان و یا لغو حمایت مالی از سازمام آنروا به قیمت از دست رفتن اعتبار بین المللی آمریکا پیش برنده اوامر و منافع صهیونیست‌ها شده است. اکنون اما با اعلام به رسمیت شناختن شهرک سازی های رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا می توان شاهد فصل جدیدی از روابط واشنگتن و صهیونیست‌ها بود. طییعتاً ترامپ که از خود شخصیتی تاجرمسلک و اهل معامله نشان داده است اهداف مختلفی را از این اقدام مد نظر دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

نجات نتانیاهو از مخمصه

به طور حتم یکی از مهمترین اهداف دولت ترامپ از پذیرش توسعه طلبی های بی‌پایان رژیم صهیونیستی با شهرک سازی ها، دست‌گیری از نتانیاهو در شرایط سیاسی بغرنجی است که در آن گرفتار شده و قادر به چاره جویی برای آن نیست. نتانیاهو طی ماه های اخیر با از هم پاشیدن کابینه اش به هر دری زده است تا در قدرت بماند اما تلاش های وی جملگی به بن بست خورده اند. در این میان استدلال ترامپ آن است که الحاق شهرک های صهیونیست نشین به اراضی اشغالی در دوران نتایناهو می تواند برگ برنده مهمی برای وی به منظور همسو کردن جریانات راستگرا و تندرو باشد.

گفتنی است رژیم صهیونیستی پس از پیروزی در «جنگ شش‌روزه 1967» با کشورهای عربی و اشغال سرزمین‌های فلسطینی، شهرک‌هایی را در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخت که اکنون صدها هزار اسرائیلی در این شهرک‌ها ساکن هستند. از سال ۱۹۶۷ به این سو، حدود ۶۵۰ هزار صهیونیست در بیش از ۱۰۰ شهرک ساخته شده در کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کنند.

همچنین این اقدام آمریکا می تواند ابزاری در دست نتانیاهو برای کسب تصرفات بیشتر حتی در خاک اردن را بدهد. در همین راستا در حالی که طی ماه جاری میلادی دولت اردن به صورت رسمی اعلام کرد که با پایان یافتن زمان قرارداد اجازه مناطق باقوره و الغمر این قرارداد قابل تمدید نیست اما بنابر اعلام رسانه ها نتانیاهو در تصمیمی جدید با به جریان انداختن پیش‌نویس قانون الحاق غور اردن به اسرائیل موافقت کرده است و این کمی بعد از اعلام واشنگتن مبنی بر این است که شهرک‌سازی‌ها مغایرتی با قانون بین‌المللی ندارد. نتانیاهو در سخنرانی تصویری در توییتر گفته است، این تصمیم تاریخی دولت آمریکا به ما فرصت منحصر بفردی برای تعیین مرزهای شرقی اسرائیل و الحاق غور اردن را می‌دهد.

 

اهداف داخلی و انتخاباتی ترامپ

ترامپ نشان داده است که هرگاه در صحنه تحولات داخلی آمریکا به چالش بر می خورد سعی می کند که با جنجال آفرینی خارجی توجهات رسانه ها و افکار عمومی را به سمت دیگری منحرف کند. شکی نیست که این روزها ترامپ با کلید خوردن طرح استیضاح وی در مجلس نمایندگان از احتمال رویدادهای غیرمنتظره و برکناری پیش از انتخابات سال آینده نگران است چرا که این امکان وجود دارد که برخی از چهره های معروف نزدیک به او که اکنون با وی دچار اختلاف شده اند، همانند جان بولتون، علیه او شهادت دهند. در این راستا ترامپ امیدوار است که با توجه به سلطه صهیونیست ها بر رسانه های آمریکا، حمایت های بی سابقه از رژیم صهیونیستی بر رویکرد رسانه های آمریکایی به موضوع استیضاح تاثیرگذار باشد.

در این رابطه توجه به این نکته ضروری است که کاخ سفید احتمال مخالفت نامزدهای دموکرات با این اقدام را داده است که می تواند به نفع ترامپ تمام شود چنانکه برنی سندرز، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شهرک‌های اسرائیل را غیرقانونی دانست و اقدام ترامپ را افراطی و موجب انزوا آمریکا نامید و همچنین الیزابت وارن، دیگر نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قول داد تصمیم دولت ترامپ درباره شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را لغو کند.

در خاتمه می توان گفت اگرچه ترامپ حمایت بی دریغی را نسبت به صهیونیست ها در راستای منافع خود در پیش گرفته است اما در این میان عامل سکوت و انفعال حاکمان جهان عرب در برابر این اقدامات نیز در کم هزینه کردن سیاست های کاخ سفید برای آمریکا نقش مهمی ایفا کرده است در شرایطی که اگر کشورهای عربی به جای بیانیه های سیاسی و بی تأثیر از ابزارهای قدرت خود به طور واقعی استفاده می کردند ترامپ نیز در محاسبات خود برای تضییع حقوق فلسطینیان اینچنین بی مهابا عمل نمی کرد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/11892


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد

نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو

پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان

گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان

انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت

ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان

تثبیت صدر نشینی آرسنال با تحقیر چلسی

العین امارات با حذف الهلال به فاینل صعود کرد

بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد

بررسی موضوع گشایش بندر واخان از سوی چین

صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد

کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم

پرواز نخستین گروه از زایران ایرانی پس از ۹ سال برای ادای حج عمره به عربستان

کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان

هشدار سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

آغاز مذاکرات درباره توافق همکاری امنیتی امریکا و اوکراین

نگرانی سازمان ملل از تاثیر جنگ بر سلامت روانی مردم غزه

وزیران خارجه اتحادیه اروپا با افزایش تحریم‌ها علیه ایران موافقت کردند

افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا تاریخ‌سازی کرد

بزرگان اهل تشیع خواهان آغاز پروژه‌‌های عمرانی در مناطق شان شدند

حامدکرزی بر ضرورت «تفاهم ملی» در افغانستان تاکید کرد

نگرانی مدافعان حقوق بشر از وخامت وضعیت مهاجران افغان در پاکستان

ابراز نگرانی سازمان توسعه‌ای ملل‌متحد نسبت به احتمال کم آبی در افغانستان

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران وارد پاکستان شد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.