درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-30  |  2024-04-18  |  بروز شده در: 1403/01/30 - 11:26:5 FA | AR | PS | EN
احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور            فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند            درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان             چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد            ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان             مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری            فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران            ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید            بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا            اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان             بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود            رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"            حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن             پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات            مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است            






تاریخ نشر: 1397/03/31 - 04:54:2
تعداد بازدید: 1859
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

گزارش مشاهدات بازیگر مشهور هالیوود از موصل پس از سرنگونی داعش
موصل آکنده از بوی مرگ، پرده ای جدید از عملکرد ائتلاف ضد داعش

آنجلینا جولی با اشاره به کمک‌های بسیار ناچیز در زمینه دارو و مواد غذایی به شهروندانی که به شهر و خانه های ویران شده خود بازگشته اند، از وجود اجسادی خبر داد که کماکان زیر آوار مانده اند و متعفن شده اند اما به دلیل نگرانی از انفجار موشک های باقی مانده، خانواده ها جرات نزدیک شدن به آن ها را ندارند.    


آنجلینا جولی، بازیگر مشهور هالیوود و نماینده ویژه کمیسیون عالی سازمان ملل در امور پناهجویان، چند روز قبل برای پنجمین بار به عراق رفت تا این بار از شهر ویران شده موصل که ژوئیه سال 2017 توسط نیروهای عراقی از دست داعش آزاد شد، بازدید کند. موصل، دومین شهر بزرگ عراق سه سال در تصرف داعش بود و پایتخت این گروه تروریستی در عراق محسوب می شد لذا نبرد برای آزادسازی آن بسیار ویرانگر بود.

در این سفر آنجلینا جولی با اشاره به کمکهای بسیار ناچیز در زمینه دارو و مواد غذایی به شهروندانی که به شهر و خانه های ویران شده خود بازگشته اند، از وجود اجسادی خبر داد که کماکان زیر آوار مانده اند و متعفن شده اند اما به دلیل نگرانی از انفجار موشک های باقی مانده، خانواده ها جرات نزدیک شدن به آن ها را ندارند.

وی با بیان اینکه قادر نیست رنج و ویرانی موجود در موصل را توصیف کند گفت: این بدترین ویرانی است که در مدت همکاری‌ام با کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل دیده ام، این افراد همه چیز را از دست داده‌اند. رنجی که این مردم کشیدند و تلفاتی که داده اند غیر قابل توصیف است.

آزادی موصل پس از ۹ ماه از آغاز عملیات آن محقق شد. حضور تمام عیار نیروهای مسلح عراق از جمله نیروی بسیج مردمی(حشد الشعبی) در آزادی این شهر استراتژیک اهمیت حیاتی داشت. این آزادی مرهون تلاش‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از افراد، گروه‌ها و دولت‌هایی بود که در این مسیر در کنار عراق قرار گرفتند. در این میان فتوای روحیه بخش آیت الله سیستانی نقش مهمی ایفا کرد. اما آمریکا تلاش کرد تا آزادی موصل را یکی از مصادیق مبارزه موفق خود و ائتلاف جهانی علیه تروریسم معرفی کند.

 

 

در عملیات موصل پشتیبانی هوایی به آمریکا واگذار شده بود، ولی نه تنها این مساله تغییر مثبت اثرگذاری در پشتیبانی از نیروهای پیاده نظام ایجاد نکرد، بلکه بعضا پایگاه‌های نیروهای عراقی در این عملیات ها مورد هجوم قرار می گرفت. پس از پایان عملیات در موصل نیز شواهد گویای تخریب زیرساخت های این شهر توسط نیروی هوایی آمریکا در قالب عملیات پشتیبانی بود.

اطلاعات به دست آمده از آمار سازمان عفو بین الملل، اداره سرشماری عراق و سازمان ملل نیز نشان می دهد در طول نبرد موصل 9606 غیرنظامی کشته شدند که ارزیابی می شود حدود یک سوم از این تعداد بر اثر بمباران ائتلاف آمریکایی کشته شده اند.

 

در عین حال بمباران های بسیار گسترده، این شهر را به تلی از خاک تبدیل کرده بود. بنابر اعلام دولت عراق، برای بازسازی ویرانی‌های ناشی از حضور داعش 400 میلیارد دلارسرمایه احتیاج است، رقمی که اقتصاد بسیار ضعیف شده این کشور قادر به تامین آن نیست.

وضعیت مشابه این اوضاع را آمریکا  و متحدان آن در عملیات بازپسگیری رقه از داعش در سوریه نیز به نمایش گذاشت به صورتی  که پس از بازپس گیری رقه و نابودی تمامی زیرساخت های آن در جریان بمباران های گسترده شبه نظامیان داعش، این شهر را به حال خود رها کرد.

 

 

این مساله در نشست غیرعلنی شورای امنیت با موضوع وضعیت انسانی رقه نیز مطرح شد. در نشست مذکور که به درخواست روسیه در 10 ژانویه 2018 برگزار گردید، واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه بار انسانی در شهر رقه، خاطر نشان کرد: «هیچ اقدامی برای بهبود اوضاع در این شهر صورت نگرفته است. همتایان آمریکایی ما برای آزادسازی این شهر از دست گروه تروریستی داعش، آن را با خاک یکسان کردند، اکنون همه مناطق این شهر مین زدایی شده و رقه پر از اجساد کشته شدگان است و هیچ مرکز پزشکی در آن فعالیت نمی کند.»

 

در همین رابطه سازمان عفو بین الملل نسبت به کشتار غیرنظامیان در رقه هشدار داد و تاکید کرد شمار زیاد تلفات غیرنظامی در جریان حملات هوایی آمریکا در رقه به معنای نادیده گرفتن قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی ای است که حتی می تواند زمینه‌ساز پیگرد ائتلاف به اتهام ارتکاب جرایم جنگی باشد. زیرا طبق قوانین جنگ، طرف‌های درگیر باید حداکثر امکانات خود را به کار گیرند تا عملیات آن‌ها باعث تلفات و خسارات غیر نظامی نشود.

 

همچنین موسسه انگلیسی ایروارز(Airwars)  که یک نهاد تحقیقاتی غیردولتی است، نیز در خصوص تلفات غیرنظامیان در دو شهر موصل و رقه که عملیات هوایی آن بر عهده آمریکا بود اعلام کرد: تنها در یک ماه (ژوئن 2017) نزدیک به 750 غیرنظامی در جریان حملات هوایی ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا در این دو شهر کشته شدند که این رقم 50 درصد بیش از آمار کشته شدگان در ماه مه بود. این موسسه عملیات نظامی آمریکا را در رقه و موصل، ویران کننده توصیف کرد.

 

اولگ گلازونف، استاد دانشگاه اقتصادی پلخانف روسیه، درباره عدم دقت آمریکایی ها در بمباران مواضع تروریست ها در موصل و رقه با اشاره به پیشینه این کشور خاطر نشان کرد: « آمریکایی ها هرگز در مورد تلفات در میان مردم غیرنظانی نگران نبودند. می توانیم از بمباران بیمارستان صلیب سرخ و جشن عروسی افغانستان یاد کنیم. در موصل نیز رفتار زشت دیده شد. زیرا شهروندان عراقی شهروندان آمریکایی نیستند.»

 

این در حالی است که در زمان شروع عملیات آزادسازی حلب توسط نیروهای مقاومت و ارتش سوریه، آمریکا هجمه های رسانه ای و دیپلماتیک بسیاری در خصوص کشتارغیرنظامیان در این عملیات به راه انداخت تا مانع شکست تروریست ها در این شهر استراتژیک شود.

 

در واقع همچنانکه انتقاد از عملیات ارتش سوریه در حلب به دلیل نگرانی از جان شهروندان غیرنظامی نبود، در عملیات آزادسازی رقه نیز واشنگتن بیش از آنکه نگران رهایی مردم سوریه از چنگال داعش و تروریسم و یا تخریب زیرساخت ها و کشته شدن غیرنظامیان باشد، به دنبال ایجاد موازنه ای در سوریه به نفع خود بود.

 

در همین راستا در ماه های نخست سال 2018 اخباری مبنی بر بازسازی پایگاه هوایی القیاره در جنوب موصل توسط آمریکایی ها منتشر شد. پایگاه هوایی القیاره بین جاده موصل-بغداد و در نزدیکی شهر نفت‌خیز القیاره قرار دارد. این پایگاه که توسط داعش منهدم و تخریب شده بود، در حال بازسازی از سوی آمریکا است. گفته می شود هدف ایالات متحده از حضور در این پایگاه استراتژیک، آموزش نیروهای عراقی و مهار خطراتی است که می تواند شهر موصل را تهدید کند. اما با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، گسترش نفوذ در عمق خاک عراق و نزدیکی به منابع نفتی انگیزه اصلی واشنگتن است.

 

در واقع آمریکا تلاش دارد از شرایط بحرانی عراق به نفع منافع نفتی خود استفاده کند و برنامه نفت در برابر بازسازی، یکی از پروژه هایی است که دولت ترامپ در نظر دارد به بغداد پیشنهاد کند. نکته قابل توجه آنکه بازسازی موصل و دیگر شهرهای جنگ زده عراق نیز سودسرشاری نصیب شرکت های آمریکایی خواهد کرد اما تا حصول اطمینان از ورود این جریان سود به اقتصاد آمریکا، کاخ سفید هیچ اهمیتی به گزارش ها و تصاویر معدودی که بعضا از سوی سفیران صلح سازمان ملل در عراق منتشر می شود، ندارد. سکوت دیگر نهادهای حقوق بشری آمریکا هم در این رابطه قابل توجه است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/10103


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود

رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"

حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات

مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است

دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی

بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته

افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد

با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد

برای رقابت در بازارهای جهانی؛ نیاز به استفاده از زعفران دیگران نداریم

پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد

تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه

سازمان ملل؛ جنگ علیه غزه را جنگ علیه زنان اعلام کرد

کاهش ۱۹ درصدی صادرات افغانستان در ماه اخیر سال 1402


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.