درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-07  |  2024-04-26  |  بروز شده در: 1403/02/07 - 03:10:3 FA | AR | PS | EN
پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان            تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران            مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها            هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور             توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن             یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود            عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است             حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین            قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند             طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند            






تاریخ نشر: 1398/07/11 - 11:50:1
تعداد بازدید: 997
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

چرا مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند؟

نویسنده: جواد سروری

مردم افغانستان با شرکت نکردن در انتخابات ریاست جمهوری نشان دادند که از دخالت بیگانگان در امور انتخاباتی و داخلی کشور، از سیاستمداران ناکاره، ناامنی ها، فساد اجتماعی، تقلب های انتخاباتی، قوم گرایی های سیاستمداران و جنگ های داخلی خسته هستند...

بر اساس گزارشات حدود 2میلیون نفر از 9 میلیون نفر اتباع افغانستانی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به ثبت رسیده بود روز شنبه تاریخ 6 میزان به پای صندوق های رأی رفتند.

هر چند به نظر نمی رسد رقم بیش از 9 میلیون نفر افراد ثبت نام شده رقم دقیقی باشد، اما اگر چنین باشد، فاجعه شرکت نکردن مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری یک فاجعه محسوب خواهد شد، چرا که بدین ترتیب تنها کمی بیشتر از 20درصد مردم واجد شرایط رأی دهی در این روند ملی شرکت کرده اند. اما دلایل عدم حضور مردم به پای صندوق های رأی یا به قول یکی از همشهریان کارگر کابلی، تحریم انتخابات! توسط مردم چه بوده است؟ ما بطور خلاصه در این مورد می پردازیم:

* هراس از ناامنی

متأسفانه در طول دوره زمامداری سران دولت وحدت ملی، افغانستان شاهد رُشد حملات مخالفین مسلح بوده است. آمارهای ارائه شده توسط مؤسسات داخلی و خارجی نشان می دهد که کشتار افراد ملکی به شدت افزایش یافته است. طالبان تهدید کرده بودند که مراکز رأی دهی را هدف قرار خواهند، هر چند رسانه ها این خبرها را پوشش کامل ندادند، اما با رُشد رسانه های عمومی اجتماعی، دیگر خبری از مردم پنهان نمی ماند. در واقع بگروند گروه طالبان در کشتار افراد ملکی و تهدید آنها به حمله به مراکز رأی دهی، یکی از دلایلی بود تا مردم به پای صندوق های رأی حضور نیابند.

* روند صلح

تا چند روز قبل از انتخابات تمام حرف و حدیث ها در بین سیاستمداران و مردم عام افغانستان از صلح با طالبان بود. حتی خیلی از سیاستمداران با تجربه که بنده با آنها صحبت می کردم به این نتیجه رسیده بودند که پیمان صلح میان امریکا و طالبان به امضاء خواهد رسید و با این پیمان به خودی خود انتخابات به تعویق خواهد افتاد تا زمینه پیوستن طالبان به جامعه و نظام فراهم شود. مردم عام کشور نیز به این نتیجه رسیده بودند که طالبان با امریکا به توافق رسیده است و اکثریت مردم که با آنها صحبت می کردیم از آمدن طالبان و روند صلح راضی بودند و این امر را ارجحیت می دانستند نسبت به انتخابات.

در این گیرودار حتی کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان نیز به امید پیمان صلحی که قرار بود با طالبان به امضاء برسد، از تبلیغات خود داری کردند. اما در حالی که همه مردم افغانستان منتظر امضای پیمان صلح و گرفتن عکس های یادگاری مقامات امریکایی و طالبان بودند، به یکباره با یک توئیت همه چیز برهم خورد!؛ روند صلح متوقف شد و تنها یک هفته مانده به انتخابات، تنها دو تیم مطرح نامزد انتخابات ریاست جمهوری اقدام به تبلیغات نمودند.

به نظر می رسد توقف نمودن آرزوهای یک ملت با یک توئیت، می تواند ضربۀ روحی و عصبی شدیدی به ملت وارد کند، اقدام غیر منتظرۀ دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا چنین کاری را با اذهان مردم افغانستان کرد. به نظر می رسد تنها کاری که از دست مردم افغانستان برمی‌آمد تا عصبانیت خود را از اقدام ترامپ نشان دهند این بود که در انتخاباتی شرکت نکنند که آن را امریکا سپورت می کند.

با مردمان زیادی که صحبت کردیم واضحاً بیان داشتند، زمانی که ترامپ با یک توئیت می تواند یک پروسه بزرگ صلح را در افغانستان لغو کند و یا هر زمانی خودش بخواهد دوباره همان پروسه را آغاز کند، پس می تواند در انتخاب رئیس جمهور کشوری را که آن را سپورت مالی و سیاسی و... می کند، به راحتی نقش اصلی را ایفا کند؛ این عده از مردم عقیده داشتند که بر همین اساس شرکت ما در انتخابات بیهوده است.

* وجود تقلب در انتخابات های گذشته

این درست است که نظام مردم سالار در افغانستان دارای تجربه‌ای اندکی می باشد، اما در همین مدت متأسفانه شاهد بودیم برای رسیدن به مردم سالاری واقعی فاصله‌ای زیادی داریم. انتخابات ها و دیگر روندهای که مربوط به یک نظام مردم سالار است، نشان داد که اکثریت رهبران سیاسی افغانستان هنوز با مردم سالاری خُو نگرفته اند و هنوز هم به هر وسیله‌ای ممکن می خواهند خواسته های قومی و سمتی خودشان را بر مردم بقبولانند، غافل از اینکه در یک نظام مردم سالار و دارای دموکراسی، فرد فرد یک ملت از هر قوم و قبیله و تباری حق انتخاب به خودشان مربوط است و هیچ شخصی نمی تواند خواسته‌اش را بر دیگری تحمیل کند؛ اما متأسفانه در بین سیاستمداران ما این روند نه تنها نهادینه نشده، بلکه هنوز قابل قبول هم نیست. انتخابات های گذشته و به خصوص انتخابات ریاست جمهوری2014 گویای این امر است که رهبران سیاسی با همراهی عده ای از مردمی که قومی و قبیله ای فکر می کنند، تمام ملت را به اسارت خودشان گرفته اند. باید توجه داشت تا زمانی که رهبران سیاسی ما ملی فکر نکنند و تنها انتظار رأی از قوم و ولایت خود را داشته باشند و هم چنین تنها به فکر خدمت به قوم و ولایت های که اقوام خودشان زندگی می کنند را داشته باشد، هر گز در میان ملت افغانستان جایگاهی نخواهند داشت. اکثریت ملت افغانستان بارها نشان داده است، به شخصی اتکاء خواهند کرد که خدمتگار عموم مردم باشد و همه امکانات دولتی را در اختیار تنها اقلیت کوچک اطرافیانش قرار ندهد.

چنین مواردی از طرف سران دولت وحدت ملی در طول 5 سال زمامداری شان در نظر گرفته نشده بود، لذا مردم ناامید از کارکردهای رهبران دولت وحدت ملی، از خَیر شرکت در انتخابات گذشتند.

* بی اعتمادی به سیاستمداران تکراری

سیاستمدارن مطرحی که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خودشان را کاندید کرده بودند، اکثرا چهره های تکراری و امتحان پس داده به ملت بودند. چهره های که در پُست های بالای دولتی کار کرده بودند، اما نشان داده بودند توانایی مدیریت کشور را ندارند.

مردم افغانستان آن دید 20 سال قبل را ندارند، سطح سواد، معلومات و انتظارات مردم نسبت به مسوولان تغییر کرده است. مردم سیاستمدارانی را که امتحان پس دادن و نمره قبولی نداشتند، نمی پذیرند، شرکت تنها حدود 20درصد از کسانی که برای انتخابات ثبت نام کرده بودند، توجه کنید تنها 20درصد از ثبت نام شده‌گاه در انتخابات شرکت کردند، یعنی اگر آنهایی را که واجد شرایط رأی بودند و اصلا ثبت نام نکرده بودند را اضافه کنیم، آمار شرکت مردم در انتخابات از این هم فاجعه بارتر خواهد شد.

به نظر می رسد مردم افغانستان رو به ملت شدن می روند، یعنی دیگر نمی خواهند که متعصبین قومی، رهبران گروهی و سمتی و سیاستمداران قبیله گرا بر آنان حکومت کند. شرکت نکردن 80درصد از مردمی که در انتخابات ثبت نام کرده بودند، اما به پای صندوق های رأی نرفتند، نه گفتن به سیاستمداران امتحان پس داده و ناکام است.

* ناامیدی مردم از بهتر شدن اوضاع

مردم افغانستان بر علاوۀ دلایل ذکر شدۀ بالا، به دلیل ناامیدی از بهتر شدن اوضاع در صورت حضور آنها به پای صندوق های رأی، در این روند حضور نیافتند. مردمی که ما با آنها صحبت می کردیم بر این عقیده بودند که شرکت آنها در انتخابات های گذشته نه تنها مشکلاتی از اجتماع را حل نکرد، بلکه روز به روز بر مشکلات افزوده شد.

در همین دوره دولت وحدت ملی بیکاری نسبت به دوره حکومت حامدکرزی افزایش یافت، ناامنی و فساد اداری گسترش پیدا کرد. اوضاع اقتصادی مردم بدتر شد و در مقابل بازرگانان سرمایه های شان را از کشور بیشتر خارج کردند تا افغانستان شاهد بیکاری فزاینده ای در طول 5 سال گذشته باشد. در طول پنج سال گذشته، دولتمردان بیشتر به مسائل قومی دامن زدند که بعضی مواقع حتی به برخوردهای نظامی نیز کشیده شد، امری که اکثر مردم دیگر علاقه‌ای به این گونه اعمال تعصبانه و کورکورانه قومی ندارند.

خلاصه اینکه مردم افغانستان با شرکت نکردن در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان دادند که از دخالت بیگانگان در امور انتخاباتی و داخلی کشور، از سیاستمداران ناکاره، ناامنی ها، فساد اجتماعی، تقلب های انتخاباتی، قوم گرایی های سیاستمداران و جنگ های داخلی خسته هستند و هر شخصیتی که بتواند یک تنوع ایجاد کرده و در این موارد بگونه‌ای  مثبت فعالیت نماید و این مشکلات را حل کند، در نزد مردم جایگاه شایسته‌ای کسب خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/11745


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد

روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم

شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان

روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت

یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است

هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است

بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.