درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-01  |  2024-04-20  |  بروز شده در: 1403/02/01 - 09:44:1 FA | AR | PS | EN
بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی             چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند             کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند            ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه             آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟             در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم            عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است            مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست            زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ            پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند             سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان             برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین            عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد             امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد            






تاریخ نشر: 1398/01/17 - 12:50:4
تعداد بازدید: 1580
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آیا ترامپ نژادپرست است؟
منتقدان سیاست‌های ضدمهاجرتی رئیس جمهور، او را به نژادپرستی و اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های غیرسفیدپوست محکوم می‌کنند

 

همزمان با جنجال‌های موجود در فضای سیاسی آمریکا در مورد مسئله مهاجران و اقدام ترامپ در اعلام کردن وضعیت اضطرار ملی برای تأمین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک، منتقدان سیاست‌های ضدمهاجرتی رئیس جمهور، او را به نژادپرستی و اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های غیرسفیدپوست محکوم می‌کنند.

در این زمینه برنی سندرز سناتور دموکرات مجلس سنا آمریکا و از نامزدهای انتخاباتی رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 در جدیدترین اظهارات خود با تجلیل از گام های بزرگ مارتین لوترکینگ، رهبر مبارزات سیاه‌پوستان آمریکا در رفع تبعیضات نژادی در ایالات متحده در موضعی منتقدانه اعلام کرد مدارا در چند سال گذشته در این کشور عقبگرد داشته است.

سندرز در نشست موسوم به شبکه اقدام ملی آمریکا، گفت: همه ما می‌دانیم که برای پایان دادن به نژادپرستی نهادینه شده که تقریبا بر همه ابعاد جامعه آمریکا نفوذ دارد، مسیر طولانی پیش روی داریم.

وی در باره علل این عقبگرد با حمله به عملکرد ترامپ در مقام رئیس جمهوری افزود: «برایم اصلا خوشایند نیست که حالا ما رئیس‌جمهوری در کشورمان داریم که نژادپرست است. او نگرش‌های جنسیتی دارد. او دشمن انسان‌ها است. او بیگانه ستیز است. او درباره مسائل دینی فردی کوته فکر است. آرزو می‌کنم مجبور نبودم چنین سخنی را بیان کنم، اما این سخن، همان واقعیت لعنتی است که باید بیان شود.»

سندرز گفته است به همین دلیل ، اگر به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود مبارزه با نژادپرستی جزو اولویت های او خواهد بود.

از سوی دیگر در اوایل ژانویه 2019 الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده دموکرات از نیویورک که از حامیان برنی سندرز در انتخابات ۲۰۱۶ بود در مصاحبه‌ای به شبکه خبری سی.بی.اس اساس اتهام خود علیه نژادپرست بودن ترامپ را "کلمات مورد استفاده رئیس جمهوری" دانسته که از نظرتاریخی زبان ویژه برتری‌طلبان سفیدپوست بوده است.

زمانی که مجری برنامه تلویزیونی از خانم کورتز پرسید آیا به نظر او رئیس جمهوری نژادپرست است، نماینده ۲۹ ساله مجلس جواب داد: "بله، بله، بدون تردید."

 

رگه‌های نژادپرستانه در مواضع ترامپ

اگرچه در بسیاری اوقات بزرگنمایی و تبیین تک بعدی موضع‌گیری‌های سیاست‌مداران در موضوعی خاص همچون تبعیض نژادی بخشی از شگردهای انتخاباتی رقبا برای به چالش کشیدن یکدیگر می‌باشد اما در مورد ترامپ مواضع و عملکرد وی جایی برای انتخاباتی پنداشتن انتقادات باقی نگذاشته است.

اعترافات مایکل کوهن وکیل و مشاور انتخاباتی ترامپ در مورد نژادپرست بودن رئیس آمریکا در نشست شهادت‌دهی در کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا که اواخر فوریه 2019 برگزار گردید از جمله این مستندات است.

وکیل شخصی ترامپ درباره روحیه نژاد پرستی او گفت: همه کلمه «چاه توالت» او را دیده اند، او در خصوصی به مراتب بدتر است. او یک بار از من پرسید آیا می توانم یک کشور را که توسط یک فرد سیاه پوست مدیریت می‌شود، چاه توالت بنامم. این زمانی بود که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده بود.

کوهن همچنین افزود: او در شیکاگو به من گفت که افراد سیاه پوست هرگز به او رای نمی دهند، زیرا آنها خیلی احمق هستند.

اما جنجال در مورد سخنان توهین آمیز ترامپ علیه سیاه‌پوستان زمانی شروع شد که در ژانویه 2018 (دی 1396) گزارش هایی در رسانه هایی آمریکایی ظاهر شد که براساس آن ترامپ در جلسه ای در کاخ سفید با حضور جمهوری خواهان و دمکرات ها پرسیده بود: "چرا این همه آدم از این کشورهای چاله مستراح به اینجا می آیند؟".

نیویورک تایمز نیز پیش تر در گزارشی به نقل از ترامپ نوشته بود "اهالی هائیتی مبتلا به ایدز هستند و اگر شهروندان نیجریه پایشان به آمریکا باز شود دیگر به آلونک های خود در کشورشان بر نخواهند گشت."

گفتنی است ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکۀ سی‌بی‌اسِ امریکا تنها چند روز پس از پیروزی در انتخابات 2016 خطاب به معترضان امریکایی که نسبت به اجرای وعده‌های نژادپرستانۀ ترامپ، اعلام انزجار کرده بودند گفته بود: «نترسید. ما کشورمان را پس می‎گیریم، اما حقیقتاً نترسید.»

با این حال ترامپ این اتهامات را به طور کلی رد و همچون سایر اتهاماتی که علیه او مطرح می شود آن را ساخته و پرداخته رسانه‌ها عنوان می‌کند. او پس از انتقادات جهانی به سخنانش در مورد سیاهپوستان گفت : "من نژادپرست نیستم. هرگز با کسی که به اندازه من کمترین نشانه نژادپرستی در او باشد مصاحبه نخواهید کرد."

ادعای ترامپ اما نه تنها درمیان رقبای دموکرات که حتی درمیان بسیاری از هم حزبی‌های او نیز خریداری نداشته است. به طور مثال در حادثه شارلوتزویل دموکرات‌ها و بعضی از جمهوری‌خواهان، از وی انتقاد کردند که چرا به طور واضح و برجسته افراطیون دست راستی را به خاطر خشونتشان شماتت نکرد. در 12 اوت 2017 در جریان درگیری میان راست‌گرایان‌افراطی و مخالفان آنها در شهر شارلوتزویل ایلت ویرجینیا یک خودرو متعلق به یک سفیدپوست افراطی معترضان را زیر گرفت که منجر به کشته شدن 1 نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر دیگر گردید.

پس از این حادثه ترامپ در جمله‌ای کوتاه، خشونت و نفرت‌افکنی را به طور کلی محکوم کرد و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها شد. این موضع‌گیری از نظر مخالفان کافی نبوده و نشان از جانب داری ترامپ از برتری‌جویان سفیدپوست پنداشته شد تا جایی که مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا گفت: "برای ملت آمریکا بسیار مهم است که رئیس جمهور وقایع ویرجینیا را با اشاره مستقیم به گروه‌های سفیدبرترپندار محکوم کند."

نانسی پلوسی، از رهبران دموکرات‌ها در کنگره هم در توییتی نوشت: "دونالد ترامپ بعد از من تکرار کن: سفیدبرترپنداری دهن کجی و بی‌حرمتی نسبت به ارزش‌های آمریکا است."

این نوع کلی و مبهم محکوم کردن اقدامات تروریستی نژادپرستان توسط رئیس جمهور آمریکا تا کنون نیز ادامه یافته است به صورتی که وی در واکنش به جنایت حمله به نمازگزارن مسلمان در مسجد النور نیوزلند توسط یک نژادپرست در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران، ضمن رد وجود بیانیه نژادپرستانه ۷۳ صفحه‌ای از «برنتون تارانت» عامل حمله، گفت متنی که در آن از وی به عنوان «نماد هویت احیا شده سفیدپوستان» یاده شده باشد را ندیده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تهدید «ناسیونالیسم سفید (پوستان)» در حال افزایش است، مدعی شد: «نه حقیقتاً. به نظرم آنها عده‌ای قلیل هستند که مشکلات بسیار جدی دارند».

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/10643


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

۹ خبرنگار طی سال 2021 در افغانستان کشته شدند


افزایش حملات افراد ناشناس به خبرنگاران در افغانستان


زینب سلیمانی: پدرم فاتح دل‌ها بود/ میراث حاج قاسم به اشغالگری صهیونیست‌ها پایان می‌دهد


ایرانِ شهید سلیمانی از کدام گروه‌های مجاهد افغانستانی حمایت کرد؟


خون‌شریکی دو ملت؛ خدمات متقابل ایران و افغانستان در روزهای سخت


دیدگاه‌هـای اندیشمندان و رهبران جهان مسلمان و غیر مسلمان درباره امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)


ویژه نامه گل نرگس (به مناسبت سال روز ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف)


بررسی نابرابری در افغانستان


خلیل زاد باید بدل شود


واقعیت‌هایی درباره ویروس کرونا که باید بدانید


از ترور جنبش روشنایی تا ترور در یابود مراسم شهید مزاری


محمد محقق: نیروهای امنیتی به مردم شلیک کردند و زخمی‌ها را با لگد زدند و خندیدند + ویدیو


مراحل ارتباط با قرآن


چرا قاسم سلیمانی اسطوره است؟


سیدحسن نصرالله: ارزش کفش سردار سلیمانی از سر ترامپ بیشتر است/هدف ما در مقاومت پاسخ به ریخته شدن خون سردار است


۴ سناریوی احتمالی ایران برای انتقام سخت از آمریکایی‌ها


افزايش بيماري‌ها و زمين سوخته؛ کمترين تاثير «مادر بمب» آمريکا در افغانستان


فرهنگ خشم و خشونت در آمریکا


آمریکا چقدر گرسنه است؟


رسواترین رؤسای جمهور آمریکا/ از رابطه جنسی با خواهر تا همجنس‌بازی با معاون کاخ سفید


دهم ثور، روزی که خبرنگاران به خون نشستند


روایتی دسته اول از عملیات نجات داعش توسط دولت افغانستان؛ بالگردهایی با مأموریت ویژه


چه‌چیزی از چشم ۲میلیارد بیننده مراسم عروسی نوه ملکه انگلیس پنهان ماند؟


تلفات «اُوردوز» با مواد در یک سال، بیش از تلفات آمریکا در جنگ ویتنام +عکس و آمار


سی‌ان‌ان: بن سلمان از لوح‌ها که ترامپ زیر دماغش گرفت تحقیر شد+فیلم





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد

بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی

چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند

کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند

ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه

آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟

در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم

عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است

مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست

زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.