درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1398/01/22 - 17:38:1
تعداد بازدید: 751
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواندنی ترین مقاله روز از روزنامه تلگراف
لیونل مسی VS آیفون؛ یک مقایسه استثنایی

هر چند وقت یکبار محصولی انقلابی معرفی می‌شود، که با ورودش همه چیز را تغییر می دهد؛ مثل آیفون، مثل مسی.

در تاریخ 9 ژانویه 2007 محصولی به اندازه کف دست توسط استیو جابز به جهانیان معرفی شد که چشم انداز دنیای تکنولوژی را دستخوش تغییر قرار می‌داد. در همین زمان نام نوجوانی به نام لیونل مسی در دنیای فوتبال بر سر زبانها افتاده بود!

پس از مصدومیت 3 ماهه به دلیل شکستگی در ناحیه کف پای چپ، این دومین وقفه طولانی دوران حرفه‌ای جوان اول 19 ساله بارسلونا بود. نخستین مصدومیت طولانی او در فصل 06-2005 پس از پارگی همسترینگ اتفاق افتاد که او در پی آن فینال لیگ قهرمانان را در بازی بارسا مقابل آرسنال از دست داد.

با وجود اینکه جابز پیشتر اعلام کرده بود که اپل قصد دارد مفهوم گوشی موبایل را از نو بازتعریف کند، امید او برای فروش گوشی جدید کمپانی‌اش خیلی بلندپروازانه نبود: تا پایان سال 2008، تنها 10 میلیون دستگاه آیفون فروخته شده و تنها 1 درصد از بازار تلفن های همراه سهم شرکت اپل شده بود. این دستاوردی بود که برای جابز خیلی آسان و بدون زحمت به دست آمد.

در مقابل مسی، در 3 فصل اول دوران بازی خود هفت ماه فوتبالی را به دلیل مصدومیت از دست داد و پس از آن و هدف او این بود که در دنیای فوتبال درخششی خیره کننده داشته باشد.

در ماه دسامبر همان سال، او در مراسم توپ طلا در پشت سر کریستیانو رونالدو،, جایگاه دوم را به دست آورد. رقابت شروع شده بود و هر دو (مسی و آیفون) سیر صعودی موفقیت را شروع کرده بودند.

 

 

مسی بین سال های 2009 تا 2012، چهار بار برنده توپ طلا شد؛ رکوردی که پیش از آن هیچ بازیکنی به آن نرسیده بود

 

در اواخر سال 2012، اپل بیش از 300 میلیون دستگاه  آیفون فروخته بود، در حالیکه، همان سال مسی هم تعداد آمار گلزنی خود را طی این مدت به صورت چشمگیری افزایش داده بود: 91 بار گلزنی و کسب 4 توپ طلای متوالی.

 شباهت لذت بخشی در مقایسه سیر صعودی شگفت‌انگیز این دو (مسی و اپل) وجود دارد که به آن اشاره میکنیم:

در زمانی که سهم شرکت اپل از بازار گوشی‌های هوشمند در طی 6 سال تا سال 2012 به رقم خارق‌العاده 71 درصد رسیده بود، مسی هم در فصل 12-2011 آمار گلزنی بی‌نظیر خود را به 73 گل افزایش داد! در سال 2010 همزمان با اضافه شدن دوربین جلو به گوشی‌های  آیفون، مسی نیز به پست جدیدی در ترکیب بارسلونا منتقل شد: شماره 9 کاذب که باعث سردرگمی مدافعان حریف می‌شد. او در ترکیب تیم بارسا جایگاه خود را در زمین تغییر داده بود. این تغییر سبک در زمین بازی باعث شده بود تا او بتواند علاوه بر به ثمر رساندن گلهای بی‌نظیر قبلی، پاس گل‌هایی به همان زیبایی و دقت را به همبازیان خود نیز هدیه کند.

تجزیه و تحلیل عملکرد کلی مسی به آسانی شمارش تعداد گلهای او نیست. به همین دلیل شاید او نتواند از نظر آمار گلزنی موفقیت خود در فصل 12-2011 را تکرار کند اما با در نظر گرفتن استاندارد کلی او در دوران بازی و ثبات همیشگی‌اش، بدون شک او پدیده بی‌نظیری در مستطیل سبز خواهد بود.

پس از گذشت بیش از یک دهه از ظهور همزمان  مسی و آیفون، و با در نظر گرفتن جایگاه آنها بین مردم و تاثیر مستقیم آنها بر دنیای تکنولوژی و مستطیل سبز، انقلاب آنها همواره در حال تکامل خود بوده است: یک روز دگمه فیزیکی "home" از آیفون حذف میشود و یک روز مسی به سمت راست خط هجومی بارسا تغییر پست می‌دهد.

 

حدود 2 ماه دیگر مسی 32 ساله میشود اما نشانه‌های کمی از این وجود دارد که دوران حرفه‌ای او رو به افول است. نشانی از کاهش عملکرد مثبت او حتی در پانزدهمین فصل حضورش در دنیای فوتبال هم نیست و امکان ندارد که به این زودی‌ها او به دلیل تقویت خط هجومی بارسا از ترکیب این تیم کنار گذاشته شود. حتی نمی‌توان انتظار این را داشت تا او برای درخشش بیشتر راهی لیگ دیگری شود که فشار و کیفیت بازی پایین‌تری نسبت به  لالیگا داشته باشد.

 

مسی با وجود 900 بازی طاقت فرسا در رده باشگاهی و در کنار آن تعداد کمتر و کم افتخارتری بازی در رده ملی، با کاهش تعمدی صرف انرژی و کاستن از سطح دوندگی خود، سطح تاثیرگذاری خود در زمین بازی همانند گذشته در طول بازی حفظ کرده و همچنان در مستطیل سبز باثبات و تاثیرگذار است.

در دورانی که به دوندگان ماراتن به اندازه کیمیاگران ارج و قرب می‌نهند، او در 5 سال گذشته روندی مشابه قبل را طی کرده و این در حالی است که بطور میانگین در هر بازی چیزی حدود 1.6 کیلومتر  کمتر از متوسط دیگر بازیکنان در زمین بازی دوندگی دارد.

این کاهش دوندگی در زمین بازی شاید در اکثر لیگ‌های فوتبالی دنیا موثر نباشد اما در آخرین نسخه سیستم عامل لیونل مسی به خوبی کارآیی دارد.

 

پس از گذشت یک دهه از ظهور مسی و آیفون، انقلاب آنها در حال تکامل هرچه بیشتر است: یک دکمه در آیفون حذف می شود، و همان زمان مسی به سمت راست خط حمله بارسلونا سوییچ می‌کند.

این موضوع همچنان کمک میکند تا لیونل مسی پدیده‌ای منحصربه فرد باشد. قدم زدن مقطعی او در زمین بازی  بیشتر از آنکه شبیه یک رویای بیومکانیکی باشد،همطراز با نوعی دکترای تمام و کمال است! پس از گذشت  12 سال از  گل شاهکار و جادویی مسی که او با استارتی 55 متری و دریبل متوالی 4 دفاع و دروازه بان، دروازه تیم ختافه به زیبایی هرچه تمام گشود، حالا مسی همچنان در لیگ اسپانیا، لیگ قهرمانان اروپا و تیم ملی آرژانتین به درخشش خود ادامه می‌دهد.

 

 

 

استیو جابز در مراسم معرفی یکی از محصولات اپل؛ آیفون او را هم به یک ستاره جهانی تبدیل کرد

 

این درحالی‌است که  پس از تغییرات اساسی آیفون در سال 2017 (حذف دگمه فیزیکی هوم و صفحه نمایش فول سایز) اپل در زمینه توسعه بازار فروش خود به مشکل خورده اما مسی همچنان به عنوان یک پدیده در حال هنرنمایی است.

او این فصل 7 بار از روی ضربات کاشته گلزنی کرده و هنوز حداقل13 بازی پیش روی اوست تا بتواند در 3 تورنمنت باقی مانده در این فصل، رکورد خود را در این زمینه بهبود ببخشد!

او برای سومین فصل متوالی در 3 بازی پیاپی از روی ضربات کاشته گلزنی کرده  و 20 مرتبه در 5 فصل گذشته موفق شده تا از توپ‌های شروع مجدد به گل دست پیدا کند! (نزدیکترین رقیب او در میان 5 لیگ معتبر اروپایی میرالم پیانیچ با 11 مرتبه گلزنی است.)

این موضوع چندان هم عجیب نیست! زیرا او بیش از هر بازیکن دیگری ضربات آزاد را روانه دروازه حریفان کرده: او 54 بار پشت ضربات ایستگاهی ایستاده و این 60 درصد بیشتر از تعداد ضربات آزاد در دهه قبلی دوران بازی حرفه‌ای اوست.

همچنین مسی کمتر از قبل اقدام به دریبل زنی می‌کند: 19 درصد دریبل کمتر نسبت به دوران بازی او قبل از سال 2009. و همچنین بیشتر از قبل از راه دور اقدام به شوت زنی میکند. درصد پاس‌های بلند موفق او نیز نسبت به گذشته 69 درصد بیشتر شده و ایجاد موقعیت گلزنی توسط او برای هم‌تیمی‌هایش هم 27 درصد افزایش پیدا کرده است.

با کنار گذاشتن این آمار مبتنی بر ارقام، به نظر می‌رسد که شم گلزنی او از نظر درجه "نقطه اشباع" بدون تغییر باقی مانده! پس از گذشت بیش از یک دهه، تعداد "صفات عالی" استفاده نشده برای او کم کم در حال به پایان رسیدن است و کار به جایی رسیده که هفته پیش  پاپ در تلویزیون ملی اسپانیا این جمله را در مورد او به زبان آورد:"البته که مسی خیلی خوب است اما او خدا نیست!"

 

"تکراری شدن" یکی از صفتهای همیشگی دنیای فوتبال است: به عنوان مثال سلطه منچستریونایتد بر فوتبال انگلیس در دهه 90! اما چه کسی میتواند بگوید که دیدن مسی برای او به امری تکراری تبدیل شده؟ ماه گذشته او در مقابل بتیس به 681، 682 و 683ومین گل دوران حرفه‌ای خود دست پیدا کرد اما تکرار هت تریک توسط او و رسیدن به پنجاهمین هت تریک دوران حرفه‌ای اش برای هیچ کسی کهنه و تکراری نبود! هم تیمی های او پس از هت تریکش به مانند اولین مشتریان صف کشیده روبروی فروشگاه‌های اپل در روز انتشار آیفون جدید  این شرکت سر از پا نمی‌شناختند.

 

شرکتهای تولید کننده گوشی‌های هوشمند همیشه به دنبال این هستند که چنین ذوق و شوقی را در مورد محصولات خود در مشتریان ایجاد کنند! بازار فروش تلفنهای هوشمند در آمریکا و اروپا شروع به راکد شدن کرده چرا که متقاعد کردن مردم برای خرید گوشی‌های جدید و  دست کشیدن از گوشی فعلی‌شان که هنوز هم از عهده تمام کارهابرمی‌آید، بسیار سخت شده.

 

 

 

مقایسه درآمد آیفون و میانگین گل زده مسی در هر دیدار

 

 

با وجود ادامه سنت معرفی سالانه آیفونی جدید توسط کمپانی اپل، در حال حاضر دارندگان آیفون بطور متوسط هر 3 سال یکبار گوشی قدیمی خود را با مدل جدید تعویض می‌کنند!

گوشی‌های ارزانتر و کمتر پیچیده موجود در بازار هر روز بیشتر از قبل دارندگان آیفون را به  خود جذب می‌کنند و برندهایی مانند هوآوی از کشور چین (که در حال حاضر دومین تولید کننده گوشی همراه در دنیاست)، برای شرکتی مانند اپل تهدیدی جدی تری به نسبت بازیکنی مانند لوکا مودریچ برای لیونل مسی محسوب می‌شوند.

هت تریک اخیر مسی مقابل رئال بتیس نشان میدهد که او هنوز هم شعبده‌های زیادی برای بیرون آوردن از آستین خود دارد.

با وجود صفحه نمایش بزرگ و با وضوح بسیار بالا و عمر باطری قابل قبول در میان گوشی‌های هوشمند امروزی، کاربران فعلی به دنبال نسلی کاملن متفاوت از گوشی‌های ارتقا یافته در آینده هستند! چیزی مانند ترکیب محشر سرعت و بی‌پروایی موجود در کیلیان امباپه به عنوان نماینده نسل جدید در دنیای فوتبال.

مسی برای همپا شدن با این نسل جدید از بازیکنان، اقدام به آپدیت نرم‌افزاری  سبک بازی خود کرده : برای اولین بار از سال 2012 میانگین گل در هر بازی مسی کاهش پیدا کرده و او با شیب کمتری به سمت تکرار و گذر از رکورد 50 گل در هر بازی که در فصلهای قبل از خود باقی می‌گذاشت در حرکت است.

در همین حال اپل هم برای اولین بار پس از معرفی آیفون توسط استیو جابز, اعلام کرده که دیگر مانند قبل رقم تعداد فروش دستگاه‌های خود را بطور رسمی اعلام نخواهد کرد! این پذیرش ضمنی که نشان می‌دهد "نقطه اشباع" فروش آیفون به انتهای حد خود نزدیک شده، باعث می‌شود تا درخشش بی‌وقفه لیونل مسی در این سالها حتی به چیزی بیشتر از یک معجزه شبیه باشد!

آدام هوری-تلگراف

ترجمه: علی شیخی

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/10741


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند


مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد


صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند


تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول


پیروزی تیم فوتسال افغانستان مقابل آسترالیا


رونالدو آقای گول و از دست دادن موقعیت گولزنی در لیگ عربستان


تیم فوتبال افغانستان مقام مالیزیا تن به تساوی داد


ایتالیا به دومین پیروزی متوالی در قاره امریکا دست یافت


یک پیروزی دیگر در کارنامه وزرشی نژند اضافه شد


آلمان در یک بازی دوستانه فرانسه را شکست داد


واحد الله نژند امروز به مصاف حریفی از جمهوری چک می‌رود


ابراز آمادگی انریکه برای دومین دوره مربی گری در بارسلونا


آیا امباپه با تیم فرانسه به المپیک2024 خواهد رفت؟


آنری: قهرمانی در لیگ قهرمانان امباپه را برنده توپ طلا خواهد کرد


شیران خراسان فردا به مصاف هند می‌روند


انتظار چنین شروعی را از دروسی نداشتم


در بازی سوم هم افغانستان ایرلند را شکست داد


شکست ایرلند برابر تیم ملی کرکت افغانستان


درخشش لواندوفسکی پیروزی بارسلونا در خانه اتلتیکو را رقم زد


منچستریونایتد با حذف لیورپول به جمع چهارتیم جام حذفی پیوست


کرکت بازان افغانستان در دومین مسابقه ۲۰ اوره به مصاف ایرلند میروند


منچسترسیتی به تکرار قهرمانی در جام حذفی یک قدم نزدیکتر شد


نزدیکی رئال مادرید به قهرمانی با دبل وینیسیوس


آیرلند در نخستین مسابقه 20 آوره افغانستان را شکست داد


قهرمان یورو ۲۰۲۴ از نگاه رونالدوی برازیلی





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.