درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-30  |  2024-04-18  |  بروز شده در: 1403/01/30 - 11:26:5 FA | AR | PS | EN
احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور            فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند            درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان             چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد            ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان             مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری            فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران            ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید            بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا            اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان             بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود            رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"            حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن             پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات            مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است            






تاریخ نشر: 1398/02/26 - 19:32:4
تعداد بازدید: 681
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

عهدشکنی عربستان و بازگشت پاکستان به مدار صندوق بین‌المللی پول
این احتمال که هم به دلیل عدم پذیرش مشارکت در جنگ یمن و همچنین فشارهای آمریکا بر سعودی‌ها، پاکستان از دستیابی فوری به وام های قول داده شده از سوی ریاض ناامید شده باشد بسیار زیاد است

 

 پاکستان و صندوق بین‌المللی پول، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان به یک توافق مشترک دست یافتند. در این ارتباط عبدالحافظ شیخ، وزیر دارایی پاکستان در برنامه تلویزیونی که از شبکه دولتی «PTV» این کشور پخش شد اعلام کرد: در زمینه بسته کمک مالی صندوق بین المللی پول «IMF» به ارزش 6 میلیارد دلار در یک دوره سه ساله به توافق رسیدیم.

این توافق اما یک شبه به دست نیامده است، بلکه حداقل طی هشت ماه گذشته مسئولان پاکستانی در چند نوبت با صندوق بین‌المللی پول در این ارتباط مذاکره کرده بودند و هربار نیز به دلایلی مذاکرات دو طرف به بن بست کشیده شده بود.

 

ماجرای وام پاکستان از صندوق بین‌المللی پول از کجا شروع شد؟

ماجرای وام اخیر صندوق بین‌المللی پول به پاکستان نخستین بار در مهرماه سال گذشته مطرح شد و کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که پاکستان رسما خواهان وام برای مقابله با بحران مالی شده است.

این کمک مالی برای عمران خان در آن زمان که کمتر از دو ماه بود به عنوان نخست وزیر روی کارآمده بوده، بسیار حیاتی بود و می‌توانست کمکی به وعده‌های عمران خان در زمینه یک سیستم تامین اجتماعی اسلامی باشد، اما در آن زمان این درخواست به نتیجه نرسید، چون پاکستان شرایط صندوق بین‌المللی پول را نپذیرفت.

در آن زمان یکی از شروطی که صندوق بین المللی پول از دولت اسلام آباد درخواست کرد، واقعی شدن نرخ برابری دلار با پول ملی این کشور بود که به گواه کارشناسان، پذیرش این خواسته، به معنای کاهش بی سابقه ارزش روپیه بود.

افزایش میزان مالیات از ۴ هزار و 400 میلیارد روپیه به 4 هزار و 700 میلیارد روپیه، افزایش سود وام های بانکی تا سقف 13 درصد، افزایش 22 درصدی قیمت هر واحد برق، کاهش 4-5 درصدی بودجه نظامی و ارائه جزئیات کامل کمک های مالی چین به پاکستان از جمله دیگر شروط صندوق بین‌المللی پول بود که با مخالفت پاکستان منجر شد و اسلام‌آباد اعلام کرد: ما نمی توانیم خطوط قرمز خود را زیر پا بگذاریم.

براین اساس در پائیز سال گذشته توافق پاکستان و صندوق بین‌المللی پول به بن بست کامل رسید.

 

پای عربستان در میان است

اما در حقیقت بن بست در مذاکرات پاکستان و صندوق بین‌المللی پول در پائیز گذشته یک دلیل پشت پرده دیگر هم داشت و آن مذاکرات پشت پرده ریاض و اسلام‌آباد بود.

همزمان با درخواست پاکستان از صندوق بین‌المللی پول، ماجرای عجیبی در بخش دیگری از غرب آسیا باعث شد که ناگهان عربستان در انزوایی دیپلماتیک فرو رود، و آن افشای رسوایی قتل جمال خاشقجی، نویسنده منتقد سعودی بود که با واکنش گسترده جهانی روبرو شد.

انزوای دیپلماتیک عربستان حتی باعث شد تا نشست اقتصادی عربستان در آن زمان با عنوان «داووس صحرا» که قرار بود با حضور روسا و رهبران بسیاری از کشورهای جهان برگزار شود، اما با غیبت گسترده سران سیاسی دیگر کشورها روبرو شود و تنها میزبان بخشی از وزرای اقتصادی باشد. در این میان اما نخست وزیر پاکستان از معدود سران سیاسی کشورها بود که در نشست مورد نظر عربستان شرکت کرد.

حضور نخست وزیر پاکستان در عربستان در مهرماه سال گذشته که همزمان با انزوای بین‌المللی ریاض بر سر رسوایی قتل خاشقجی بود، برای اسلام‌آباد بی نتیجه هم نماند و در همان زمان دفتر نخست وزیری پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای از موافقت عربستان برای اعطای 12 میلیارد دلار تسهیلات به پاکستان خبر داد. این میزان کمک و تسهیلات برای پاکستان که تا چند هفته قبل از آن از صندوق بین‌المللی پول تقاضای وام 8 میلیاردی کرده بود، بسیار قابل توجه بود و همین شرایط نیز باعث شد تا اسلام‌آباد با وجود مخالفت اولیه با شروط صندوق بین‌المللی پول، اما چندان نیز بدنبال مذاکره برای دریافت وام نباشد، چون همزمان پشت پاکستان به وعده کمک مالی عربستان گرم شد و در عمل پاکستانی‌ها درخواست از صندوق بین‌المللی پول را به فراموشی سپردند.

 

بازگشت دوباره پاکستان به مدار صندوق بین‌المللی پول

این روزها که خبر توافق پاکستان و صندوق بین‌المللی پول بر سر وام 6 میلیاردی منتشر شد، وعده کمک مالی عربستان نیز در پائیز سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، اما گویا از مجموع وعده 12 میلیاردی عربستان، تنها 2 میلیارد دلار آن طی دو نوبت بدست اسلام‌آباد رسید و ریاض برای ادامه این کمک‌ها شرایطی را مطرح کرده است.

در واقع به نظر می‌رسد عدم تحقق وعده مالی عربستان باعث شده تا باردیگر پاکستان به صندوق بین‌المللی پول بازگردد و با پیگیری مذاکرات و تعدیل شرایط، خوستار دریافت وام مالی از این نهاد پولی بین‌المللی شود.

از شرایط عربستان برای کمک مالی به پاکستان هیچ جزئیاتی منتشر نشده، اما دولت پاکستان اعلام کرده است درقبال کمک های مالی عربستان سعودی، اسلام آباد هیچ وعده ای به ریاض برای همکاری های فرامرزی با عربستان نداده است. اشاره به وعده فرامرزی از سوی دولت پاکستان به احتمال زیادی می‌تواند به موضوع جنگ عربستان در یمن اشاره داشته باشد که تا کنون اسلام‌آباد از مشارکت و همکاری با عربستان در آن جنگ پرهیز کرده است.

نمایندگان پارلمان پاکستان در آوریل 2015 قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن ضمن حمایت از تلاش برای خاتمه دادن به بحران یمن از طریق مذاکره، از دولت خواستند از اعزام واحدهای نظامی به جنگ یمن خودداری کند.

از سوی دیگر این موضوع را نباید نادیده گرفت که آمریکا به شدت با اعطای وام از سوی صندوق بین الملل پول به پاکستان مخالف است زیرا مقامات کاخ سفید معتقد هستند که اسلام اباد از این منابع مالی برای پیشبرد طرح کریدور اقتصادی چین پاکستان موسوم به (CPEC) استفاده خواهد کرد که در واقع به معنی استفاده غیرمستقیم چین از منابع صندوق بین الملل پول برای پیشبرد طرح بلندپروازانه یک کمربند یک جاده است. در این شرایط این احتمال که هم به دلیل عدم پذیرش مشارکت در جنگ یمن و همچنین فشارهای آمریکا بر سعودی‌ها، پاکستان از دستیابی فوری به وام های قول داده شده از سوی ریاض ناامید شده باشد بسیار زیاد است.

براین اساس آنچه حال در ارتباط با دریافت کمک مالی پاکستان از صندوق بین‌المللی پول به نظر می‌رسد، عهد شکنی عربستان در برابر پاکستان و در واقع تلاشش برای کشاندن اسلام آباد در باتلاق جنگ یمن است. جنگی که پس از چهارسال جز بحران انسانی و کشتار غیرنظامیان هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته و گویا ریاض به شدت به دنبال شریک جرم در بحران یمن است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/11158


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود

رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"

حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات

مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است

دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی

بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته

افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد

با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد

برای رقابت در بازارهای جهانی؛ نیاز به استفاده از زعفران دیگران نداریم

پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد

تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه

سازمان ملل؛ جنگ علیه غزه را جنگ علیه زنان اعلام کرد

کاهش ۱۹ درصدی صادرات افغانستان در ماه اخیر سال 1402


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.