درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1398/01/17 - 12:44:5
تعداد بازدید: 586
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

کودتای خلیفه و بازی یک بام و دوهوای غربی- عربی
 ژنرال حفتر 7 حمل در سفری کوتاه برای رایزنی درباره آخرین تحولات لیبی عازم عربستان شد که می تواند به منظور آخرین هماهنگی‌ها برای آغاز این عملیات بوده باشد    

 

در پی تهاجم و گسیل نیروهای تحت اختیار ژنرال حفتر در شرق به سمت طرابلس و مناطق غربی امکان آغاز مجدد بحران و جنگ داخلی گسترده در لیبی شدت گرفت.

دفتر اطلاع‌رسانی "نیروهای شرق لیبی" به رهبری خلیفه حفتر چهارشنبه اعلام کرده بود که به این نیروها دستور داده شده برای مبارزه با "گروه‌های تروریستی" به سمت غرب لیبی حرکت کنند.

خلیفه حفتر در فایل صوتی پیشروی یگان‌های وابسته به خود را یک «راهپیمایی پیروزمندانه» توصیف کرده و گفت: کسانی که سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند، در امان خواهند بود.

به دنبال فرمان خلیفه حفتر نیروهای تحت امر وی نیز به طور کامل شهر "غریان" واقع در فاصله ۱۰۰ کیلومتری طرابلس را به کنترل خود در آوردندپس از تسلط بر شهر غریان، ارتش ملی لیبی دو شهر "صبراته" و "صرمان" واقع در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب طرابلس را تصرف کردند.

 

اهداف کودتای خلیفه حفتر

در اولین اظهارنظر فرماندهان ارتش شرق لیبی در مورد اهداف اصلی آغاز این تهاجم احمد المسماری، سخنگوی نیروهای خلیفه حفتر موسوم به ارتش ملی لیبی از تلاش برای تصرف طرابلس به عنوان پایتخت دولت توافق ملی خبر داد و گفت: ما طرابلس را به خاطر قدرت یا پول نمی‌خواهیم بلکه به خاطر عزت و کرامت و شکوفایی کشور می‌خواهیم.

وی در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه تعهد داد: عملیات نظامی که با عنوان "طوفان کرامت" آغاز شده تا دستیابی به اهدافش هرگز متوقف نخواهد شد.

المسماری با اشاره به این‌که هدف از این عملیات نظامی حفظ ثبات لیبی و جان ساکنان طرابلس است، گفت: نیروهای حفتر حرکت خود را از پایگاه الجفره آغاز کرده و تا غریان ادامه داده و کنترل العزیزیه را به دست گرفتند و در منطقه ترهونه امنیت کامل را برقرار کردند. همچنین آنها کنترل کامل فرودگاه طرابلس را به دست گرفتند.

به گفته وی این عملیات امروز (شنبه) در اطراف طرابلس ادامه خواهد یافت و پیشروی بعدی به سمت الکریمه خواهد بود.

 

تشکیل فوری مرکز فرماندهی اتاق عملیات توسط رئیس دولت وفاق ملی

به دنبال گسیل نیروهای حفتر به غرب لیبی، دولت توافق ملی لیبی در طرابلس که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده نیروهای خود را در وضعیت آماده‌باش قرار داد. فایز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق لیبی حکمی را برای تشکیل یک اتاق عملیات مشترک از فرماندهان این نیروها در منطقه غربی وابسته به رئیس ستاد مشترک ارتش لیبی صادر کرد. در این حکم فرمانده منطقه نظامی غربی به عنوان مسؤول این اتاق مشترک تعیین شد.

سراج همچنین در تلگرافی فوری ریاست ستاد نیروی هوایی وابسته به این دولت را به "انجام حملات هوایی و استفاده از زور برای مقابله با تمامی نیروهای مهاجمی که امنیت ساکنان و نهادهای حیاتی را به خطر می‌اندازند" مکلف کرد. این تصمیم سراج همزمان با ورود یگان‌های ارتش خلیفه حفتر به منطقه قصر بن غشیر و کنترل کامل آنها بر مسیرهای منتهی به شهر غریان، الاصابعه و ترهونه اتخاذ شد.

در پی این فرمان نیروهای دولت توافق ملی حملات خمپاره‌ای را به مقرهای نیروهای حفتر انجام دادند و‌ نیروهای هم‌پیمان با دولت طرابلس اعلام کردند که ۱۴۵ تن از نیروهای شرق لیبی را به اسارت گرفته‌اند. این افراد در شهر الزاویه در غرب طرابلس به اسارت گرفته شده‌ و۶۰ خودروی آنها نیز به دست نیروهای طرابلس افتاد.

نیروهای حمایتی طرابلس نیز مسیر ارتباطی بین فرودگاه بین‌المللی و شهر را بعد از تسلط ارتش بر آن بستند.

 

رایزنی دبیرکل سازمان ملل در لیبی

اما آغاز تهاجم نیروهای ارتش ملی به سمت پایتخت همزمان با سفر دو روزه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به لیبی در روز پنجشنبه بود.

وی که برای کمک به تنظیم کنفرانس آشتی ملی که قرار است در اواسط ماه میلادی جاری در غدامس، با هدف تدوین نقشه راه اجرای انتخابات، برگزار شود وارد طرابلس شده بود در سخنانی گفت: من نسبت به تحرکات نظامی در لیبی و وجود خطر درگیری بسیار نگران هستم. راهکار نظامی برای لیبی وجود ندارد و تنها با مذاکره می‌توان مشکلات لیبی را حل کرد.

گفتنی است اواخر فوریه سازمان ملل از توافقی میان السراج و حفتر با هدف متحد کردن نهادها و برگزاری انتخابات قبل از پایان ۲۰۱۹ خبر داده بود.

گوترش برای پایان دادن به درگیری‌ها ابتدا با فائز السراج، رئیس شورای ریاستی لیبی و خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت و تعدادی از مسئولان دولت توافق ملی لیبی دیدار و سپس برای رایزنی با خلیفه حفتر به شهر بنغازی در شرق لیبی نیز سفر کرد.

با این حال نتیجه خاصی از این رایزنی‌ها برای توقف درگیری‌ها به دست نیامده و روز جمعه غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی به شورای امنیت اعلام کرد که حفتر به گوترش تأکید کرده قصد توقف حمله به طرابلس را ندارد.

گوترش نیز در پایان سفر دو روزه خود به لیبی در صفحه توییتری‌اش نوشت: در حالی لیبی را ترک می‌کند که نسبت به این کشور نگرانی عمیقی دارد و همچنان به امکان اجتناب از درگیری خونین در طرابلس و اطراف آن امیدوار است.

 

جلسه فوق العاده شورای امنیت، محکومیت جهانی حمله به طرابلس

روز جمعه اعضای شورای امنیت در پایان جلسه فوق العاده خود درباره لیبی از نیروهای "ارتش ملی لیبی" خواستند حمله به طرابلس را متوقف کنند. آن‌ها همچنین بر لزوم محاکمه عاملان درگیری‌ها در لیبی تأکید کردند.

همزمان با این نشست وزرای خارجه هفت کشور عضو گروه جی 7 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا و نیز فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی که پس از نشست خود در فرانسه منتشر کردند، نگرانی عمیق خود را از عملیات نظامی جاری در نزدیکی شهر طرابلس لیبی اعلام کردند.

همچنین فرانسه، انگلیس، ایتالیا و امارات نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای این اقدام ارتش ملی لیبی هشدار داده و توقف هر چه سریع‌تر عملیات نظامی در پایتخت لیبی را خواستار شدند.

دبیرخانه شورای همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای نسبت به تنش نظامی در طرابلس ابراز نگرانی کرده و تمامی طرف‌های درگیر در این کشور را به خویشتن‌داری فراخواند.

 

بازی یک بام و دو هوای غربی- عربی

علی رغم محکومیت اقدام غیرمتعارف ژنرال حفتر، توسط کشورهای غربی و برخی متحدان عرب آنها همانند مصر، عربستان و امارات، روز گذشته لولوه خاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره ضمن محکوم کردن تنش نظامی ایجاد شده در لیبی توسط نیروهای ارتش ملی لیبی، نسبت به بیانیه پنج‌جانبه آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و امارات درباره اتفاقات اخیر واکنش نشان داده و اظهار داشت: بیانیه امارات تعجب‌آور است چراکه دولت این کشور عملا از ژنرال خلیفه حفتر حمایت می‌کند و در عین حال خواهان توقف درگیری‌ها در این کشور می‌شود!

اشاره قطر به حمایت های مستقیم عربستان، امارات و مصر به قدرت‌گیری حفتر در تحولات لیبی می‌باشد. گفتنی است 10 روز پیش یعنی 7 فروردین ژنرال حفتر در سفری کوتاه عازم عربستان شد و با پادشاه و ولیعهد سعودی‌ها درباره آخرین تحولات لیبی بحث و رایزنی کرد که می تواند به منظور آخرین هماهنگی‌ها برای آغاز این عملیات بوده باشد.

تقریبا ظهور مجدد حفتر در حیات سیاسی لیبی وابسته به کمکهای اقتصادی و سیاسی خارجی به خصوص عربستان و امارات  بوده است. نیروهای حفتر ماه گذشته در پایگاههایی مثل «الهند» و «البراک الشاطی » برای تصرف شهرهای جنوبی لیبی مستقر شدند قبلا نیز با حمایت عربستان، امارات و مصر شهر بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی را تصرف نمودند.

حفتر که زادگاهش در شرق لیبی است از نفوذ خود در این مناطق استفاده نمود و جریان سکولار مورد حمایت غرب و عربستان و امارات را سازماندهی نمود. عربستان ومصر و امارات که دل خوشی از اخوان المسلمین ندارند، حفتر را خط مقدم مبارزه با قدرت گیری اخوانی های لیبی میدانند و به هر قیمتی از حفتر حمایت میکنند.

سیاست عربستان این است که حفتر هرچه منابع اقتصادی بیشتری در داخل لیبی بدست آورد تا بتواند با قدرت بیشتری بر عرصه سیاسی لیبی نفوذ کند. این حمایتها باعث شد تا حفتر در اواخر بهمن ماه گذشته  بر میدان نفتی« الشراره» در جنوب غربی لیبی با تولید روزانه 315 هزار بشکه نفت مسلط شود.

اما در موضع‌گیری انتقادی دیگری نسبت به عملکرد غرب در لیبی، روز شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه الأهرام مصر، ضمن اعلام حمایت کشورش از تلاش‌های سازمان ملل و نقشه راه پیشنهادی غسان سلامه، فرستاده ویژه این سازمان به لیبی برای عادی سازی اوضاع در این کشور از طریق برگزاری انتخابات آزاد و تغییر قانون اساسی، وضعیت کنونی لیبی را نتیجه مداخله غیرقانونی ناتو برشمرد. لاوروف تأکید کرد: مداخله ناتو باعث غرق شدن لیبی در آشوب، شکل‌گیری بی‌ثباتی در منطقه و فراهم شدن زمینه برای گسترش تروریسم شده است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/10642


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.