درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-06  |  2024-04-25  |  بروز شده در: 1403/02/06 - 06:38:3 FA | AR | PS | EN
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود            عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است             حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین            قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند             طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند            پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند            بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد            لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد            روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم            شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان             روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت            یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است             هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است             بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند            اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد            






تاریخ نشر: 1397/05/08 - 16:09:1
تعداد بازدید: 1086
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

«عمران خان»؛ از قهرمانی کریکت تا فتح انتخابات

 او بزرگترین کریکت باز تاریخ پاکستان است که در سال 1992 پس از بازنشستگی مربی تیم ملی کریکت کشورش شد. اما حضور درخشان در محبوب ترین ورزش پاکستانی، تنها سرآغاز فعالیت های عمران خان بود.     

 

 عمران خان سیاستمدار 65 ساله پاکستانی که در انتخابات اخیر این کشور موفق شد 116 کرسی 270 کرسی پارلمان را به دست آورد، پیش از ورود به عرصه سیاست کریکت باز بود.

او بزرگترین کریکت باز تاریخ پاکستان است که در سال 1992 پس از بازنشستگی مربی تیم ملی کریکت کشورش شد. اما حضور درخشان در محبوب ترین ورزش پاکستانی، تنها سرآغاز فعالیت های عمران خان بود

وی از سال 1994 و خروج از دنیا ورزش، وقت خود را صرف کارهای انسان دوستانه و خیریه کرد. نخستين مرکز تخصصی مبارزه با سرطان به همت عمران و به نام مادر وی، شوکت خانم افتتاح شد.  تأسيس نخستين کالج فنی در منطقۀ فقير و روستانشين ميانوالی در پنجاب نیز محصول فعالیت های این دوره عمران خان است. اما آنچه باعث شد تا وی وارد حوزه سیاست شود، سرخوردگی از فساد گسترده نظام سیاسی بود. لذا تصمیم گرفت از طریق فعالیت های سیاسی، مرهمی برای دردهای مردمش باشد.

در همین راستا خان در سال 1996 حزب تحریک انصاف را با وعده تحقق عدالت و مبارزه با فساد تاسیس کرد. عمران که متولد خانواده ای از طوایف پنجاب لاهور در شرق پاکستان و دارای مدرک لیسانس در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد است، تلاش کرد با کمک پیشینه و آموزه های خود شعار «پاکستان نوین» را برای مردم این کشور محقق سازد.

 

با این حال در انتخابات پارلمانی سال 1997 که از دو حوزه لاهور و میانوالی نامزد شد، نتوانست به موفقیتی دست یابد. وی تا پیش از موعد انتخابات بعدی در سال 2002 با موضع گیری های سیاسی، خود را تبدیل به چهره ای آشنا کرد. خان از کودتای نظامی پرویز مشرف در سال 1999 با اعتقاد به اینکه مشرف قادر به مبارزه با مافیای فساد است، حمایت کرد. پشتیبانی مذکور باعث شد تا بنا به گفته عمران خان، مشرف پس از ورود حزب تحریک انصاف به پارلمان در انتخابات ،2002 پست نخست وزیری را به وی پیشنهاد دهد هرچند که قبول نکرده است.

 

در همین دوره و در سال 2007 عمران خان همراه با 85 نماینده دیگر در اعتراض به انتخابات برنامه ریزی شده ریاست جمهوری اعتراض کردند و از کار خود استعفا دادند. پاسخ رئیس جمهور مشرف به این اقدام اعلام وضعیت اضطراری در کشور و بازداشت خانگی خان بود اما بعد مدتی موفق شد از این وضعیت رهایی یابد. عمران خان در سال 2011 با رهبری بیش از 100 هزار نفر از هوادارانش در لاهور، سیاست های دولت را به چالش کشید و این تغییر را سونامی علیه احزاب حاکم نامید. وی موفق شد نشست های دیگری با حضور صدها هزار هوادار در کراچی برگزار کند. از آن زمان به بعد خان به یک تهدید واقعی برای احزاب حاکم تبدیل شد

 

عمران خان به عنوان یک فرد ملی گرا در سال 2012 به کاروان معترض اسلام آباد پیوست که خواهان توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به منطقه وزیرستان بودند

در انتخابات سال 2013 هم وی با اشاره به همین موضوع به رای دهندگان پاکستانی وعده داد کشور را از جنگ آمریکا علیه تروریسم خارح کند و بانی صلح درقبیله پشتون ها شود. حزب وی در این دوره موفق شد 30 کرسی را در پارلمان به دست آورد. اما کمتر از چند ماه بعد خان رهبری جریان اعتراضاتی را در دست گرفت که خواهان استعاف نواز شریف و بررسی صحت انتخابات بود. در جریان این اعتراض سه تن کشته و 155 نفر مجروح شدند. ماحصل این وضعیت هم موافقت شریف با تشکیل کمیسیون سه نفره تحت فرمان رئیس جمهور برای بررسی درستی انتخابات بود به نفع شریف کار فیصله یافت.

 

در ادامه روند فعالیت های سیاسی عمران خان، وی موفق شد در انتخابات اخیر (2018) به عنوان حزب پیروز با کسب بیشترین کرسی ها وارد پارلمان شود. عمران خان نخستین فرد در تاریخ انتخابات عمومی پاکستان بود که در تمامی پنج حوزه انتخاباتی پیروز شد

 

شعار انتخاباتی او مانند گذشته مبارزه با فساد بود. وی وعده داد در پنج سال آینده پنج میلیون خانه برای خانواده های کم بضاعت بسازد و ایجاد اشتغال را افزایش دهد. در واقع عمران خان با آگاهی از تاثیر وضعیت اقتصاد و فساد اداری و سیاسی بر زندگی میلیون ها نفر، تمرکز خود را بر بهبود وضعیت معشت مردم قرار داد.

 

پاکستان در آخرین رده‌بندی کشورها از لحاظ فساد، در رتبه 139 قرار دارد. این جایگاه گویای نیاز مبرم مردم پاکستان را به رهبری است که برنامه و هدف او از تلاش برای پیروزی در مبارزات سیاسی، مقابله با فساد است.

 

با این حال روزنامه گاردین به نقل از فاطمه بوتو، نوه ذوالفقار علی بوتو، عنوان می کند که عمران خان رویکرد سختگیرانه ای در خصوص قوانین مربوط به زن دارد و با فمینیسم مخالف است. بر طبق گزارش این روزنامه، خان در سال 2006 علیه یک لایحه حمایت از زنان رای داد.

 

با این حال به نظر می رسد وضعیت بد اقتصادی، رانت و فسادهای جاری در سیستم حکومتداری پاکستان چنان عرصه را بر مردم این کشور تنگ کرده است که آنها فارغ از نتایجی که می توانست چنین لایحه ای برای زنان به دنبال داشته باشد، خان را انتخاب کردند. از این رو چنینی ارزیابی می شود که در شرایط کنونی انتطارات اکثریت جامعه پاکستان از عمران خان بسیار بالا است. لذا پنج سال پیشرو می تواند سرنوشت آتی حزب تحریک انصاف را نیز مشخص کند زیرا پس از 22 سال شعار مبارزه فساد اینکه این حزب قدرت عمل را یافته و هرگونه قصور ناامیدی بزرگی را بین طرفدارانش ایجاد خواهد کرد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/10135


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن


قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد


نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو


کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی


آغاز مذاکرات درباره توافق همکاری امنیتی امریکا و اوکراین


نگرانی سازمان ملل از تاثیر جنگ بر سلامت روانی مردم غزه


فرا رسیدن زمان پایان اشغالگری رژیم اسرائیل


کشف اجساد 50 فلسطینی در یک گور دسته جمعی در خانیونس


کشته شدن 7 مامور گمرک در غرب پاکستان


حمایت‌ چین از روسیه؛ اختلاف پابرجای پکن-واشنگتن


تصویب کمک ۹۵ میلیارد دالری امریکا به اسرائیل و اوکراین


اردوغان پس از دیدار با هنیه از فلسطینی ها خواست متحد شوند


امریکا مشاورین نظامی بیشتری به اوکراین اعزام می‌کند


آرسنال با شکست ولورهمپتون چانس قهرمانی را زنده نگه داشت


تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد


ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه


در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم


عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد


امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد


پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد


امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد


شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه


درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان


مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد

روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم

شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان

روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت

یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است

هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است

بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند

اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد

جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد

نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو

پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان

گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان

انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت

ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان

تثبیت صدر نشینی آرسنال با تحقیر چلسی

العین امارات با حذف الهلال به فاینل صعود کرد

بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.