درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-30  |  2024-04-18  |  بروز شده در: 1403/01/30 - 11:26:5 FA | AR | PS | EN
احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور            فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند            درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان             چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد            ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان             مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری            فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران            ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید            بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا            اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان             بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود            رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"            حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن             پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات            مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است            






تاریخ نشر: 1397/06/10 - 16:32:3
تعداد بازدید: 4089
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

معمای حضور چین در بدخشان و پنهان کاری دولت افغانستان

در یک سال اخیر بارها گزارش‌هایی درباره حضور نظامیان چینی و ساخت پایگاه نظامی توسط این کشور در شمال افغانستان منتشر شده است که همواره از سوی وزارت خارجه چین تکذیب شده است.

به گزارش خبرگزاری انصار، در پی افزایش نگرانی‌ها از تشدید ناامنی‌ها در افغانستان رسانه‌ها بار دیگر از ساخت پایگاه نظامی توسط چین در شمال افغانستان خبر دادند، موضوعی که در طول دو سال اخیر بارها از سوی رسانه‌های بین‌المللی مطرح شده است اما مقامات افغانستانی و مقامات چینی همواره آن را تکذیب کردند.

چند روز پیش یک رسانه چینی موسوم به «ساوت چاینا مورنینگ» به نقل از مقامات این کشور اعلام کرد که قرار است 500 نظامی چینی در پایگاهی در شمال افغانستان مستقر شوند تا نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش داده و از امنیت مناطق مرزی دو کشور در ولسوالی/شهرستان مرزی واخان را تامین کند.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به انی موضوع بار دیگر هرگونه حضور نظامیان چینی در خاک افغانستان و یا تلاش این کشور برای ساخت پایگاه نظامی در افغانستان را تکذیب کرد.

ولایت بدخشان در شمال افغانستان ده‌ها کیلومتر مرز مشترک با ایالت «سین کیانگ» چین دارد، ایالتی مسلمان نشین که گروه تروریستی «ترکستان شرقی» در آن نقش فعالی دارد و هزاران نفر از آنجا به گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه پیوستند.

پس از اعلام موجودیت گروه تروریستی داعش در شرق افغانستان و انتقال آنها توسط بالگرد به شمال افغانستان، شماری از کشورهای آسیای مرکزی از جمله چین و روسیه از نفوذ احتمالی این گروه تروریستی به مناطق مرزی مشترک با خاک افغانستان ابراز نگرانی کردند.

 نگرانی‌ها زمانی افزایش یافت که گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه با شکست روبرو شد و گمانه‌زنی‌های انتقال جنگجویان این گروه تروریستی به شمال افغانستان برای نفوذ به آسیای مرکزی نیز افزایش  یافت.

برای نخستین بار ماه میزان/آذر 1395 یک رسانه هندی موسوم به «ویون نیوز» با انتشار تصاویری از خودروهای زرهی در حین گشت از حضور نظامیان چینی در ولسوالی «واخان» ولایت بدخشان در شمال افغانستان خبر داد.

در پی این گزارش وزارت دفاع چین و دولت افغانستان هرگونه حضور نظامیان چینی در خاک افغانستان را رد کردند.

از سوی دیگر، وزیر دفاع افغانستان در جریان سفر سال گذشته‌اش به پکن برای ایجاد واحد نیروهای ویژه ارتش افغانستان در مناطق کوهستانی ولایت بدخشان با مقامات ارتش چین به توافق رسید.

مقامات وزارت دفاع افغانستان تصریح کردند که چین به دلیل نگرانی از ورود احتمالی تروریست‌ها از خاک افغانستان به این کشور در نظر دارد تا پایگاه نظامی برای نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت بدخشان ایجاد کند.

در پی این موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش مشترک چین و دولت افغانستان برای زمینه سازی حضور نظامی پکن در برخی از نقاط در شمال افغانستان افزایش یافت.

رسانه روس زبان «فرغانه نیوز»، ماه دلو/بهمن سال گذشته اعلام کرد که دولت چین در توافق با دولت افغانستان تلاش می‌کند تا پایگاه نظامی مشترکی را در منطقه واخان ولایت بدخشان ایجاد کند.

هر چند مقامات افغانستانی و چینی همواره عملیات مشترک نیروهای دو کشور را رد کردند اما برخی از منابع محلی افغانستانی در ولسوالی واخان می‌گویند که نظامیان چینی در خاک افغانستان حضور دارند.

منابع محلی افغانستانی در شمال کشور تصریح کردند که نیروهای ارتش چین از پایگاه نظامی در تاجیکستان که در صد کیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد عملیات‌های نظامی مشترکی را با نیروهای ارتش افغانستان و تاجیکستان در مناطق مرزی این کشور انجام می‌دهند.

مردم محلی ولسوالی «واخان» در بدخشان خاطرنشان کردند که آنها بارها گشت‌های مشترک نظامیان چینی، تاجیکستانی و نیروهای امنیتی افغانستانی را در این ولسوالی مشاهده کرده‌اند.

«عبدالرشید» یکی از بزرگان اقوام «قرقیز» در واخان به «سکوپ‌نیوز» گفت: ما برای نخستین بار تابستان سال گذشته خوروهای زرهی نظامیان چینی که از سوی ارتش افغانستان همراهی می‌شدند را در این منطقه مشاهده کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد که ارتش چین از آن زمان به صورت مکرر در این ولسوالی گشت زنی می‌کند و نیروهای امنیتی افغانستانی به ما هشدار دادند تا از گرفتن عکس و یا برقراری ارتباط و نزدیک شدن به نظامیان چینی خودداری کنیم.

این در حالی است که هیئتی از مقامات چینی  اخیرا در جریان بازدید از کابل خواستار گسترش‌ همکاری‌های نظامی و امضای توافقنامه امنیتی با دولت افغانستان شدند.

هیئت چینی به ریاست معاون امنیتی وزارت داخله خواستار همکاری های مرزی بین دو کشور شد و برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان توسط نظامیان چینی اعلام آمادگی کرد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که دولت افغانستان تلاش دارد تا چین را تشویق کند تا پایگاه نظامی در ولایت بدخشان در افغانستان ایجاد کند و از این طریق چین را نیز در مقابل طالبان قرار دهد.

این در حالی است که طالبان در یک ماه اخیر با انجام عملیات وسیعی در ولایت‌های جوزجان، سرپل و فاریاب صدها داعشی را کشته و صدها جنگجوی این گروه تروریستی را به اشارت گرفته است.

پس از گذشت نزدیک به یک ماه از عملیات طالبان، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با صدور بیانیه رسما اعلام کرد که فتنه داعش از شمال افغانستان توسط این گروه برچیده شد.

گفته می‌شود که این گروه همچنین پیش از این نیز بارها با داعش و مخالفان چین درگیر شده است تا از گسترش نفوذ آنها به مناطق مرزی چین جلوگیری کند.

از سوی دیگر، دولت افغانستان نیز به شدت تلاش دارد تا در تعامل با کشور قدرتمندی مانند چین نسبت به طالبان دست بالاتری داشته باشد بنابراین به نیروهای ارتش چین اجازه گشت در ولسوالی واخان را داده است.

ولسوالی/ شهرستان «واخان» که 10300 کیلومتر مربع مساحت دارد، از شرق با ایالت سین‌کیانگ چین از شمال با تاجیکستان و از جنوب با ایالت گلگت پاکستان همرز است و بیش از 18 هزار نفر نیز جمعیت دارد.

انتهای پیام

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/10278






*
*

*



نیز بخوانید

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد


رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"


افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد


آموزش علوم نوین برای ساختن نظام ضروری است


ملا برادر: پُر شدن بندهای آب سبب رشد زراعت و افزایش تولید برق می شود


عبدالرحمن لوگری؛ حمله انتحاری ۲۰۲۱ در میدان هوایی کابل را انجام داده بود


رزمایش مشترک نظامی روسیه و تاجکستان در نزدیکی مرز افغانستان آغاز شد


تبدیل شدن اسرائیل با اقدامات تحریک آمیزش به اوکراین دوم


روسیه برای کاهش نفوذ امریکا با حکومت طالبان نزدیک می شود


افزایش احتمال انتقال افغانهای همکار با نظامیان انگلیس از پاکستان


تاثیرگذاری اوضاع افغانستان بر تمام کشورهای مشترک المنافع


برای پیروزی ایران علیه اسراییل دعا می‌کنیم


با نصب ۸۰ هزار کمره امنیتی در کابل از بسیاری حوادث جلوگیری شده است


حکومت طالبان در سه کشور منطقه سفرای جدید تعیین کرد


تلاش توماس وست درباره تعیین نماینده ویژه افغانستان


مخالفت پاکستان ایجاد «گروه تماس» افغانستان را به بن بست مواجه کرد


هشدار اف‌بی‌آی درباره حمله‌ داعش در امریکا


حکومت طالبان مکتوب واگذاری پایگاه نظامی به امریکا را جعلی خواند


غفلت امریکا از پیشروی سریع طالبان هنگام خروج از افغانستان


کشته شدن 7 شهروند افغان به ظن قاچاق توسط مرزبانان تاجکستان


ایران در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی، حق دفاع از خود را دارد


کشته شدن دو تروریست داعشی و بازداشت یکتن دیگر شان در ولایت کنر


متقی به رئیس به هنیه تسلیت گفت


استرالیا شهروندانش را از سفر به افغانستان منع کرد


نابودی اسرائیل؛ خواست شورای علمای شیعه افغانستان





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود

رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"

حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات

مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است

دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی

بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته

افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد

با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد

برای رقابت در بازارهای جهانی؛ نیاز به استفاده از زعفران دیگران نداریم

پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد

تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه

سازمان ملل؛ جنگ علیه غزه را جنگ علیه زنان اعلام کرد

کاهش ۱۹ درصدی صادرات افغانستان در ماه اخیر سال 1402


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.