درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-10  |  2024-03-29  |  بروز شده در: 1403/01/10 - 10:11:2 FA | AR | PS | EN
صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است            محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان            اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح             امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات            ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند            ۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست             داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند            کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند            ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل            توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            






تاریخ نشر: 1397/12/29 - 10:40:3
تعداد بازدید: 2082
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جشن های نوروزی در کشورهای مختلف دنیا و آیین‌ های آنها

نوروز به عنوان یکی از اعیاد باستانی هزاران سال است که به زیباترین حالت ممکن در کشورهای شوروی سابق و خاورمیانه جشن گرفته می‌شود. اگرچه امروزه افغانستان و ایران خاص‌ترین خواستگاه نوروز است و به عنوان جشن ملی و اصلی و آغاز سال برای این دو ملت به حساب می‌آید، اما باید در نظر داشت که هستند طوایفی که همچون افغانستان و ایران ورود اولین روزهای بهار را جشن می‌گیرند و با مراسمات ویژه به بهار زیبا و با‌طراوت خوش‌آمد می‌گویند.

این عید باستانی ۳۰۰۰ ساله از اولین جشن تا امروز به عنوان مظهری از پاکی و عشق بین مردم منطقه برپا شده است و امروزه شاهد اوج شکوه و منزلت آن در خانواده‌های افغانستانی هستیم. از بوی سمنک تازه گرفته تا سفره‌ی هفت سین و قرآن، از جمع شدن کل خانواده و حال هوای باور نکردنی خانه‌های نوروزی در روزهای اولیه‌ی بهار در و شروع یک سال جدید، همه و همه حکایت از عیدی باستانی در سرزمین‌های نوروزی دارند.

اینک مروری کوتاهی می کنیم به نحوه‌ی جشن‌های نوروزی در کشورهای دیگر:

ترکمنستان

ترکمنستان که از کشورهای استقلال یافته‌ی شوروی سابق است. این کشور هر ساله در روزهای ۲۱ و ۲۲ مارچ تعطیلاتی رسمی را به جشن نوروز اختصاص داده است. به این ترتیب مردم می‌توانند با فراغ بال اولین روزهای ورود بهار را جشن گرفته لذتی دوچندان را طی مراسمات خاص تجربه کنند.

ترکمنستانی‌ها نیز همچون افغانستانی ها و ایرانیان آمدن بهار را با طبخ انواع غذاهای ویژه‌ی محلی، برپایی مجالس شادی و همچنین ترتیب دادن مسابقات خاص خوش‌آمد می‌گویند.

تاجیکستان

تاجیک‌ها از دیگر اقوامی هستند که نوروز را با شور و حرارتی خاص جشن می‌گیرند و با بر‍پایی مراسمات خاص از لحظه لحظه‌ی آن لذت می‌برند. اگرچه باید اشاره کرد جشن گرفتن نوروز قبل از اعلام استقلال تاجیکستان در این کشور ممنوع بوده است. اما پس از سال ۱۹۹۱ این جشن در قالب ۴ روز تعطیلی رسمی در تاجیکستان برگزار شده و شور حرارتی خاص را به این سرزمین وارد کرده است.

نوروز در تاجیکستان یک جشن خانوادگی محسوب می‌شود. رایج است که کل خانواده در نظافت خانه شرکت کنند. مردها قبل از روزهای اولیه‌ی بهار اقدام به کاشت بوته‌های گل در باغچه‌ها می‌کنند و همین مساله موجب شکوه بیشتر خانه‌های تاجیکی در فصل بهار می‌شود.

دید و بازدید خانواده‌ها در اولین روز بهار از رایج ترین عادات تاجیکی‌ها است. از جهت دیگر خانواده‌های تاجیکی در اولین لحظات شروع فصل بهار و روز سال نو به دور یک میز می‌نشینند و در کنار هم منتظر ورود سال نو می‌شوند.

تاجیکی‌ها نیز با قرار دادن هفت سین معروف که حاوی سیر سرکه سیب و .... است بر روی میز، سالی مملوء از برکت، زیبایی و نشاط را آغاز می‌کنند.

پس از سال نو مرسوم است که با آویزان کردن یک پارچه‌ی سرخ رنگ سردر خانه را مزین کنند. این جریان برای تاجیکی‌ها به منزله‌ی آمدن روزهایی خوش یمن و با شکوه خواهد بود.

تاجیکستان در روزهای جشن نوروز مملوء از آهنگ است و می‌توان در هر ناحیه از این کشور گروه‌هایی را مشغول رقص و پایکوبی دید. از جهت دیگر متداول است که در عید نوروز غذاهایی خاص در تاجیکستان طبخ شود.

عراق

کشور عراق از دیگر مناطقی است که جشن نوروز در آن به با شکوه‌ترین وجه ممکن برگزار می‌شود. دولت عراق ۵ روز تعطیلات رسمی را به عید نوروز اختصاص داده است. به این ترتیب مردم و به خصوص کردهای این کشور می‌توانند با فراغ بال جشنی با شکوه را برگزار کنند.

در این بین رسم و رسوم ایزدی‌های عراق جالب توجه و بسیار خاص به نظر می‌رسد. این قوم بر این باورند که اگر صبح سال نو به دشت‌ها بروند و با قطرات شبنم دست و روی خود را مسح بکشند. از دیگر رسم‌هایی که بین ایزدی‌ها در جشن نوروز مرسوم است. برپایی آیین سیزده به در است. ایزدی ها نیز در این روز از خانه خارج شده به فضای سرسبز رفته و به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

جمهوری آذربایجان

آذربایجان به زیباترین شکل ممکن نوروز را جشن می‌گیرند. آذربایجانی‌ها نوروز را به عنوان عید اصلی خود قلمداد کرده و به باشکوه‌ترین وجه ممکن آن را گرامی می‌دارند. جشن نوروز در آذربایجان ۴۴ روز قبل از ورود فصل بهار آغاز می‌شود.

آذربایجانی‌ها بنابر باورهایی باستانی معتقد هستند که  آب در اولین چهارشنبه از آخرین ماه سال  جاری می‌شود. در چهار‌شنبه‌ی دوم آتش جان می‌گیرد. در چهارشنبه‌ی سوم  زمین بارور می‌شود و چهار‌شنبه‌ی چهارم که آخرین چهارشنبه‌ی سال است نسیم می‌وزد و درختان شکوفه می‌دهند. در این چهارشنبه زمین به استقبال بهار می‌رود.

رسم در خانواده‌های آذربایجانی بر این است که روز اول عید تمام خانواده در خانه‌ی بزرگ خاندان جمع می‌شوند. در این روز غذاهایی خاص پخته می‌شود و در خانه به صورت کامل باز گذاشته خواهد شد. این به آن معنا است مهمانان در تمام طول روز مشغول رفت و آمد به خانه و دیدو بازدید هستند.

گفته می‌شود که آذربایجانی‌ها در اولین روز از فصل بهار به رودخانه‌ها می‌روند و آبتنی می‌کنند، به هم آب می پاشند و با این کار به صورت سمبولیک جانی دوباره می‌گیرند و تازه می‌شوند. چراکه آب در آذربایجان سنبل پاکی و طراوت است.

رسم است که در اولین ساعات نوروز خوراکی‌های شیرین در خانه‌های آذربایجانی سرو شود. این قوم اعتقاد دارند که با این کار بدی‌ها از آنها دور شده و سالی سراسر از لذت را تجربه خواهند کرد.

قرقیزستان

نوروز قرقیزستان هم با شباهت‌هایی از نوروز آذربایجان از یک هفته قبل از آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود. اولین نوید آمدن فصل بهار در این کشور با نخستین غنچه‌های بهاری و جریان شدید رودهایی که با آب شدن برف از ارتفاعات جریان پیدا می‌کنند آغاز می‌شود.

یکی از رسم‌های نوروزی که نسل به نسل به قرقیزهای امروزی منتقل شده است شرکت در مسابقات اولاک تارتیش (Ulak Tartysh) است. تیم‌ها از یک هفته قبل از شروع مسابقه به تمرین در پیست‌های اسب سواری می‌پردازند.

اگرچه مسابقات دیگری در ایام نوروز در قرقیزستان برگزار می‌شود اما این بازی یکی از معروف ترین ها بین قرقیزها به شمار می‌آید.

قرقیزستانی‌ها آمدن بهار را با پوشیدن لباس‌های نو و محلی و همچنین طبخ انواع غذا و شیرینی جشن می‌گیرند و می‌توان حال و هوای عید را در سراسر این کشور به عینه مشاهده کرد.

انتهای مطلب

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/10477


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند

صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است

محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان

اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح

امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات

ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند

۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست

داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند

کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.